Jak Tadeusz Żeleński stworzył Boya: Strategie, autokreacje, wizerunki
- Kategoria:
- językoznawstwo, nauka o literaturze
- Wydawnictwo:
- Księgarnia Akademicka
- Data wydania:
- 2022-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2022-01-01
- Liczba stron:
- 265
- Czas czytania
- 4 godz. 25 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788381387897
- Tagi:
- dwudziestolecie międzywojenne Tadeusz Boy-Żeleński literaturoznawstwo
Monografia, której celem jest próba odpowiedzi na pytanie postawione w tytule, przedstawia nowe spojrzenie na kształtowanie literackiej autobiografii i wizerunku pisarza, stosowanie zabiegów autokreacyjnych oraz gier, które podejmował z czytelnikiem. Jednocześnie książka jest opowieścią o takim Boyu-Żeleńskim, który pozostaje mało znany: Boyu wydawcy, Boyu dziennikarzu i Boyu kreatorze. Znakomity tłumacz dzieł m.in. Prousta, Villona, Rabelais’go, Balzaka, autor wciąż rozpoznawalnych w Polsce Słówek i tekstów kabaretu Zielony Balonik, poeta, pisarz i publicysta jawi się przy tym jako mistrz formowania własnego wizerunku, specjalista od public relations i copywriter, choć w jego czasach pojęcia te prawdopodobnie nie były znane. Wykorzystując siłę prasy, Boy pokazywał czytelnikom takiego siebie, jakiego oni chcieli, dbając przy tym o prywatność i nie zwierzając się ze swoich największych tajemnic. Wysiłek ten podejmował także z niezgody na wizerunek narzucony przez otoczenie, biorąc i przetwarzając poszczególne elementy tego image’u, uzyskane w procesie literackiej komunikacji. Metodologiczny eklektyzm monografii powoduje, że ma ona charakter interdyscyplinarny: obejmuje wiedzę z takich dyscyplin, jak socjologia literatury, medioznawstwo, psychologia społeczna, literaturoznawstwo czy ekonomia. Publikacja jest przeznaczona dla wszystkich miłośników literatury dwudziestolecia, a w szczególności tych zainteresowanych procesami literackimi oraz polem literackim tej epoki.
Spis treści
1. Wprowadzenie .......... 9
1.1. Boy i Aretino. Literacka mapa niewygodnych pisarzy .......... 9
1.2. Kształtowanie literackiej autobiografii? Rekonesans .......... 16
2. Strategie .......... 57
2.1. Pseudonim jako akt twórczy i element strategii .......... 58
2.2. Strategie medialne i strategie autorskie .......... 85
2.3. Boya zarządzanie mediami .......... 95
3. Autokreacje .......... 135
3.1. Życiorys na użytek publiczności .......... 135
3.2. Ja-błazen – gry .......... 144
3.3. Ja-mędrzec – ciąg dalszy gry .......... 153
3.4. Ja-ekspert od Francji, literatury i kultury francuskiej .......... 161
4. Wizerunki .......... 177
4.1. Książę tłumaczeń. Boy na łamach prasy francuskiej w latach 1914-1936 .......... 179
4.2. Enigmatyczny uśmiech. Wizerunek Boya we wspomnieniach .......... 198
5. Zakończenie .......... 215
5.1. Jak Tadeusz Żeleński stworzył Boya? .......... 215
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 2
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Jak Tadeusz Żeleński stworzył Boya: Strategie, autokreacje, wizerunki
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE