Przeszłość jako przedmiot wiary. Historia i filozofia w myśli średniowiecza
- Kategoria:
- historia
- Seria:
- Communicare - historia i kultura
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
- Data wydania:
- 2019-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-01-01
- Liczba stron:
- 394
- Czas czytania
- 6 godz. 34 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323505488
- Tagi:
- Historiografia Historia historiografii Średniowiecze Filozofia średniowieczna Wiara Myśl średniowieczna Krytyka źródeł
"Spędziłem lata na czytaniu erudytów na czele z Bayle'em, ale kroniki średniowieczne znałem bardzo wyrywkowo i, co gorsza, zupełnie nie rozumiałem zasad, jakimi kierowali się ich autorzy. Prawdę mówiąc, nie rozumiałem nie tylko kronik, ale i wszelkich innych tekstów średniowiecznych. Jak można było uznawać moc przekonywającą dowodów istnienia Boga? Jak można było uważać za realne demony i anioły? Jak można było układać byty dane w doświadczeniu wedle przypisywanej im doskonałości? Jak można było utrzymywać, że cokolwiek się porusza, czyni to za sprawą przyczyny wobec tego czegoś zewnętrznej?"
z przedmowy Krzysztofa Pomiana
"Przeszłość jako przedmiot wiary rozpoczyna się analizą dwóch kronik średniowiecznych, a ściślej - dwóch zawartych w nich legend etnogenetycznych. Pokazuje mianowicie, jak w wieku VI Getica wpisywała dzieje Gotów (i Scytów) w paradygmat biblijny, czyniąc ich potomkami Magoga, syna Jafeta, i jak w wieku VII kronika Fredegara wywodziła z kolei Franków od trojańskiego króla Priama. Obie kroniki miały swego czasu czytelny sens polityczny [...]. Aż w XII wieku kolejni przepisywacze zaczęli je poprawiać, dopasowywać do innych przekazów, coraz bardziej modyfikować. Aby w końcu, w XV wieku, całkowicie je odrzucić".
z recenzji Małgorzaty Szpakowskiej
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 52
- 16
- 7
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Przeszłość jako przedmiot wiary. Historia i filozofia w myśli średniowiecza
Dodaj cytat
Opinia
We wstępie do tej książki Autor zwraca uwagę na to, że jeśli nie rozumie się sposobu myślenia innych ludzi, to jeszcze nie znaczy, że są oni nieracjonalnymi i zacofanymi głupcami. Już za sformułowanie tej myśli należą się Pomianowi brawa, bo - mimo swojej takiej, a nie innej postawy życiowej - odnosi ją do epoki, z której umysłowością wyraźnie się nie zgadza. Taki grzech anachronizmu w postrzeganiu minionych wieków, zwłaszcza zaś średniowiecza, cechuje też niektórych uczonych, na szczęście jednak nie dotyczy Autora tej książki.
W pierwszej części pracy tematem jest średniowieczna historiografia, drugiej zaś filozofia średniowiecza. Zdecydowanie bardziej interesowała mnie więc część pierwsza i byłem trochę zawiedziony, że Pomian całkowicie odszedł od problematyki historiograficznej na dalszych stronach tej monografii. Na pewno po lekturze tej książki lepiej rozumie się myśl średniowieczną, zwłaszcza jej stosunek do czasu. Szkoda, że nie miałem okazji zapoznać się z tą pracą, gdy zdawałem na studiach egzamin z historii historiografii.
We wstępie do tej książki Autor zwraca uwagę na to, że jeśli nie rozumie się sposobu myślenia innych ludzi, to jeszcze nie znaczy, że są oni nieracjonalnymi i zacofanymi głupcami. Już za sformułowanie tej myśli należą się Pomianowi brawa, bo - mimo swojej takiej, a nie innej postawy życiowej - odnosi ją do epoki, z której umysłowością wyraźnie się nie zgadza. Taki grzech...
więcej Pokaż mimo to