Nowa nagroda literacka dla thrillerów, w których bohaterki nie doświadczają przemocy

LubimyCzytać
07.02.2018

Staunch Book Prize zostanie przyznana autorowi lub autorce thrillera, w którym żadna kobieta nie jest bita, prześladowana, wykorzystywana seksualnie, gwałcona lub mordowana. Pomysłodawczyni nagrody ma już dość obrazów przemocy wobec kobiet w książkach, filmach i telewizji.

To będzie prawdziwe wyzwanie dla autorów. Jak półka z thrillerami długa i szeroka, tak pełno na niej przemocy skierowanej wobec kobiet. Nowa nagroda literacka, której pomysłodawczynią jest pisarka i scenarzystka Bridget Lawless, ma przeciwdziałać temu trendowi.

Ponieważ przemoc wobec kobiet w literaturze osiąga absurdalny poziom, nagroda Staunch Book Prize zachęca twórców thrillerów, aby nie odwoływali się wciąż do tych samych klisz – w szczególności tworzenia postaci kobiecych, które są molestowane seksualnie (jakkolwiek konieczne to dla fabuły) lub (jakkolwiek pomysłowo) zabijane – pisze pomysłodawczyni na stronie internetowej nagrody.

Nowe literackie wyróżnienie to odprysk ruchu #MeToo i sprawy wykorzystywania seksualnego w Hollywood. Lawless była też poruszona faktem, jak wiele filmów wykorzystuje gwałt jako element fabularny, a także ilością przemocy wymierzonej w bohaterki płci żeńskiej w książkowych thrillerach. Autorka twierdzi, że przemoc wobec kobiet występuje w nich powszechnie. Sprawia to, że wydają się one „naturalnymi” ofiarami fikcyjnej przemocy, napaści na tle seksualnym i morderstwa – uważa.

Według autorki taki obraz wpływa na nie bezpośrednio i pośrednio oraz odzwierciedla dominujący w społeczeństwie wizerunek kobiet jako bezbronnych ofiar. W świetle pojawiających się zarzutów w końcu jasne jest, że taka postawa przekłada się dla wielu mężczyzn na prawdziwe życie i sposób, w jaki traktują kobiety – dodaje.

Ustanawiając nową nagrodę Lawless chce promować autorów i autorki, którzy rozwiązań fabularnych nie opierają na przemocy wobec kobiet. Skupiamy się na thrillerach, ponieważ to obszerny i ważny gatunek, w dodatku często stanowi także materiał źródłowy dla filmu i telewizji. Pokażmy nie tylko czytelnikom, ale także producentom, reżyserom i aktorom, że istnieją niesamowite thrillery tworzone przez pisarzy ze świeżymi pomysłami i wspaniałą wyobraźnią – pisze.

O nagrodę Staunch Book Prize mogą ubiegać się pełnoletni autorzy i autorki z całego świata. Książki można zgłaszać od 22 lutego do 15 lipca 2018 roku. Listę finalistów poznamy we wrześniu. Nazwisko zwycięzcy zostanie ogłoszone 25 listopada. To nie jest przypadkowa data – na ten dzień przypada ustanowiony przez ONZ Międzynarodowy Dzień Walki z Przemocą Wobec Kobiet.

Reklama

komentarze [59]

Sortuj:
4042
3802
09.02.2018 11:04

Czyli,jak będzie więcej takich książek.To nie będzie przemocy ? O co tu kaman


224
0
09.02.2018 10:36

W ten sposób przemoc wobec kobiet ma zacząć się zmniejszać?
Yhym, na pewno...


2047
275
08.02.2018 13:58

To taki gatunek literatury, gdzie przemoc jest i tyle. Nie ma znaczenia, czy na dzieciach, zwierzętach, kobietach czy mężczyznach.
Mimo, że najczęściej jest to fikcja literacka, to niestety opiera się na czymś co rzeczywiście istnieje. Może w innym miejscu, innym czasie, ale istnieje. Idąc za artykułem, dlaczego w takim razie, nie zrobić czegoś podobnego z przemocą wobec...

więcej

172
28
08.02.2018 16:49

No właśnie nie, w thrillerach mamy przede wszystkim przemoc wobec kobiet. W książkach tego typu najczęściej występują psychopaci, którzy w najwymyślniejszy sposób mordują kobiety. Ulubiona tematyka normalnie :D Dlaczego to się nie nudzi?


