rozwińzwiń

Od dżumy do Eboli. Sposób przedstawienia wybranych chorób zaraźliwych w przykładowych tekstach literatury popularnej

Średnia ocen

7,0 7,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Miłość romantyczna jako figura wyobraźni Bożena Płonka-Syroka, Edyta Rudolf
Ocena 6,0
Miłość romanty... Bożena Płonka-Syrok...
Okładka książki Inspiracje ludowe w literaturach słowiańskich XI-XXI wieku Miłosz Bukwalt, Izabela Kończak, Anna Kościołek, Fryderyk Listwan, Izabella Malej, Adrian Mianecki, Tamara Milutina, Alina Orłowska, Hanna Ratuszna, Edyta Rudolf, Iwona Rzepnikowska, Ewa Stawczyk, Aleksander A. Szajkin, Violetta Wróblewska, Aleksandra Zywert
Ocena 0,0
Inspiracje lud... Miłosz Bukwalt, Iza...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,0 / 10
1 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
685
525

Na półkach:

Jasnowidzka, czy co? Edyta Rudolf wydała swoja książkę w 2019 roku, a epidemia koronawirusa i fatalne decyzje polskiego rządu, które wbiły mnie w fotel bez dostępu do bibliotek, sprawiły się sięgnęłam po to opracowanie, bo jest dostępne on-line. Książka jest znakomita - wspaniały przegląd literatury, a zarazem wybór znakomitych obserwacji dotyczących znaczenia i wpływu epidemii na historię. Autorka pisze: "W odniesieniu do badań wpływu chorób na tok dziejów znaczenie mają wielkie epidemie oraz spowodowane nimi zjawiska socjologiczne, zachodzące w różnych formach życia zbiorowego, manifestujące się w sferze praktyk religijnych, regulacji prawnych czy przemian obyczajowych i społecznych."

Z pomocą literatury cierpliwie tropi metaforyczne znaczenie zarazy. Przez wieki zjawisko to przeniknęło do kultury, a język literatury starał się je opisać, ujmując w słowa głębokie i skomplikowane doświadczenie nagłej śmierci. Słowo „epidemiologia” pochodzi z języka greckiego (epi – na, demos – lud, logos – słowo, nauka),co oznaczało: naukę/wiedzę o tym, co przychodzi na lud, czyli zarazę...

Książka zaczyna się prozaicznie - acz bardzo ciekawie - od zarysu historii epidemiologii, podstawowych pojęć i sylwetek kilku wybitnych uczonych, bez których nie byłoby wiedzy, szczepionek, ani nawet świadomości, czym są drobnoustroje. Jednak dopiero w okresie powojennym, czasach dynamicznego rozwoju biopolityki, kiedy uświadomiono sobie, że choroby epidemiczne mają poważne skutki społeczne, planowanie i ekonomikę działań na rzecz likwidacji zagrożeń epidemicznych przejęły rządy poszczególnych państw. W celu ochrony zdrowia obywateli zaczęły powoływać systemy organizacyjne, mogące zawieszać pewne swobody osobiste, wprowadzając na przykład obowiązkowe szczepienia, albo poważne obostrzenia na czas epidemii.

Przytłaczająca i prawdziwie imperialistyczna wydaje się perspektywa Josepha Davisa, który w początkowym okresie kształtowania się pojęcia medykalizacji wyodrębnił dwa główne nurty jej opisu: pierwszy, ujmujący medykalizację jako zwiększający się autorytaryzm i imperializm medycyny oraz drugi, zajmujący się analizą zachowań dewiacyjnych, tradycyjnie kontrolowanych przez tradycję, religię, prawo i rodzinę. Zjawisko medykalizacji nasiliło się podczas I i II wojny światowej oraz zimnej wojny, kiedy to wprowadzono mikrobiologię w sferę działań wojska. Współcześnie tworzeniem i sprzedażą leków, w tym szczepionek, zajmują się korporacje farmaceutyczne. Z racji posiadanych zasobów finansowych one też często decydują o prowadzonych badaniach medycznych. Medykalizacja silnie wpłynęła na wyobraźnię społeczną, a tym samym na rozwój literatury i całej kultury popularnej przez wprowadzenie motywów medycznych lub nawiązujących do medycyny.

Francuski materialistyczny naturalizm przyrodniczy zerwał z witalizmem i odszedł od spekulacji metafizycznych. W efekcie, na gruncie medycyny powstały nowe teorie definiujące zjawisko choroby jako proces o charakterze naturalnym, wolnym od wszelkiego rodzaju wątków supranaturalistycznych i metafizycznych, wymagającego zarazem w swych interpretacjach takiego stawiania pytań i formułowania na nie odpowiedzi, by nie potrzeba było odwoływać się do «hipotezy Boga» jako czynnika o charakterze sprawczym. Materialistyczny i mechanistyczny determinizm francuskiego oświecenia (w zakresie przyrodoznawstwa) oraz kantowski dualizm idealistyczny (w zakresie filozofii) zapowiadał rewolucję naukową mającą nastąpić w pierwszej połowie XIX stulecia. Niedoskonała medycyna i brak skutecznych środków leczenia wielu chorób sprawiały jednak, że jeszcze długo w świadomości potocznej postrzegano chorobę w perspektywie metafizycznej jako karę za grzechy.

