-
ArtykułyCzytamy w weekend. 10 maja 2024LubimyCzytać285
-
Artykuły„Lepiej skupić się na tym, żeby swoją historię dobrze opowiedzieć”: wywiad z Anną KańtochSonia Miniewicz1
-
Artykuły„Piszę to, co sama bym przeczytała”: wywiad z Mags GreenSonia Miniewicz1
-
ArtykułyOficjalnie: „Władca Pierścieni” powraca. I to z Peterem JacksonemKonrad Wrzesiński10
Cytaty z tagiem "abstrakcja" [33]
[ + Dodaj cytat]
Ale to je s t fajka.
-Nie, nie jest - zaprzeczyłam - To rysunek fajki. Rozumiesz?Wszystkie podobizny rzeczy są w istocie abstrakcyjne.
Z każdego łańcucha skojarzeniowego można w końcu zrobić naszyjnik.
Gdyby nie monumentalna iluzja, historia w oczach żyjących byłaby tylko abstrakcją.
a nic bardziej człowieka nie męczy niż walka. Nie tyle z samym sobą co z abstrakcją
Obrazy nakóladają się na siebie, tworzy się tajemna alchemia, głębokie tło, na którym nasze cienie wydają się prawdziwsze od nas samych. W tym tkwi prawda o podróży. Najtrudniej jest się wówczas zmusić, żeby wstać, nie mając pojęcia, dokąd pójść, ale nie mogłam przecież wiedzieć, że kiedy już wrócę, będzie mi oszczędzona ta próba i że przez kilka dni z rzędu będę się błąkać, by na końcu spotkać się na nabrzeżu Sekwany.
Lubiłam te przebudzenia bez punktów odniesienia, tę subtelną mieszankę snu i rzeczywistości. W przedziale nierówny oddech moich towarzyszy podróży, nadal uśpionych, potęgował dziwne wrażenie zagubienia, czułam się jednak raczej jak gdyby pogrążona w przemożnym letargu, w kgtórym moje ciało wypełniało całą swoją przestrzeń, stająć się, dzień po dniu, coraz bardziej obecne, coraz bardziej wrażliwe.
Posługując się automatyzmem, mitem i surrealistycznym biomorfizmem, nowoczesny malarz amerykański jeden aspekt swojego doświadczenia politycznego z lat trzydziestych pozostawiał nienaruszony: zachował drogie mu przeświadczenie o konieczności komunikacji z masami, tyle że teraz miała się ona realizować raczej w uniwersalnym niźli "klasowym" języku. Analizę polityczną zastąpił "zawikłany świat, którego jedynym mieszkańcem jest wieczny człowiek, ani proletariusz ani bourgeois".
Sztuka, jaką uprawiał Newman i awangarda, była jedną spośród wielu możliwości plastycznych, dyskutowanych wtedy w prasie. W 1946 roku świat artystyczny przenikał ferment i atmosfera euforii; wszystko wydawało się możliwe. Jeśli rzeczywiście, jak mówiono, Nowy Jork miał zająć miejsce Paryża, należało znaleźć, wypracować swoisty wizerunek Ameryki i jej kultury, który odpowiadałby ideologicznym interesom kraju i liczył się z sytuacją międzynarodową.
Nieobecność malarstwa w warsenale kultury przypomina nam, że ta najbardziej prestiżowa broń do tej pory znajdowała się poza zasięgiem Stanów Zjednoczonych. To nad jej stworzeniem pracowała awangarda od 1943 roku i o jej zdobyciu pisał Greenberg w 1948 roku. Jego tekst artykułował wyraziście to, co wielu intelektualistów chciało usłyszeć, mianowicie, że Ameryka jest wreszcie gotowa wystąpić wobec świata ze swoją "wysoką kulturą", że może, inaczej mówiąc, przejść z pozycji kraju skolonializowanego na pozycję kolonizatora - i przejście to rzeczywiście dokonało się stopniowo w okresi od 1948 do 190 roku.
Wolność była symbolem najgoręcej propagowanym przez nowych liberałów w czasie zimnej wojny. Ekspresjonizm oznaczał różnicę między społeczeństwem wolnym i totalitarnym, reprezentował przez swoją agresywność i, niegroźny w gruncie rzeczy, polemiczny charakter kapitalne cechy społeczeństwa liberalnego. Również Pollock przeistoczył się w symbol, symbol człowieka wolnego, lecz kruchego, którego twórczość wyraża lęki nowoczesności.