rozwiń zwiń

Zakończenie inne niż w serialu. George R.R. Martin zdradza szczegóły „Wichrów zimy”

Konrad Wrzesiński Konrad Wrzesiński
15.07.2022

Na premierę „Wichrów zimy”, zakończenie opowieści kultowej „Gry o tron”, fani czekają od lat, a część z nich nie wierzy już, że książka kiedykolwiek powstanie. George R.R. Martin zapewnia jednak, że stale pracuje nad powieścią, a w najnowszym wpisie na swoim blogu zdradził kilka szczegółów dotyczących zakończenia. Zasugerował przy tym, że będzie ono inne niż w serialu.

Zakończenie inne niż w serialu. George R.R. Martin zdradza szczegóły „Wichrów zimy” HBO

„Pracuję nad tym, pracowałem nad tym, będę dalej nad tym pracował”, zapewnia George R.R. Martin w opublikowanym na blogu, dość obszernym wpisie, w którym opowiada o „Wichrach zimy”. Od premiery ostatniej książki z cyklu „Pieśń lodu i ognia” minęła jednak ponad dekada, przez co część fanów opowieści toczącej się w Westeros (lub – by być dokładnym – większość z nich) przestała wierzyć, że kiedykolwiek doczeka jej finału. Nastrojów z pewnością nie poprawił też ostatni sezon serialowej „Gry o tron”, który według powszechnej opinii uznawany jest za – bądźmy delikatni – rozczarowujący.

We wpisie zatytułowanym „Zimowy ogród” Martin porównuje się do ogrodnika, którego historie ewoluują i podlegają stałym zmianom – podobnie jak rośliny, co wydłuża cały proces twórczy. Ręczy jednak, że pisanie „Wichrów zimy” nigdy nie przestało być jego priorytetem, a szczegółów prac nad powieścią stara się nie zdradzać, by nie psuć fanom radości z odkrywania historii.

George R.R. Martin: Sami wiecie, spoilery

„Niczego nie lubię bardziej, niż zaskakiwać moich czytelników zwrotami akcji, których nie widzieli, i ryzykuję utratę tych chwil, jeśli wdam się w zbyt szczegółowe wyjaśnienia”, podkreśla Martin. I dodaje:

Sami wiecie, spoilery. Nawet powiedzenie, że pracuję nad rozdziałem Tyriona, tak jak w zeszłym tygodniu, zdradza fakt, że Tyrion nie umarł. Czytanie przykładowych rozdziałów na festiwalach lub publikowanie ich w internecie, co robiłem przez lata, zdradza jeszcze więcej.

Pisarz zwraca uwagę, że gdyby kontynuował odczyty fragmentów powieści, połowa książki byłaby już znana czytelnikom. Nie zamierza więc, jak podkreślił, przedstawiać szczegółowego raportu na temat „Wichrów zimy”. Ku uciesze fanów dodaje jednak: „Ale… powiem to”.

Coraz dalej od serialu

W dalszej części wpisu Martin trzyma się ogrodowej metafory. „Pracuję w moim ogrodzie zimowym. Rzeczy rosną… i zmieniają się [...] przychodzą do mnie nowe pomysły (dziękuję, muzo), stare pomysły okazują się niewykonalne, piszę, przepisuję, restrukturyzuję, rozrywam wszystko i przepisuję od nowa, przechodzę przez drzwi, które prowadzą donikąd, i drzwi, które otwierają się na cuda”.

Dodaje, że wie, iż brzmi to szalenie, ale pisze w ten sposób od zawsze. I pozostanie wierny tej metodzie – „na dobre lub na złe”.

Nie zabrakło też jednak konkretów. Według słów George’a R.R. Martina powieść coraz mocniej odchodzi od serialu. Twórca uniwersum wskazuje, że choć część wydarzeń z „Gry o tron” autorstwa HBO pojawi się również w „Wichrach zimy”, „większość będzie zupełnie inna”. Swoje rozdziały dostaną choćby bohaterowie, którzy nigdy nie pojawili się na małym ekranie, w tym: Victarion Greyjoy, Arianne Martell, Areo Hotah, Jon Connington, Aeron Damphair. Do tego, jak dodaje, legiony postaci drugoplanowych i rozwijanie postaci znanych z serialu.

