-
ArtykułyLiteracki kanon i niezmienny stres na egzaminie dojrzałości – o czym warto pamiętać przed maturą?Marcin Waincetel15
-
ArtykułyTrendy kwietnia 2024: młodzieżowy film, fantastyczny serial, „Chłopki” i Remigiusz MrózEwa Cieślik2
-
ArtykułyKsiążka za ile chcesz? Czy to się może opłacić? Rozmowa z Jakubem ĆwiekiemLubimyCzytać1
-
Artykuły„Fabryka szpiegów” – rosyjscy agenci i demony wojny. Polityczny thriller Piotra GajdzińskiegoMarcin Waincetel2
Cytaty z tagiem "laibach" [4]
[ + Dodaj cytat]
Kiedy naturę magii rozumie się jako metodę ingerencji w ludzką wyobraźnię i manipulowania nią, a nie oddania siłom nadprzyrodzonym, implikacje są interesujące i dość nieoczekiwane. Postrzegana z tej perspektywy magia wydaje się nie tylko potencjalnie rzeczywista, ale także zyskuje cechy czegoś znajomego - siły perswazji i fascynacji związanej z mediami." - pisze Gordan Djurdjevic w artykule "Krzyżując przewody: sztuka, radykalna polityka i ezoteryka Neue Slowenische Kunst.
Gordan Djurdjevic.
W myśl Ioana Couliano interpretującego poglądy Bruno i innych renesansowych magów, mag to taka osoba, która jest w stanie kontrolować i kierować fantazmatami innych. W tym świetle to, co robi NSK, jest formą magii, która z kolei odzwierciedla magię perswazji politycznej.
Gordan Djurdjevic.
NSK doskonale zdaje sobie sprawę z dyscyplinującej i mobilizującej siły mediów. Laibach wskazuje na telewizję jako ,,potężne, funkcjonalne masowe systemy kontroli". Opisuje rolę telewizji jako „głównego kreatora ujednoliconego procesu myślowego" i, co istotne, lokalizuje pole jej działalności w ramach „przemysłu świadomości". Przeprowadzona przez Laibacha analiza siły wywieranej przez telewizję na odbiorców przywołuje na myśl obraz magicznej manipulacji masami, kreowany przez Couliano: istnieje scentralizowany charakter programu telewizyjnego, w którym pojedynczy nadawca zwraca się do i wpływa na masę odbiorców, którzy przez przeciążenie sensoryczne stają się praktycznie zahipnotyzowani, ich zdolność do reakcji emocjonalnych i analitycznych maleje, a oni sami stają się apatyczni i nieczuli.
Gordan Djurdjevic.
Laibach wykonuje ironiczny gest polegający na jawnym przedstawieniu metody wykorzystywania potęgi telewizji, podczas gdy implikacja jest taka, że zespół po prostu odzwierciedla to, co faktycznie dzieje się na co dzień w sferze polityki.
Gordan Djurdjevic.