Badanie epidemii oraz jej skutków ekonomiczno-politycznych skłaniało wielu autorów do uznania, że w obliczu miażdżącej katastrofy, jaką jest z pewnością zaraza, ludzka natura powraca do etapu prymitywnych instynktów. Pogląd ten znajdzie swoją realizację choćby w twórczości Jacka Londona, Stephena Kinga czy w literaturze postapokaliptycznej, o czym obszernie pisze Rudolf w kolejnych częściach książki.

Rozdział po rozdziale prezentuje proces konceptualizacji kulturowych obrazów medycyny, konkretnie epidemiologii chorób zaraźliwych, w literaturze popularnej. Podkreśla, że epidemia wpisuje się w szeroki kontekst interdyscyplinarny, wymagający pozaliterackich poszukiwań i odniesień, nie mogąc ograniczać się jedynie do badania zgodności między opisem medycznym danej choroby a jej realizacją literacką. W niektórych tekstach, takich jak powszechnie znana Dżuma Alberta Camus (1947) [w każdym razie dla mojego pokolenia była to lektura obowiązkowa] czy Miasto ślepców José Saramago (1995),epidemia służy ukazaniu grupy ludzi w obliczu kataklizmu. Akcent położono zatem w tych książkach na analizie sfery duchowej człowieka, poszukiwaniu motywacji jego działań, badaniu granic człowieczeństwa, rozważaniom nad indywidualnymi wyborami, których dokonuje się w sytuacji granicznej.

W literaturze pojawiają się też fundamentalne pytania o sens i istotę człowieczeństwa we współczesnym świecie w konfrontacji z wynalazkami i osiągnięciami nauki, w tym medycyny. Pisał o tym Szymon Hrebenda (Mitologia społeczna w literaturze fantastycznonaukowej) zaznaczając rolę konwencji fantastycznej, która pełni ważną funkcję w przyswajaniu dokonań nauki, jako pośrednik między elitarnym, wyemancypowanym światem nauki a społecznymi wyobrażeniami o rzeczywistości. Jej wielkim osiągnięciem jest przekładanie wysokospecjalistycznego języka opisu świata na potoczny język zrozumiały dla szerokiego odbiorcy. Po części wiąże się to z procesem wypierania kategorii obecnych w dotychczasowym opisie świata (religijnym, estetycznym czy filozoficznym),na rzecz pojęć związanych z nauką. Odkrycia i wynalazki naukowe stają się inspiracją do budowania fantazmatycznych wyobrażeń przyszłego obrazu świata.

W procesie odbioru literatury podejmującej temat epidemii szczególną rolę odgrywa budowanie strachu przed chorobą, będącą kataklizmem dla ludzkości. Część autorów wyraża w swoich dziełach aprobatę dla kultury tradycyjnej i nie docenia naukowego porządku świata (na przykład osiągnięć współczesnej nauki). Tu wartością nadrzędną będzie sam tekst, jego ukształtowanie, wartości estetyczne i rola metafory. Zwolennicy nauk ścisłych nastawieni są do świata bardziej praktycznie, utylitarnie. Nastawiają się głównie na referencyjność tekstu. Teksty literackie wykorzystujące topos epidemii łączą w sobie zróżnicowane sygnały dotyczące preferowanego stylu odbioru, umożliwiając odczytanie w rozmaitych stylach, a tym samym rozszerzając krąg odbiorców.

Kreowany w literaturze popularnej obraz epidemii staje się zapisem fantazmatu, który na skutek rozwoju medycyny, epidemiologii i mikrobiologii oraz zachodzących zmian cywilizacyjnych ewoluował, będąc nie tylko zapisem lęków o wymiarze egzystencjalnym i społecznym oraz funkcjonujących hierarchii wartości, ale również ludzkiego samooglądu i wiary w moc przetrwania niesionej przez epidemię zagłady.

W dyskursie zarazy odbiorca nie ma do czynienia z konkretną chorobą, lecz fantazmatem obejmującym wszystkie wyobrażenia, obrazy, emocje, mistyfikacje, marzenia czy iluzje dotyczące choroby epidemicznej. Wszystko to, co odrzuca się w związku z konkretną jednostką chorobową, lecz co posiada znaczenie w porządku „rzeczywistości psychicznej. Fantazmaty osnute wokół epidemii powstają w wyniku zbiorowego doświadczenia, umowy społecznej oraz zachowują żywotność na długo po zniknięciu źródła ich powstania. Zbiorowe wyobrażenia epidemii, czy też fantazmatyczna pamięć kulturowa o niej zachowana zostaje w tekstach kultury popularnej.

Autorka stara się uchwycić ten moment, w którym nauka i rozwój industrialny społeczeństw zachodnich splatają się ze sobą, co znajduje swoje odzwierciedlenie w tekstach literatury popularnej, stanowiących zwierciadło rzeczywistości społecznej. Udaje jej się to znakomicie, a lektura Od dżumy... pozwala z ogromnym dystansem spojrzeć na to, co się dzieje wokół nas.

Jasnowidzka, czy co? Edyta Rudolf wydała swoja książkę w 2019 roku, a epidemia koronawirusa i fatalne decyzje polskiego rządu, które wbiły mnie w fotel bez dostępu do bibliotek, sprawiły się sięgnęłam po to opracowanie, bo jest dostępne on-line. Książka jest znakomita - wspaniały przegląd literatury, a zarazem wybór znakomitych obserwacji dotyczących znaczenia i wpływu...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    1

Cytaty

Podobne książki

Przeczytaj także