„I… cóż, lista jest długa. (A to wszystko jest częścią tego, dlaczego praca nad Wichrami trwa tak długo. To trudne, przyjaciele)”, pisze twórca opowieści o Siedmiu Królestwach.

„Tyrion na mnie czeka”

A teraz prawdziwa bomba dla fanów, którzy żywią nadzieję, że ich ulubiona postać, którą zabito w produkcji HBO, przeżyje zakończenie stworzone przez George’a R.R. Martina. Jak czytamy:

Nie wszystkie postacie, które przetrwały do końca GRY O TRON, dotrwają do końca PIEŚNI LODU I OGNIA, a nie wszystkie postacie, które zginęły w GRZE O TRON, umrą w PIEŚNI LODU I OGNIA. (Niektórzy na pewno. Oczywiście. Może większość. Ale na pewno nie wszyscy). [...]
A zakończenie? Musicie poczekać, aż tam dotrę.

Martin podkreśla, że zdaje sobie sprawę, iż ze względu na tak długie oczekiwanie część fanów znienawidzi książkę, zanim ją przeczyta. „To mnie zasmuca, ale nic nie mogę na to poradzić”, pisze. „Mam nadzieję, że większość fanów przeczyta ją z otwartym umysłem”.

„Bez wątpienia kiedy skończę, rozpocznie się wielka debata o tym, która wersja historii jest lepsza”, kontynuuje pisarz, dodając, że to wszystko, co na ten moment może zdradzić. „Muszę wracać do ogrodu. Tyrion na mnie czeka”.


komentarze [20]

Sortuj:
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
MinasTirith 22.07.2022 23:49
Czytelnik

Czekam cierpliwie na "Wichry Zimy". Uważam, że problem Martina polega na zbyt rozbudowanym świecie, a co za tym idzie, dużej ilości wątków, które namnożył w piątym tomie. I po prostu nie wie jak z tej ślepej uliczki wyjść. Ale mam przeczucie, że Martin wybrnie z tej sytuacji, i jeszcze pokaże, że nie zardzewiało mu pióro.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Anachronist 21.07.2022 20:23
Czytelniczka

Po początkowym zachwycie zniechęciłam się do książek Martina na dobre parę ładnych lat temu. Pisarz nie zna umiaru w kreowaniu wątków i postaci, nic dziwnego że w końcu sam się zapętla i nie może wybrnąć z wielu problemów własnej fabuły. Ratuje go chyba tylko fakt że nikt inny tego również ogarnąć nie zdoła. Czy będzie takie zakończenie czy inne, to już jest nieistotne. Czy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Aschawi 21.07.2022 17:58
Czytelniczka

Ja już nie pamiętam co było w książce,serial w ostatnim sezonie nie podobał mi się więc zupełnie mi wisi co autor napisze i kiedy. Nie spodziewam się,że szybko.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
behemot 17.07.2022 12:24
Czytelnik

Osobiście mam gdzieś ciąg dalszy i raczej go nie przeczytam, o ile kiedykolwiek powstanie.
Celowe nie kończenie wcześniej zaplanowanych serii uważam za oszukiwanie czytelnika, a osoby które nie widzą w tym problemu za dziwne. To tak jakbym poszedł do restauracji, zamówił obiad, a po przystawkach, zupie i godzinie czekania, przyszedł szef sali i powiedział, że drugiego dania...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Mylengrave 16.07.2022 16:55
Czytelniczka

Uwielbiam go, uwielbiam GoT, ale nie mam problemu z nieskończonymi cyklami. Dobrze, że w ogóle go zaczął. Serial także mi się podobał i nie mam bólu dupy z powodu końcówki, jak nieliczni zdaje się. Wyjdzie to przeczytam, nie wyjdzie, przeżyję.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Mac 17.07.2022 01:03
Czytelnik

Moim zdaniem sam pomysł na zakończenie był dobry w serialu. Problemem była wiarygodność decyzji postaci, ich nagła przemiana i generalnie zbyt duża skrótowość wydarzeń. Zachowania niektórych bohaterów nie była podbudowana wcześniejszymi wydarzeniami, co skutkowało sporym naciąganiem i burzyło wiarygodność świata oraz postaci. Martin wykazuje się brakiem szacunku dla fanów,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Armand_Duval 21.07.2022 22:02
Czytelnik

