-
ArtykułyTu streszczenia nie wystarczą. Sprawdź swoją znajomość lektur [QUIZ]Konrad Wrzesiński26
-
ArtykułyCzytamy w weekend. 10 maja 2024LubimyCzytać402
-
Artykuły„Lepiej skupić się na tym, żeby swoją historię dobrze opowiedzieć”: wywiad z Anną KańtochSonia Miniewicz2
-
Artykuły„Piszę to, co sama bym przeczytała”: wywiad z Mags GreenSonia Miniewicz1
Biblioteczka
2019-02-19
2019-01-19
Sztuka musicalowa miała okazję zaistnieć także w Polsce. Chociaż przecież trudno mierzyć się nam z historią, tradycją i ofertą Broadwayu czy West Endu. Daniel Wyszogrodzki, który przez wiele lat przybliżał polskiemu widzowi musical w praktyce, przekładając światowe przeboje i współpracując z polskimi scenami, przygotował obszerną, niemal sześćsetstronicową „podbudowę teoretyczną” dla krajowego widza. „Ale Musicale. Złote stulecie 1918-2018” stanowi świetne wprowadzenie do musicalowego świata.
Znajdziemy, więc w książce przegląd najważniejszych tytułów oraz notki o najistotniejszych postaciach historii musicalu. Bardzo spodobał mi się encyklopedyczno-alfabetyczny układ artykułów. Ciekawym zabiegiem są pojawiające się przy niektórych z nich, powiązane tym razem tematycznie wtręty, rozwinięcia dotyczące pobocznych wątków głównego tematu. Każdą z omówionych produkcji poprzedza metryczka z podstawowymi informacjami o autorach, dacie premiery, ilości przedstawień, najbardziej znanych piosenkach.
Przyznam, że jestem ogromnym zwolennikiem tego typu opracowań. Takie kompendia wiedzy pozwalają na czytanie „na chybił trafił”, odszukiwanie znajomych nazwisk, tytułów, ciekawostek i anegdot, których w książce Daniela Wyszogrodzkiego również nie brakuje. Między innymi dzięki temu hasła nie mają charakteru suchej, beznamiętnej notatki. Troszeczkę może autor przesadził z artykułami powiązanymi z polską sceną musicalową. Moim zdaniem, biorąc pod uwagę proporcje, wystarczyłoby jedno zbiorcze hasło.
Chyląc czoła przed ogromem i jakością wykonanej pracy, muszę jednak wspomnieć o kwestiach, które pozytywną ocenę nieco zaburzają. Przede wszystkim zabrakło mi indeksu osób, moim zdaniem niezbędnego w tego typu publikacji i ułatwiającego poruszanie się w meandrach informacji. Nieco zdziwiony byłem również niemal zupełnym brakiem ilustracji – fotografii opisywanych osób, reprodukcji plakatów, fotosów z przedstawień. Książka wprawdzie i bez nich jest ciekawa, ale obrazy kapitalnie ubarwiłyby interesujący wywód. Mnie osobiście ucieszyłoby jeszcze nieco więcej statystyk, szczególnie dotyczących nagród branżowych. To już jednak tylko drobna prośba, sugestia à propos kolejnych wydań, które mam nadzieję będą się pojawiać, być może nawet w rozbudowanej, poszerzonej wersji.
Sztuka musicalowa miała okazję zaistnieć także w Polsce. Chociaż przecież trudno mierzyć się nam z historią, tradycją i ofertą Broadwayu czy West Endu. Daniel Wyszogrodzki, który przez wiele lat przybliżał polskiemu widzowi musical w praktyce, przekładając światowe przeboje i współpracując z polskimi scenami, przygotował obszerną, niemal sześćsetstronicową „podbudowę...
więcej mniej Pokaż mimo to2019-01-06
nie rozumiem zachwytów nad tym tytułem; spowodowane są one chyba tylko udziwnioną formalną konstrukcją książki; nie wzbudziła we mnie żadnych emocji, poza narastającą nudą i zniecierpliwieniem; szczerze odradzam
nie rozumiem zachwytów nad tym tytułem; spowodowane są one chyba tylko udziwnioną formalną konstrukcją książki; nie wzbudziła we mnie żadnych emocji, poza narastającą nudą i zniecierpliwieniem; szczerze odradzam
Pokaż mimo to
Wydawnictwo Marginesy wznowiło na początku roku, wydaną osiem lat temu książkę niemieckiego historyka Hansa Joachima Langa, dotykającą kwestii medycznych eksperymentów w obozie koncentracyjnym Auschwitz. Celowo nie użyłem tu sformułowania „opisującą eksperymenty”, ponieważ praca Langa wymyka się tak prostemu przyporządkowaniu.
Nie jest to bowiem typowa relacja historyczna, zwykłe przedstawienie i uporządkowanie faktów. Autor koncentruje się przede wszystkim na ludzkich losach, na ich tle przedstawiając zbrodniczą działalność niemieckich lekarzy. Książka w dużym stopniu składa się ze wspomnień ofiar eksperymentów. Lang stara się przybliżyć czytelnikowi postacie tych kobiet pisząc o przedwojennych epizodach z ich życia, a także o ich losach powojennych. Osobistą wymowę książki wzmacnia wplecenie w narrację informacji o obozowej codzienności, sposobach radzenia sobie w niespodziewanej, ekstremalnej rzeczywistości.
Z drugiej strony niejako w kontrze do losów ofiar pokazuje Lang sprawców: Carla Clauberga, Horsta Schumanna, Eduarda Wirthsa. Także szerzej spoglądając na ich życiorysy. Opisy ich eksperymentów są w sposób oczywisty wstrząsające. Jednak najbardziej przeraża to, że nawet w powojennych latach nie byli w stanie zdobyć się na akt skruchy, na przyznanie się do złego.
Chronologiczny układ rozdziałów pozwala poznać całą drogę więźniów od przybycia do obozu, aż po ewakuację w marszu śmierci w początkach 1945 roku. Niezwykle istotne znaczenie ma część traktująca o powojennej walce o odszkodowania. Otrzymanie takowych wydawałoby się oczywiste, a jednak ich dochodzenie wobec otwarcie negatywnego nastawienia władz Republiki Federalnej Niemiec, było kolejnym trudnym i bolesnym etapem w życiu ofiar. Z kolei tematyczne wyodrębnienie każdego ze zbrodniczych działań systematyzuje wiedzę o tytułowych eksperymentach.
Dotąd prace dotyczące zbrodniczych eksperymentów medycznych w Auschwitz koncentrowały się najczęściej – co zresztą zauważa sam autor – na działaniach Josefa Mengele. Przypomnienie historii Bloku 10 i reportażowy sposób przedstawienia opowieści wzmacnia siłę przekazu książki Hansa Joachima Langa. Podobnie jak skupienie się w treści na losach zwykłych ludzi, którzy w zderzeniu z wojną zawsze pozostaną bezradni.
Wydawnictwo Marginesy wznowiło na początku roku, wydaną osiem lat temu książkę niemieckiego historyka Hansa Joachima Langa, dotykającą kwestii medycznych eksperymentów w obozie koncentracyjnym Auschwitz. Celowo nie użyłem tu sformułowania „opisującą eksperymenty”, ponieważ praca Langa wymyka się tak prostemu przyporządkowaniu.
więcej Pokaż mimo toNie jest to bowiem typowa relacja historyczna,...