rozwiń zwiń

TikTok otwiera wydawnictwo. Jak wpłynie to na branżę książki?

Ewa Cieślik Ewa Cieślik
07.07.2023

TikTok do tej pory miał wpływ na popularność danych tytułów i autorów. A algorytmy aplikacji sprawiały, że poszczególne publikacje stawały się trendami, co przynosiło milionowe zyski. Teraz chiński gigant chce wykroić dla siebie kawałek z tortu, jakim jest branża książki. To jednak wzbudza szereg obaw. Kto i czego się boi?

TikTok otwiera wydawnictwo. Jak wpłynie to na branżę książki? Obraz Lubos Houska z Pixabay

8th Note Press. TikTok wydawcą książek

TikTok prowadzony jest przez chińskie przedsiębiorstwo ByteDance i został założony w 2016 roku. Ta aplikacja mobilna, służąca do publikowania krótkich filmów video, osiągnęła zawrotną popularność na całym świecie – w kwietniu 2020 roku korzystało z niej dwa miliardy użytkowników. Okazała się również idealnym miejscem dla czytelników, którzy stworzyli w niej wielką społeczność. Na BookToku omawia się i poleca książki – w przeważającej mierze te z gatunków romans czy fantastyka – a także tworzy trendy. TikTok to teraz potężne narzędzie, które może wypromować dany tytuł, by przyniósł wielomilionowe zyski. Szerzej o BookToku pisałam w artykule przybliżającym słownik pojęć używanych w bookmediach.

Wszystko wskazuje na to, że ByteDance postanowił wykorzystać narzędzie, które sam stworzył. Firma złożyła wniosek o rejestrację znaku towarowego dla firmy wydawniczej 8th Note Press. W kwietniu zatrudniła również Katherine Pelz, doświadczoną redaktorkę i specjalistkę od romansów.

BookTok tworzy trendy. Czy będzie też tworzył książki?

Choć sam TikTok nie wydał żadnego oficjalnego oświadczenia, wiemy, że wprowadza w życie swoje wydawnicze plany. Firma zaczęła już wysyłać zapytania do autorów – w większości korzystających z self-publishingu – sprawdzając, czy chcieliby sprzedać prawa do dystrybucji książek. Pisarce romansów Tricii O’Malley zaproponowano 3,5 tys. dolarów za każdą z dwóch jej książek, co jest kwotą mniejszą, niż można zarobić w miesiąc na samej sprzedaży. Zatem nie chodzi tu o początkowe kwoty, lecz o te, które można wypracować z czasem – a firma podkreślała pomoc w marketingu publikacji.

I właśnie marketing, czyli reklama, jest najsilniejszą stroną TikToka. Chińskie przedsiębiorstwo może wykorzystywać możliwości, jakie w promocji książek zapewnia im viralowy potencjał platformy. Aplikacja, uruchamiając odpowiednie algorytmy, ma możliwość wywindowania popularności danego tytułu. Wydawcy i pisarze obawiają się, że gdy TikTok stanie się wydawcą, będzie promował własne książki na niekorzyść konkurencji.

TikTok jako wydawca – obawy i wątpliwości

TikTok, jako produkt chińskiej firmy, może wzbudzać obawy natury etycznej. W jaki sposób działają algorytmy aplikacji? Czyim interesom służą? Trudno tu o jasne odpowiedzi, ale książki wydawane przez 8th Note Press już na starcie mogą mieć przewagę nad pozostałymi. Ruch na TikToku może w efekcie stać się mniej organiczny i wynikający z preferencji samych użytkowników, a bardziej sterowany z góry.

Jak pisze „The New York Times”, niektórzy wątpią, by nowy wydawca mógł szybko odnieść sukces, bo branża książkowa jest w dużej mierze oparta na relacjach. Jak podaje Association of American Publishers (Stowarzyszenie Wydawców Amerykańskich), 70% wpływów w branży pochodzi ze sprzedaży książek papierowych. Założenie nowego wydawnictwa wiąże się ze znalezieniem drukarni i zbudowaniem sieci dystrybucji – innymi słowy by odnieść sukces, niezbędne jest wypracowanie dobrych stosunków z takimi podmiotami. Wydaje się, że 8th Note Press na początku skupi się jednak na e-książkach, z limitowanym drukiem na żądanie – tak przynajmniej wynika z e-maila od TikToka, który ujawnił jeden z pisarzy.

