Klasyka science fiction: które książki warto przeczytać?

Marcin Waincetel Marcin Waincetel
13.07.2024

Wizje zapisane w książkach spod znaku fantastyki naukowej pozwalają spojrzeć inaczej na otaczającą nas rzeczywistość. Bo chociaż gatunek odnosi się do przyszłości, to najczęściej w metaforyczny sposób opowiada o teraźniejszości. Do dzieł mistrzów, choćby Franka Herberta, Arthura C. Clarke’a czy Philipa K. Dicka, warto regularnie wracać. Dlaczego? Niektóre motywy nie tracą, a wręcz zyskują na aktualności.

Klasyka science fiction: które książki warto przeczytać? Cottonbro (https://www.pexels.com/@cottonbro/) / Pexels, za: Canva

Opowieści ze świata science fiction rozgrywają się w różnych rzeczywistościach – niekiedy poza czasem, pomiędzy miejscami. Wśród prekursorów gatunku upatruje się Juliusza Verne, który dał nam między innymi „Podróż do wnętrza Ziemi” czy „Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi”, a także Marry Shelley, a więc autorkę niezapomnianego „Frankensteina”.

Bo rozwój nauki wiązał się równocześnie z fascynacją duchową stroną człowieka. Warto zaznaczyć, że fantastyką naukową zajmują się historycy literatury, ale również badacze związani z socjologią, kulturoznawstwem czy psychologią. Niektóre z dawnych dzieł były zaś realizowane na pograniczu nauki i przygody, żeby wspomnieć tylko o twórczości H.G. Wellsa, który dał się poznać jako autor „Wehikułu czasu” czy przełomowej „Wyspy doktora Moreau”.

Klasyka science fiction

Zrozumieć sekrety ludzkiego umysłu – przewrotnie fascynujące „Kwiaty dla Algernona”

Jedną z żelaznych propozycji w kanonie jest książka „Kwiaty dla Algernona” spisana piórem Daniela Keyesa. Opowiadanie wydane po raz pierwszy w 1959 roku, rozbudowane później do rozmiarów pełnoprawnej powieści, zdumiewa zarówno formą, jak i wymową. Bohaterem historii jest Charlie Gordon, upośledzony umysłowo młody mężczyzna z ilorazem inteligencji na poziomie 68 punktów. Charlie jest człowiekiem nieświadomym, prostym, a przez to wyjątkowo fascynującym. Zwłaszcza dla naukowców takich jak doktor Nemur i doktor Strauss, którzy prowadzą badania nad radykalnym wzrostem inteligencji. Udało im się już za pomocą zabiegu chirurgicznego zwiększyć zdolności umysłowe myszy o imieniu Algernon i teraz chcą przeprowadzić taki sam eksperyment z człowiekiem.

Cena eksperymentu jest jednak niezwykle wysoka. Na polecenie lekarzy w czasie eksperymentu Charlie prowadzi „Dziennik postępów”, w którym zapisuje swoje odczucia, przez co czytelnik ma unikalną szansę, aby być świadkiem przewrotnego eksperymentu. Prowadzenie osobistych zapisków jest istotną częścią całego procesu nadzorowanego przez zespół specjalistów. Ostateczne wnioski są jednak przerażające, a eksperyment stosunkowo szybko wymyka się spod kontroli. Tekst wyróżniono najważniejszymi nagrodami w świecie science fiction: Hugo (opowiadanie) i Nebulą (powieść). Ta ponadczasowa opowieść doczekała się kilkunastu adaptacji filmowych i teatralnych na całym świecie. Zrozumieć sekrety ludzkiego umysłu – oto jeden z motywów przewodnich „Kwiatów dla Algernona”.

