-
ArtykułyLiteracki kanon i niezmienny stres na egzaminie dojrzałości – o czym warto pamiętać przed maturą?Marcin Waincetel12
-
ArtykułyTrendy kwietnia 2024: młodzieżowy film, fantastyczny serial, „Chłopki” i Remigiusz MrózEwa Cieślik2
-
ArtykułyKsiążka za ile chcesz? Czy to się może opłacić? Rozmowa z Jakubem ĆwiekiemLubimyCzytać1
-
Artykuły„Fabryka szpiegów” – rosyjscy agenci i demony wojny. Polityczny thriller Piotra GajdzińskiegoMarcin Waincetel2
Cytaty z tagiem "orygenes" [2]
[ + Dodaj cytat]Podoba mi się opowieść o Jezusie zmieniającym wodę w wino na weselu, żeby państwo młodzi nie musieli zaczynać swojego nowego życia od zakłopotania. To ten rodzaj miłości i troski, jakiego można oczekiwać od Pana. A także wyraz akceptacji i czerpania radości ze wspólnoty, zabawy i cielesności. W porównaniu z tym nasza zdolność do złamania kodu alegorii jest całkowicie nudna. Zastanawia mnie, czy nie przejawia także podświadomej niechęci do zabawy i cielesności, może nieświadomą (manichejską) niepewność co do istotowej dobroci rzeczy? Gdyby ta interpretacja alegoryczna pochodziła od Augustyna (czy w zasadzie od Orygenesa), to nie byłoby takie zaskakujące. Wyczuwa się tutaj zaniepokojenie ciałem fizycznym, a przez to Bogiem jako Człowiekiem. Ale odrzucanie prawdy faktycznej na rzecz alegorii, co do którego nie mamy żadnych powodów twierdzić, że było intencją Jana Ewangelisty, które jednak pasowało do późniejszego rozwoju doktryny Kościoła, mogło wydać się właściwe teologom takim jak św. Augustyn. Jestem przekonany, że miało kluczową wagę w wyjaśnianiu i rozwoju właściwego rozumienia dogmatycznego. Daleki jestem od umniejszania jego znaczenia. Jednak, o ile dobrze rozumiem, chrześcijaństwo oferuje coś więcej. Historie takie jak ta o weselu w Kanie nie są ważne tylko ze względu na historię dogmatów chrześcijańskich. W gruncie rzeczy, śmiem twierdzić, to być może w ogóle nie jest najważniejszy aspekt tej historii. Rozstrzygające jest to, że wydarzenia z życia Jezusa przemawiają także do naszych obecnych codziennych trosk. Chrześcijaństwo oferuje obfite życie, widoczne w tym, że Bóg stał się nie tylko Człowiekiem, ale także człowiekiem.