Rozcieńczenie oleju paliwem w skrzyniach korbowych okrętowych bezwodzikowych silników spalinowych
- Kategoria:
- technika
- Tytuł oryginału:
- Rozcieńczenie oleju paliwem w skrzyniach korbowych okrętowych bezwodzikowych silników spalinowych
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie
- Data wydania:
- 2023-12-20
- Data 1. wyd. pol.:
- 2023-12-20
- Liczba stron:
- 166
- Czas czytania
- 2 godz. 46 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788364434563
- Tagi:
- silnik spalinowy pożar eksplozja skrzynia korbowa silnik okrętowy rozcieńczenie oleju paliwem olej smarowy olej napędowy
W monografii w holistyczny sposób przedstawiono wyniki badań dotyczą-cych wpływu rozcieńczenia oleju smarowego olejem napędowym w kontekściezmian właściwości fizykochemicznych oleju smarowego oraz właściwości mgłyolejowej wytworzonej z mieszaniny oleju smarowego z olejem napędowym.W związku z rozbieżnymi opiniami w literaturze naukowej dotyczącymi wpływulub braku wpływu rozcieńczenia oleju smarowego olejem napędowym na ryzykoeksplozji w skrzyni korbowej, postawiona została hipoteza, że olej napędowy sta-nowiący zanieczyszczenie oleju smarowego zwiększa ryzyko powstania eksplozjiw skrzyni korbowej bezwodzikowego silnika spalinowego w związku z niezależ-nym oddziaływaniem szeregu czynników, takich jak: (1) pogorszenie względemczystego oleju właściwości smarnościowych oleju rozcieńczonego paliwem, (2)zwiększenie względem czystego oleju lotności i poprawa właściwości zapłono-wych oleju rozcieńczonego paliwem, (3) zwiększenie względem czystego olejuudziału kropel o najmniejszych średnicach we mgle olejowej wytworzonej z olejurozcieńczonego. W celu weryfikacji hipotezy zrealizowano wieloelementowyplan badawczy mający na celu wszechstronne opisanie wpływu rozcieńczeniaoleju smarowego olejem napędowym na powstawanie gorących miejsc w skrzynikorbowej, które są elementem koniecznym do zainicjowania procesu tworzeniawybuchowej (białej) mgły olejowej w skrzyni korbowej oraz dla inicjacji zapłonumieszaniny palnej. Badaniom poddano mieszaniny oleju smarowego z olejemnapędowym w różnym stężeniu oleju smarowego w mieszaninie (0%, 1%, 2%,5%, 10%, 20%, 30%, 40%, 50%, 75% i 100% wag.). Jako oleje smarowe do wy-tworzenia tych mieszanin wykorzystano dwa najpowszechniejsze w okrętowych instalacjach smarowania obiegowego silników bezwodzikowych jednogatunkowe oleje smarowe należące do klas lepkościowych SAE 30 i SAE 40. Jako olej napędowy wybrano paliwo spełniające wymagania kategorii dla paliw żeglugowych DMX. Dla pełnego zakresu stężeń oleju napędowego w badanych olejach smarowych określono właściwości reologiczne, tribologiczne i zapłonowe tych mieszanin. Dodatkowo badaniu poddano mgłę olejową wygenerowaną mechanicznie z mieszanin 0%, 2%, 5%, 10%, 20%, 50% i 100% wag. oleju napędowego w oleju smarowym należącym do klasy lepkościowej SAE 40. Określono charakterystykę morfologiczną kropel mgły olejowej, w tym przepuszczalność światła, rozkład wielkości kropel, wybrane średnice percentylowe kropel, wybrane średnie średnice ważone kropel oraz udział procentowy kropel o średnicach istotnych dla powstania białej mgły olejowej (≤ 5 μm),odpowiedzialnej za eksplozje w skrzyniach korbowych silników spalinowych. Dla określonych poszczególnych parametrów fizykochemicznych mieszanin oraz wskaźników opisujących charakterystykę morfologiczną mgły olejowej dokonano oceny zmienności tych wielkości oraz przeanalizowano korelację pomiędzy poszczególnymi wartościami a po-ziomem rozcieńczenia oleju smarowego olejem napędowym. Wyciągnięto szereg wniosków, a przeprowadzone badania potwierdziły istnienie szeregu związków między rosnącym poziomem rozcieńczenia oleju smarowego olejem napędowym a czynnikami wpływającymi na zwiększenie ryzyka wystąpienia eksplozji w skrzyni korbowej, takimi jak intensyfikacja zacierania się współpracujących elementów (wzrost sił tarcia w parach tribologicznych),szybsze odparowywanie oleju (zwiększenie lotności, obniżenie temperatury zapłonu oleju) czy intensyfikacja tworzenia się kropel mgły olejowej o najmniejszych średnicach kropel(zwiększenie liczby kropel i zmniejszenie ich średnic). Uzyskane wyniki badań potwierdziły prawdziwość postawionej hipotezy badawczej.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Rozcieńczenie oleju paliwem w skrzyniach korbowych okrętowych bezwodzikowych silników spalinowych
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE