cytaty z książki "Obywatelskie nieposłuszeństwo"
katalog cytatów
[+ dodaj cytat]
Nie urodziłem się po to, aby ktoś mnie zniewalał!
Dlaczego mniejszość ma się poddawać woli większości?
Ani przez chwilę nie jestem w stanie uznać za mój rząd tej organizacji politycznej, która jest jednocześnie rządem popierającym niewolnictwo.
Najlepszy jest taki rząd, który w ogóle nie rządzi
Najlepsze, co bogacz może zrobić dla własnej kultury, to usiłować wprowadzić w życie cele, którym hołdował, gdy był biedny.
Ci, którzy pomimo braku akceptacji dla charakteru i rodzaju działań rządu, dają mu jednocześnie swoje poparcie i są mu posłuszni, są bez wątpienia jego najbardziej zagorzałymi poplecznikami i bardzo często są najbardziej odporni na zmiany.
Mniejszość jest bezsilna, gdy dostosowuje się do większości; przestaje wówczas być nawet mniejszością; nie można jej jednak pokonać, gdy stawia opór całą swoją wagą.
Nie urodziłem się po to, by mnie do czegoś zmuszano. Będę oddychał tak, jak mnie się podoba. Przekonamy się, kto jest silniejszy.
Jaką siłę ma tłum? Zmuszać mogą mnie tylko ci, którzy przestrzegają wyższego prawa niż ja. Zmuszają mnie, bym stał się taki sam jak oni. Nie słyszę o ludziach zmuszanych do życia w taki lub inny sposób przez rzesze innych ludzi. Cóż by to było za życie?
Człowiek nie ma zajmować się wszystkim, lecz czymś jednym, wybranym; a ponieważ nie może robić wszystkiego, to owo coś, czym się zajmuje, nie musi być złe.
Chrystus wystawiony na próbę przez Herodian powiedział: - Pokażcie mi monetę - podali mu denara - jeślii używacie waluty z wizerunkiem Cezara, pieniędzy, które Cezar wprowadził w obieg, to znaczy jeśli jesteście obywatelami państwa i z radością przyjmujecie korzyści płynące z rządów Cezara, to płaćcie mu jego własną walutą, gdy tego od was wymaga. "Oddajcie Cezarowi, co należy do Cezara, a Bogu to, co należy do Boga". Herodianie odeszli tak samo mądrzy jak przedtem, gdyż nie chcieli wiedzieć, co jest jednym, a co drugim.
Nieważne bowiem, jak mały może wydawać się pierwszy krok; rzecz raz dobrze zrobiona zrobiona jest na zawsze.
Jak człowiek może czerpać satysfakcję z samego posiadania opinii? Czy można być zadowolonym z posiadania opinii, którą jest własne rozgoryczenie? Gdy sąsiad oszuka cię i ogołoci z ostatniego dolara, nie czerpiesz satysfakcji z wiedzy, że cię oszukano, z żalenia się na to ani nawet z wysyłania mu petycji, by oddał ci to, co zabrał; w takiej sytuacji natychmiast podejmujesz skuteczne kroki, by odzyskać pełną kwotę i drugi raz nie dać się oszukać w podobny sposób. Postępowanie zgodne z zasadami, rozumienie sprawiedliwości i wcielanie jej w życie, zmienia rzeczy i relacje, jest z gruntu rewolucyjne i różne od wszystkiego, co było wcześniej.
Oświadczam wszem wobec,że ja,Henry Thoreau, nie życzę sobie być uznawanym za członka żadnego stowarzyszenia, do którego nigdy nie wstępowałem.
Państwo zatem nigdy nie konfrontuje się z intelektem ani moralnością, zawsze tylko z ludzkim ciałem i zmysłami. Nie jest uzbrojone w wyższą mądrość lub sprawiedliwość, ma jedynie przewagę fizyczną.
Przyszedłem na ten świat nie po to, by zmienić go w lepsze miejsce do życia, ale by w nim żyć, bez względu na to, czy jest dobry, czy zły.
Gdy rząd mówi do mnie "twoje pieniądze albo życie", dlaczegóż miałbym oddawać mu pieniądze? Być może rząd ma kłopoty finansowe, z którymi nie umie sobie poradzić: ja nie mogę mu pomóc. Rząd musi radzić sobie sam, tak samo jak ja. Nie warto się nad nim rozczulać. Nie jestem odpowiedzialny za sprawne działanie maszyny społecznej. Nie jestem synem inżyniera.
Jeśli inni płacą podatki, które są wymagane ode mnie, w wyrazie swojej solidarności z państwem, robią tylko to, co zrobili już sami dla siebie, czy też raczej biorą udział w niesprawiedliwości w stopniu większym, niż państwo tego wymaga. Jeżeli płacą podatek, ponieważ mylnie pojmują interes danego podatnika i chcą uratować jego majątek lub zapobiec wsadzeniu go do więzienia, oznacza to, że nie zastanowili się głęboko nad tym, jak dalece ich prywatne odczucia kolidują z dobrem społecznym.
Roślina, która nie potrafi żyć zgodnie z własną naturą, umiera; tak samo jest z ludźmi.