Do pisania trzeba dwojga, czyli literackie duety

Bartek Czartoryski Bartek Czartoryski
13.01.2024

Chyba każdy, kto pisze, cokolwiek, nawet niekoniecznie wydając rokrocznie kilkusetstronicowe powieści, zgodzi się z tym, że jest to zajęcie cokolwiek samotnicze, a do uprawiania literatury potrzeba pustelnika.

Do pisania trzeba dwojga, czyli literackie duety

Lecz tak się składa, że nie zawsze i niekoniecznie. Niektórzy całe kariery zbudowali na pisaniu na cztery ręce, innych ciągnęło do siebie raz na czas, a jeszcze inni mieli pojedyncze strzały, lecz za to znakomite i aż żal, że na jednej książce się skończyło. Ale jak w ogóle można pisać we dwoje?

Na podstawie dziennikarskiego doświadczenia podpartego licznymi rozmowami z ludźmi ze światka mogę stwierdzić, że co autorzy, to obczaj. Jedni planują wszystko od linijki, drudzy przesyłają sobie kawałek po kawałku, trzeci mają jeszcze inne sposoby, aby im się to wszystko nie rozleciało. Spójrzmy, komu na przestrzeni lat udała się ta trudna sztuka pisania zespołowego.

Dobry omen — Neil Gaiman i Terry Pratchett

Niemalże klasyka klasyki, powieść godząca literackie talenta i wrażliwości współczesnych mistrzów fantastyki, traktująca o nadejściu końca i narodzinach diabelskiego syna, choć, rzecz jasna, z charakterystycznym dla obu pisarzy humorem.

Gaiman i Pratchett poznali się, kiedy ten pierwszy był jeszcze chałturnikiem, dopiero próbującym swoich sił jako powieściopisarz. Próbkę swojej prozy rozesłał do starszych i bardziej doświadczonych i po ośmiu miesiącach otrzymał odpowiedź od Pratchetta. Panowie polubili się na tyle, że skrobnęli razem powieść. Jak opowiadał potem Gaiman, powstawała ona dzięki długim rozmowom telefonicznym, a kolejne napisane fragmenty, zarejestrowane na dyskietkach, autorzy słali je do siebie listami.

Były nawet gadki o sequelu, ale plany ucięła śmierć Pratchetta, choć Gaiman nie wyklucza powrotu do tej powieści.

Talizman — Stephen King, Peter Straub

Pomysł na tę współpracę narodził się pod koniec lat siedemdziesiątych, kiedy King przeniósł się na jakiś czas z rodziną do Londynu (to tam, podczas spaceru, wymyślił również fabułę nieco mniej znanego opowiadania „Crouch End”).

Zaprzyjaźnił się wtedy z mieszkającym tam ówcześnie autorem Peterem Straubem i choć obiecywali sobie kilkakrotnie, że niebawem usiądą do wspólnego pisania, idea ta zmaterializowała się już po stosunkowo prędkim powrocie Kinga za ocean i późniejszej przeprowadzce Strauba do Nowego Jorku.

Panowie nie poprzestali na jednej książce i kilkanaście lat później wydali kontynuację, „Czarny dom”. Choć na marketing „Talizmanu” wydano krocie, powieść nie została wyjątkowo dobrze przyjęta przez krytykę, lecz sprzedała się nieźle.

Relikt — Lincoln Child, Douglas Preston

Panowie piszą prawie wyłącznie razem, dlatego mógłbym pewnie wymienić tutaj którąkolwiek z ich powieści, ale to „Relikt” zapoczątkował serię o agencie Pendergaście, a na dodatek został zekranizowany niedługo po wydaniu książki.

Film, choć może się podobać, nie dorównuje jednak oryginałowi, który jest pierwszorzędnym gatunkowym miksem horroru i technologicznego thrillera, gdzie autorzy, na podstawie gruntownego researchu, piszą o zgubnych skutkach manipulacji genami.

Child i Preston ciągną tę serię do dzisiaj. Mało tego, doczekała się ona niejednego spin-offu, a sama historia „Reliktu” bezpośredniego sequela — „Relikwiarza”.