W poszukiwaniu kosmicznych tajemnic – „2001: Odyseja kosmiczna”

Czy rasa ludzka jest jedyną inteligentną formą życia zamieszkującą niezbadane kosmiczne przestrzenie? Poszukiwanie odpowiedzi na to pytanie pobudza wyobraźnię wielu z nas. Problem ten stanowi również źródło inspiracji w licznych opowieściach z gatunku science fiction. Jednym z najbardziej znanych twórców tego rodzaju literatury jest Arthur C. Clarke ze swoją kultową książką „2001: Odyseja kosmiczna”. Akcja zaczyna się przed wiekami, gdy Ziemia była jeszcze niezbadanym lądem. Oto na sawannach Afryki u zarania ludzkości pojawia się tajemniczy monolit.

Mija czas… W XX wieku na Księżycu zostaje odkryty podobny artefakt, który emituje sygnał w głąb kosmosu. Ludzie postanawiają nawiązać kontakt z innymi inteligentnymi istotami i organizują wyprawę. Cywilizacja człowieka może zostać wyzwolona lub zniszczona. Wszystko zależy od przeznaczenia, sztucznej inteligencji lub istoty wyższej, która kieruje losem śmiertelników. Bo gdy ku pierścieniom Saturna wyrusza statek kosmiczny Discovery, załoga nie zna jeszcze prawdziwego celu misji. Ten jest znany jedynie pokładowemu superkomputerowi HAL 2000. Wkrótce dochodzi on do wniosku, że ludzie przeszkadzają mu w realizacji zadania. Absolutna klasyka spisana piórem Arthura C. Clarke’a, która doczekała się zachwycającej adaptacji filmowej wyreżyserowanej przez Stanleya Kubricka.

Philip K. Dick, mistrz i patron fantastyki

Amerykański pisarz science fiction, który miał znaczący wpływ na rozwój tego gatunku literackiego. Philip K. Dick, bo o nim właśnie mowa, to prawdziwy geniusz wyprzedzający swoje czasy. Uznaje się go także za jednego z prekursorów weird fiction. Autor „Ubika” czy chociażby „Człowieka z Wysokiego Zamku” zabiera nas do świata mrocznej przyszłości, w którym filozofia łączy się z polityką, a dzikie namiętności z pytaniem o wolną wolę. Ceniony literat, zdobywca nagrody Hugo, jest również pomysłodawcą powieści „Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?”. Tematami książki są problem koegzystencji ludzi i androidów oraz typowe dla autora rozważania o sensie człowieczeństwa. Na motywach historii został oparty scenariusz kultowego filmu „Łowca androidów” Ridleya Scotta. Z kolei „Opowiadania najlepsze” to dziewiętnaście tekstów prezentujących przekrój literackiej kariery Dicka, od pierwszego „Rooga”, przez „Elektryczną mrówkę”, uznaną przez Lawrence’a Sutina za najlepsze z opowiadań Dicka, po jedno z ostatnich, „Małe co nieco dla nas, chrononautów”. Zbiór opowiadań przedstawia niepokojące „dickowskie” światy i przenikające je, nurtujące wielu z nas podejrzenie, że rzeczywistość skrywa coś znacznie mroczniejszego. Tak jak cała twórczość Dicka, także jego doskonałe krótkie teksty przenoszą nas w przyszłość, która nie jest naszym celem, ale kluczem do zrozumienia współczesności i nas samych.

Klasyka literatury, czyli „Rok 1984”

W momencie publikacji „Rok 1984” odczytywany był jako alegoria sowieckiego totalitaryzmu. Od 1945 roku przesłanie książki pozostaje wciąż przerażająco aktualne: to zjadliwa satyra na wrogów wolności, którzy pod różnymi sztandarami próbują uszczęśliwić ludzkość, zmieniając idyllę utopii w totalitarny koszmar.

Niezwykle upiorna, niezmiennie fascynująca jest też wizja zapisana w książce „Rok 1984”, uznawanej za jedną z najważniejszych powieści XX wieku. Złowroga wizja świata, w którym nie ma osobistej wolności, kłamstwa zastępują prawdę, a niepoprawna politycznie myśl jest najsurowiej karaną zbrodnią. „Rok 1984”, cierń w oku komunizmu oraz innych totalitaryzmów, to lustro, w którym i dziś mogą się przejrzeć fanatyczni naprawiacze ludzkości.

Fantastyka naukowa, czyli rozrywka i mądrość – literatura mówiąca o przyszłości

Twórcy specjalizujący się w literaturze science fiction nie boją się prowokować do zadawania pytań natury filozoficznej. Istnienie innych ras (czy rzeczywiście istnieją?, jakie są?, jakimi pobudkami się kierują?), czym jest akt stworzenia (kto był pierwszym poruszycielem świata?, jaki miał w tym cel?, czy będzie nam dane jeszcze go spotkać?).

Genetyczne modyfikacje, klonowanie, rozwój sztucznej inteligencji, potencjalna możliwość podróży w czasie – oto niektóre z charakterystycznych motywów zapisanych w książkach spod znaku science fiction. Do dzieł mistrzów, choćby Franka Herberta, Arthura C. Clarke’a czy Philipa K. Dicka warto regularnie wracać. Zwłaszcza że ich wizje bywają przerażająco aktualne.

Artykuł po raz pierwszy ukazał się w 2022 roku


komentarze [156]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
reversed - awatar
reversed 16.07.2024 02:13
Bibliotekarz | Oficjalny recenzent

Jak odgrzewamy, to nie ma zmiłuj. Lektury obowiązkowe (nie, nie robię dla Rebisu - po drukują, co trzeba).

1.    Aleja Potępienia
2.    Biada Babilonowi
3.    Bill, bohater Galaktyki
4.    Cieplarnia
5.    Czarna chmura
6.    Czas jest najprostszą rzeczą
7.    Człowiek do przeróbki
8.    Drzwi do lata
9.    Dzień Tryfidów
10.    Folwark Zwierzęcy
11.    Gdzie dawniej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
꧁ᙏᗣᙃⱿꙆᗣ꧂ - awatar
Bibliotekarz

no i to są konkrety, w porządku alfabetycznym 😎👍
Cytując klasyka Franka Dolasa "Brać, wybierać, decydować i niczego nie żałować!"

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
delta1908 - awatar
delta1908 16.07.2024 11:33
Czytelnik

Dzięki za listę! Kilka tytułów już dodałem do przeczytania. Zastanawiam się jeszcze co do "Planety małp". Też wydaje się klasyką gatunku.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
reversed - awatar
reversed 16.07.2024 12:53
Bibliotekarz | Oficjalny recenzent

Jeszcze go tu nie ma, ale będzie jak myślę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
reversed - awatar
reversed 16.07.2024 13:10
Bibliotekarz | Oficjalny recenzent

@wracam_by 

Antologie opowiadań, to oddzielny temat. Zgłębiamy go teraz (i jeszcze przez jakieś co najmniej 4-5 lat) antologiami pulpowymi. 

Klasyki c.d.

Cykl: Centrum Galaktyki (Benford)
-------------------------------





W oceanie nocy
In The Ocean of Night


Przez morze słońc
Across The Sea of Suns


Wspaniała gwiezdna rzeka
Great Sky River


...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Grzegorz - awatar
Grzegorz 05.08.2024 22:13
Czytelnik

Pozwolę sobie na komentarz ponieważ mam je wszystkie :P

1.    Aleja Potępienia - postapokaliptyczna survivalówka, czyta się przednio.

2.    Biada Babilonowi - przyjemna nowelka, o wiejskim świecie amerykanów, którym udało się przeżyć wojnę atomową.

3.    Bill, bohater Galaktyki - słaba parodia książek Sci:Fi

4.    Cieplarnia - plusy za pomysł, jednak w dzisiejszych...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
reversed - awatar
reversed 05.08.2024 22:45
Bibliotekarz | Oficjalny recenzent

Oho! Dałeś po garach.

