Śmierć nie ma ostatniego słowa. Sztuka w tragicznych latach 1933-1945
368 str.
6 godz. 8 min.
- Kategoria:
- sztuka
- Tytuł oryginału:
- Der Tod hat nicht das letzte Wort: Kunst in der Katastrophe 1933-1945
- Wydawnictwo:
- Muzeum Sztuki Wspolczesnej w Krakowie MOCAK
- Data wydania:
- 2015-07-07
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-07-07
- Liczba stron:
- 368
- Czas czytania
- 6 godz. 8 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788362435821
- Tagi:
- sztuka wojna oświęcim holokaust
Jurgen Kaumkotter przez 15 lat zajmował się dziełami sztuki powstałymi w nazistowskich obozach. Badał miejsca pamięci, archiwa i zbiory prywatne. W niniejszej książce opowiada historię ich twórców, przedstawia dramatyczne często warunki, w jakich dzieła powstawały i były przechowywane, a także opisuje życie obozowe artystów, których talent nierzadko znany był strażnikom.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 2
- 2
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Śmierć nie ma ostatniego słowa. Sztuka w tragicznych latach 1933-1945
Dodaj cytat
Opinia
Jürgen Kaumköttera jest niemieckim historykiem sztuki, badaczem twórczości emigracyjnej i sztuki Holokaustu. Recenzowana przeze mnie praca jest pokłosiem 15-letnich badań autora. Kaumkötter, poszukując materiałów do swojej pracy oparł się nie tylko na poszukiwaniach w archiwach (zarówno państwowych jak i prywatnych), ale również odwiedził miejsca pamięci związane z tematyką obozów zagłady w III Rzeszy i eksterminacji w nich ludzi różnych wyznań i narodowości. Co mnie szczególnie ucieszyło, autor wspomina, że zagłada milionów osób w obozach śmierci, nie dotknęła tylko Żydów, ale również Polaków, Greków, Rumunów itp. To bardzo ważne stwierdzenie, ponieważ mówiąc o tematyce niemieckich obozów zagłady, bardzo często na świecie, dominuje pogląd, że ta tragedia dotyczyła wyłącznie ludności żydowskiej. W całej książce nie pada oczywiście karygodne i niedopuszczalne stwierdzenie „polskie obozy śmierci”.
Książka, jak wspomina na samym początku autor, nie jest encyklopedią, choć jej staranność w wydaniu oraz dokładność opisu dzieł na to wskazuje. Głównym celem pozycji według Kaumkötterajest: „obiektywna ocena wartości dokonań tych artystów [których prace zostały zamieszczone w książce], a moje obserwacje prowadzą do jednej podstawowej tezy: twórcy z dziedziny sztuki wizualnych stoją zaraz niemi wobec ludobójstwa i wszechniszczącej wojny. To co przeżyli, pozostaje niewyobrażalne. Dopiero, gdy znaleźli jakby przekład, przeszli od estetyki produkcji do estetyki recepcji następnego pokolenia, wróciła im mowa. Nie przedstawiają nieprzedstawianego, lecz przekład przeżytego na formę dla nas zrozumiałą i do zniesienia”1.
Warto wyjaśnić te nieco zawiłe dla czytelnika recenzji słowa. Kaumkötter zauważył, że sztuka, która powstała w latach 1933-1945, dla człowieka, który sam nie przeżył koszmaru obozów koncentracyjnych może nie być zrozumiała, stanowi abstrakcję. Dopiero upływ czasu, w jakimś stopniu zagojenie się ran, narodziny nowego pokolenia, pozwoliły wielu z tych artystów, którzy przeżyli obozy zagłady, odnaleźć ponownie swój sens w sztuce i, co ważne, opowiedzieć nowemu pokoleniu co znaczą i symbolizują ich poprzednie dzieła.
https://historia.org.pl/2015/08/28/smierc-nie-ma-ostatniego-slowa-sztuka-w-tragicznych-latach-1933-1945-j-kaumkotter-recenzja/
Jürgen Kaumköttera jest niemieckim historykiem sztuki, badaczem twórczości emigracyjnej i sztuki Holokaustu. Recenzowana przeze mnie praca jest pokłosiem 15-letnich badań autora. Kaumkötter, poszukując materiałów do swojej pracy oparł się nie tylko na poszukiwaniach w archiwach (zarówno państwowych jak i prywatnych), ale również odwiedził miejsca pamięci związane z tematyką...
więcej Pokaż mimo to