-
ArtykułyCzytamy w weekend. 10 maja 2024LubimyCzytać285
-
Artykuły„Lepiej skupić się na tym, żeby swoją historię dobrze opowiedzieć”: wywiad z Anną KańtochSonia Miniewicz1
-
Artykuły„Piszę to, co sama bym przeczytała”: wywiad z Mags GreenSonia Miniewicz1
-
ArtykułyOficjalnie: „Władca Pierścieni” powraca. I to z Peterem JacksonemKonrad Wrzesiński10
Cytaty z tagiem "feudalizm" [8]
[ + Dodaj cytat]Jaki inny ustrój społeczny, dawny czy obecny, ma lepsze niż kapitalizm konto, co się tyczy jakiegokolwiek zła społecznego? Średniowieczny feudalizm? Monarchia absolutna? Socjalizm albo faszyzm?
System oparty na feudalnym wyzysku pogłębia poczucie bezkarności zamindarów, którzy sprawują nieograniczoną władzę nad podległymi im i ekonomicznie uzależnionymi chłopami. Ludzie pracujący na roli i ich rodziny traktowani są jak niewolnicy, którzy spłacają niekończący się dług. Coraz częściej [w Pakistanie] zdarzają się drastyczne przypadki naruszania praw człowieka, za które feudałowie nie ponoszą żadnych konsekwencji, gdyż organy ścigania nie chcą rejestrować spraw przeciwko wpływowym ludziom, którzy niejednokrotnie zasiadają we władzach lokalnych, a nawet państwowych. Dochodzi wręcz do zabójstw.
Sprawa była całkiem jasna. Albo jednostka ludzka lojalnie podporządkuje się naukom i sposobom postępowania owego „postawionego ponad domem Pana zarządcy” (tj. Russella), albo zostanie uznana za winną odrzucenia Jezusa Chrystusa, a przez to za odstępcę. Rzadko odwoływanie się do ludzkiego autorytetu bywa stawiane wyraźniej.
Rzeczą godną podkreślenia, ciekawą i zaskakującą jest to, że kiedy feudalizm konał w obydwu cywilizacjach, Japonia dopuszczała większą ruchliwość klasową niż kontynentalna Europa, czego najbardziej przekonującym dowodem jest zupełny brak jakichkolwiek oznak walki klas między arystokracją a burżuazją.
Teraz chłop, widząc w opiece władz państwowych istotną korzyść dla siebie, zaczyna wyżej stawiać poczucie lojalności wobec monarchy, wobec cesarza, niż wobec pana swojej wsi.
Nadrzędne położenie szlachty względem chłopów miało wynikać, jak już pisałem, z tego, że szlachta wywodzi się z innego plemienia; jest dzielna, mądra, zrodzona do wyższych celów. Chłopi są głupi, nie potrafią samodzielnie myśleć, kierują się wyłącznie niższymi instynktami i popędami, w związku z czym ktoś musi nimi rządzić. Takie uzasadnienia są budowane zawsze wtedy, kiedy jedna grupa chce zdominować drugą. To samo myśleli plantatorzy o swoich niewolnikach, to samo myśleli Anglicy o kolonizowanych mieszkańcach Indii, wysłannicy króla Leopolda II o mieszkańcach Konga czy pruscy i niemieccy ideolodzy kolonizacji Wschodu o Polakach. Każda dominacja wymaga uzasadnienia. Musimy sobie wytłumaczyć podłe zachowanie, brutalność i wyzysk względem innych. Towarzyszą temu teksty czy inne artefakty sławiące dokonania elit i władzy, uzasadniające jej pozycję, mądrość i kulturę.
Opinie chłopów o szlachcie były dość jednoznaczne, choć zawsze uwzględniały kontekst dominacji. Chłopi musieli wykazać się sprytem i przenikliwością, żeby w tym systemie wywieść panów w pole. Dobrze obrazuje tę relację dowcip zanotowany w początkach XIX wieku:
Poczciwy jakiś gospodarz był w Strzelnie z żelazami płużnemi u kowala, a wracając do domu, zszedł się z karetą, u której były cztery paradne konie, a w niej siedział jakiś brzuchacz: „Zkąd to idziesz chamie?” zawoła na chłopka. „Ze Strzelna” odpowiedział potulnie gospodarz. „Wszak tam podobno babę w … całują, czy też ty całowałeś?” – „Przepraszam jaśnie w. pana, a gdzież tam biednego dopuszczą, a dy przed powozami docisnąć się nie można, magnaci do wszystkiego pierwsi, i niech się jaśnie w. pan każe spieszyć, jeżeli chce zdążyć jeszcze”. – Zawstydził się brzuchacz, ale zamilkł.
... kraj junkrów, pruskiego ziemiaństwa. ... Feudalizm przypomina industrializm - wiele zależy od charakteru władcy.