Keith Jarrett. Eine Biographie

Wydawnictwo: Rowohlt Berlin
7 (1 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
1
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9783871347801
język
niemiecki
dodał
Andrzej

 

źródło okładki: http://www.rowohlt.de/suche/alle/keith%20jarrett

Brak materiałów.
książek: 343
Andrzej | 2017-01-22
Przeczytana: 22 stycznia 2017

Bardzo dobra książka o jednym z najważniejszych muzyków w historii jazzu.

Książkę spina klamra jaką jest opowieść autora o osobistej znajomości z Keithem Jarrettem. Myślę, że jest to okoliczność, która sprawiła, iż wystawił on genialnemu pianiście laurkę jakby nie czując się na siłach by zmierzyć się z tworczością tego ekscentrycznego muzyka. Muzyka, który przecież nie mógł nagrywać samych genialnych płyt. Z Jarrettem jest to samo co Jordim Savallem, Milesem Davisem czy każdym innym odkrywcą. Wielkość miesza się z kiczem a czystość formy i stylu z eklektyzmem i zagubieniem.

Dzięki Sandnerowi pojąłem rolę producenta. Gdyby Jarrett nie spotkał Manfreda Eichera – niemieckiego wizjonera i założyciela jednej z najważniejszych jazzowych wytworni, monachijskiej ECM Records, jego kariera nie potoczyłaby się tak spektakularnie. Od Eichera otrzymał bowiem wolność tworzenia, o której mógł za Oceanem pomarzyć. Szczególnie, że początek jego kariery przypadł na schyłek jazzu i finansowe kłopoty tej branży. Towarzyszyły temu narodziny rock’n’rolla i coraz większe zagubienie takich twórców – jak Miles Davis czy Coltraine, którzy szli w psychodeliczne i odrealnione Free albo w koszmarne Fusion. Spotkanie kogoś takiego jak Eicher, który pozwalał na ekscentryczne eksperymenty i ryzykował wielopłytowe wydawnictwa można potraktować jak dar niebios.

Sandner robi wrażenie nie tylko muzyczną ogładą. Widzi on muzykę szerzej – podobnie jak Stefan Rieger piszący o Glennie Gouldzie. Sytuuje ją w literacko – malarskim kontekście, imponując znajomością i wyczuciem prawideł rządzących ewolucją sztuki w ogóle. Dochodzi do tego doskonały styl, dodatkowo wysmakowany z racji języka. Jak wiadomo – niemiecki pozwala pisać szerokie, rozbudowane zdania, których pojemność jest niezmierzona.

Żałuję, że Sandner nie jest znany Polakom, że jego książki nie są tłumaczone na nasz język. Mam wrażenie, że są to suwerenne (souverän) eseje, w których temat jest pretekstem do szerszych dywagacji na temat sztuki, relacji mistrz – publiczność, niesmiertelność dzieła i rola przypadku. Choć przypadku Jarretta podstawową rolę odegrał geniusz jaki otrzymał od Boga.

Na koniec dygresja. Manfred Eicher urodził się w Lindau, Keith Jarrett tworzył i koncertował m. in. w Bregencji. Te dwa miejsca łączy to, że są położone bezpośrednio nad przepięknym Jeziorem Bodeńskim. Polecam je każdemu z Czytelników. Być może genius loci pomoże jeszcze głębiej zrozumieć geniusz Jarretta i Eichera?

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Najlepsze opowiadania - t. 1

Szczury w murach - 7/10 Kolor z przestworzy - 8/10 Koszmar w Dunwich - 3/10 W górach szaleństwa - 5/10 (okropne dłużyzny opisów zaginionego miasta)

zgłoś błąd zgłoś błąd