679
41
08.02.2018 19:31

Popieram jako facet. Odpuśćcie nam, i tak żyjemy krócej;)


2047
275
08.02.2018 20:55

Ulmus, nie przeszkadza mi to. Kobiety maja ciężkie charaktery, więc może faceci przelewają na papier, to co sami chętnie by zrobili w realu :P W połowie żartuję ;)
Mordowanie faceta przez faceta jest...aż głupio napisać, normalne. Mordowanie faceta przez kobietę, dla mnie byłoby ciężkie, bo jakoś omijam książki, gdzie bohaterkami są kobiety z pazurem, silne, biegające z...

więcej

172
28
09.02.2018 12:35

Bezimienna, zgadzam się, że nie tylko w thrillerach mamy podobne zjawisko. Ale wydaje mi się, że niektórzy (a raczej większość) nie zrozumiała o co chodzi w artykule i reagują trochę zbyt ostro ;) Nikt nie chce narzucać treści książek, ktoś zauważył, że w powieściach pojawia się pewien schemat i proponuje, dla tych, co byliby zainteresowani, napisać powieść bez ukazywania...

więcej

791
30
09.02.2018 17:55

Ulmus, Nie do końca, jest sporo tytułów, które wychodzą poza schemat psychopata mordujący kobiety.
Skupiłam bym się na książkach,które przedstawiają przemoc jakby to było coś naturalnego, to stanowi problem...


172
28
09.02.2018 21:38

Effy, nie zrozumiałaś. Przeczytaj jeszcze raz artykuł :) Tak, tak, pojawiają się, ale przewaga tamtych jest miażdżąca.


679
41
09.02.2018 22:14

Ulmus, a ja mam wrażenie, że to Ty nie do końca zrozumiałaś wymowy artykułu i "nadziei" jaką wiąże z tę nagrodą jej pomysłodawczyni. Nadmieniono przecież, że to odprysk akcji #MeToo, a nawet przytoczono jej własne słowa "W świetle pojawiających się zarzutów w końcu jasne jest, że taka postawa przekłada się dla wielu mężczyzn na prawdziwe życie i sposób, w jaki traktują...

więcej

172
28
09.02.2018 22:39

Kason83, Bridget Lawless ma rację twierdząc, że w thrillerze kobieta bardzo często przedstawiana jest jako człowiek słaby, bity, prześladowany, wykorzystywany seksualnie, gwałcony czy mordowany, mamy nadmiar tego typu rzeczy i gdy zapytasz kogoś z czym ci się kojarzy thriller przede wszystkim, od razu w głowie rozbłyśnie obraz z seryjnym mordercą i jego ofiarami płci...

więcej

679
41
09.02.2018 22:45

"Odpuśćcie nam, i tak żyjemy krócej" - miało rozbawić, tak jak rozbawiła mnie ta nagroda:)

Taki konkurs miałby sens w przypadku, gdyby był tym, za co go uważasz; gdyby przyświecał mu cel poszerzania horyzontów, łamania standardów, pobudzania wyobraźni autorów.
Łączenie go z akcją #MeToo, sugerowanie, że przemoc w kryminałach wpływa na sposób w jaki postrzegamy kobiety oraz...

więcej

791
30
10.02.2018 00:27

Ulmus, Zauważ,że sporo osób, które piszą thrillery stanowią kobiety. Czyż to cię nie zastanowiło? Skoro miażdżącą przewagę stanowią, to również same kobiety piszą takie opisy. Czy kobiety te wszystkie przestrzegają swoją płeć jako tą słabą?
Zdaje mi się, że dorosły człowiek potrafi odróżnić fikcję od rzeczywistego świata. Nikt po przeczytaniu thrillerów nie pójdzie...

więcej

2047
275
10.02.2018 10:01

Effy, nie słabą a słabszą.
Nie nagradzamy za to kto kogo morduje, tylko za to, czy książka była ciekawie napisana, na tyle ciekawie, że uważamy, że zasługuje na wyróżnienie.


