cytaty z książki "Estetyka relacyjna"
katalog cytatów
[+ dodaj cytat]
Ready-made - Figura artystyczna, która pojawiła się niemal równolegle z wymyśleniem kina. Kondycję współczesnego artysty definiuje kadrowanie rzeczywistości dokonywane poprzez jego kamerę-podmiotowość. Muzeum odgrywa rolę rejestrującej taśmy filmowej. Wraz z Duchampem sztuka po raz pierwszy przestała wyjaśniać rzeczywistość za pomocą znaków, lecz przedstawia stan tej rzeczywistości (Duchamp, bracia Lumiere...)
Zwiastun filmowy - Będąc najpierw zdarzeniem samym w sobie (malarstwo klasyczne), następnie sprawozdaniem z pewnego zdarzenia (dzieła Jacksona Pollocka, fotografia dokumentująca performance`y lub inne działania), dzieło sztuki okazuje się współcześnie odgrywać rolę zwiastuna pewnego wydarzenia, które może nadejść, ale może też nigdy nie nadejdzie.
Nie ma nic bardziej absurdalnego, niż wyrażać opinię, że sztuka współczfesna nie rozwija żadnego projektu kulturowego lub politycznego, a jej subwersywne właściwości nie wynikają z żadnego podłoża teoretycznego. Jej projekt, dotyczący warunków pracy i produkcji przedmiotów kulturowych jako mutacji życia w społeczeństwie, będzie wydawał się nijaki umysłom wykształconym w mule kulturowego darwinizmu oraz amatorom intelektualnego "demokratycznego centralizmu".