Dla kogo Nagroda Literacka NIKE?

LubimyCzytać LubimyCzytać
16.09.2011

Znamy już 7 finalistów tegorocznej Nagrody Literackiej Nike. Prezentujemy wybrane opinie użytkowników LC o nominowanych książkach. Kto 2 października odbierze statuetkę i czek na 100tys. złotych?

Dla kogo Nagroda Literacka NIKE?

Oto nominowani i kilka Waszych opinii:


Obsoletki Justyna Bargielska (Czarne)

"Kiedy poetka zabiera się za prozę, to może powstać naprawdę mocna literatura. Tak jest w przypadku "Obsoletek" - ta mała, lekka książeczka dotyka czytelnika (czytelniczkę?) prosto w miękką tkankę jestestwa." synafia



Dno oka. Eseje o fotografii Wojciech Nowicki (Czarne)

"Autor w różnych miejscach kolekcjonuje zdjęcia, stare, starsze autorów polskich, zagranicznych, anonimowych, znanych, a następnie przygląda im się z bliska i opisuje je dokładnie. A później oddala perspektywę, łapie szerszy kadr, nawiązuje do innych fotografii, z którymi mu się kojarzą, do historii fotografii w ogóle, zastanawia się nad samą fotografią, tym co ze sobą niesie, co pokazuje, czy w ogóle jest potrzebny jej autor, czym się staje po czasie..." Spence



Pióropusz Marian Pilot (Wydawnictwo Literackie)

"Transowa, buzująca, witalna proza." Janusz



Balladyny i romanse Ignacy Karpowicz (Wydawnictwo Literackie)

"gdyby la chapelle pisał po polsku, mógłby popełnić taką książkę. lament na popkulturową papkę przy jednoczesnym braniu z niej pełnymi garściami. książka do bólu współczesna, jej lektura przypomina męczące wędrowanie po stronach Wikipedii, najeżonych hiperlinkami, które nigdy nie pozwalają dotrzeć do celu." Łukasz



Dziennik pisany później Andrzej Stasiuk (Czarne)

"Licheń ze swą złocistością (...),odpustowymi straganami z badziewnymi pamiątkami, wśród których dominuje chiński plastik. Rodziny zwiedzające przepiękne pałace tylko po to, aby pstryknąć kolejne zdjęcie do umieszczenia na "Naszej Klasie" (...). To nasza polska rzeczywistośc. Nasz kod genetyczny przekazywany przez pokolenia, choc może jest to raczej jakaś swoista aberracja chromosomowa, bo tacy kiedyś nie byliśmy." wirydiana



Chmurdalia Joanna Bator (W.A.B.)

"Chmurdalia jest niczym potężna szkatuła z prozatorskimi perełkami. Pisana z epickim rozmachem, charakteryzująca się językową maestrią. Ale czymże jest tytułowa „Chmurdalia”? Pytanie wypada postawić, aczkolwiek odpowiadać na nie mam zamiaru, gdyż odpowiedź jest uzależniona od nas samych." mag



Dziennik, tom 1, 1962-1969 Sławomir Mrożek (Wydawnictwo Literackie)

"Dobry Dziennik, interesujący, choć za dużo w nim ględzenia, niepotrzebnych wersji ang. i fr., po co? Ale potężny intelektualista z niego wyziera. I tak ma być." Oulipo
___________________________________________________

Zwycięzcę poznamy już 2 października.
http://nike.org.pl/


komentarze [24]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Boogna  - awatar
Boogna 20.09.2011 12:29
Czytelniczka

Dzięki.

@lapsus - a jak już jesteśmy dla siebie tacy mili, to ja z kolei lubię czytać Twoje "oficjalne recenzje" :), więc pisz jak najwięcej, bo masz wiernych czytelników. :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
lapsus  - awatar
lapsus 18.09.2011 17:14
Oficjalny recenzent

Popi: Hmmm, tak się zastanawiam, że jest coś w tym, że do żadnej z wymienionych książek bym nie wróciła, żadna z nich mnie nie powaliła, ale znalazłam w nich dużo świeżych pomysłów i całkiem sprawnie prowadzone narracje.
Z polską literaturą jest jak z polskim filmem - często jest baaardzo schematyczna. Jednak tym razem z przekroju nominowanych można wybrać coś dla siebie,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
awatar
konto usunięte
18.09.2011 16:49
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

Boogna  - awatar
Boogna 18.09.2011 16:41
Czytelniczka

Hmmm, tak się zastanawiam, że jest coś w tym, że do żadnej z wymienionych książek bym nie wróciła, żadna z nich mnie nie powaliła, ale znalazłam w nich dużo świeżych pomysłów i całkiem sprawnie prowadzone narracje.
Z polską literaturą jest jak z polskim filmem - często jest baaardzo schematyczna. Jednak tym razem z przekroju nominowanych można wybrać coś dla siebie, a...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
awatar
konto usunięte
18.09.2011 15:50
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

Robert Fryga - awatar
Robert Fryga 18.09.2011 15:07
Bibliotekarz

OK, przepraszam za skróty myślowe.

W kwestii wypowiadania się o rzeczach o których nie ma się pojęcia itp.: Za wszystkie książki z tej siódemki się zabierałem, ostatnio za pozycję pani Bargielskiej. W żadnym wypadku nie dotrwałem do końca. Wniosek nasuwa mi się taki jak w poście @nellanna. Wrócę za rok i zobaczę jak daleko 'wysoka' literatura poszła w nadmiernym...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
lapsus  - awatar
lapsus 17.09.2011 14:45
Oficjalny recenzent

Wit: @Robert, jasne zgadzam się, że te książki raczej zostaną niszowe, tylko dziwią mnie sądy o tym, że wszystkie te książki są mdłe i snobistyczne, a na koniec piszesz, że z nominowanego grona znasz tylko Mrożka. Hmm... no to czas się zabrać za czytanie i zrewidować (być może) poglądy.
Polecam zacząć od Karpowicza ;-) Trochę jednak się warto orientować w polskiej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
cafelitteraireblog sQra - awatar
cafelitteraireblog 17.09.2011 11:39
Czytelniczka

Ale, że dlaczego tylko dla krytyków, wydawnictw i snobów? Czy głównym powodem jest to, że są nominowane i nagradzane? Nie są to przecież nie wiadomo jak dziwne twory językowe, z których czytania nie można mieć przyjemności. Nie mam na myśli tylko tych konkretnych nominowanych do tegorocznej nagrody Nike, ale w ogóle. Jasne, jedne są lepsze, inne gorsze, ale to przeważnie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Ula  - awatar
Ula 17.09.2011 11:32
Czytelniczka

A może już pora pogodzić się z tym, że gusty są różne i rozważyć, że jeśli coś się nie podoba, to nie od razu musi być nudne i wydumane, ale po prostu nie należy do naszego kręgu lektur?
Snobizm? A jeżeli ktoś nie słucha popu, ale poezji śpiewanej, to jest snobem?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
nellanna  - awatar
nellanna 17.09.2011 11:16
Czytelniczka

Zgadzam się w całej rozciągłości z Robertem Frygą. Dla kogo te książki? Chyba tylko dla krytyków i wydawnictw, oraz snobów. Sory, ale po Bargielską sięgnę, żeby się przekonać do czego już doszliśmy w estetyzowaniu i zdumionych karambolach słów, czasami zupełnie bez sensu, albo ...w sensie rozumianym inaczej. Moim zdaniem Mrożek to jedyny , który w tym gronie zasłużył. Nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej