Opinie użytkownika
Recenzowana książka dr hab. Inetty Nowosad, prof. UZ, jest monografią z zakresu międzynarodowych studiów nad edukacją na temat rozwoju systemu edukacji w Singapurze, poprzedzonych dwoma obramowaniami dotyczącymi teorii i badań nad reformowaniem szkolnictwa w świecie, a także azjatyckiego – w tym zwłaszcza chińskiego – kontekstu historyczno-kulturowego.
Po przestudiowaniu...
Monografia wpisuje się w potrzebę prowadzenia badań nad specyfiką współczesnych problemów rodziny w społecznościach lokalnych w Polsce. Oryginalny projekt badawczy, zrealizowany przez autorkę, w sposób naukowo-analityczny ukazuje wieloaspektowo ujęte problemy rodziny na tle warunków środowiska społecznego miasta Leszna oraz poznawczo wzbogaca i poszerza wiedzę o...
więcej Pokaż mimo to
Problematyka monografii nawiązuje do obserwowanych, dyskutowanych i badanych naukowo, zmieniających się, niestandardowych form życia małżeńskiego i rodzinnego, w tym związków partnerskich posiadających dzieci.
Książka jest wypadkową szerokiego i aktualnego poznawczo spektrum zainteresowań problematyką rodziny przedstawicieli/badaczy nauk społecznych, a szczególnie nauk o...
Autorka znakomicie przemieszcza się po literaturze naukowej, trafnie korzystając zarówno z psychologii rozwojowej, egzystencjalnej, jak i socjologicznych teorii socjalizacji młodzieży. Wykorzystuje najnowszą literaturę krajową oraz zagraniczną. Co ważne, nie lekceważy wciąż aktualnych studiów, na przykład z psychologii lat 70. XX wieku. Potwierdza tym samym, że nie ma...
więcej Pokaż mimo toKsiążka kompetentnie i przekrojowo ujmuje niezwykle ważną problematykę dotyczącą najistotniejszych aspektów uczenia się i nauczania języków obcych, a szczególnie potrzeb dzieci z deficytami języka, mowy i komunikacji. […] Autorka prezentuje nowoczesne, oparte na najnowszych badaniach, a zarazem praktycznie przydatne rozwiązania, łączące naukę języka pierwszego z nauką...
więcej Pokaż mimo toutorka postawiła przed sobą konkretny cel. W jej założeniu metodologicznym publikacja jest próbą literaturoznawczej interpretacji wybranych wierszy Jerzego Ficowskiego na potrzeby edukacji polonistycznej związanej z Holokaustem. Dodajmy od razu, że koncepcja opracowania została przemyślana i konsekwentnie urzeczywistniona w poszczególnych rozdziałach [...]. Zasadnicza...
więcej Pokaż mimo toZ satysfakcją przeczytałam publikację Mai Dobiasz-Krysiak, poświęconą pedagogice waldorfskiej w Polsce czasów demokratycznego przełomu. Powodów tej satysfakcji jest kilka. Po pierwsze, jest [ona] przykładem rzetelnych studiów opartych na solidnych badaniach. Przyniosły one wyniki pozwalające między innymi na rewizję utartych poglądów na temat charakteru polskiej duchowości...
więcej Pokaż mimo toPraca wpisuje się w ten typ refleksji historycznoliterackiej, dla której ważne są zarówno poetyka w jej wariantach gatunkowych, stylistyka w przywołaniach i dialogach tematycznych, jak i uobecnianie się w poetyckim idiolekcie „miejsc teologicznych” jako przejawie sacrum. W tym znaczeniu tytuł książki Stefana Sawickiego Poetyka, interpretacja, sacrum doskonale oddaje...
więcej Pokaż mimo toDużym walorem książki jest […] starannie przemyślana struktura. Autorki podjęły ważny dyskurs dotyczący funkcjonowania osób z niepełnosprawnością sensoryczną w sytuacji pandemii SARS-CoV-2. Przedstawiając szczegółowo trudne, wręcz traumatyczne doświadczenia badanych, pokazały, jak bardzo komplikuje ona ich życie: uniemożliwia lub w znacznym stopniu opóźnia realizację...
więcej Pokaż mimo toW pracy poruszono trzy kluczowe obszary tematyczne. W pierwszym rozdziale zostały zaprezentowane teoretyczne, taksonomiczne oraz praktyczne ujęcia ewaluacji. Scharakteryzowano jej funkcje i modele, rodzaje oceniania oraz przedstawiono rozważania dotyczące dobrych i złych praktyk ewaluacyjnych w geograficznej rzeczywistości szkolnej (i akademickiej). Rozdział drugi skupia...
więcej Pokaż mimo toAutorzy pokazują szkołę ogólnodostępną jako miejsce bardziej efektywnego kształcenia uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi w odpowiedzi na wyzwania społeczne. Przedmiotem analiz badawczych jest proces rozwoju szkoły w zbliżaniu się do idei szkoły włączającej, uwzględniający trzy placówki z różnych środowisk, co pokazuje zróżnicowanie w zakresie...
więcej Pokaż mimo toNależy stwierdzić, iż tematyka zaproponowana przez Autorkę jest ambitna i oryginalna, sformułowany problem jest doniosły z punktu widzenia edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Autorka przedstawiła oryginalną propozycję rozwiązania analizowanego problemu, opracowała autorskie narzędzia badawcze. Recenzowana publikacja stanowi wartościowe opracowanie. Będzie przydatna...
więcej Pokaż mimo toDużym walorem pracy są metodologia i kompleksowe przedstawienie tematu. Autor nie tylko polemizuje z dotychczasowymi ujęciami, trafnie punktując luki w perspektywie czy argumentacji wcześniejszych badaczy, lecz także dba o dobór materiału do analiz. […] innowacyjne rozwiązania analityczne Olczyka sprawiają, że nie można tej książki uznać za deskryptywną – wprost przeciwnie,...
więcej Pokaż mimo toMonografia Ja utracone i odzyskane to dzieło nowatorskie i oryginalne, nowoczesne w wymiarze teoretyczno-metodologicznym, erudycyjne i znakomicie napisane. Autorzy połączyli tu w jedną spójną całość najnowsze ujęcia problematyki systemu Ja. Zdefiniowali ten system z perspektywy teorii mikrogenetycznej jako ucieleśniony byt biologiczny i psychiczny (wewnętrzny świat umysłu),...
więcej Pokaż mimo toPrzedstawiona do recenzji monografia jest niewątpliwie opracowaniem interesującym, oryginalnym, twórczym i charakteryzującym się wysokim poziomem merytorycznym. Poruszane przez Autora zagadnienia analizowane są syntetycznie i wielopłaszczyznowo, z wykorzystaniem aktualnej literatury przedmiotu. Nie mam wątpliwości, iż opracowanie pt. Potencjał edukacyjny...
więcej Pokaż mimo toRecenzowaną monografię zaliczam do tych ‒ usytuowanych w polu problemowym pedeutologii (a właściwie na przecięciu pedeutologii i dydaktyki ogólnej) ‒ publikacji, które są oryginalne nie tylko ze względu na tematykę, lecz także sposób jej podjęcia i realizację. Autorka ‒ badaczka procesów edukacyjnych głównie w obszarze egzaminów, diagnostyki edukacyjnej, szkolnego...
więcej Pokaż mimo toW ostatnich latach można zaobserwować pogorszenie się stanu zdrowia Polaków niezależnie od wieku. Niewłaściwy styl życia i sposób odżywiania doprowadziły do lawinowego wręcz wzrostu zachorowalności na choroby cywilizacyjne. Ponadto wydłużenie przeciętnego trwania życia zarówno w Polsce, jak i innych krajach, ściśle związane ze stanem zdrowia danych społeczeństw, stawia...
więcej Pokaż mimo toWiele mówi się i pisze o edukacji alternatywnej, edukacji elastycznej, pedagogice humanistycznej itp. U podstaw tych koncepcji leży pedagogiczna orientacja na uczącego się, promująca otwarte formy kształcenia. Takie rozwiązania pedagogiczne powinny sprzyjać wielostronnemu rozwojowi uczących się także w obszarze kształcenia językowego. Nauka języka przy wykorzystaniu...
więcej Pokaż mimo toOtrzymujemy monografię, której znaczenie trudno przecenić. W trakcie lektury towarzyszyło mi przekonanie, że rola proponowanej do wydania pracy jest podobna do tej, jaką na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku odgrywały książki Teresy Hejnickiej-Bezwińskiej i Andrei Folkierskiej ‒ z tą różnicą, że monografie obu przywołanych autorek odnosiły się do pedagogiki jako...
więcej Pokaż mimo toW monografii podsumowano wyniki trzech różnych badań prowadzonych na odmiennych grupach. Wszystkie te badania łączy wykorzystanie autorskiego kwestionariusza Aliny Kałużnej-Wielobób dotyczącego poczucia wspólnoty. Jest on narzędziem rzetelnym, dopracowanym psychometrycznie, a nawiązuje do [...] psychoanalitycznej koncepcji Alfreda Adlera. Poczucie wspólnoty to współcześnie...
więcej Pokaż mimo to