No, przejście Daenerys od "będę najlepszą królową na świecie i uratuję wszystkich uciemiężonych" do "spalę was skuhwysyny smoczym ogniem, biedaki, robaki" w ciągu paru odcinków było zabawne w chuj. Szkoda, że niezamierzenie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Mylengrave 21.07.2022 22:03
Czytelniczka

@Armand_Duval ja to odebrałam tak, że po prostu coś jej się przestawiło w mózgu, w końcu jej ojciec był nazywany mad king, więc założyłam, że zaszedł taki sam proces

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Armand_Duval 21.07.2022 22:10
Czytelnik

W książkach jest to ciągłe unoszące się w powietrzu widmo szaleństwa wiszącego nad nią, a będącego pokłosiem kazirodztwa u Targaryenów i Martin pewnie by to opisał (może jeszcze opisze) ładnie później. Tyle, że twórcy serialu w ostatnich sezonach, gdy się im skończył materiał źródłowy pokazali, że o pisaniu dobrych, logicznych scenariuszy nie mają zielonego pojęcia. Minęły...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Mylengrave 21.07.2022 22:16
Czytelniczka

Mnie to nie śmieszyło, było to dla mnie normalne zakończenie serialu i nie czułam, żeby w jakikolwiek sposób było inne od pozostałych sezonów/odcinków. Nie jestem wybrednym widzem, i GoT i Wiedźmin mi się bardzo podobały w całości.
Jeśli chodzi o książki, to wciąż jestem na 1 tomie, ale na 100% będą czytane wszystkie. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
ByMagdalena 22.07.2022 08:01
Czytelniczka

Ja się zgadzam z koleżanką. Na książkach i na serialu bawiłam się przednio, nic mi nie przeszkadzało, końcówka może nie była dla mnie 20/10, ale i tak mi się pobodało. Jeżeli dożyję zakończenia sagi książkowej, to na pewno robię reread wszystkiego  😍

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Mac 23.07.2022 00:19
Czytelnik

Idę umrzeć, znowu zgadzam się z Duvalem. Ja tam zakończenia GoT nie przeżywam, bo zacząłem serial może z rok temu i byłem przygotowany na to, że zakończenie ssie, więc nie czułem rozczarowania. Oglądało się przyjemnie, bo realizacyjnie to był sztos. Ale te skróty fabularne były... cóż, skrótami fabularnymi. Martin pewnie czuje niesamowitą presję, więc nieprędko doczekamy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Armand_Duval 23.07.2022 15:46
Czytelnik

Idę umrzeć, znowu zgadzam się z Duvalem

Uprzedzenia to straszna sprawa. 😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Mariusz Miszke 16.07.2022 16:30
Czytelnik

Szczerze mówiąc nie sądzę, abyśmy doczekali końca tej historii. O ile może (zaznaczam, MOŻE) Martin wyda jeszcze "Wichry zimy", o tyle pamiętajmy, że nie jest to docelowa ostatnia część sagi. Liczę na to, że kiedy już faktycznie okaże się, że nie doczekamy zwieńczenia historii, pałeczkę po nim przejmie ktoś wybitny, jak np. Sanderson (co zrobił np. z "Kołem czasu"). Sam...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Mylengrave 16.07.2022 16:56
Czytelniczka

Najpierw sobie pomyślałam, że o nie, tylko nie Sanderson, ale potem w sumie... Historia wspaniała, bohaterów uwielbiam, może byłoby to coś ciekawego? Sandersona nie znoszę, Martina uwielbiam.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
whokilledme 16.07.2022 15:58
Czytelnik

"Wichry zimy" to nie będzie ostatnia część PLiO. Ostatnią ma być "Sen o wiośnie". 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Vester 15.07.2022 21:15
Czytelnik

Jeśli odratuje komiksową końcówkę serialu, to mogę czekać i 10 lat. Ten cykl zasługuje na coś więcej niż ciach-chiach by HBO retards.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Cleopatrapl 15.07.2022 17:11
Czytelniczka

Nie lubię niedokończonych opowieści. Dlatego zaczekam aż napisze, bo jak narazie to tylko Miele ozorem, a efekt zerowy

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
asymon 15.07.2022 17:06
Bibliotekarz

Ale terminu nie podał.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post