-
ArtykułyCzternaście książek na nowy tydzień. Silne emocje gwarantowane!LubimyCzytać2
-
ArtykułyKsiążki o przyrodzie: daj się ponieść pięknu i sile natury podczas lektury!Anna Sierant6
-
ArtykułyTu streszczenia nie wystarczą. Sprawdź swoją znajomość lektur [QUIZ]Konrad Wrzesiński45
-
ArtykułyCzytamy w weekend. 10 maja 2024LubimyCzytać426
Cytaty z tagiem "buddyzm" [94]
[ + Dodaj cytat]Bez wątpienia w wyobrażeniowej warstwie tybetańskich rytuałów ważna jest ludzka tendencja do antropomorfizacji kosmicznego dramatu naszej świadomości.
W buddyjskim nurcie cichej medytacji, zwanym ZEN, zaleca się, aby iść poza głowę w górę, wprost do swojej duszy - kierować się do Źródła”.
Buddyjski poeta ogląda świat w taki sposób, jakby patrzył na niego w lustrze. Mushin jest tym lustrem i daje jego oczom i sercu obraz najbardziej obiektywny, nie pozwalając zapomnieć o tym, że i on w tym obrazie istnieje. Ale ten, kto pozbawiony jest takiego spojrzenia, mógłby iść przez życie nie «współodczuwając» [bo za mało powiedzieć: nie zauważając] przedmiotów, zwierząt, roślin i innych zjawisk przyrody.
Dlatego nam, Europejczykom, którzy układamy wszystkie zjawiska w logiczny ciąg, a korzyści płynące z realnego świata cenimy wyżej niż to, co dzieje się w naszym wnętrzu, tak czasem trudno zrozumieć w pełni haiku – poezję mówiącą raczej o duchu natury niż o jej szacie zewnętrznej i o nastroju obiektu poetyckiego wyraźniej niż o nastroju poety. Żadna ze strof tej poezji nie opisuje w sposób bezpośredni uczuć podmiotu. Domyślić się ich można tylko poprzez atmosferę, w jakiej poeta znajduje otaczający go świat [s. 6].
Buddyzm nie tylko honoruje drogę, jaką każdy sobie obrał, ale szanuje każdego, kto znajduje się na tej drodze. Dlatego nie masz listy reguł, ale subtelne zaproszenie, by być bardziej uważnym i świadomym.
- Dharma to podróż wewnętrzna - powiedział gesze kładąc rękę na sercu. - Nie chodzi o to, by mówić, że jest się buddystą, ubierać się jak buddysta czy nawet wierzyć, że jest się buddystą. Bo co to jest "buddysta"? - Rozłożył ręce. - To tylko słowo. Pewna etykieta. Jaka jest wartość etykietki, jeśli produkt nie jest autentyczny? To jak fałszywy roleks.
(str. 79).
Budda twierdził, że jedyny powód dla którego uczy, to fakt, że wszystkie istoty chcą być szczęśliwe. A szczęście to nader praktyczna strona naszego życia.
Już sam fakt, że problem stanowi problem, jest z jego strony bezczelnością, na którą nie należy się w ogóle godzić.
Kiedy więc myślimy, że świat jest taki, jaki się nam wydaje, a więc realny, zaczynamy w nim doszukiwać się czegoś, co jest tej realności gwarantem, czegoś stałego, wbrew oczywistości zmienności i niestałości wszystkiego, czego doświadczamy.
Lustrzane odbicie nazistowskiej swastyki to w religii buddyjskiej symbol szczęścia, pomyślności i dobrej passy. To naziści przechwycili symbol, wyparli jego pierwotne znaczenie i dlatego dziś odwrócony znak w naszym kręgu kulturowym kojarzy się jednoznacznie z faszyzmem i ludobójstwem. Smutne...
Tylko jeśli pozbędziemy się obsesji wyszukiwania sztucznych powodów do dumy z naszej zbiorowej przeszłości i zamiast tego będziemy potrafili docenić motywacje leżące u podstaw naszych obecnych działań, wówczas będziemy mogli powiedzieć, że słowo kamma odzyskało znaczenie, jakie przypisuje mu buddyzm.