Dzieła hydrotechniki w Polsce. Kanał Górnośląski (Gliwicki)
- Kategoria:
- technika
- Wydawnictwo:
- Księży Młyn Dom Wydawniczy
- Data wydania:
- 2015-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-01-01
- Liczba stron:
- 412
- Czas czytania
- 6 godz. 52 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377292808
Pierwsza monografia unikatowego i jedynego nowoczesnego kanału śródlądowego (sztucznego przedłużenia Odrzańskiej Drogi Wodnej do wrót Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego) zbudowanego w dwudziestoleciu międzywojennym na terenach współczesnej Polski. Książka jest interesującym rysem historycznym oraz próbą analizy niepowtarzalnego dziedzictwa kulturowego osadzonego w dolinie Kłodnicy na przestrzeni od Gliwic po Kędzierzyn-Koźle. Lokalizacja kanału na niemiecko-polskim pograniczu Górnego Śląska, w rejonie ubogim w naturalne cieki wodne, spowodowała, że dzisiejszy Kanał Gliwicki to niemy zapis dziejów gospodarczych, propagandy, historii politycznej, ale także, a może przede wszystkim, dzieło europejskiej myśli hydrotechnicznej międzywojnia, monumentalna architektura „granitowych” śluz, liczne mosty, jazy, legendarny przewał Kłodnicy i wiele innych budowli inżynieryjnych oraz hydrotechnicznych z lat 30. XX w. Całe to bogactwo techniki współegzystuje z reliktami o wiele starszego Kanału Kłodnickiego, z Kłodnicą, z wielkimi zbiornikami w Dzierżnie i współtworzy dzieło kultury technicznej o ponadprzeciętnym wymiarze.
Pierwsza część książki zawiera rys historyczny stworzony na bazie materiałów zebranych w polskich i niemieckich archiwach. W drugiej zaprezentowano dzieła techniki osadzone na trasie „górnośląskiej” drogi wodnej, elementy kształtujące unikatowy krajobraz Kanału.
Całość wzbogacają liczne fotografie (archiwalne i współczesne) prezentujące niedoceniany dotychczas świat techniki, a także liczne inwentaryzacje techniczno-budowlane. Książka jest też jedną z niewielu w Polsce monografii śródlądowych dróg wodnych.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 3
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Dzieła hydrotechniki w Polsce. Kanał Górnośląski (Gliwicki)
Dodaj cytat
Opinia
Książka ta jest bardzo obszernym opracowaniem dotyczącym zabytkowego Kanału Gliwickiego, łączącego Górny Śląsk (poprzez port w Gliwicach) z Odrą (w okolicach Kędzierzyna-Koźla). Podzielona jest na dwie zasadnicze części. Pierwsza opisuje dzieje kanału: przesłanki powstania z uwzględnieniem kontekstu historycznego, budowę rok po roku i jego dalsze losy, w tym zmianę "właściciela" - po 1945 roku kanał znalazł się po stronie polskiej. Część tę zamyka opis batalii z urzędami ochrony zabytków w Katowicach i Opolu, w której uczestniczył autor, w celu niedopuszczenia do "modernizacji" śluz na kanale polegającej na usunięciu części zabytkowego (i nadal sprawnego) osprzętu i zastąpienia go nowym. Do tej sprawy można mieć różne podejścia: jedni podkreślają znaczenie dziedzictwa kulturowego, inni odrzucają sentymentalizm i promują unowocześnianie. Co najmniej dziwne jest, że wspomniane urzędy ochrony zabytków (zwłaszcza katowicki) prezentowały tę drugą postawę.
Na drugą część składa się szczegółowy opis kanału i jego infrastruktury. Autor omawia nie tylko urządzenia hydrotechniczne takie jak śluzy czy jazy, ale również obiekty towarzyszące: mosty i budynki mieszkalne. Słowo "szczegółowy" wymaga podkreślenia, ponieważ autor zagłębia się w takie niuanse jak rodzaje materiałów użytych do budowy, dokładne umiejscowienie obiektów, czy ich estetyka i funkcjonalność. Zaimponowała mi wielostronna analiza, jaką przeprowadził autor, obejmująca m.in. aspekty historyczny, techniczny i architektoniczny. Z drugiej strony dla niebranżowego czytelnika ilość szczegółów może być przytłaczająca. Minusem jest również brak wyjaśnienia terminów z zakresu hydrotechniki i architektury. Końcówkę drugiej części książki stanowi opis walorów zabytkowych kanału.
Jeśli chodzi o styl tekstu, autorowi udało się zachować balans pomiędzy rozprawą naukową a publikacją popularyzatorską. Dzięki temu książka może zainteresować czytelników niebędących pracownikami naukowymi lub z branży konserwatorskiej. Przyczepić się mogę do nadużywania słów "względnie" i "tudzież", ale to tylko moje odczucia.
Od strony technicznej publikacja prezentuje się bardzo dobrze: twarda oprawa, kredowy papier, duża ilość zdjęć i wykresów.
Czy książka jest warta polecenia? Sam przed lekturą nigdy nie słyszałem o Kanale Gliwickim, ani nie interesowałem się architekturą, bądź archeologią przemysłową, jednak ta pozycja zdołała przykuć moją uwagę; więc sądzę, że tak. Czasami człowiek w ogóle nie jest świadomy, że niedaleko znajduje się obiekt będący elementem dziedzictwa kulturowego.
Książka ta jest bardzo obszernym opracowaniem dotyczącym zabytkowego Kanału Gliwickiego, łączącego Górny Śląsk (poprzez port w Gliwicach) z Odrą (w okolicach Kędzierzyna-Koźla). Podzielona jest na dwie zasadnicze części. Pierwsza opisuje dzieje kanału: przesłanki powstania z uwzględnieniem kontekstu historycznego, budowę rok po roku i jego dalsze losy, w tym zmianę...
więcej Pokaż mimo to