-
ArtykułyHobbit Bilbo, kot Garfield i inni leniwi bohaterowie – czyli czas na relaksMarcin Waincetel15
-
ArtykułyCzytasz książki? To na pewno…, czyli najgorsze stereotypy o czytelnikach i czytaniuEwa Cieślik254
-
ArtykułyPodróże, sekrety i refleksje – książki idealne na relaks, czyli majówka z literaturąMarcin Waincetel11
-
ArtykułyPisarze patronami nazw ulic. Polscy pisarze i poeci na początekRemigiusz Koziński42
Cytaty z tagiem "scholastyka" [2]
[ + Dodaj cytat]Sama zaś "ogólność" nie jest żadnym stanem bytowym, ale sposobem orzekania (pragmatyką językową!) odnoszącym nazwę znakową do wielu przedmiotów. Wywołało to wielki spór o uniwersalia, trwający kilka wieków i na dobrą sprawę do dziś nie zakończony, albowiem bez stanów wspólnych w rzeczach trudno widzieć podstawy powszechności orzekania. A jeśli takie stany istnieją, to intelekt w takiej supozycji okazuje się bezsilny. Tę bezsiłę intelektu wyakcentował nieco później Luter i ruch protestancki. Wzmogło to jeszcze bardziej spór o naturę uniwersaliów, a wraz z dyskusją o uniwersaliach w dużej mierze zepistemologizowano problemy metafizyki. Już nie wyjaśnianie metafizyczne rzeczywistości świata realnie istniejących osób i rzeczy, ale problematyka poznawania jednostek i ogółów, problemy intuicji i abstrakcji, zagadnienia predykabiliów stały się przedmiotem głębszych zainteresowań, gdyż sądzono, że przez analizę ludzkiego poznania i jego różnych form znajdzie się odpowiedź na trudne problemy rozumienia bytu, jego składowych czynników, przyczynowości i samej analogii poznania.
W średnich wiekach, w czasach rozkwitu tak zwanej scholastycznej nauki, rozmaici uczeni zastanawiali się głęboko nad pytaniem: Czy kobieta ma duszę, czy jest w ogóle człowiekiem? Dziś na tak postawione pytanie już nie uczeni, ale zupełnie prości ludzie odpowiadają śmiechem.