Polskie pociągi pancerne 1921-1939
- Kategoria:
- militaria, wojskowość
- Wydawnictwo:
- Vesper
- Data wydania:
- 2020-08-10
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-08-10
- Liczba stron:
- 392
- Czas czytania
- 6 godz. 32 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377313558
- Tagi:
- pociągi
Jednym z ważniejszych środków bojowych wykorzystywanych w wojnie polsko-ukraińskiej lat 1918-1919 oraz wojnie polsko-bolszewickiej z lat 1919-1920 były pociągi pancerne. W wojnie ruchowej, z nieustabilizowanymi frontami, były groźną i skuteczną bronią. Ich rola w Powstaniu Wielkopolskim była mniejsza, bo inny był charakter walk, ale warto odnotować choćby tylko pociąg pancerny `Poznańczyk` i zdobycie dzięki jego działaniom Ostrowa Wielkopolskiego i Krotoszyna. Pociągi pancerne pokazały też swoją przydatność w III Powstaniu Śląskim, a przecież warunki działania były całkiem inne niż na wschodzie. Nie było wielkich, pustych przestrzeni, ale była za to, jak to się określa w terenie przemysłowym: gęsta sieć torów i bocznic.
Tom `Polskie pociągi pancerne` ogranicza się do okresu od roku 1921, czyli zakończenia wojny z Rosją sowiecką, do września 1939 roku, gdy napaść niemiecka (a 17 dni później również sowiecka) rozpoczęły nową światową wojnę.
We wrześniu 1939 roku pojechało do walki 10 pociągów regularnych, powstało też kilka pociągów improwizowanych. Warto podkreślić, że te czterodziałowe baterie, bo tym przecież w istocie były polskie pociągi pancerne tego okresu, zdołały zadać nieprzyjacielowi dotkliwe straty. Najkrócej walczący ?Groźny? nie został wyeliminowany z walki przez nieprzyjaciela tylko przez zbyt szybko wysadzony most, a `Śmiały`, `Bartosz Głowacki` czy `Marszałek` były najzupełniej sprawne po trzech tygodniach walk. Również `Piłsudczyk` walczył trzy tygodnie i, dopiero gdy już nie miał czym strzelać, został wykolejony przez własną załogę.
Album prezentuje polskie pociągi pancerne zarówno od strony technicznej, jak i, choć do pewnego stopnia w ograniczonym zakresie, ich historię. Prócz warstwy tekstowej zawiera 600 archiwalnych fotografii, 120 barwnych rysunków parowozów i wagonów pancernych, utrzymanych w jednolitej skali, mapki oraz reprodukcje stron istotnych dokumentów. Gandalf.com.pl
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 11
- 6
- 6
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
"Album wspomagany treścią"
Książka "Polskie Pociągi Pancerne" jest pięknie wydana. Jej siłą są zdjęcia, nieraz całostronicowe. Przy tym formacie prezentują się bardzo okazale i są ciekawe. Drugą rzecz to rysunki wagonów i lokomotyw - barwne, są znakomite. Niestety nie rozumiem umieszczania numerów fikcyjnych wagonów na nich, gdzie da się je odczytać na fotografii obok. Treść jest skromna, wielokrotnie powtarza się fraza "nie można ustalić", "brak materiałów" itp. Trochę za dużo moim zdaniem. Brakuje bibliografii, także nie można odnieść się do kwerendy autora. To dość duża wada publikacji. W treści zdarzają się błędne sformułowania. Przydałaby się dokładniejsza korekta od strony terminologii kolejowej. Podam kilka przykładów.
Na stronie 115 mamy "hamulce automatyczne" a powinno być "hamulce samoczynne zespolone" lub od biedy "pneumatyczne". Ten sam błąd mamy na stronie 120.
Na stronie 366 mamy podpis pod fotografią "wagon przestrzenny". Tymczasem jest to wagon kryty. Wedle taryfy przedwojennej używany do przewozu towarów "lekkich i przestrzennych".
Strona 372 podpis pod rysunkiem wagonu - "węglarka kłonicowa" na rysunku jest węglarka niskoburtowa wyposażona w kłonice.
Strona 369 podpis pod rysunkiem rampy "rampa lekka prowizoryczna" - tymczasem według nomenklatury wojskowej to rampa "improwizowana". (co do tego czy jest to prawidłowo opisana rampa lekka czy ciężka, też mam wątpliwości. Chociaż pojazd na niej to ciężarówka Ursus A ważąca 1540 kg, a rampa lekka była przeznaczona do ładowania pojazdów do 1800 kg.) Pokazany sposób załadunku samochodu jest dyskusyjny, takie pojazdy ze względu na brak możliwości manewru raczej ładowano z ramp czołowych a nie bocznych.
Strona 369 sposób załadowania motocykli na platformie Pdks - wedle instrukcji wojskowych z 1937 należało je ładować w poprzek platformy (kołami do bocznych burt) a nie wzdłuż.
Mimo tych wad książkę czyta się dobrze, ale czuje się pewien niedosyt. W zrozumieniu szlaku bojowego pociągów we wrześniu 1939 roku pomagają znakomite mapy.
Naniesiona na nich trasa i potyczki są czytelne.
Podsumowując piękny album z niedociągnięciami. Ze względu na format wydania i zdjęcia można poważnie zastanowić się nad jego zakupem. Cena jest dość wysoka, ale stosunek jakości do niej akceptowalny. Luksus musi kosztować- nawet jeśli jest to tylko książka.
"Album wspomagany treścią"
więcej Pokaż mimo toKsiążka "Polskie Pociągi Pancerne" jest pięknie wydana. Jej siłą są zdjęcia, nieraz całostronicowe. Przy tym formacie prezentują się bardzo okazale i są ciekawe. Drugą rzecz to rysunki wagonów i lokomotyw - barwne, są znakomite. Niestety nie rozumiem umieszczania numerów fikcyjnych wagonów na nich, gdzie da się je odczytać na fotografii obok....