Dużo tych „mega”. Powiedziałbym nawet, że klasykę wartościujesz po tym, co pisze się dziś. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Virgo13 - awatar
Virgo13 15.07.2024 23:03
Czytelnik

A zgadnijcie, kogo nie ma na tej liście?

Noooo? 😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Elektryczny - awatar
Elektryczny 16.07.2024 14:22
Bibliotekarz

Asimova, Zajdla? Pewnie jeszcze wielu  😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Virgo13 - awatar
Virgo13 16.07.2024 22:41
Czytelnik

@Elektryczny No też, ale ja tak przekornie i ironicznie chciałem, że brakuje pewnej polskiej noblistki, którą bardzo ten portal wspiera i ostatnio znowu jej tu sporo nawet wtedy, kiedy teoretycznie temat jej nie dotyczy. Myślałem, że ktoś wyhaczy  😀.

Ale jak najbardziej Twoja odpowiedź jest na miejscu i na temat 😉.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Elektryczny - awatar
Elektryczny 17.07.2024 09:35
Bibliotekarz

Ja już staram się to wypierać z umysłu, bo nie ma co wspierać takich patologicznych zachowań  😉 😂Dlatego tak poważnie potraktowałem pytanie  😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Telamon - awatar
Telamon 10.11.2024 21:40
Czytelnik

L E M A

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
jatymyoni - awatar
jatymyoni 15.07.2024 00:16
Bibliotekarz

Myślałam, że coś nowego odkryję z klasyki, a tu odgrzewane kotlety, głównie książki sfilmowane. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
failsafedb - awatar
failsafedb 14.07.2024 12:15
Czytelnik

Bardzo konserwatywny i bardzo bezpieczny wybór, który niewiele oferuje i który w ogóle nie obrazuje tego co faktycznie warto czytać w sci-fi. Ot, garść pozycji, o których słyszał każdy lub prawie każdy. Lista jest bardzo krótka - wręcz uboga, byle kanapogłowy operator pilota wybudzony ze snu wymieniłby z 50 seriali, które jego zdaniem są wspaniałe i w ogóle, a tutaj, na...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Allmighty Eternally - awatar
Allmighty Eternally 13.07.2024 18:37
Czytelnik

Ubique - poza tym że to nieco rozbudowany pomysł z '3 stygamtów P.E.' to jeden z największych szajsów sf w jaki wdepnołem

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 13.07.2024 11:52
Czytelniczka

Czekam na komentarz, dlaczego akurat te książki warto przeczytać. 😋

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 14.07.2024 10:59
Czytelniczka

W odpowiedzi na ten elaborat napiszę tylko eufemistycznie: odrobinę pan przesadził.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MLB - awatar
MLB 14.07.2024 12:49
Czytelniczka

@LetCentryczna - prawdopodobnie Twój przedmówca zapomniał dziś przyjąć stosowną dawkę leków i trafił mu się słowotok ściekowy, który nazwałaś bardzo uprzejmie drobną przesadą.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LetCentryczna - awatar
LetCentryczna 14.07.2024 13:11
Czytelniczka

@MLB - prawdopodobnie masz rację. 😊Ups, znów emotka na końcu zdania...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Caroline_Q - awatar
Caroline_Q 13.07.2024 11:36
Czytelniczka

Oprócz Lema, Zajdla i Simmonsa brakuje tu Ekumeny Ursuli K. Le Guin, Octavii Butler, Margaret Atwood, Teda Chianga, Chiny Miéville'a, Gene'a Wolfe'a, Bradbury'ego, Jimeneza... Ok, wymieniłam też mniej klasycznych, a bardziej współczesnych, ale wydaje mi się, że można ich zaliczyć do "współczesnej klasyki". 
Istnieje całe morze literatury SF, ze wszystkimi podgatunkami, od...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 15.07.2024 23:00
Bibliotekarz

No weź, China Miéville to klasyka? Nowatorski ale zaraz "klasyka"? A wymieniona Margaret Atwood nijak nie kojarzy się z sf. Napisała antyutopię za którą dostała nagrodę Arthura C. Clarkea... i to wszystko. Dla niej to zwykły sztafaż. Jak można zestawiać ich z prawdziwą klasyką jak np. cykl "Fundacja" Asimova?

