Samochody pancerne I wojny światowej
- Kategoria:
- militaria, wojskowość
- Wydawnictwo:
- Tetragon
- Data wydania:
- 2020-11-09
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-11-09
- Liczba stron:
- 328
- Czas czytania
- 5 godz. 28 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788366687011
Samochody pancerne I wojny światowej, historia pełna anegdot i zaskoczeń
Dla większości historyków I wojna światowa to w zasadzie przemysłowa „maszyna do mielenia mięsa”. Mamy więc – góry amunicji, dziesiątki tysięcy dział, karabiny maszynowe, miliony zabitych, okopy oraz wszechobecne błoto. Kiedy mówimy o niej jako o wojnie technicznej, to myślimy przeważnie o tankach i samolotach, których wspólnym mianownikiem był silnik spalinowy. Często natomiast zapomina się o samochodach pancernych I wojny. A szkoda, bo ich historia jest nie tylko ciekawa, ale i pełna zaskoczeń.
Brytyjskie romboidalne czołgi do dziś przykuwają uwagę osób zainteresowanych uzbrojeniem i mechanizacją wojsk lądowych w trakcie I wojny. Po części, dzięki bitwie pod Cambrai, gdzie czołgi, użyte masowo, dowiodły swej skuteczności. W konsekwencji, często kojarzone są, słusznie czy niesłusznie, z bronią, o przełomowym znaczeniu. Czołgi odegrały swą rolę na polach bitew po raz pierwszy dopiero w 1916 roku. W przeciwieństwie do samochodów pancernych, które walczyły już od roku 1914.
Samochody pancerne I wojny światowej, od improwizacji do świadomego taktycznego użycia
Przed wybuchem I wojny światowej samochody pancerne praktycznie nie liczyły się jako środek bojowy. Nadchodziła jednak wojna, której skala była wówczas niewyobrażalna, i to właściwie dopiero podczas Wielkiej Wojny pojazdy te narodziły się na dobre…
Na początku wiele z nich było improwizacją pojedynczych entuzjastów, źle widzianą przez konserwatywną administrację wojskową. Pierwsze samochody pancerne, zbudowane na podwoziach prywatnych pojazdów zamożnych oficerów, były używane do ratowania lotników, których samoloty lądowały na ziemi niczyjej. W tym okresie ogromną rolę odegrała Royal Navy oraz szereg znanych osób (książę Westminsteru, dwóch członków Izby Gmin, podróżnik, a nawet Anthony Wildning – gwiazda tenisa),które udostępniły swoje luksusowe pojazdy (rolls-royce, lanchestery czy delaunay-belleville) do prowadzenia takich działań. Wynikiem zmiany wojennej rzeczywistości było rozformowanie oddziałów samochodów pancernych albo przetransportowanie ich na inne teatry działań wojennych. Samochody pancerne były używane na froncie wschodnim, na Bliskim Wschodzie i Półwyspie Arabskim, w Persji, Galicji, Afryce i Indiach. W rzeczywistości obie strony konfliktu korzystały z tego wynalazku, w szczególności tam gdzie wojna manewrowa to użycie uzasadniała.
Samochody pancerne I wojny światowej, pełny, unikalny w świecie przegląd konstrukcji
Witold Ławrynowicz i Albert Rokosz postawili sobie ambitne zadanie pokazania całości zagadnienia, do tej pory prezentowanego fragmentarycznie. Samochody pancerne I wojny światowej są więc pełnym przeglądem konstrukcji oraz historii ich użycia na frontach Wielkiej Wojny. Autorzy nie tylko dokonali syntezy wiedzy rozproszonej i spisanej w wielu językach, ale uzupełnili ją o treści pomijane. Mamy zatem, również informacje o kształtowaniu się zasad użycia taktycznego czy też o pojazdach państw neutralnych. Autorzy sporządzili też tabelaryczne zestawienie niemal wszystkich konstrukcji „nieczołgów” , będące jednocześnie i przewodnikiem, i skorowidzem. Całość zaś urozmaica przeszło 200 zdjęć i polonika.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 6
- 5
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
"Pierwsze kroki ku czołgom"
Monografia samochodów pancernych I Wojny Światowej jest książką przemyślaną i dobrze wprowadza nas w temat. Zagadnienie jest bardzo trudne, niewiele materiału się ostało, więc do niektórych dokumentów trudno dotrzeć. Autorzy, gdyż jest ich dwóch, poszli kluczem państwowym. Podzielili temat wedle stron biorących udział w konflikcie i neutralnych. Każdy rozdział zawiera zarys najważniejszych konstrukcji, ich wady i zalety. Zaraz po zapoznaniu się z uzbrojeniem przechodzimy do organizacji oddziałów dysponujących samochodami pancernymi. Na sam koniec są działania bojowe. Niektóre rozdziały są niezwykle bogate, zawierają nawet wspomnienia świadków, inne tylko suchy zarys działań. Tutaj decydowała dostępność źródeł.
Tekstowi towarzyszy dość bogaty materiał ilustracyjny, starannie dobrany.
Autorzy opisują również taktykę jaką przyjęły poszczególne państwa w kwestii nowej broni. Na koniec możemy zapoznać się z załącznikami.
Wydanie w twardej oprawie na bardzo dobrym papierze. Ze swej strony zachęcam do przeczytania.
"Pierwsze kroki ku czołgom"
więcej Pokaż mimo toMonografia samochodów pancernych I Wojny Światowej jest książką przemyślaną i dobrze wprowadza nas w temat. Zagadnienie jest bardzo trudne, niewiele materiału się ostało, więc do niektórych dokumentów trudno dotrzeć. Autorzy, gdyż jest ich dwóch, poszli kluczem państwowym. Podzielili temat wedle stron biorących udział w konflikcie i...