TikTok zmienia rynek książki

TikTok niewątpliwie ma duży wpływ na branżę książki. Niektórych pisarzy, jak na przykład Colleen Hoover – katapultuje do sławy, niektóre książki, na przykład „Pieśń o Achillesie”, czyni hitami sprzedaży. Zmienił też sposób, w jaki książki trafiają na rynek. Tradycyjnie to wydawcy wyszukiwali autorów i decydowali o ich książkowym debiucie – teraz viralową popularność zdobywają autorzy korzystający z self-publishingu, o których następnie biją się wydawcy. Czy 8th Note Press będzie wcześniej wiedział, co stanie się internetowym hitem, i kupi prawa, zanim tradycyjny wydawca zorientuje się, co przegapił?

Trendy amerykańskiego rynku książki, na który w dużej mierze wpływa TikTok, następnie rozlewają się na kolejne kraje, w tym Polskę. Książki, które są bestsellerami w Stanach Zjednoczonych, szybko trafiają także do księgarń nad Wisłą. Czy zatem niebawem będziemy w naszych smartfonach widzieć reklamy powieści, które wykreował chiński gigant internetowy? Przekonamy się zapewne niebawem.

Źródło: „The New York Times”


komentarze [14]

Sortuj:
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
asymon 10.07.2023 19:18
Bibliotekarz

Dajcie spokój, kto to widział...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
ISIA 10.07.2023 15:45
Czytelniczka

Wygląda to na kolejny etap zmiany polegającej na wyodrębnieniu dwóch klas autorów książek:
- osób autorskich, które tworzą produkty książkowe, gdzie celem czytelnika/konsumenta jest doświadczenie przyjemności, a celem wytwórcy zarabianie na tejże przyjemności dostarczaniu, oraz
- pisarek i pisarzy, którzy tworzą literaturę, ponieważ mają coś ważnego/interesującego do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Lis 10.07.2023 15:15
Bibliotekarz

"TikTok, jako produkt chińskiej firmy, może wzbudzać obawy natury etycznej. W jaki sposób działają algorytmy aplikacji? Czyim interesom służą?"

LOL, poważnie? 😂 😈 teraz się nad tym zastanawiać? Tik Tok to zło. Idealne narzędzie w rękach KPCh, by walczyć z Zachodem. Ostrzegano wiele razy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Lis 11.07.2023 12:04
Bibliotekarz

Nie, to w USA:

https://serwisy.gazetaprawna.pl/nowe-technologie/artykuly/8718496,tiktok-zakazany-usa-montana.html

Tik Tok to produkt Chiński. Jego algorytmy inaczej działają dla użytkowników chińskich.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Meszuge 10.07.2023 13:43
Czytelnik

"Założenie nowego wydawnictwa wiąże się ze znalezieniem drukarni i zbudowaniem sieci dystrybucji – innymi słowy by odnieść sukces, niezbędne jest wypracowanie dobrych stosunków z takimi podmiotami" - Powiedział ktoś, kto nie ma pojęcia o temacie. Niezbędne są tylko pieniądze, a jeśli się je ma do dyspozycji, to znalezienie podmiotów realizujących określone zadania, nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Agatonik 07.07.2023 22:47
Czytelniczka

Upadek Literatury - nie bez powodu przez duże "L". Nastąpi erupcja "literackiego" fast foodu. I tak już jest tego całe zatrzęsienie. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Doksa 07.07.2023 17:13
Czytelniczka

O Boże. Spojrzałam z nadzieją na datę, czy aby nie przeniosłam się w czasie do pierwszego kwietnia, ale niestety lipiec jak był, tak jest. Trochę zaczynam się bać...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Mat 07.07.2023 13:19
Czytelnik

 Czy 8th Note Press będzie wcześniej wiedział, co stanie się internetowym hitem, i kupi prawa, zanim tradycyjny wydawca zorientuje się, co przegapił? 
Będzie wiedział, zanim autor się zorientuje!
Nie mówiąc o tym, że sam bez problemu będzie sterować popularnością i kreować bestsellery...  
A czy ludzie kupią? "Panie, ludzie chamy wszystko kupią!" jak to u Dudka było

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
asymon 11.07.2023 11:53
Bibliotekarz

Nasze babcie czytały książki, które im sąsiadki podsuwały, nie sprawdzały w internetach. Teraz młodzież szujka "inspiracji czytelniczych" na tiktoku, a to my jesteśmy ci starzy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Mat 11.07.2023 20:56
Czytelnik

Tylko istnieje zasadnicza różnica między szczerym poleceniem, a maszynowo serwowaną propagandą na zlecenie kapitału.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Arteminetta 07.07.2023 11:05
Czytelniczka

Akurat nie dawno oglądałam film na ten temat, który polecam:https:https://www.youtube.com/watch?v=MoJ67DqJn50

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Ewa Cieślik 07.07.2023 10:00
Bibliotekarz | Redaktor

Zapraszam do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post