cytaty z książki "Wolność, równość, przemoc. Czego nie chcemy sobie powiedzieć"
katalog cytatów
[+ dodaj cytat]
Co znamienne, w obliczu imigracji muzułmańskiej do europy skrajna prawica bierze na sztandary również prawo do noszenia krótkich spódniczek, uznając nagle możliwość ekspresji seksualnej za fundament europejskiej cywilizacji.
Dziś dziś zmuszanie matki, by oglądała na wpół rozłożone zwłoki własnego dziecka, zostało uznane za dwóch najbardziej perwersyjnej wyobraźni; odkopanie ich - za świadectwo szaleństwa z rozpaczy. Dla Januszewskiej natomiast nie jest to temat wstydliwy a nie wymagający pogłębionej autorefleksji, skoro wspomina o tym między pełne oburzenia uwagę o Dziadach Mickiewicza (jest córką negatywnie w nich przedstawionego Augusta becu) a rodzinnymi jest rozliczeniami finansowymi. Nawet nie przychodzi jej do głowy zastanawiać się, czy jej pragnienie jest przyzwoite albo normalne.
Jakie zatem procesy przy obraziły zachodnią wrażliwość do tego stopnia, że emocjonalność ludzi urodzonych dwa, trzy stulecia przed nami wydaje się tak egzotyczna?
Jeśli głosuje na Trumpa, to nie dlatego że podoba mu się przedmiotowe traktowanie kobiet czy rasizm, ale ponieważ chcę wyrazić swój sprzeciw wobec opresyjnego porządku emocjonalnego narzucanego przez liberałów.
Gdybyś bowiem żyła pod jednym dachem z facetem, którego bardzo kochasz i życie byś za niego oddała, ale co jakiś czas on by cię bił, kopał, macał, szantażował emocjonalnie, wrzeszczał i robił karczemna awanturę o to, że źle otworzyłaś drzwi to byłabyś ofiarą przemocy domowej, której należy się wsparcie albo pouczający wykład o liberalnej wolnej woli ("Dlaczego od niego nie odeszłaś?"). Gdy na te same zachowania jesteś narażona ze strony dziecka, to... No właśnie: co?
Jak radzić sobie z tym co liberalną lewicowa wrażliwość wypiera? Paradoks polega na tym że nowoczesny ekspresywizm a więc założenie że jednostka powinna wyrażać siebie w świecie społecznym może zarówno przemywać jaki nasilać mechanizm represji. Z jednej strony inspiruje do zabierania głosu i domaganie się równych praw przez tych którzy wcześniej jako podudzie zboczeńcy odmień pośrednicy stosować się do społecznych oczekiwań. Z drugiej jednak skłania do dyktowania wszystkich myśli i emocji jako wyrazu prawdy objaśnij w tym samym czyniąc je przedmiotem oceny moralnej (jestem rasistą!) Albo normatywizujacego dyskursu psychologicznego (a może moja agresja to odreagowanie traum z dzieciństwa). Uznanie że jednostka jest kształtowana przez kulturę rozpoznanie tej kultury jak opartej na systemowym hierarchizowaniu ludzi (seksizm, klasizm, rasizm etc.) przy jednoczesnym potępianiu jednostek za myśli i reakcje emocjonalne ufundowane na tym różnicowaniu jawi się jako laicka transcendencja emocjonalności chrześcijańskiej w której człowiek ma mieć poczucie winy z powodu grzechu pierworodnego albo nieczystych myśli.
Jest jasne że wolność równość i jakiś odpowiednik braterstwa dla wszystkich są je do pokazania z określeń z dominacją i przemocą chodzi wyłącznie o to i aż o to by wymknąć się mechanizmowi represji. Przyjęcie że ocenie moralnej podlega tylko realna społeczne działania do którego należą również słowa i gesty a nie myśli emocji staje się jedynym rozsądnym rozwiązaniem. To co dzieje się w zaczarowanym królestwie naszej jaźni sama w sobie nie ma społecznego znaczenia. Czy należy tutaj samej sery co fikcji odwieczny mechanizm pozwalający przeżywać uczucia w nawiasie tak by nie pociągnęły za sobą międzyludzkich konsekwencji
(230/231 strona).