rozwiń zwiń

Opinie użytkownika

Filtruj:
Wybierz
Sortuj:
Wybierz

Na półkach:

Recenzowana książka dr hab. Inetty Nowosad, prof. UZ, jest monografią z zakresu międzynarodowych studiów nad edukacją na temat rozwoju systemu edukacji w Singapurze, poprzedzonych dwoma obramowaniami dotyczącymi teorii i badań nad reformowaniem szkolnictwa w świecie, a także azjatyckiego – w tym zwłaszcza chińskiego – kontekstu historyczno-kulturowego.

Po przestudiowaniu tej książki od razu mogę ocenić studium jako doskonałe. Jest to najlepsza polska publikacja z obszaru pedagogicznych studiów międzynarodowych, jaka dotychczas ukazała się w powojennej Polsce.

W strategii sukcesów edukacyjnych Singa­puru autorka podkreśla takie najważniejsze uwarunkowania, jak: dalekowzroczność, współ­działanie polityków oświatowych z systemem kształcenia nauczycieli i z praktykami edukacji, sprzężenie edukacji z rozwojem gospodarczym i   społecznym,   śmiałość   decyzji,   konkurencję merytokratyczną dostępną dla wszystkich, równość osiąganą poprzez wysoki poziom edukacji powszechnej i kilkutorowej edukacji średniej, wysokie standardy egzaminacyjne, kapitał zawodowy nauczycieli i kadry kierowniczej, wysoki status społeczny edukacji, odpowiedzialność szkoły, globalne kształcenie – uczenie się od świata i dla nowoczesnego świata.

Z recenzji prof. dra hab. Kazimierza Zbigniewa Kwiecińskiego



Otrzymujemy znakomitą rozprawę z pedagogiki porównawczej, która wpisuje się w najlepsze tradycje polskiej myśli pedagogicznej i współczesną metodologię badań komparatystycznych na świecie. Ma to ogromne znaczenie dla dostrzeżenia przez badaczy zarówno nauk społecznych, jak i humanistycznych w naszym kraju, że nie wolno lekceważyć pedagogiki jako nauki. Wykorzystanie międzynarodowych badań pedagogicznych, w przypadku których ponad­czasowe oraz ponadpaństwowe możliwości implementowania pewnych prawidłowości znakomicie sprawdziły się w reformowaniu systemu szkolnego przez odpowiedzialnych   i   świetnie   wykształconych polityków   najwyżej   rozwiniętych   na   świecie państw, sprzyja zarazem nieprawdopodobnemu skokowi rozwojowemu społeczeństwa. Książka Inetty Nowosad mogła powstać dzięki niezwykle precyzyjnemu planowi badań autorki, ich logicznej konceptualizacji i strukturze oraz bogactwu źródeł naukowych, oświatowych i administracyjno-politycznych małego państwa, które stało się liderem edukacyjnych zmian na świecie.

Z recenzji prof. dra hab. Bogusława Śliwerskiego

Recenzowana książka dr hab. Inetty Nowosad, prof. UZ, jest monografią z zakresu międzynarodowych studiów nad edukacją na temat rozwoju systemu edukacji w Singapurze, poprzedzonych dwoma obramowaniami dotyczącymi teorii i badań nad reformowaniem szkolnictwa w świecie, a także azjatyckiego – w tym zwłaszcza chińskiego – kontekstu historyczno-kulturowego.

Po przestudiowaniu...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Monografia wpisuje się w potrzebę prowadzenia badań nad specyfiką współczesnych problemów rodziny w społecznościach lokalnych w Polsce. Oryginalny projekt badawczy, zrealizowany przez autorkę, w sposób naukowo-analityczny ukazuje wieloaspektowo ujęte problemy rodziny na tle warunków środowiska społecznego miasta Leszna oraz poznawczo wzbogaca i poszerza wiedzę o przeobrażeniach rodziny w latach 1989–2019, ukazując jednocześnie wpływ zmiany społecznej na jej funkcjonowanie. […] Książka z pewnością zainteresuje nie tylko środowisko akademickie, lecz także praktyków zajmujących się działalnością społeczną i edukacyjną. Ponadto może być wykorzystywana w procesie kształcenia studentów na kierunkach pedagogicznych, pracy socjalnej i innych, na określonych przedmiotach nauczania.

Z recenzji prof. dr hab. Ewy Syrek

Monografia wpisuje się w potrzebę prowadzenia badań nad specyfiką współczesnych problemów rodziny w społecznościach lokalnych w Polsce. Oryginalny projekt badawczy, zrealizowany przez autorkę, w sposób naukowo-analityczny ukazuje wieloaspektowo ujęte problemy rodziny na tle warunków środowiska społecznego miasta Leszna oraz poznawczo wzbogaca i poszerza wiedzę o...

więcej Pokaż mimo to

Okładka książki Od fascynacji partnerstwem do obowiązku rodzicielskiego Agata Matysiak-Błaszczyk, Mirosława Ściupider-Młodkowska
Ocena 6,0
Od fascynacji ... Agata Matysiak-Błas...

Na półkach:

Problematyka monografii nawiązuje do obserwowanych, dyskutowanych i badanych naukowo, zmieniających się, niestandardowych form życia małżeńskiego i rodzinnego, w tym związków partnerskich posiadających dzieci.
Książka jest wypadkową szerokiego i aktualnego poznawczo spektrum zainteresowań problematyką rodziny przedstawicieli/badaczy nauk społecznych, a szczególnie nauk o wychowaniu.
[…] Prezentowane teksty posiadają walory poznawcze i stanowią inspirujące źródło podejmowania dalszych analiz i badań w przedmiotowych zakresach.

Z recenzji prof. dr hab. Ewy Syrek


Książka winna być adresowana do polityków społecznych, samorządowych, rodziców, nauczycieli i wszystkich zainteresowanych powyższą problematyką. Spełnia ona wszelkie walory intelektualne i praktyczne, o czym jestem bez reszty przekonany.

Z recenzji prof. dra hab. Andrzeja Radziewicza-Winnickiego

Problematyka monografii nawiązuje do obserwowanych, dyskutowanych i badanych naukowo, zmieniających się, niestandardowych form życia małżeńskiego i rodzinnego, w tym związków partnerskich posiadających dzieci.
Książka jest wypadkową szerokiego i aktualnego poznawczo spektrum zainteresowań problematyką rodziny przedstawicieli/badaczy nauk społecznych, a szczególnie nauk o...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Autorka znakomicie przemieszcza się po literaturze naukowej, trafnie korzystając zarówno z psychologii rozwojowej, egzystencjalnej, jak i socjologicznych teorii socjalizacji młodzieży. Wykorzystuje najnowszą literaturę krajową oraz zagraniczną. Co ważne, nie lekceważy wciąż aktualnych studiów, na przykład z psychologii lat 70. XX wieku. Potwierdza tym samym, że nie ma potrzeby otwierania dawno już wyważonych drzwi, tylko trzeba sięgać do dokonań minionych pokoleń, by rozwiązywać nowe problemy.

Z recenzji prof. dra hab. Bogusława Śliwerskiego

Autorka znakomicie przemieszcza się po literaturze naukowej, trafnie korzystając zarówno z psychologii rozwojowej, egzystencjalnej, jak i socjologicznych teorii socjalizacji młodzieży. Wykorzystuje najnowszą literaturę krajową oraz zagraniczną. Co ważne, nie lekceważy wciąż aktualnych studiów, na przykład z psychologii lat 70. XX wieku. Potwierdza tym samym, że nie ma...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Książka kompetentnie i przekrojowo ujmuje niezwykle ważną problematykę dotyczącą najistotniejszych aspektów uczenia się i nauczania języków obcych, a szczególnie potrzeb dzieci z deficytami języka, mowy i komunikacji. […] Autorka prezentuje nowoczesne, oparte na najnowszych badaniach, a zarazem praktycznie przydatne rozwiązania, łączące naukę języka pierwszego z nauką języka obcego i nadające się do natychmiastowego zastosowania w szkolnej nauce języka obcego, jaka odbywa się w toku inkluzyjnego podejścia do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Szczególnie warta podkreślenia jest umiejętność dobierania przykładów w sposób eliminujący wszelkie wątpliwości co do rodzaju braków i ułatwiająca diagnozowanie funkcjonowania komunikacyjnego ucznia.[…] Książce towarzyszy materiał filmowy ilustrujący praktyczne aspekty szkolnej nauki języka dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Z recenzji prof. dr hab. Hanny Komorowskiej