172
28
10.02.2018 10:23

" Zauważ,że sporo osób, które piszą thrillery stanowią kobiety. Czyż to cię nie zastanowiło?". Oczywiście, zauważyłam, że kobiety (Slaughter na przykład) piszą w ten sposób i co chcesz tym przytykiem udowodnić, Effy? Że kobiety lubią postrzegać siebie jako ofiary zwyrodnialców? I na okrągło o tym czytać w literaturze rozrywkowej? :) Pozostawię to bez komentarza.

Kason83,...

więcej

791
30
10.02.2018 11:54

Effy, Poniekąd w tej nagrodzie chodzi o to kto jest mordowany. Żadna książka, która będzie zawierać choć niewielki udział przemocy wobec kobiety nie dostanie nagrody. Choćby to był poboczny wątek. Nieistotne by było, że by łamała utratę schematy i pojawił powiew świeżości.
Czemu wobec dzieci niestanowi takiego problemu? Jakby nie patrzeć, to dzieci są bezbronne, słabe...

więcej

679
41
10.02.2018 11:57

Ulumus, Twoja wiara w facetów i tak musi być licha skoro niewinny żart jest w stanie ją zachwiać:) To, że nie dostrzegasz o co w tym artykule i nagrodzie naprawdę chodzi tłumaczy dlaczego nie widzisz związku mojego żartu z nimi.

Naprawdę nie wiem, jak inaczej Ci to wyjaśnić; podałem przecież wypowiedź pomysłodawczyni nagrody i zwróciłem uwagę na akcję, której jest ona...

więcej

2047
275
10.02.2018 11:57

Cytuję:

"Że niektórzy mają problem z odróżnieniem fikcji od rzeczywistości."

I to powinno zakończyć jakikolwiek spór ;)


172
28
10.02.2018 20:12

Effy, cały czas chodzi o to, że mamy ogromną ilość przemocy w literaturze rozrywkowej wycelowaną w kobiety i często to się wręcz ociera o ponure porno. Nigdzie nie jest mowa, aby od teraz wyłącznie polować na białe króliczki czy co tam inni uznają. Cały czas o tym piszę, już nie wiem jak mam to wytłumaczyć. Popieram konkurs, nie widzę w nim nic złego, a wręcz czekam z...

więcej

791
30
10.02.2018 22:07

Ulmus, Kwestia ujęcia tematu. Nie każda książka, która porusza przemoc nie będzie warta uwagi. Liczy się przekaz.
Ty popierasz, a ja wręcz przeciwnie. Nie widzę sensu w takiej formie.


15
9
11.02.2018 16:33

Effy, ale co? Nie popierasz konkursu na powieść bez przemocy seksualnej wobec kobiet? Bo chyba źle zrozumiałam...? :)


791
30
11.02.2018 23:52

Hime9, Nie w takiej formie jakiej jest. Przemoc to przemoc. Nie ma dla mnie różnicy w kogo jest skierowana przemoc, bo rani każdego nie zależnie od płci, bycia małym czy dużym. Rozmawiamy cały czas o fikcji literackie, którą należało by odróżnić od rzeczywistości. Zmniejszenie ilości wątków nie w płynie na zmniejszenie ilości na tle seksualnym czy ogólnej przemocy wobec...

więcej

15
9
12.02.2018 21:05

Według mnie szkodzi, jeśli czegoś jest nadmiar, na przykład tej seksualnej przemocy wobec kobiet, to mnie zawsze raziło, ale to tylko spostrzeżenie. W ogóle thriller jest tak ciekawym gatunkiem i ma tyle możliwości, wystarczy ruszyć głową. Zauważyłam, że wszystko się zamyka wokół pewnych ram, gwałty, napaści, polowanie na prostytutki. Swojego czasu była masa książek typu ...

więcej

791
30
12.02.2018 23:58

Hime9, To nie tak, że nie ma wyboru innych książek, bo są. Wystarczy poświecić chwilę czasu, aby je odkryć. Cóż, wujek Google nie gryzie.


15
9
16.02.2018 21:48

Effy, nie kumasz problemu, ale okey, twoje zdanie :D


791
30
17.02.2018 14:15

Hime9, No tak, nagroda jest całym lekiem na zło. Magicznym dotykiem zmieni gusta czytelników. Będą wychodzić na ulicę z hasłami :Precz z książkami zawierającymi wątki z kobietami. xD

Swojego czasu Dziewczyna z pociągu miała za sobą dobry marketing. Gdyby nie to mało kto zwrócił uwagę na książkę, która jest debiutem autorki. Na fali sukcesu jej nic dziwnego, że powstało...

więcej

2047
275
17.02.2018 15:54

Dziewczyna z pociągu, działa na mnie jak płachta na byka. Do dziś nie mogę przeboleć, że polecał ją sam King. :P Ja tak tylko przy okazji, ale w całej rozciągłości popieram Effy :)


172
28
18.02.2018 11:23

Ja od siebie powiem jeszcze tak, nie rozumiem hejtu co poniektórych wobec pomysłu na konkurs i każe mi się zastanawiać, skąd ta postawa :) Czy popieram konkurs? Tak, w całej rozciągłości. Czy uważam, że coś zmieni? Nie, ale być może zmusi do zastanowienia się nad pewnymi sprawami.
Tylko proszę już bez złośliwości, naprawdę nie trzeba.


2047
275
18.02.2018 11:30

Ulmus, takie stanowisko jest myślę, 90% dyskutujących :) Reszta, wierzy w to, że konkurs coś zmieni ;)


172
28
18.02.2018 11:34

Przede wszystkim na fb polało się mnóstwo agresywnego hejtu, nie wiem skąd taka gorączka :) Tutaj także naczytałam się kilka dziwnych uwag, ale jeszcze w granicach normy :D


791
30
18.02.2018 18:17

Bezimienna, Rozumiem. Mam wrażenie, że King nawet nie czytał tej książki. "Znakomity Thriller. Nie mogłem się oderwać przez całą noc", takie słowa mogły się znaleźć na każdej okładce Thrillera.
Z drugiej strony, to że cenimy jakiegoś autora czy artystę, nie oznacza, że spodoba nam się, to co on lubi. Każdy z nas ma inny gust.


***
Ciężko popierać coś z czymś się nie...

więcej

0
0
08.02.2018 04:06

Ale chyba ten gatunek opiera się na opisywaniu przemocy? Jeśli potępiać przemoc w książkach to niezależnie od płci.
Ale wtedy upadłby gatunek tej literatury.
Ja tez popieram niepisanie o zapijaczonych policjantach, a szczególnie policjantkach, bo to obniża morale ludzi. Alkohol jak wiadomo jest zły, a policjant w thrillerze ma być wzorem. Ba, zazwyczaj bo lubimy.

Ja na...

więcej

172
28
07.02.2018 21:55

A mnie się pomysł podoba. Nawet nie umiem sobie przypomnieć thrillera, w którym ofiarą przemocy nie byłaby kobieta! Poza tym przestańcie panikować :D Pomysłodawczyni jedynie zwraca naszą uwagę na to zjawisko i zachęca do pisania również w inny sposób. Przecież nie tylko kobiety doświadczają przemocy. Może dzięki Lawless dostaniemy wreszcie jakieś niesztampowe, zaskakujące...

więcej

444
8
07.02.2018 22:38

"Nawet nie umiem sobie przypomnieć thrillera, w którym ofiarą przemocy nie byłaby kobieta!"

Takich książek naprawdę jest od groma. Chociażby "Misery" Kinga 😉 Chyba że za przemoc uznamy obronę konieczną bohatera książki 😉


172
28
08.02.2018 16:37

"Od groma", czyżby? :D A mogłaby mi Pani podesłać listę? Za książkami S. Kinga nie przepadam, ale z ogromną przyjemnością przeczytam inne.