Lem, Zajdel, Simmons, Le Guin, Bradbury - z tym nie polemizuję,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Caroline_Q - awatar
Caroline_Q 16.07.2024 00:22
Czytelniczka

Pewnie tak, nie piszę jednak artykułu o klasyce gatunku, a wymieniam ciekawszych dla mnie autorów z okresu klasyki i, jak powiedziałam, bardziej współczesnych, ale wciąż wartych uwagi. :-)
Oprócz Podręcznej popełniła jeszcze Maddaddam.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 18.07.2024 17:59
Bibliotekarz

"Współczesna klasyka" to oksymoron ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Caroline_Q - awatar
Caroline_Q 18.07.2024 18:44
Czytelniczka

Używanie oksymoronów nie jest zabronione ;-), szczególnie takich wziętych w cudzysłów, który ma sugerować niedosłowność użytej frazy. Poza tym pojęcie "modern classic" normalnie funkcjonuje i jest używane m.in. w branży wydawniczej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 20.07.2024 12:02
Bibliotekarz

Nie jest zabronione, to prawda 😁 Jeszcze łagru za to nie dają  😅  Nie sugeruję się tym co kreuje "branża" i ich mądrości etapu. Przecież to jest chwyt marketingowy i semantycznie nie znaczy nic. Ale dobra, zostawmy to.

Spójrzmy na to co nas łączy 😇 A jest to zamiłowanie do fantastyki 😜

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Aka - awatar
Aka 13.07.2024 10:54
Czytelniczka

Jakoś Kwiaty dla Algernona nie kojarzą mi się z SF, Właściwie trudno to zakwalifikować, dla mnie to najbardziej pasuje do powieści psychologicznej o człowieku, który tarci inteligencję i jest tego świadom i to przypomina mi człowieka ze świadomością, że ma Alzheimera.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ktosia - awatar
Ktosia 12.10.2024 19:14
Czytelniczka

SF to bardzo pojemny nurt. A tak dosłownie to nie potrafimy jeszcze w ten sposób podwyższać inteligencji ludzi ani zwierząt jak w tej książce. Ale nasz rację, że można to też odnieść do zwykłego życia.                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aka - awatar
Aka 14.10.2024 21:50
Czytelniczka

@Ktosia Podwyższać nie ale w drugą stronę to samo się może zrobić. Człowiek, który wie że ma Alzheimera i z każda chwilą będzie jak ten bohater od Algernona, z tym że w tym przypadku będzie jeszcze gorzej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Sea_Of_Darkness - awatar
Sea_Of_Darkness 13.07.2024 10:28
Czytelniczka

O, odgrzewany kotlecik 🥩 Słaby, w dodatku. Nie jestem znawcą science-fiction, ale od razu do listy dorzuciłabym  Fundacja Niezwyciężony Wędrująca Ziemia.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Fundacja  Niezwyciężony  Wędrująca Ziemia
Aka - awatar
Aka 13.07.2024 10:49
Czytelniczka

Są tacy co nigdy kotlecików nie jedli. 😁

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Sea_Of_Darkness - awatar
Sea_Of_Darkness 13.07.2024 11:34
Czytelniczka

@Aka, to w takim razie smacznego 😀 Mimo wszystko uważam, że redakcja powinna bardziej się wysilić. Zaserwowali tu najbardziej znane tytuły, które większości osób przynajmniej obiły się o uszy, a ci, którzy lubią science-fiction, już dawno je wszystkie przeczytali. Ponadto artykuł był szeroko krytykowany, a oni po dwóch latach wypuścili go jako nowość i to bez żadnych zmian....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aka - awatar
Aka 13.07.2024 12:37
Czytelniczka

@Sea_Of_Darkness 
Akurat kotleciki próbowałam. Ale serwować je bez Lema to dla mnie dziwne.
A propos Cixin Lu to Mrówki i dinozaury czekają na mnie na półce razem trylogią  mrówek Werbera. 😀 Imperium mrówek
O mrówkach i dinozaurach

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Imperium mrówek  O mrówkach i dinozaurach
Marcin - awatar
Marcin 14.07.2024 17:19
Czytelnik

Wolę już te odgrzewane kotlety od np. niusów o pewnej noblistce.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jerzy Woliński - awatar
Jerzy 16.07.2024 11:04
Czytelnik

"pójście po najmniejszej linii oporu" - że co ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Mariusz - awatar
Mariusz 05.09.2022 10:26
Czytelnik

Propozycja do administratora. Wiem, że już takowe bywały, ale może warto odświeżyć, lista najlepszych książek S/F oraz Fantasy w ocenie czytelników, ale pod warunkiem: tylko 5 szt. i po jednej od jednego autora, aby wybór był jednoznaczny. Co Państwo na to?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
valdi - awatar
valdi 05.09.2022 06:47
Czytelnik

Chętnie bym dał - Nie popieram, bo artykulik bardzo cieniutki, a i autor tegoż artykułu chyba nie za mocny w SF i Fantasy. A tak przy okazji: w komentarzach pojawiła się propozycja by odróżniać SF od Fantasy - tu zdecydowanie popieram!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jane_Pain - awatar
Jane_Pain 04.09.2022 11:54
Czytelniczka

a gdzie? 😏 Hyperion

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Hyperion
Drwal - awatar
Drwal 03.09.2022 22:44
Czytelnik

Wstydzilibyście się takie artykuły wypuszczać. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mariusz - awatar
Mariusz 03.09.2022 16:58
Czytelnik

Dla fanów S/F artykuł jest, delikatnie rzecz ujmując, słabiutki. Początkujących raczej nie zachęci.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Sea_Of_Darkness - awatar
Sea_Of_Darkness 03.09.2022 13:09
Czytelniczka

Nie za wiele mi ten artykuł pomógł. Poza  Kwiaty dla Algernona o wszystkich książkach już słyszałam.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Kwiaty dla Algernona
DorotaMaria - awatar
DorotaMaria 01.09.2022 22:18
Czytelnik

Polecam ranking książek sf pod tym linkiem https://najlepsze-ksiazki.pl/najlepsze-ksiazki-science-fiction/

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Celesta - awatar
Celesta 24.11.2022 10:31
Czytelnik

dzięki za podanie świetnej strony najlepsze-ksiazki, jest super i na dodatek to kopalnia przeróżnych propozycji książkowych  😊

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
twojastara - awatar
twojastara 31.08.2022 22:50
Czytelnik

gdzie jest przycisk "nie popieram" ? chciałbym użyć, zdecydowanie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jacqueline - awatar
jacqueline 02.09.2022 13:54
Bibliotekarka

wystarczy że nie będziesz czytać i komentować tematu który cię nie interesuje. proste 😊

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
WystukaneRecenzje - awatar
WystukaneRecenzje 03.09.2022 07:15
Czytelniczka

@jacqueline a co jeśli interesuje, ale nie spełnia oczekiwań? To nie jest takie proste. Dla mnie to temat bardzo interesujący, uwielbiam sci-fi, a jednak mam wrażenie, że artykuł napisany „na kolanie” i to nie przez kogoś, kogo by ten gatunek fascynował. Byle copywriter mógł taki stworzyć, z byle pierwszych informacji znalezionych w google.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
kon315 - awatar
kon315 31.08.2022 22:44
Czytelnik

Jak rozdzielicie w końcu fantasy od sci-fi w swoim katalogu, to może będzie więcej czytelników tego gatunku. Aktualnie lepiej szukać książki w ofertach księgarni, forach lub w komentarzach pod powyższym wpisem.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jurek1721 - awatar
Jurek1721 31.08.2022 18:21
Czytelnik

Fajne to zestawienie ale za małe...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Karo - awatar
Karo 31.08.2022 15:33
Czytelniczka

A ja tak przewrotnie dodam: pięcioksiąg "Autostopem przez Galaktykę" Douglasa Adamsa :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
emwilga - awatar
emwilga 31.08.2022 07:44
Czytelniczka

o zgrozo..., a gdzie książki p. Lema?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
0penheartsurgery - awatar
0penheartsurgery 01.09.2022 10:34
Czytelniczka

Myślę, że Lema nie trzeba nikomu przedstawiać i dlatego autor artykułu skupił się na innych pozycjach, choć szczerze mówiąc są to również raczej bardzo znane pozycje i niestety w moim przypadku nie dowiedziałam się nic nowego :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
emwilga - awatar
emwilga 07.09.2022 07:45
Czytelniczka

wydaje mi się, że to błędne założenie, że Lema każdy zna i Jego twórczość można dlatego pomijać w wymienianiu klasycznych pozycji tego gatunku, chodzi mi np. o młodych albo poszukujących czytelników, którzy zajrzeliby do tego wątku. Książki p. Lema reprezentują klasykę i myślę, że powinny się one znaleźć w tym wykazie, aby rzetelnie odpowiedzieć na pytanie autora tego artykułu.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
0penheartsurgery - awatar
0penheartsurgery 14.07.2024 21:52
Czytelniczka

@Solaris takie złośliwe podejście prowadzi donikąd. Nie każdy nadaje się do dawania rad, a szczególnie ludziom, których nie zna, więc wybaczy Pan(i), nie pójdę za tą sympatyczną radą.
Artykuł to kolejny odgrzewany na tym portalu kotlet, fakt, przed ponowną publikacją można było dołożyć kilku klasyków, jednak tak się nie stało i nie ma co się rozwodzić nad komentarzami...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
ganabika - awatar
ganabika 30.08.2022 07:19
Czytelniczka

Dodałabym jeszcze do wymienionych Bułyczowa, Sheckley'a Strugackich i Tadeusza Markowskiego . Podobała mi się trylogia napisana przez tego ostatniego

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mariusz Miszke - awatar
Mariusz Miszke 29.08.2022 21:16
Czytelnik

Moim "przekleństwem" jest fakt, że przygodę z SF zaczynałem z wysokiego C- Lema, Zelaznego, Le Guin, Zajdla, Dicka, Bradburego, czy Clarka w literaturze, czy chociażby od takich rzeczy w innych dziełach kultury, jak "Akira" Katsushiro Otomo, "Blame!" Tsunomu Nihei, czy filmy Kubricka i Christophera Nolana. 

Nazwałem to "przekleństwem", bo nie miałem przez bardzo długi czas...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
tr3mm0r - awatar
tr3mm0r 29.08.2022 21:50
Czytelnik

Simmonsa przeczytaj, Cały :Hyperion Cantos: jeśli nie znasz i brakuje ci głębokiego SF

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
valdi1 - awatar
valdi1 30.08.2022 01:38
Czytelnik

Mnie nadal zskakuje wyobraznia Roberta Schekleya , zawsze z nieoczekiwanym zakończeniem , dozą humoru i lekką kpiną z naszej rasy . Polecam -relaksuje . w PL kilka zbiorów opowiadań i kilka dluższych form

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mariusz Miszke - awatar
Mariusz Miszke 30.08.2022 16:55
Czytelnik

@Stefan Małopoleśny , moim zdaniem Lem się (mimo wszystko) bardziej zestarzał od Zajdla. Lem jest trudniejszy semantycznie, a niektóre kwestie przez niego rozważane są jednak... nieaktualne. Nie wszystkie, ale jednak. Zajdel jest bardziej przystępny, ale nie mniej wybitny literacko. 

Co do Dicka... ten język jest specyficzny. W pierwszej styczności z nim wydawał mi się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Tytus_Jasnogorski - awatar
Tytus_Jasnogorski 30.08.2022 21:41
Czytelnik

A może zainteresowałoby Cię połączenie sci-fi,mitów greckich i fantasy? Kompletnie odjechana dylogia Simmonsa Ilion-Olimp mnie osobiście wbiła dosłownie w fotel 🤯

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 01.09.2022 13:11
Czytelnik

Simmons jest przereklamowany. Pisze przyzwoicie, niezłe książki, ale to wciąż nic wybitnego.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Tytus_Jasnogorski - awatar
Tytus_Jasnogorski 29.08.2022 20:31
Czytelnik

A jeszcze przypomniała mi się bardzo ciekawa dylogia z polskiego podwórka- Chór Zapomnianych Głosów i Echo z Otchłani. Co ciekawe,napisał to Mróz-tak,ten Mróz,Remigiusz. Klasyczne powieści SF,przenoszenie się w czasie,latanie to galaktykach,itp.😉🤖🚀🪐💫 Mnie się to naprawdę podobało.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 31.08.2022 13:32
Bibliotekarz

Te książki nie mają nic wspólnego z "science", Mróz nie ma elementarnej wiedzy fizycznej, logika też kuleje. Można je co najwyżej przeczytać "dla beki".

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 01.09.2022 13:12
Czytelnik

U Mroza, w Parabellum, we wrześniu kwitł rzepak a Niemiec uchylał się od kuli po usłyszeniu wystrzału, tak, że ten.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Wojtek P - awatar
Wojtek P 29.08.2022 19:11
Czytelnik

Z mojej Audioteki co ostatnio mnie wciągnęło:
Underground - F. Kotleta 
Wieczna wojna - J. Haldeman
Futu.re - D. Glukhovsky

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Gosia_7 - awatar
Gosia_7 29.08.2022 19:07
Czytelniczka

  „Robot” – Adam Wiśniewski Snerg. Kiedyś tu napisałam opinię o tej mega genialnej książce.  

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Remigiusz Koziński - awatar
Remigiusz Koziński 01.09.2022 02:48
Redaktor

Tak, zgadzam się. Zapomniany kompletnie autor. Przeczytałem książkę przypadkiem i potem nie mogłem się odkleić. Autor pisał chyba "Robota" podczas leczenia psychiatrycznego. Jeszcze potem się pojawiła jeszcze jedna książka - jakoś chyba w latach dziewięćdziesiątych, ale gdzieś mi zginęła w mrokach pamięci.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Wojtek P - awatar
Wojtek P 29.08.2022 19:03
Czytelnik

Fiu fiu. Toście się postarali :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
kosmar - awatar
kosmar 29.08.2022 16:37
Czytelnik

I to tyle? Cały "artykuł"? Serio autor znalazł tylko 4 pozycje jako "kanon SF"? 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Tytus_Jasnogorski - awatar
Tytus_Jasnogorski 29.08.2022 15:47
Czytelnik

Ja czytanie SF zacząłem z wysokiego C-Hyperion,Dana Simmonsa. I wciągła mnie ta literatura na maxa . 👽🤖 Cykl Hyperion-Upadek Hyperiona-Endymion-Triumf Endymiona jest u mnie na szczycie. Równie wysoko jest dylogia tego samego autora Ilion-Olimp. Coś wspaniałego,pomieszanie SF i mitów greckich,facet odjechał wyobraźnią w inną galaktykę. Bardzo cenię sobie Petera F.Hamiltona i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
tomlen - awatar
tomlen 29.08.2022 11:28
Czytelnik

Brak książek Stanisława Lema dyskwalifikuje autora i jego zestawienie ... 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam