-
ArtykułyPisarze patronami nazw ulic. Polscy pisarze i poeci na początekRemigiusz Koziński40
-
ArtykułyOgromny dom pełen książek wystawiony na sprzedaż w Anglii. Trzeba za niego zapłacić fortunęAnna Sierant6
-
ArtykułyPaul Auster nie żyje. Pisarz miał 77 latAnna Sierant6
-
ArtykułyWyzwanie czytelnicze Lubimyczytać. Temat na maj 2024Anna Sierant978
Cytaty z tagiem "gordan djurdjevic" [5]
[ + Dodaj cytat]
Kiedy naturę magii rozumie się jako metodę ingerencji w ludzką wyobraźnię i manipulowania nią, a nie oddania siłom nadprzyrodzonym, implikacje są interesujące i dość nieoczekiwane. Postrzegana z tej perspektywy magia wydaje się nie tylko potencjalnie rzeczywista, ale także zyskuje cechy czegoś znajomego - siły perswazji i fascynacji związanej z mediami." - pisze Gordan Djurdjevic w artykule "Krzyżując przewody: sztuka, radykalna polityka i ezoteryka Neue Slowenische Kunst.
Gordan Djurdjevic.
Od samego początku NSK była i pozostaje kontrowersyjna. Głównym tego powodem jest przyjęcie szeregu zewnętrznych cech — wizualnych, performatywnych i dyskursywnych — które zwykle wiąże się z różnymi aspektami totalitaryzmu. NSK celowo wykorzystuje i bawi się zarówno estetyką socrealizmu, jak i nazistowskiej Kunst, członkowie podkreślają kolektywizm i występują anonimowo, często ubierają się w czarne stroje przypominające (faszystowskie) mundury i mają skłonność do głoszenia radykalnych haseł politycznych. Z tego powodu kolektyw oskarżano zarówno o bycie profaszystowskim, jak i prokomunistycznym. NSK celowo zajmuje to dwuznaczne miejsce, ale nie powinno ulegać wątpliwości, że przede wszystkim ruch ma służyć jako zwierciadło, w którym często niewidzialne totalitarne aspekty współczesnej rzeczywistości społecznej są odzwierciedlane, powiększane i uwidaczniane w ich nagiej brutalności.
Gordan Djurdjevic.
W myśl Ioana Couliano interpretującego poglądy Bruno i innych renesansowych magów, mag to taka osoba, która jest w stanie kontrolować i kierować fantazmatami innych. W tym świetle to, co robi NSK, jest formą magii, która z kolei odzwierciedla magię perswazji politycznej.
Gordan Djurdjevic.
NSK doskonale zdaje sobie sprawę z dyscyplinującej i mobilizującej siły mediów. Laibach wskazuje na telewizję jako ,,potężne, funkcjonalne masowe systemy kontroli". Opisuje rolę telewizji jako „głównego kreatora ujednoliconego procesu myślowego" i, co istotne, lokalizuje pole jej działalności w ramach „przemysłu świadomości". Przeprowadzona przez Laibacha analiza siły wywieranej przez telewizję na odbiorców przywołuje na myśl obraz magicznej manipulacji masami, kreowany przez Couliano: istnieje scentralizowany charakter programu telewizyjnego, w którym pojedynczy nadawca zwraca się do i wpływa na masę odbiorców, którzy przez przeciążenie sensoryczne stają się praktycznie zahipnotyzowani, ich zdolność do reakcji emocjonalnych i analitycznych maleje, a oni sami stają się apatyczni i nieczuli.
Gordan Djurdjevic.
Laibach wykonuje ironiczny gest polegający na jawnym przedstawieniu metody wykorzystywania potęgi telewizji, podczas gdy implikacja jest taka, że zespół po prostu odzwierciedla to, co faktycznie dzieje się na co dzień w sferze polityki.
Gordan Djurdjevic.