cytaty z książki "Elon Musk. Biografia twórcy PayPal, Tesla, SpaceX"
katalog cytatów
[+ dodaj cytat]
Nawet w sytuacjach towarzyskich Musk potrafił bez słowa wstać od stołu i wyjść na zewnątrz, by popatrzeć na gwiazdy, ponieważ nie potrafił ścierpieć głupoty albo rozmów o niczym.
Cierpienie, bądź co bądź, było zawsze wpisane w życie Muska. Dzieci w szkole znęcały się nad nim fizycznie, a ojciec psychicznie. Musk znęcał się sam nad sobą, pracując ponad siły, ciągle przesuwając granice swoich przedsięwzięć.
Muszę znaleźć dziewczynę. Dlatego potrzebuję wygospodarować nieco więcej czasu. Jakieś dodatkowe pięć albo dziesięć... ile czasu potrzebuje kobieta tygodniowo? Może dziesięć godzin? To byłoby minimum? No nie wiem.
Elon na początku swojej kariery doszedł do wniosku, że życie jest krótkie” - powiedział Straubel. „Jeśli to pojmiesz, to oczywistym wnioskiem pozostaje, że powinieneś pracować najciężej, jak potrafisz”.
Człowiek wdrapał się już, jego zdaniem, powyżej pnia i dosięgnął większych konarów, wydobywając na światło dzienne przeważającą cześć naprawdę znaczących pomysłów zmieniających zasady gry: koło, elektryczność, samolot, telefon, tranzystor. Obecnie wisieliśmy niedaleko czubka drzewa, w większości dopracowując poprzenie wynalazki.
Najgorszą cechą charakteru Elona jest w moim pojęciu całkowity brak lojalności i nieumiejętność tworzenia więzi - powiedział jeden z byłych pracowników. Wielu z nas pracowało dla niego bez wytchnienia latami, a lądowaliśmy na ulicy bez mrugnięcia okiem.
Sądzę, że Bezos ma niezaspokojone pragnienie zostania Królem Bezosem – powiedział Musk. „Wyznaje bezwzględną etykę pracy i chce zniszczyć cały handel internetowy. Tak szczerze, to nie jest zbyt fajnym facetem”.
Filozofia samochodu jako stylu życia wyznawana przez Muska jest dostrzegalne w opuszczaniu lat modeli. Tesla nie określa aut jako będących modelem roku 2014 albo 2015, a także nie oferuje megawyprzedaży czy wietrzenia magazynów z modeli roku 2014, żeby zrobić miejsce dla premier. Produkuje najlepszy Model S, jaki jest w stanie zrobić w danym momencie, i taki właśnie trafia do klientów. To oznacza, że Tesla nie rozwija ani nie trzyma się zestawu nowych cech w ciągu roku, żeby potem nagle ujawnić je naraz w nowym modelu. Dodaje je stopniowo na etapie produkcji, gdy zostają ukończone. Niektórzy klienci mogą być zdenerwowani, że jakaś funkcjonalność ich ominie. Tesla jednakże stara się dostarczać większość nowości w formie aktualizacji oprogramowania, które trafiają do wszystkich, zapewniając miłą niespodziankę obecnym właścicielom Modeli S.
Presja potrzeby naprawiania świata odciska piętno na ciele Muska. Czasami wygląda na kompletnie wykończonego. Zamiast worków pod oczami ma raczej głębokie cieniste wgłębienia. W najgorszych okresach po bezsennych tygodniach jego oczy wyglądają, jakby zapadły się w głąb czaszki. Waga Muska skacze z powodu stresu, zwykle w okresach przepracowania waży więcej. Zabawne jest to, że mówi tak wiele o przetrwaniu ludzkości, a nie dostrzega skutków oddziaływania własnego stylu życia na swoje zdrowie.
Oto facet, który potrzebował dziewięć lat na skonstruowanie około trzech tysięcy samochodów, wyśmiewający producentów budujących miliony aut rocznie.
Tesla potrafi obrócić na swoją korzyść sytuacje podobne do tej, w jakiej znalazł się Apple po premierze iPhone’a. Konkurencja cały kolejny rok spędziła na próbach wypchnięcia go z rynku. Kiedy już było jasne, że produkt Apple był absolutnym hitem, rywale musieli nadrobić opóźnienie. Firmy takie jak HTC czy Samsung potrzebowały kilka lat, aby wyprodukować coś podobnego, mimo że wzór miały dosłownie w zasięgu ręki. Inni dawni branżowi potentaci, jak Nokia czy Blackberry, nie wytrzymały wstrząsu.
Musk pragnął zyskać narzędzie kontroli nad swoją biografią. Jest niespokojny jak każdy naukowiec i znosi psychiczne katusze na samą myśl o błędzie rzeczowym.