444
8
08.02.2018 17:45

Proszę bardzo ☺ Pierwsze, które przyszły mi do głowy:

klasyka:
A.Conan Doyle - część opowiadań o Sherlocku Holmesie
Opowiadania Lovecrafta
Opowiadania E.A. Poe
"Dr Jeckyll i Mr Hyde" - Stevenson
"Imię róży" - U.Eco

Z nowszych: thrillery medyczne R. Cooka
"Milczenie owiec", "Hannibal", "Czerwony smok" - Harris
"Wyspa tajemnic"
Kryminały/thrillery Sebastiana Fitzeka
Dean...

więcej

0
0
08.02.2018 19:11

Z samego Kinga, jest jeszcze "Carrie" 😉


0
0
08.02.2018 19:11

Z samego Kinga, jest jeszcze "Carrie" 😉


444
8
08.02.2018 19:24

@Maciek Racja ☺ ale pytanie wykluczało książki Kinga. A szkoda, bo chyba z połowa jego książek, jeśli nie więcej, na 100% pasowałaby do tej listy ☺


0
0
08.02.2018 19:58

No tak, racja. No to Dan Brown - on tylko księży uśmierca, zakonnice puszcza wolno 😉


444
8
08.02.2018 20:09

@Maciek 😂😂😂 👍👍👍


172
28
09.02.2018 12:27

O, dziękuję pięknie, mnóstwo klasyków, tylko Stevensona z nich nie czytałam, muszę sobie zapisać. Jeśli chodzi o resztę, znam wspaniałą "Tajemną historię", "Ktoś we mnie", "Hannibala","Wyspę tajemnic" i "Margo". Za książki Ketchum'a się nie wezmę, bo mam uraz, po "Dziewczynie z sąsiedztwa" :D.
Chcę jeszcze podkreślić, że nie twierdzę, że thrillery to wyłącznie opowieści z...

więcej

444
8
09.02.2018 12:34

Proszę bardzo. Cieszę się, że mogłam pomóc ☺


1714
37
11.02.2018 13:56

Dorzucę kilka pozycji ;)
Część powieści Christie i Chmielewskiej
"Dziewięć dni" - Gilly Macmillan
"Zaginiona dziewczyna" - Gillian Flynn
"Jedwabnik" - Robert Galbraith
"Śleboda" - Kuźmińscy
"Z chirurgiczną precyzją" - Błażej Przygodzki
"Zagubieni" - Sharon Bolton
"Grawitacja" - Tess Gerritsen
No i wisienka na torcie:
cykl "Archie Sheridan" - Chelsea...

więcej

0
1241
konto usunięte
07.02.2018 21:21

Użytkownik wypowiedzi usunął konto


870
358
07.02.2018 20:25

Gdzieś dzwoni, ale nie wiadomo gdzie. Można przemoc opisać tak, by czytelnik czuł empatię lub sympatię wobec ofiary i wyczulić go na jej krzywdę. Z drugiej strony, i tu opieram się na nieświetnej serii "Miecz prawdy", niektórzy autorzy ewidentnie podniecają się scenami wyuzdanej, niepotrzebnej przemocy wobec pięknych kobiet.

Wymyśla sobie taki wyśniony ideał i więzi ją...

więcej

605
229
07.02.2018 20:24

Przemoc to przemoc - żadna nie jest mniej przerażająca czy oburzająca.

Jeśli głównym poszkodowanym będzie mężczyzna czy dziecko - czy dzięki temu książka zyska w odbiorze? Niestety, nie sądzę.

Sam pomysł wyjścia poza powtarzalny utarty schemat - nawet interesujący ale nie jestem pewna czy forma konkursu jest w tym przypadku najlepszym wyjściem. Czy nie wystarczyłoby...

więcej

0
0
07.02.2018 18:37

Oprócz kobiet dodał bym jeszcze brak przemocy wobec: zwierząt, dzieci, starców; będzie można od razu nakręcić adaptację filmową, nie trzeba będzie się martwić cenzurą - na seans wpuszczą nawet przedszkolaków.
A poważnie - "książkowa" przemoc wobec ludzi(kobiet mężczyzn - obojętnie), o ile nie mówimy o horrorach, nie promuje przemocy jako takiej, wręcz przeciwnie - uczula...

więcej

970
272
07.02.2018 17:34

Czy to ważne za co? Fundowanie nowych nagród dla pisarzy wszelkich gatunków zawsze mile widziane. Zaś nietypowe nieco kryteria można łatwo w trzech słowach podsumować: Kto bogatemu zabroni?


zgłoś błąd