Człowiek istota społeczna
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Seria:
- Biblioteka Psychologii Współczesnej
- Tytuł oryginału:
- The Social Animal
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2020-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1978-01-01
- Liczba stron:
- 400
- Czas czytania
- 6 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788301213749
- Tłumacz:
- Małgorzata Guzowska
W 1978 roku zdałem maturę i sięgnąłem po pierwszą w życiu książkę psychologiczną. Była to fascynująca monografia Człowiek istota społeczna. Po jej przeczytaniu nie miałem wątpliwości jaki kierunek studiów wybrać. Dziś mamy najnowsze wydanie tej wspaniałej książki, uwzględniające współczesne teorie i badania. Polecam tę pracę nie tylko tym, którzy zastanawiają się, jaki kierunek studiów wybrać!
Prof. dr hab. Dariusz Doliński, redaktor naukowy polskiego wydania
Pierwsze wydanie książki Elliota Aronsona powstało w 1970 roku. Od tamtej pory stale aktualizowany podręcznik Człowiek istota społeczna jest jedną z najważniejszych publikacji wprowadzających w obszar psychologii społecznej.
Elliot Aronson i Joshua Aronson prowadzą czytelnika przez najważniejsze zagadnienia psychologii społecznej. Definiują tę dyscyplinę jako naukowe badanie wpływu rzeczywistej, wyobrażonej lub założonej obecności innych na nasze myśli, emocje, przekonania i zachowania – oraz tego, w jaki sposób my wywieramy wpływ na innych. Przybliżają zagadnienia poznania społecznego, uzasadniania własnego postępowania, konformizmu, wpływu mediów oraz zjawiska zachodzące w relacjach międzyludzkich: agresję, uprzedzenia, sympatię i miłość. Przedstawiają klasyczne eksperymenty i najważniejsze odkrycia.
Podręcznik wieńczy rozdział Psychologia społeczna jako nauka, w którym autorzy pokazują, w jaki sposób pytania o społeczne funkcjonowanie człowieka można przełożyć na język nauki i jak szukać na nie wiarygodnych odpowiedzi.
W jaki sposób podlegamy wpływom innych ludzi?
Dlaczego godzimy się na ten wpływ, czy też, ujmując rzecz inaczej, co z tego mamy?
Jakie społeczne motywy czynią nas podatnymi na to, co inni myślą, mówią i robią?
Jakie czynniki zwiększają lub zmniejszają skuteczność wpływu społecznego?
W jaki sposób człowiek wykształca uprzedzenia wobec grupy etnicznej, religijnej czy rasowej?
Jak daleko jesteśmy w stanie się posunąć, by uzasadnić swoje postępowanie?
Czy uprzedzenia są tym samym, co lubienie, tyle że z odwrotnym znakiem, czy też obejmują całkowicie odmienny zestaw procesów psychologicznych?