Książka kompetentnie i przekrojowo ujmuje niezwykle ważną problematykę dotyczącą najistotniejszych aspektów uczenia się i nauczania języków obcych, a szczególnie potrzeb dzieci z deficytami języka, mowy i komunikacji. […] Autorka prezentuje nowoczesne, oparte na najnowszych badaniach, a zarazem praktycznie przydatne rozwiązania, łączące naukę języka pierwszego z nauką...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

utorka postawiła przed sobą konkretny cel. W jej założeniu metodologicznym publikacja jest próbą literaturoznawczej interpretacji wybranych wierszy Jerzego Ficowskiego na potrzeby edukacji polonistycznej związanej z Holokaustem. Dodajmy od razu, że koncepcja opracowania została przemyślana i konsekwentnie urzeczywistniona w poszczególnych rozdziałach [...]. Zasadnicza materia treściowa książki zawiera wzorcowe analizy odczytywania „z popiołów” wierszy pod kątem ich przydatności w programie szkolnym, realizowanym przez nauczyciela polonistę. Służą do tego erudycyjnie zredagowane konspekty lekcyjne, świadczące nie tylko o wiedzy, ale przede wszystkim kompetencjach dydaktycznych Autorki, będących rezultatem praktyki nauczycielskiej.

Z recenzji wydawniczej dr hab. Danuty Muchy, prof. UJK

utorka postawiła przed sobą konkretny cel. W jej założeniu metodologicznym publikacja jest próbą literaturoznawczej interpretacji wybranych wierszy Jerzego Ficowskiego na potrzeby edukacji polonistycznej związanej z Holokaustem. Dodajmy od razu, że koncepcja opracowania została przemyślana i konsekwentnie urzeczywistniona w poszczególnych rozdziałach [...]. Zasadnicza...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Z satysfakcją przeczytałam publikację Mai Dobiasz-Krysiak, poświęconą pedagogice waldorfskiej w Polsce czasów demokratycznego przełomu. Powodów tej satysfakcji jest kilka. Po pierwsze, jest [ona] przykładem rzetelnych studiów opartych na solidnych badaniach. Przyniosły one wyniki pozwalające między innymi na rewizję utartych poglądów na temat charakteru polskiej duchowości lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Po wtóre, temat antropozofii i jej oddziaływania na polską kulturę pojawia się co raz częściej w badaniach naukowych, które odsłaniają fakty dotychczas pomijane przez uczonych, a niniejsza praca nie tylko wpisuje się w tę tendencję, ale jest kolejną dużą rozprawą tej autorki poświęconą polskiej recepcji nauk Rudolfa Steinera. […]

Kolejny powód mojej recenzenckiej satysfakcji wiąże się z poczuciem uczestniczenia w procesie budowania w środowisku naukowym interdyscyplinarnej (czy też transdyscyplinowej w ujęciu Ryszarda Nycza) metodologii, pozwalającej wielostronnie badać takie złożone zjawiska jak ezoteryzm w kulturze, w który to proces wpisuje się również rozprawa Pani Dobiasz-Krysiak.

Z recenzji dr hab. Prof. nadzw. Moniki Rzeczyckiej, UG

Z satysfakcją przeczytałam publikację Mai Dobiasz-Krysiak, poświęconą pedagogice waldorfskiej w Polsce czasów demokratycznego przełomu. Powodów tej satysfakcji jest kilka. Po pierwsze, jest [ona] przykładem rzetelnych studiów opartych na solidnych badaniach. Przyniosły one wyniki pozwalające między innymi na rewizję utartych poglądów na temat charakteru polskiej duchowości...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Praca wpisuje się w ten typ refleksji historycznoliterackiej, dla której ważne są zarówno poetyka w jej wariantach gatunkowych, stylistyka w przywołaniach i dialogach tematycznych, jak i uobecnianie się w poetyckim idiolekcie „miejsc teologicznych” jako przejawie sacrum. W tym znaczeniu tytuł książki Stefana Sawickiego Poetyka, interpretacja, sacrum doskonale oddaje kierunek rozmyślań autorki. Podejmując temat poezji ks. Wacława Oszajcy i kierując się również w stronę jego wyobraźni, w istocie rzeczy zapytała ona o podstawy twórczych roztrząsań, które zostały tak mocno sprzęgnięte z teologią.

Z recenzji prof. dra hab. Mariana Kisiela

Praca wpisuje się w ten typ refleksji historycznoliterackiej, dla której ważne są zarówno poetyka w jej wariantach gatunkowych, stylistyka w przywołaniach i dialogach tematycznych, jak i uobecnianie się w poetyckim idiolekcie „miejsc teologicznych” jako przejawie sacrum. W tym znaczeniu tytuł książki Stefana Sawickiego Poetyka, interpretacja, sacrum doskonale oddaje...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Dużym walorem książki jest […] starannie przemyślana struktura. Autorki podjęły ważny dyskurs dotyczący funkcjonowania osób z niepełnosprawnością sensoryczną w sytuacji pandemii SARS-CoV-2. Przedstawiając szczegółowo trudne, wręcz traumatyczne doświadczenia badanych, pokazały, jak bardzo komplikuje ona ich życie: uniemożliwia lub w znacznym stopniu opóźnia realizację planów, spełnianie marzeń oraz zmusza do rekonstrukcji sposobów radzenia sobie z wyzwaniami codzienności.

[…] [Autorki] ukazały doświadczenia badanych rodzin wyczerpująco, w sposób emancypacyjny, antysensacyjny, pozbawiony stereotypu ofiary i bohatera. Oddały głos samym podmiotom badań. Przeprowadzone wywiady zbiorowe pozwoliły na zgromadzenie bogatego materiału klinicznego. Przyjęta metodyka interpretacji sprzyjała uchwyceniu rzeczywistości, która jest napełniona indywidualnością badanej osoby w sytuacji życiowej zdominowanej przez pandemię. Warto podkreślić czasochłonną i wnikliwą analizę danych według wyłonionych kategorii głównych, którymi były: pandemia, emocje, relacje, konstruowanie codzienności oraz wizje przyszłości. W części końcowej, podsumowaniu, badaczki uchwyciły mechanizmy ukrywania się i ujawniania następnej kategorii, którą stanowi niepełnosprawność. Zaprezentowane w monografii badania należy zaliczyć do nowatorskich badań jakościowych. Wykorzystane podejście pozwoliło na rzetelne analizowanie informacji o badanym zjawisku i tym samym na jego lepsze zrozumienie. Proces interpretacji uzyskanych danych narracyjnych jest bardzo uporządkowany […].

[…] ze względu na specyfikę i rangę społeczną omawianych zagadnień publikacja spotka się z dużym zainteresowaniem ze strony środowiska pedagogów, terapeutów, psychologów, nauczycieli, lekarzy, studentów, a także rodziców, dla których ważne jest zrozumienie złożoności omawianych problemów.

Z recenzji dr hab. Katarzyny Pluteckiej, prof. UP

Dużym walorem książki jest […] starannie przemyślana struktura. Autorki podjęły ważny dyskurs dotyczący funkcjonowania osób z niepełnosprawnością sensoryczną w sytuacji pandemii SARS-CoV-2. Przedstawiając szczegółowo trudne, wręcz traumatyczne doświadczenia badanych, pokazały, jak bardzo komplikuje ona ich życie: uniemożliwia lub w znacznym stopniu opóźnia realizację...

więcej Pokaż mimo to

Okładka książki Ewaluacja osiągnięć w kształceniu geograficznym: ujęcia teoretyczne oraz aplikacyjne Danuta Piróg, Agnieszka Świętek
Ocena 10,0
Ewaluacja osią... Danuta Piróg, Agnie...

Na półkach:

W pracy poruszono trzy kluczowe obszary tematyczne. W pierwszym rozdziale zostały zaprezentowane teoretyczne, taksonomiczne oraz praktyczne ujęcia ewaluacji. Scharakteryzowano jej funkcje i modele, rodzaje oceniania oraz przedstawiono rozważania dotyczące dobrych i złych praktyk ewaluacyjnych w geograficznej rzeczywistości szkolnej (i akademickiej). Rozdział drugi skupia się na pomiarze dydaktycznym – jego rodzajach, procedurze konstrukcji testów (w tym rodzajach zadań testowych) oraz sposobach wykorzystania wyników testów zarówno do tradycyjnie przypisanej tej formie kontroli – oceny sumującej, jak i do oceniania kształtującego i orientującego. Trzeci rozdział ukazuje teoretyczne i praktyczne koncepcje oceniania geograficznych umiejętności. Scharakteryzowano także empirycznie zweryfikowane w toku badań naukowych narzędzia do oceny oraz kształtowania wyróżniającej kompetencji geograficznej, którą jest myślenie przestrzenne. Rozdział ostatni zawiera zestaw zróżnicowanych narzędzi, które nauczyciel (oraz uczeń/student) może wykorzystać do autorefleksji nad ewaluacją procesu kształcenia. Warto dodać, że mają one interesującą formułę – warsztatów.

Książka cechuje się nowatorskim spojrzeniem na ewaluację w edukacji geograficznej. Cieszy fakt, że polska dydaktyka geografii doczekała się pierwszego – aktualnego i całościowego – opracowania dotyczącego procesu ewaluacji. Dobrane w części aplikacyjnej monografii przykłady odnoszą się do treści geograficznych i wielu sytuacji mających miejsce w procesie geograficznego kształcenia.

