cytaty z książki "Z chrześcijaństwem przez wieki"
katalog cytatów
[+ dodaj cytat]
Synod ten [w Tuluzie w 1229 roku] zabronił osobom świeckim używania przekładów Biblii w ich ojczystych językach. W ten sposób można było uniknąć kłopotliwych porównań między Kościołem Nowego Testamentu, a Kościołem rzymskokatolickim.
W 1511 roku Luter został ostatecznie przeniesiony do Wittenbergi. Tutaj w następnym roku został wykładowcą Biblii i otrzymał stopień naukowy doktora teologii. Aż do śmierci był profesorem teologii biblijnej. W tym czasie otrzymał też celę w klasztornej wieży, gdzie uświadomił sobie prawdę o usprawiedliwieniu przez wiarę. To na tym uniwersytecie, wraz z grupą lojalnych kolegów - profesorów i studentów - zaakceptował wiarę, która miała rozpowszechnić się na całe Niemcy.
W okresie tym powstała koncepcja chrztu niemowląt, którego zwolennikiem był Cyprian, a któremu sprzeciwiał się Tertulian, chrzest oczyszczenia oraz chrzest chorych. Kościół coraz bardziej dążył do umocnienia dwóch sakramentów - Wieczerzy Pańskiej i chrztu. Uczynił je rytuałami, które mógł odprawiać jedynie duchowny.
(...) silna tendencja do budowania doktryny może bezwiednie doprowadzić człowieka lub Kościół do błędu, o ile nie będzie temu towarzyszyło rozważne, dogłębne, kompleksowe badanie Biblii.
Nestoriusz nie zgadzał się z użyciem względem Marii, matki Jezusa, określenia Theotokos (Bogarodzica), ponieważ niezasłużenie wynosiło ją to jako matkę samego Boga.
Ludzie często błędnie sądzą, że kanon Nowego Testamentu został ustanowiony przez sobory kościelne. Tak nie było, ponieważ sobory akceptowały jedynie to, co zyskało już powszechnie aprobatę Kościoła.
Wraz z doprowadzeniem do pogodzenia państwa i Kościoła prawdopodobieństwo męczeństwa za wiarę znacznie się zmniejszyło, jednak ci, którzy chcieli odnaleźć w nim potwierdzenie swojej wiary, mogli to uczynić, posługując się jego psychologicznym substytutem w ascetycznych praktykach monastycyzmu.
Około roku 831 Paschasius Radbertus (ok. 785 - 860 r.), opat klasztoru w Corbie w pobliżu miasta Amiens, zaczął nauczać, że poprzez Boży cud substancja chleba i wina rzeczywiście zamienia się w ciało i krew Chrystusa. Mimo że nie nazywał jeszcze tej zmiany przeistoczeniem - transsubstancjacją, jego nauka do tego się właśnie sprowadzała. Przedstawił swe poglądy w 831 roku, w dziele pod tytułem "O Ciele i Krwi Pana". Miało ono na celu umocnić autorytet kapłana i jego zwierzchnika, czyli papieża, mimo że Kościół rzymski oficjalnie przyjął doktrynę transsubstancjacji dopiero w roku 1215, a zdefiniował ją w pełni na Soborze Trydenckim w roku 1545.
Mussolini pozwolił Piusowi IX na ustanowienie nowego państwa Watykan, na przyjmowanie i mianowanie ambasadorów i uznał wyznanie rzymskokatolickie za "jedyną" religię w państwie. W zamian za to papiestwo zezwoliło swoim wiernym na poparcie totalitarnego systemu.
Islam wywarł głęboki wpływ - zarówno jeśli chodzi o kulturę, jak i religię - na cywilizację zachodniej Europy, dokonując asymilacji greckiej filozofii Arystotelesa i wsączając ją powoli w świat zachodni poprzez arabską Hiszpanię.
Biblia prezentuje etyczny, duchowy rodzaj mistycyzmu, w którym człowiek jest związany z Bogiem dzięki utożsamieniu się z Chrystusem i przyjęciu Ducha Świętego.