Wirus — Chuck Hogan, Guillermo Del Toro

Jest to bardzo ciekawy przypadek projektu multimedialnego, bo omawiana trylogia zaczęła swój żywot jako serial telewizyjny, lecz, jako że Del Toro nie udało się nikogo zainteresować swoim pomysłem, razem z Chuckiem Hoganem przerobił go na książkę. A kiedy ta okazała się popularna, filmowcy chętnie kupili prawa i historia zatoczyła koło.

Dzisiaj „Wirus” to nie tylko książki i serial, ale i komiksy. O czym jednak to w ogóle jest? Mówiąc ogólnie, mamy do czynienia z apokaliptyczną powieścią wampiryczną, gdzie symptomem szybko rozprzestrzeniającej się choroby jest przemożna chęć opicia się ludzką krwią.

Powieść Hogana i Del Toro to może nie literatura wysoka, ale niezła gatunkowa rozrywka, gdzie iście hollywoodzka akcja pędzi na złamanie karku.

Gra pamięci — Nicci French

Pamiętam, że kiedy pierwszy raz usłyszałem nazwisko Nicci French, zapachniało mi to skandalizującymi obyczajówkami, ale nic bardziej mylnego, bo pod tym szyldem ukazują się od przeszło dwudziestu lat psychologiczne thrillery. Samo nazwisko autora/autorki to pseudonim utworzony od imienia Nicci Gerard i Seana Frencha, prywatnie małżeństwa.

Niegdyś oboje pracowali jako dziennikarze, aż połączyło ich nie tylko uczucie, ale i zamiłowanie do literatury sensacyjnej. „Gra pamięci” to ich debiutancka książka, lecz od tamtej pory rutyna pisarska tego duetu się nie zmieniła. Czyli wszystko planują razem i robią wspólny research, ale piszą oddzielnie, po czym redagują się nawzajem.

Mają przy tym tylko jedną zasadę: nigdy nie krytykują się głośno, jedynie bez słowa przepisują słabsze fragmenty.

Piknik na skraju drogi — bracia Strugaccy

Rosyjscy pisarze zdobyli rozgłos daleko poza granicami wyznaczanymi niegdyś przez żelazną kurtynę i dzisiaj uznawani są za absolutny top literatury science-fiction. Ich „Piknik na skraju drogi” posłużył nie tylko jako fundament dla filmu „Stalker” Andrieja Tarkowskiego, ale i dla popularnych gier produkowanych przez ukraińskie studio GSC Game World.

Praktycznie przez całą swoją literacką karierę pisali razem. Nigdy nie interesował ich realizm, pośrednio dlatego, że przy pomocy fantastyki mogli pokusić się o pogłębiony społeczny komentarz, przez który z czasem doczekali się łatki dysydentów.

Bracia Borys i Arkadij, choć mieszkali daleko od siebie, spotykali się na długie literackie sesje, a zaczęli ponoć pisać przez przypadek, kiedy żona jednego z nich miała już dość ciągłej krytyki, jaką Strugaccy uprawiali i kazała im napisać coś lepszego niż to, co sami czytają. Cóż, udało im się.

Skowyt — Wojciech Chmielarz, Jakub Ćwiek

A na koniec projekt rodzimy, który, uwaga, nigdy nie ukazał się jako książka.

„Skowyt”, będący niczym innym jak horrorem, ale o mocnym tle o obyczajowym, co nie powinno dziwić czytelnika obeznanego z dwoma autorami, którzy nie kryją swojej miłości do Stephena Kinga, to tak zwany audioserial. Chmielarz i Ćwiek osadzają akcję z daleka od miejskiego piekiełka, gdzieś na Opolszczyźnie, i doprawiają to lokalnymi legendami, lecz nie zdradzę, czy faktycznie chodzi tutaj o zjawiska nadprzyrodzone, czy, tradycyjnie, to człowiek człowiekowi człowiekiem.

Panowie chwalą sobie współpracę przy „Skowycie” na tyle, że grożą powrotem do wspólnego pisania.

O czym zapomnieliśmy? Podzielcie się swoimi ulubionymi literackimi duetami.

Pamiętajcie, że na każdą z wymienionych książek możecie założyć alert cenowy LC!

Artykuł po raz pierwszy ukazał się w roku 2022.


komentarze [51]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
domekzkart - awatar
domekzkart 17.01.2024 18:13
Czytelniczka

Połączenie Gaiman i Prachett brzmi dla mnie bardzo ciekawie. Już sobie zapisałam tę książkę do przeczytania :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Klaudiinae - awatar
Klaudiinae 17.01.2024 18:01
Czytelniczka

Jeśli chodzi o duety pisarskie to ja bardzo polecam książkę  Anonimowa dziewczyna :) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Anonimowa dziewczyna
Armand_Duval - awatar
Armand_Duval 16.01.2024 23:10
Czytelnik

A gdzie prekursorzy współczesnego skandynawskiego kryminału - duet Wahlöö i Sjöwall?

Zresztą, co tam duety, o wiele ciekawsze są pisarskie tria, jak np. to które wkurwiło hiszpańskie feministki, po tym jak chwalona przez nich silna, niezależna pisarka okazała się trzema facetami. 😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Trendkiller - awatar
Trendkiller 15.01.2024 14:23
Czytelnik

W zestawieniu nie może zabraknąć twórcy cyklu "The Expanse" - Jamesa S.A. Corey'a,
który jest przykrywką dla dwóch autorów: Daniela Abrahama i Ty Francka.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Liwia Łuża - awatar
Liwia 15.01.2024 12:17
Czytelniczka

Jako że niedawno skończyłam Dwanaście krzeseł, dorzucę do kolekcji duetów sowiecki tandem: Ilja Ilf, Jewgienij Pietrow.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Achim - awatar
Achim 15.01.2024 11:20
Czytelnik

Jestem fanem Maryli Szymiczkowej i już nie mogę się doczekać lektury " Śmierci na Wenecji"

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kristo - awatar
Kristo 15.01.2024 11:03
Bibliotekarz

W dziedzinie polskich kryminałów są jeszcze dwa duety:
1. znany Krajewski i  Czubaj - "Aleja samobójców", "Róże cmentarne",
2. mniej znany: Jarmołowicz i Kusiński - "Kukiełki", "Dwa lwy i teatr".
Tu jedna z tych pozycji: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5007990/kukielki

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Masza - awatar
Masza 15.01.2024 10:46
Czytelniczka

Rewelacyjnym duetem jest również Małgorzata Fugiel - Kuźmińska i Michał Kuźmiński autorzy cyklu etnokryminałów:  "Śleboda", "Kamień", "Pionek" i "Mara". 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
senga - awatar
senga 15.01.2024 10:31
Czytelniczka

kryminalne duety to też Thomas Enger, Jørn Lier Horst i małżeństwo Cilla i Rolf Börjlind a polskie Beata i Eugeniusz Dębscy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ola - awatar
Ola 14.01.2024 13:07
Czytelniczka

Ja w polskiej literaturze natrafiłam na dość dziwny duet Magdalena WitkiewiczStefan Darda. Dlaczego dziwny? Bo ona jest popularną autorką powieści obyczajowych, a on ukierunkowany jest na horror. W klimacie wspólnej twórczości ton niestety nadaje Magdalena Witkiewicz, a szkoda...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
madeline - awatar
madeline 14.01.2024 14:04
Czytelniczka

Też miałam przyjemność spotkać się z tą dwójką. I popieram, że z ich połączenia wyszedł taki dziwny twór, ani straszny ani przyciągający ciepłem obyczajówki. Powiedziałabym, że najbardziej pasuje tu słowo "groteska", szczególnie do drugiej książki tej pary.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Mylengrave - awatar
Mylengrave 14.01.2024 12:03
Czytelniczka

Mega mi się podobały książki Henrika Fexeusa i Camilli Läckberg, w tym roku ma wyjść trzecia część, już zacieram rączki.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Diabeł_Z_Caroc - awatar
Diabeł_Z_Caroc 13.01.2024 21:52
Czytelnik

Philip Dick i Roger Żelazny napisali razem  Deus Irae, która bardzo mi się podobała  😁

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Deus Irae
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 13.01.2024 21:10
Czytelniczka

Dla mnie to zawsze było bardzo zastanawiające, jak dwie osoby mogą napisać jedną książkę. Chyba konieczne jest tu wyjątkowe zgranie - albo umiejętność pójścia na kompromis... Powstałe w ten sposób książki czytam sporadycznie, chociaż akurat w tej właśnie chwili tak jest.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mylengrave - awatar
Mylengrave 14.01.2024 11:59
Czytelniczka

Taki sam komentarz miałam pisać,  że interesuje mnie jak się w zasadzie pisze wspólną książkę?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 14.01.2024 13:03
Czytelniczka

No właśnie... Jeden rozdział ja, drugi ty? Ja do połowy, ty dalej?  😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Marzena_P - awatar
Marzena_P 13.01.2024 18:26
Czytelniczka

Duety bywają różne, mniej lub bardziej udane. Uważam, że największym sukcesem są takie, które zgrają się na tyle, że czytelnik nie jest w stanie odgadnąć którą cześć napisał który autor 😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
FioletowaRóża - awatar
FioletowaRóża 13.01.2024 14:59
Oficjalna recenzentka

Wielu ludzi pióra uznało, że trudno by im było pisać w duecie. Wówczas kotłuje się zbyt wiele pomysłów, a przecież nie wszystko można wpleść w jedną opowieść. Szkoda, że niektórych faworytów raczej nie zobaczymy razem na kartach książki, ale rozumiem ich położenie. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Anna-Maria - awatar
Anna-Maria 13.01.2024 14:03
Czytelniczka

Ja bardzo lubię serię kryminałów autorstwa dwóch szwedzkich scenarzystów: Hjorth& Rosenfeldt o Sebastianie Bergmanie.
Kiedyś czytałam też z upodobaniem powieści historyczne firmowane nazwiskiem Iny Lorenz, za którym kryje się małżeństwo Ingrid Klocke i Elmar Wohlrath. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kasiag - awatar
Kasiag 13.01.2024 10:54
Czytelniczka

Ilona Andrews Magia kąsa i cała seria o Kate Daniels - mamy tutaj duet autorski, małżeństwo Ilona i Andrew Gordon.
 Maryla Szymiczkowa  Tajemnica domu Helclów - duet Jacek Dehnel i Piotr Tarczyński 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Magia kąsa  Tajemnica domu Helclów
Aguirre - awatar
Aguirre 24.05.2022 18:44
Bibliotekarz

No i brakuje niewątpliwego klasyka- Joseph ConradFord Madox Ford Następcy czyli jak mniemam dawni oraz "Przygoda" i "Charakter przestępstwa". Wydaje mi się, że "Spadkobiercy" byli kiedyś prezentowani w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
 Następcy  
Aguirre - awatar
Aguirre 26.05.2022 16:58
Bibliotekarz

I jeszcze dwójka Ilja IlfEugeniusz Pietrow, autorzy   Dwunastu krzeseł i kontynuacji, czyli Wielkiego kombinatora (dawny tytuł  Złote cielę). 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Dwanaście krzeseł  Wielki kombinator  Złote cielę
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Arkadiusz Szymczak - awatar
Arkadiusz 24.05.2022 15:04
Czytelnik

A mi ostatnio bardzo przypadł do gustu "Pharmacon" autorstwa małżeństwa Siwiak. Thriller połączony z twardym s-f dla czytelników oczekujących rozrywki na naprawdę wysokim poziomie. Aż szkoda, że tak słabo jest to wypromowane, bo to kawał dobrej, polskiej literatury.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
awita - awatar
awita 24.05.2022 07:24
Czytelniczka

Wydaje mi się, że przeczytałam tylko jedną książkę napisaną przez dwie pisarki: Mary Ann Shaffer i jej siostrzenicę Anne Barrows. Siostrzenica dokończyła książkę, gdy jej ciocia czuła się coraz gorzej... A ta urocza, pokrzepiająca i ciekawie napisana książka (w formie epistolarnej) to  Stowarzyszenie Miłośników Literatury i Placka z Kartoflanych Obierek

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
 Stowarzyszenie Miłośników Literatury i Placka z Kartoflanych Obierek
ISIA - awatar
ISIA 17.01.2024 23:51
Czytelniczka

