Najnowsze artykuły
- ArtykułyMaj 2024: zapowiedzi książkowe. Gorące premiery książek – część 2LubimyCzytać1
- ArtykułyTo do tych pisarek należał ostatni rok. Znamy finalistki Women’s Prize for Fiction 2024Konrad Wrzesiński7
- ArtykułyMaj 2024: zapowiedzi książkowe. Gorące premiery książek – część 1LubimyCzytać12
- Artykuły„Horror ma budzić koszmary, wciskać kolanem w błoto i pożerać światło dnia” – premiera „Grzechòta”LubimyCzytać1
Popularne wyszukiwania
Polecamy
Anna Baj
1
9,3/10
Pisze książki: nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.), czasopisma
Ten autor nie ma jeszcze opisu. Jeżeli chcesz wysłać nam informacje o autorze - napisz na: admin@lubimyczytac.pl
9,3/10średnia ocena książek autora
25 przeczytało książki autora
9 chce przeczytać książki autora
0fanów autora
Zostań fanem autoraKsiążki i czasopisma
Najnowsze opinie o książkach autora
Mechanika Międzyplanetarna Wojciech Kulawski
9,3
Znacie może książki, w jakiś sposób podejmujące wątek kosmosu? Przyznam, że nie kojarzę za wiele takich lektur. Po chwili namysłu mogłabym jednak tutaj wskazać chociażby “Kosmoliski” autorstwa Marka Marcinowskiego oraz “Illuminae” napisane przez Amie Kaufman oraz Jay’a Kristoff’a. Dzięki uprzejmości Kingi Kurys, do tego grona mogę zaliczyć jeszcze jedną pozycję, którą jest “Mechanika międzyplanetarna”.
“Mechanika Międzyplanetarna to utrzymany w kosmicznej metaforyce projekt poruszający problematykę egzystencjalną i filozoficzną. Czy życie w przestrzeni pozaziemskiej jest łatwiejsze od życia na Ziemi i czy kosmos naprawdę pachnie jak spalone tosty i waniliowy shake? MM to zbiór wywiadów przeprowadzonych z 44 postaciami. Spójrz na Wszechświat z perspektywy odmiennych osobowości. Wszyscy jesteśmy częścią Mechaniki Międzyplanetarnej. Nocne niebo pełne jest cudów. Tworzysz konstelacje podczas gdy obce galaktyki kapią z Twoich ust. Mgławice tańczą po skórze a cząsteczki Słońca chowają się pod piegami spoczywającymi na Twoich ramionach. Gwiazdy gromadzą się pod Twoimi powiekami, wdychasz gwiezdny pył. Składasz się ze wszystkiego co piękne. Nosisz w sobie cały Wszechświat. Północ. Błyszcząca, wirująca dyskoteka. Czy to nie jest idealny moment, by zacząć wszystko od nowa?” *
*opis wydawcy
Przyznam, że na początku przeraziłam się ilością stron, które pokazał mi czytnik, jednak na szczęście okazało się, że książka jest lekka i przyjemna w odbiorze. Przyjmuje ona ciekawą formę pewnego rodzaju rozmów – wywiadów i niestety przez kilka pierwszych nie mogłam wczuć się w klimat. Na szczęście później ten problem minął i w pełni cieszyłam się lekturą.
Wśród przykładowych pytań które autorka zadała swoim rozmówcom były między innymi co daje im szczęście, kim są, a także jak wyglądałaby ich planeta, gdyby mogli takową mieć. Miło było poczytać ich odpowiedzi i muszę przyznać, że na kilku z planet mogłabym zamieszkać.
Nie żałuję czasu spędzonego z tą książką. Jeżeli ktoś lubi wywiady i w pewnym stopniu interesuje się kosmosem, albo ma też ochotę na coś z wątkiem filozoficznym, to polecam zapoznać się z “Mechaniką międzyplanetarną”.
Magazyn Biały Kruk #6 Anna Kańtoch
7,0
Tym razem wszystkie opowiadania są co najmniej dobre. Temat wywiadu z Kańtoch sugerowałby, że myślą przewodnią numeru są postaci kobiece, i rzeczywiście kilka opowiadań rozwija ten motyw (ledwie 3 z 8...),ale są też tematy całkiem inne.
"Dziesiąty jeniec", Dagmara Adwentowska - pseudo-pogranicze pseudo-Cesarstwa Rzymskiego, relacja samotnej wdowy z barbarzyńskim jeńcem; ciekawe ze względu na pozamoralne rozważania nt. męskości i kobiecości z czymś w rodzaju redukcji do rzeczy podstawowych. Trochę przypomina LeGuin. 7+/10
"Nieświadoma rzeczywistość", Michał Brzozowski - bohater z całych sił próbuje się nie budzić, by odbierać życia wyśnionej rzeczywistości; bardzo ciekawy pomysł i ciekawe refleksje między snem a rzeczywistością, choć jednak trochę wydumane i sztuka dla sztuki. 7/10
"Zapomniane", Jakub Tyszkowski - męt z doświadczeniem w usuwaniu nieprzyjemnych wspomnień stacza się coraz niżej, aż sam staje się złym wspomnieniem do usunięcia. Intrygujący koncept, choć drażni niepewny status ontologiczny wspomnień. Trochę przykre w czytaniu ze względu na przesadnie odrażający charakter głównego bohatera. 6/10
"Skazany na półwieczność", Rozallia Eder - motyw paktu z diabłem (czy jego voodoo-odpowiednikiem); ciekawa koncepcja ze względu na pochodzenie głównego bohatera (byłego niewolnika na amerykańskiej plantacji). Styl trochę niezręczny. Urzędowa scenografia zaświatów dla niektórych może być plusem, ja akurat za nią nie przepadam. 6+/10
"Nie zasnę", Adam Loraj - chłopak nękany przez widmową femme fatale. Przyzwoite, ale wtórne. 5+/10
"Bajka o księciu", Łukasz Marek Fiema - udatne naśladownictwo konwencji bajkowej. Tytułowy książę ponosi porażkę na całej linii. Nieoczywista wymowa, za co duży plus. 8/10
"Elishya", Joanna Stoga - smutny urzędas staje się demonem męskości po zetknięciu z femme fatale. Z drugiej strony kusi go słodka sąsiadka w szlafroczku z ciastem. Motyw femme fatale może i trochę wtórny, ale całość jest bardzo przyjemna i nawet trzyma w napięciu. 7/10