Wyrażam nadzieję, że publikacja spotka się z dużym zainteresowaniem dydaktyków geografii, studentów przygotowujących się do pracy w zawodzie nauczyciela, jak również czynnych zawodowo nauczycieli.

dr hab. Adam Hibszer

W pracy poruszono trzy kluczowe obszary tematyczne. W pierwszym rozdziale zostały zaprezentowane teoretyczne, taksonomiczne oraz praktyczne ujęcia ewaluacji. Scharakteryzowano jej funkcje i modele, rodzaje oceniania oraz przedstawiono rozważania dotyczące dobrych i złych praktyk ewaluacyjnych w geograficznej rzeczywistości szkolnej (i akademickiej). Rozdział drugi skupia...

więcej Pokaż mimo to

Okładka książki Szkoła ogólnodostępna w procesie stawania się placówką włączającą Karol Bidziński, Barbara Skałbania
Ocena 10,0
Szkoła ogólnod... Karol Bidziński, Ba...

Na półkach:

Autorzy pokazują szkołę ogólnodostępną jako miejsce bardziej efektywnego kształcenia uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi w odpowiedzi na wyzwania społeczne. Przedmiotem analiz badawczych jest proces rozwoju szkoły w zbliżaniu się do idei szkoły włączającej, uwzględniający trzy placówki z różnych środowisk, co pokazuje zróżnicowanie w zakresie gotowości i zaawansowania działań w drodze do osiągnięcia celu. Autorzy stawiają ważne pytania: Na ile aktualne i zmieniające się przepisy oświatowe ułatwiają realizację edukacji włączającej? Jak zmienia się mechanizm sprawowania nadzoru pedagogicznego? Jakie są konsekwencje rezygnacji z ewaluacji wewnętrznej na rzecz zwiększenia kontroli funkcjonowania szkoły? Ciekawym zabiegiem badawczym jest pokazanie procesu zmiany w dwóch porządkach: rozumu instrumentalnego oraz obszaru nadawania znaczeń i poszukiwania sensów, co wiąże się z upowszechnianiem szkoły jako miejsca dialogu edukacyjnego i partnerskiej współpracy. Nadawanie znaczeń odnosi się do kluczowych terminów będących fundamentem oczekiwanej zmiany, takich jak sukces, partnerstwo, współpraca. Walorem publikacji jest wnikliwy opis procesu zmiany oparty na aktywnym uczestnictwie badacza, który obserwuje, prowadzi dialog, analizuje, wspólnie podejmuje działania i ocenia ich efekty.

Z recenzji dr hab. Lidii Marszałek, prof. Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku

Autorzy pokazują szkołę ogólnodostępną jako miejsce bardziej efektywnego kształcenia uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi w odpowiedzi na wyzwania społeczne. Przedmiotem analiz badawczych jest proces rozwoju szkoły w zbliżaniu się do idei szkoły włączającej, uwzględniający trzy placówki z różnych środowisk, co pokazuje zróżnicowanie w zakresie...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Należy stwierdzić, iż tematyka zaproponowana przez Autorkę jest ambitna i oryginalna, sformułowany problem jest doniosły z punktu widzenia edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Autorka przedstawiła oryginalną propozycję rozwiązania analizowanego problemu, opracowała autorskie narzędzia badawcze. Recenzowana publikacja stanowi wartościowe opracowanie. Będzie przydatna zarówno nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej, jak i studentom – przyszłym nauczycielom klas I-III szkoły podstawowej.

Z recenzji dr hab. prof. uczelni Anny Klim-Klimaszewskiej

Należy stwierdzić, iż tematyka zaproponowana przez Autorkę jest ambitna i oryginalna, sformułowany problem jest doniosły z punktu widzenia edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Autorka przedstawiła oryginalną propozycję rozwiązania analizowanego problemu, opracowała autorskie narzędzia badawcze. Recenzowana publikacja stanowi wartościowe opracowanie. Będzie przydatna...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Dużym walorem pracy są metodologia i kompleksowe przedstawienie tematu. Autor nie tylko polemizuje z dotychczasowymi ujęciami, trafnie punktując luki w perspektywie czy argumentacji wcześniejszych badaczy, lecz także dba o dobór materiału do analiz. […] innowacyjne rozwiązania analityczne Olczyka sprawiają, że nie można tej książki uznać za deskryptywną – wprost przeciwnie, wytycza ona nowe spojrzenie na tę tematykę. […]

Lektura Krzemowej klatki daje mnóstwo momentów olśnienia. Kiedy autor prezentuje swoje modele, aż chce się powiedzieć: dlaczegośmy wcześniej na to nie wpadli?

Z recenzji dr. hab. Jacka Wasilewskiego

Dużym walorem pracy są metodologia i kompleksowe przedstawienie tematu. Autor nie tylko polemizuje z dotychczasowymi ujęciami, trafnie punktując luki w perspektywie czy argumentacji wcześniejszych badaczy, lecz także dba o dobór materiału do analiz. […] innowacyjne rozwiązania analityczne Olczyka sprawiają, że nie można tej książki uznać za deskryptywną – wprost przeciwnie,...

więcej Pokaż mimo to

Okładka książki Ja utracone i odzyskane Bożydar L. J. Kaczmarek, Juri D. Kropotov, Maria Pąchalska
Ocena 7,5
Ja utracone i ... Bożydar L. J. Kaczm...

Na półkach:

Monografia Ja utracone i odzyskane to dzieło nowatorskie i oryginalne, nowoczesne w wymiarze teoretyczno-metodologicznym, erudycyjne i znakomicie napisane. Autorzy połączyli tu w jedną spójną całość najnowsze ujęcia problematyki systemu Ja. Zdefiniowali ten system z perspektywy teorii mikrogenetycznej jako ucieleśniony byt biologiczny i psychiczny (wewnętrzny świat umysłu), poznawany i zarazem poznający, emocjonalny i społeczny, rozszerzony na świat zewnętrzny – przyrodę, społeczeństwo i kulturę. Dzieło oparte na dorobku światowej nauki i wynikach własnych badań, pogłębione analizą przypadków klinicznych pacjentów z najczęstszymi uszkodzeniami mózgowia, potwierdzone neurofizjologicznymi markerami, inspiruje do stawiania pytań o złożoność fenomenu ludzkiego istnienia, wciąż poznawanego i nadal nie w pełni poznanego.

Profesor zw. dr hab. lek med. Waldemar Tłokiński

Monografia Ja utracone i odzyskane to dzieło nowatorskie i oryginalne, nowoczesne w wymiarze teoretyczno-metodologicznym, erudycyjne i znakomicie napisane. Autorzy połączyli tu w jedną spójną całość najnowsze ujęcia problematyki systemu Ja. Zdefiniowali ten system z perspektywy teorii mikrogenetycznej jako ucieleśniony byt biologiczny i psychiczny (wewnętrzny świat umysłu),...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Przedstawiona do recenzji monografia jest niewątpliwie opracowaniem interesującym, oryginalnym, twórczym i charakteryzującym się wysokim poziomem merytorycznym. Po­ruszane   przez   Autora   zagadnienia   analizowane   są   syntetycznie   i   wielopłaszczyznowo, z wykorzystaniem aktualnej literatury przedmiotu. Nie mam wątpliwości, iż opracowanie pt. Potencjał edukacyjny sportu młodzieżowego a napięcie anomijne i zagrożenia wychowawcze – na przykładzie piłki nożnej znajdzie szeroki krąg odbiorców, zarówno wśród naukowców, studentów, jak i wnikliwych obserwatorów zjawisk współczesnego świata.

Z recenzji dr hab. Przemysława Piotrowskiego, prof. UJ

Przedstawiona do recenzji monografia jest niewątpliwie opracowaniem interesującym, oryginalnym, twórczym i charakteryzującym się wysokim poziomem merytorycznym. Po­ruszane   przez   Autora   zagadnienia   analizowane   są   syntetycznie   i   wielopłaszczyznowo, z wykorzystaniem aktualnej literatury przedmiotu. Nie mam wątpliwości, iż opracowanie pt. Potencjał edukacyjny...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Recenzowaną monografię zaliczam do tych ‒ usytuowanych w polu problemowym pedeutologii (a właściwie na przecięciu pedeutologii i dydaktyki ogólnej) ‒ publikacji, które są oryginalne nie tylko ze względu na tematykę, lecz także sposób jej podjęcia i realizację. Autorka ‒ badaczka procesów edukacyjnych głównie w obszarze egzaminów, diagnostyki edukacyjnej, szkolnego oceniania, współtworząca obecnie gdańską szkołę dydaktyki szkolnej ‒ przygotowała dzieło, które stanowi nie tyle domknięcie (w znaczeniu zwieńczenia) wcześniejszych prac, ile otwarcie dyskusji o sprawstwie nauczycieli poprzez przyjrzenie się wraz z nimi różnorakim decyzjom podejmowanym przez nich w szkolnej codzienności. [...] Innowacyjna konceptualizacja relacjonowanych w książce badań (skupienie na rekonstrukcji przestrzeni nauczycielskiego decydowania jako sposobach bycia z innymi w światach uczenia się, zanurzonych w zmianie oświatowej o wymiarze nie tylko politycznym, ale i kulturowym), odzwierciedlające się w narracji refleksyjność i rzetelność w zaznajamianiu czytelnika z tym, co i jak się „stawało” w trakcie przyjmowa­nia modelu badań, dyskusja z koncepcjami wytyczającymi ramy teoretyczne postępowania oraz wreszcie kierunek i poziomy analiz wraz z „punktami odniesienia” w pracy z materiałem empirycznym zgromadzonym za pomocą wywiadów fokusowych [...] – wszystko to prowadzi do otwartej teorii decydowania nauczycieli. […]

Z recenzji dr hab. Bogusławy Doroty Gołębniak, prof. DSW

Recenzowaną monografię zaliczam do tych ‒ usytuowanych w polu problemowym pedeutologii (a właściwie na przecięciu pedeutologii i dydaktyki ogólnej) ‒ publikacji, które są oryginalne nie tylko ze względu na tematykę, lecz także sposób jej podjęcia i realizację. Autorka ‒ badaczka procesów edukacyjnych głównie w obszarze egzaminów, diagnostyki edukacyjnej, szkolnego...

więcej Pokaż mimo to

Okładka książki ZDROWIE. Diagnostyka, profilaktyka, bezpieczeństwo Gabriela Henrykowska, Joanna Soin, Małgorzata Wojciechowska
Ocena 8,0
ZDROWIE. Diagn... Gabriela Henrykowsk...

Na półkach:

W ostatnich latach można zaobserwować pogorszenie się stanu zdrowia Polaków niezależnie od wieku. Niewłaściwy styl życia i sposób odżywiania doprowadziły do lawinowego wręcz wzrostu zachorowalności na choroby cywilizacyjne. Ponadto wydłużenie przeciętnego trwania życia zarówno w Polsce, jak i innych krajach, ściśle związane ze stanem zdrowia danych społeczeństw, stawia przed ochroną zdrowia nowe wyzwania i problemy, w tym zapewnienia możliwości zdrowego, a zwłaszcza bezpiecznego starzenia się.

Autorzy książki poruszają szereg zagadnień ważnych dla ochrony i bezpieczeństwa zdrowia, m.in.: zasady udzielania czynności ratunkowych, problematykę szczepień, wpływ stresu na jakość i bezpieczeństwo wykonywanych działań i procedur medycznych, bezpieczeństwo żywności.

Biorąc pod uwagę przedstawione problemy, szczególnego znaczenia nabierają badania naukowe zajmujące się tematyką działań profilaktycznych i edukacji zdrowotnej, prowadzone w zakresie tzw. chorób cywilizacyjnych, diagnostyki problemów zdrowotnych oraz szeroko pojętego bezpieczeństwa zdrowotnego.

Z recenzji prof. dra hab. n. med. Andrzeja Buczyńskiego

W ostatnich latach można zaobserwować pogorszenie się stanu zdrowia Polaków niezależnie od wieku. Niewłaściwy styl życia i sposób odżywiania doprowadziły do lawinowego wręcz wzrostu zachorowalności na choroby cywilizacyjne. Ponadto wydłużenie przeciętnego trwania życia zarówno w Polsce, jak i innych krajach, ściśle związane ze stanem zdrowia danych społeczeństw, stawia...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Wiele mówi się i pisze o edukacji alternatywnej, edukacji elastycznej, pedagogice humanistycznej itp. U podstaw tych koncepcji leży pedagogiczna orientacja na uczącego się, promująca otwarte formy kształcenia. Takie rozwiązania pedagogiczne powinny sprzyjać wielostronnemu rozwojowi uczących się także w obszarze kształcenia językowego. Nauka języka przy wykorzystaniu otwartych form pracy może być realizowana na wiele sposobów i przynosić wiele korzyści, jak to wykazała Autorka. Książka jest przykładem efektywnego poszukiwania nowych rozwiązań w glottodydaktyce. Zadziwia konsekwencja, z jaką Beata Anna Peć buduje swój warsztat badawczy i konstruuje narzędzia, dzięki którym jest w stanie dokonać szczegółowej ewaluacji otwartych form uczenia się i nauczania, coraz częściej stosowanych na lekcjach języka niemieckiego.

prof. dr hab. Roman Lewicki

Wiele mówi się i pisze o edukacji alternatywnej, edukacji elastycznej, pedagogice humanistycznej itp. U podstaw tych koncepcji leży pedagogiczna orientacja na uczącego się, promująca otwarte formy kształcenia. Takie rozwiązania pedagogiczne powinny sprzyjać wielostronnemu rozwojowi uczących się także w obszarze kształcenia językowego. Nauka języka przy wykorzystaniu...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Otrzymujemy monografię, której znaczenie trudno przecenić. W trakcie lektury towarzyszyło mi przekonanie, że rola proponowanej do wydania pracy jest podobna do tej, jaką na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku odgrywały książki Teresy Hejnickiej-Bezwińskiej i Andrei Folkierskiej ‒ z tą różnicą, że monografie obu przywołanych autorek odnosiły się do pedagogiki jako dyscypliny naukowej, której status został zakwestionowany. Publikacja prof. Henryka Mizerka dotyczy natomiast jednej z ważniejszych dla współczesnej pedago­giki   kwestii   ‒   refleksji   (krytycznej).   [...]   dzięki   tej   pracy   kategoria   „refleksja   krytyczna” przestaje być w praktyce edukacyjnej oraz myśli pedagogicznej „modną etykietą”. Staje się zaś ugruntowaną propozycją myślenia o działaniu w sferze edukacji oraz tworzenia wiedzy pedagogicznej. Autor przedstawia pragmatyczny rodowód refleksji krytycznej (myślenie refleksyjne w rozumieniu Johna Deweya) oraz jej współczesne odczytanie. Wprowadza bardzo istotne rozróżnienie refleksyjności i refleksywności oraz ukazuje naturę refleksji krytycznej. Na nowo stawia pytania o „teoretyczność” i „praktyczność” pedagogiki, bez roszczenia sobie prawa do jedynego sposobu udzielania na nie odpowiedzi.

Z recenzji prof. dr. hab. Romana Lepperta, UKW w Bydgoszczy

Otrzymujemy monografię, której znaczenie trudno przecenić. W trakcie lektury towarzyszyło mi przekonanie, że rola proponowanej do wydania pracy jest podobna do tej, jaką na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku odgrywały książki Teresy Hejnickiej-Bezwińskiej i Andrei Folkierskiej ‒ z tą różnicą, że monografie obu przywołanych autorek odnosiły się do pedagogiki jako...

więcej Pokaż mimo to

Okładka książki Poczucie wspólnoty a poczucie skuteczności i wypalenie zawodowe u sportowców, ratowników medycznych i weterynarzy Elżbieta Głąb, Alina Kałużna-Wielobób, Justyna Marchwiany, Adrianna Pawlak
Ocena 10,0
Poczucie wspól... Elżbieta Głąb, Alin...

Na półkach:

W monografii podsumowano wyniki trzech różnych badań prowadzonych na odmiennych grupach. Wszystkie te badania łączy wykorzystanie autorskiego kwestionariusza Aliny Kałużnej-Wielobób dotyczącego poczucia wspólnoty. Jest on narzędziem rzetelnym, dopracowanym psychometrycznie, a nawiązuje do [...] psychoanalitycznej koncepcji Alfreda Adlera. Poczucie wspólnoty to współcześnie zasób bardzo deficytowy. [...] Procesy globalizacyjne oraz rozwój technologii cyfrowej sprawiły, że lokalne społeczności stały się reliktami przeszłości. [...] Stąd też podjęcie kwestii poczucia wspólnoty, jego uwarunkowań i korelatów uważam za szczególnie ważne i „na czasie”.

Właściwie w książce znalazły się [...] same „tematy istotne”. Autorki konfrontują się bowiem z problemami uniwersalnymi, które mogą i powinny interesować każdego z nas. W trakcie lektury, oprócz orientacji prowspólnotowej (i antywspólnowotej lub awspólnotowej), Czytelnik poznaje korelaty i konsekwencje uogólnionego poczucia skuteczności, przyczyny i skutki wypalenia zawodowego oraz postawy wobec śmierci i różne sposoby radzenia sobie z – mało uskrzydlającą – perspektywą jej nieuchronności. Są to zagadnienia uniwersalne, które w sensie praktycznym dotyczą każdego i – co za tym idzie – zasługują na uwagę i głębsze zainteresowanie.

Z recenzji dra hab. Krzysztofa Mudynia, prof. AIK

W monografii podsumowano wyniki trzech różnych badań prowadzonych na odmiennych grupach. Wszystkie te badania łączy wykorzystanie autorskiego kwestionariusza Aliny Kałużnej-Wielobób dotyczącego poczucia wspólnoty. Jest on narzędziem rzetelnym, dopracowanym psychometrycznie, a nawiązuje do [...] psychoanalitycznej koncepcji Alfreda Adlera. Poczucie wspólnoty to współcześnie...

więcej Pokaż mimo to