O, dzięki za polecenie, nawet nie wiedziałam, że jest książka.
Oglądałam film, bardzo przyjemny :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Remigiusz Koziński - awatar
Remigiusz Koziński 23.05.2022 02:32
Redaktor

Duet i małżeństwo pod jednym nazwiskiem: Maryla Szymiczkowa.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
słoninka - awatar
słoninka 13.01.2024 17:19
Czytelniczka

Duet, ale nie małżeństwo. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Batalia - awatar
Batalia 14.01.2024 03:38
Czytelniczka

@Pompela wzięli ślub w UK.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
słoninka - awatar
słoninka 14.01.2024 11:39
Czytelniczka

Małżeństwo to kobieta i mężczyzna. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mylengrave - awatar
Mylengrave 14.01.2024 12:00
Czytelniczka

@Pompela na szczęście Twoja definicja jest tylko Twoją definicją.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
słoninka - awatar
słoninka 14.01.2024 18:29
Czytelniczka

@Mylengrave Taka definicja jest w Konstytucji RP (art. 18), a jej na szczęście nie da się zbyt łatwo zmienić. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mylengrave - awatar
Mylengrave 15.01.2024 04:58
Czytelniczka

Dlatego Panowie wzięli ślub poza RP.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 15.01.2024 07:48
Czytelniczka

@Pompela za to można konstytucją sobie gębę wycierać - a tak naprawdę podcierać inną część ciała - nie szanując jej zapisów, czegośmy się sporo naoglądali przez ostatnie lata.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
słoninka - awatar
słoninka 15.01.2024 09:41
Czytelniczka

@Mylengrave  Gdzie indziej mogą się bawić w "małżeństwo", ale w Polsce nim nie są i nie będą. A piszą fajnie, ale jako duet.

@LetCentryczna To bez związku z tematem. To, ze ktoś nie szanuje  Konstytucji to nie znaczy, że ona przestaje obowiązywać. Swoją drogą to zabawne, że ci co najbardziej wymachiwali Konstytucją i domagali się jej poszanowania, to często także...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mylengrave - awatar
Mylengrave 15.01.2024 11:57
Czytelniczka

Pasowałoby te konstytucje zmienić, żeby dwójka ludzi mogła zawierać małżeństwo, jak w cywilizowanym kraju. Polska to nie jest państwo wyznaniowe.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 15.01.2024 12:25
Czytelniczka

Ani państwo cywilizowane.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Remigiusz Koziński - awatar
Remigiusz Koziński 15.01.2024 19:01
Redaktor

Panowie zawarli ślub w UK, mieszkają z tego, co wiem w Berlinie. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 15.01.2024 19:09
Czytelniczka

Zgadza się.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
słoninka - awatar
słoninka 15.01.2024 20:26
Czytelniczka

[Fragment wypowiedzi usunięty przez administrację serwisu] I z żadnym wyznaniem to nie ma nic wspólnego.  

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Batalia - awatar
Batalia 15.01.2024 22:54
Czytelniczka

Halo, administracjo Lubimy Czytać, zamierzacie zareagować na tę obrzydliwą homofobię?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mylengrave - awatar
Mylengrave 16.01.2024 08:00
Czytelniczka

Jeszcze nigdy nie widziałam, żeby LC reagowało na cokolwiek.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
słoninka - awatar
słoninka 16.01.2024 10:05
Czytelniczka

[Treść wypowiedzi usunięta przez administrację serwisu]

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 16.01.2024 11:58
Czytelniczka

@Mylengrave rzadko, ale zdarza się. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Batalia - awatar
Batalia 18.01.2024 00:21
Czytelniczka

Administracja LC odpisała mi, że podjęła stosowne kroki!
Zgłaszajcie mowę nienawiści, w kupie siła 😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 18.01.2024 06:51
Czytelniczka

Dokładnie, im więcej zgłoszeń, tym większa szansa.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
słoninka - awatar
słoninka 18.01.2024 09:22
Czytelniczka

Prawda to nie jest mowa nienawiści, choćbyście na głowie stanęli.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 18.01.2024 11:46
Czytelniczka

Twoja "prawda" akurat jest.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Bartek Czartoryski - awatar
Bartek Czartoryski 22.05.2022 10:00
Tłumacz/Redaktor

Zapraszam do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam