Najnowsze artykuły
- ArtykułyJedna książka, dwie opowieści i całe mnóstwo tajemnic. Gareth Rubin o książce „Dom Klepsydry”Ewa Cieślik1
- ArtykułyIdziemy do lasu! Przegląd książek dla dzikich rodzinDaria Panek-Płókarz8
- ArtykułyAzyl i więzienie dla duszy – wywiad z Tomaszem Sablikiem, autorem książki „Mój dom”Marcin Waincetel2
- ArtykułyZa każdą wielką fortuną kryje się jeszcze większa zbrodnia. Pierre Lemaitre, „Wielki świat”BarbaraDorosz7
Popularne wyszukiwania
Polecamy
Artur Wierzchowski
0
0,0/10
Pisze książki: czasopisma
Urodzony: 1973 (data przybliżona)
Rocznik 1973, urodzony w Wieliczce, mieszka w Warszawie. Na co dzień pracuje jako tłumacz. Miłośnik filmu, książek i wędrówek po górach. Publikował w "Nowej Fantastyce" i "Magazynie Fantastycznym".
0,0/10średnia ocena książek autora
28 przeczytało książki autora
11 chce przeczytać książki autora
0fanów autora
Zostań fanem autoraKsiążki i czasopisma
- Wszystkie
- Książki
- Czasopisma
Nowa Fantastyka 381 (6/2014)
Jakub Małecki, Artur Wierzchowski
6,6 z 10 ocen
24 czytelników 2 opinie
2014
Magazyn Fantastyczny 17 (1/2010)
Sebastian Uznański, Artur Wierzchowski
6,7 z 3 ocen
5 czytelników 0 opinii
2010
Nowa Fantastyka 317 (2/2009)
Wojciech Szyda, Artur Wierzchowski
6,0 z 1 ocen
3 czytelników 1 opinia
2009
Najnowsze opinie o książkach autora
Nowa Fantastyka 317 (2/2009) Wojciech Szyda
6,0
Opowiadania zagraniczne
„Trzeba zabić Szekspira” Tomas Heveroch
Opowiadanie o strażnikach czasu usiłujących powstrzymać przyszłego zabójcę Szekspira. Podobała mi się niejednoznaczność moralna samej historii, gdzie to powstrzymywanie zmian w historii można właściwie postrzegać negatywnie. W pamięć zapada jeden z bardzo bezwzględnych protagonistów. Niestety z samego motywu podróży w czasie i włączenie w to Szekspira nie wyciągnięto wiele i przy zastąpieniu tych elementów mniej fantastycznymi motywami dostalibyśmy taką samą historię. Dosyć średnia opowieść.
„Krewny” Bruce McAllister
Odległa przyszłość, mały chłopiec wynajmuje kosmitę-zabójcę, żeby ten wykonał dla niego pewne zlecenie. Najlepiej w tekście wypada początkowy dialog chłopca i kosmity pokazujący, że pomimo dużych różnic mają wspólne wartości, co może być początkiem czegoś na kształtu przyjaźni – bardzo podobało mi się, jak wątek ten wraca w finale. Także sam wygląd obcego jest dosyć pomysłowy. Szkoda tylko, że jak już przychodzi do samego zadania, to jest ono zaskakująco rozczarowujące. Przypuszczam też, że część osób może poczuć się dotkniętych, jeżeli chodzi o… pewną promowaną tu ideologię. Mogło być o wiele lepiej.
„Niewolnica” Jennifer Pelland
Kalectwo jako stan umysłu. Obserwujemy tu los niepełnosprawnej dziewczyny, która niemal całe życia spędziła przykuta do maszyny służącej do kontroli przestrzeni kosmicznej. Pewnego dnia jednak dostaje szansę normalnego funkcjonowania w społeczeństwie. Tekst dotyka tu etycznych kwestii pomocy ludziom niepełnosprawnym. Pojawia się tu gorzka refleksja, że zmiana ich stanu może wbrew pozorom jedynie ich unieszczęśliwić i pozbawić sensu życia. Dodanie do tego jeszcze specyficznej relacji z jedną z opiekunek nadaje całej opowieści bardzo niepokojącego wydźwięku i można się zastanawiać czy nie jest to swego rodzaju syndrom sztokholmski. Naprawdę interesujący tekst.
Opowiadania polskie
„Wielka, szczęśliwa rodzina” Marta Malinowska
Strasznie chaotyczny tekst. Jest tu powrzucanych dużo różnych elementów, z których ciężko wyciągnąć jakąś sensowną historię. Jak dla mnie jeden wielki bełkot. Nie polecam.
„Najlepszy przyjaciel człowieka” Artur Wierzchowski
Krótki tekst o starciu pewnego chłopca i jego czworonoga z bandytami. Mamy tu pewien drobny zwrot akcji, ale poza tym tekst nie porywa i szybko wylatuje z pamięci.
„Ciało i krew” Wojciech Szyda
Wariacja na temat poszukiwania świętego Graala. Obserwujemy tu samotnego jeźdźca przemierzającego Ziemie Jałowe w poszukiwaniu legendarnego kielicha. Sam tekst nie wnosi wiele nowego do tematu i korzysta ze sprawdzonych wzorców, ale tworzy na tyle interesujące postacie i sytuacje, że czyta się go z fascynacją. Zawiera też parę życiowych refleksji. Porządne czytadło.
„Podwójny agent” Agnieszka Kawula-Kubiak
Thriller psychologiczny opowiadający o dziewczynie z rozdwojeniem jaźni oraz o pacjencie szpitala psychiatrycznego przekonanego, iż zabił swoją rodzinę. Opowiadanie to nie zawiera elementów fantastycznych, jednakże sama intryga i pomysł jest dosyć interesujący. Szkoda, że niestety samo rozwiązanie okazuje się zaskakująco banalne i przewidywalne. Ogólnie jednak dobre warsztatowo.
„Król Goblinów” Bartosz Orlewski
Opowiadanie inspirowane filmem „Labirynt” z 1986 r. Poznajemy tu dziewczynę, która nie może się otrząsnąć po śmierci swojej kochanki i pewnego dnia spotyka kogoś zaskakująco przypominającego Davida Bowiego ze wspomnianego wcześniej filmu. Sama tajemnica jest bardzo interesująca i tworzyć dosyć ciekawą koncepcją, ale tekst na dosyć duże dłużyzny i przydałoby się skrócenie go trochę.
Publicystyka
„Kapusta rzeczywistości” Michał R. Wiśniewski
Retrospekcja twórczości Mamoru Oshii, autora kultowego filmu animowanego „Ghost in the Shell”. Poznajemy tutaj zarówno życie tego artysty, jak i jego mniej znane dzieła. Pojawiają się przy tym pewne drobne analizy. Jestem raczej laikiem jeżeli chodzi o produkcje tego pana, więc dla mnie było to dobre poszerzenie horyzontów.
„Z archiwum grozy” Judyta Bednarczyk
Przegląd klasyków literatury gotyckiej. Dla mnie większość tego artykułu to powtórka znanych informacji, ale bardzo zaciekawił mnie fragment dotyczący polskiego udziału w tym gatunku. Ogólnie jednak raczej dla laików w temacie.
„Pisarki z lamusa czyli zwierciadła, gitary, zegary i rakiety” Agnieszka Hałas, Jerzy Stachowicz
Tekst o dawnych pisarkach literatury fantastycznej. Bardzo dobry tekst świadczący o dużym przygotowaniu autorów. Poszerza horyzonty i zawiera dużo informacji. Polecam.