Lokomotywy spalinowe serii SP45, SU46, SP47
- Kategoria:
- technika
- Wydawnictwo:
- Kolpress
- Data wydania:
- 2019-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-01-01
- Liczba stron:
- 328
- Czas czytania
- 5 godz. 28 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788394307561
- Tagi:
- kolejnictwo transport kolejowy lokomotywa lokomotywy HCP Poznań
Skromny liczbowo, ale znaczący udział w produkcji lokomotyw spalinowych w Polsce miały Zakłady Cegielskiego w Poznaniu, w których w latach 1967 – 1985 zbudowano 326 lokomotyw dużej mocy, przeznaczonych do pracy w ruchu pasażerskim i towarowym.
Oprócz wytwarzanych seryjnie lokomotyw SP45 i SU46, w połowie lat 70. wykonano prototypowe pojazdy serii SP47 o mocy 3000 KM oraz zrealizowano pierwsze zamówienie eksportowe. Niestety, kryzys paliwowy, problemy gospodarcze i sytuacja polityczna przesądziły o tym, że dobrze rozwijająca się produkcja musiała zostać zatrzymana.
Lokomotywy spalinowe wyprodukowane w Poznaniu dla PKP jeszcze do niedawna były powszechnie spotykane na naszych szlakach. Obecnie w służbie pozostała tylko niewielka grupa dwudziestu pojazdów, wyposażonych już bieżącym stuleciu w nowe silniki spalinowe oraz ostatnie, pojedyncze egzemplarze w oryginalnym wykonaniu pracujące w barwach firmowych kilku przewoźników.
Książka „Lokomotywy spalinowe serii SP45, SU46, SP47” stanowi uzupełnione i znacznie rozszerzone wydanie monografii wydanej w 2004 roku, gdy większość opisywanych na jej kartach pojazdów znajdowała się jeszcze w normalnym użytkowaniu. Zawiera zarówno opisy, rysunki i schematy poszczególnych typów i ich odmian, jak i szczegółowe przebiegi służby i fotografie wszystkich egzemplarzy pojazdów.
Książka zainteresuje zatem nie tylko tych Czytelników, dla których jej lektura będzie pierwszą okazją bliższego zaznajomienia się z opisanymi pojazdami, adresowana jest także do wszystkich, którzy w ramach swojego hobby bądź w swojej codziennej służbie spotykali się z lokomotywami opisanych serii.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 3
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
To obowiązkowa pozycja na półce każdego miłośnika kolei, mam także jej pierwsze wydanie z 2004 r. i niejednokrotnie wracam do treści zawartych w książce, opisującej historię tego typu lokomotyw, znanych z "mojego podwórka", bo mieszkam przy linii niezelektryfikowanej i w latach 80-90-tych lokomotywy te były stałym gościem na stacji. Wydawały się wręcz nudne. A teraz, gdy większość z nich "odeszła na zawsze" (serie SP45/SU45 i SP47 zostały wycofane z użycia na PKP i w większości skasowane, z serii SU46 jeżdżą jeszcze "niedobitki") po prostu "tęsknię" za nimi.... Książka jest rewelacyjna, jedyny mankament to brak w "życiorysach" wszystkich wyprodukowanych lokomotyw serii SP45(SU45)/SU46/SP47 informacji o wypadkach, kiedy był on powodem wycofania lokomotywy ze służby. No cóż, takie informacje "uciekły" twórcą w nowym wydaniu książki (o wiele obszerniejszym i uzupełnionym o kolejne lata służby, modernizacje itp.),ale były w pierwszym wydaniu, dzięki czemu obie książki, wzajemnie się uzupełniają. Podobnie z niezwykle interesującymi zdjęciami, niektórych brak w II wydaniu, choć w nim przybyło wiele nowych fotografii... temu polecam wszystkim zainteresowanym zdobyć na jakiejś aukcji czy też w antykwariacie pierwsze wydanie. Wówczas ma się nijako całość, pięknie prezentującą się na półce :)
To obowiązkowa pozycja na półce każdego miłośnika kolei, mam także jej pierwsze wydanie z 2004 r. i niejednokrotnie wracam do treści zawartych w książce, opisującej historię tego typu lokomotyw, znanych z "mojego podwórka", bo mieszkam przy linii niezelektryfikowanej i w latach 80-90-tych lokomotywy te były stałym gościem na stacji. Wydawały się wręcz nudne. A teraz, gdy...
więcej Pokaż mimo to