rozwińzwiń

Mózg nastolatka. Jak przetrwać dorastanie własnych dzieci.

Okładka książki Mózg nastolatka. Jak przetrwać dorastanie własnych dzieci. Frances E. Jensen, Amy Ellis Nutt
Okładka książki Mózg nastolatka. Jak przetrwać dorastanie własnych dzieci.
Frances E. JensenAmy Ellis Nutt Wydawnictwo: W.A.B. poradniki dla rodziców
320 str. 5 godz. 20 min.
Kategoria:
poradniki dla rodziców
Tytuł oryginału:
The Teenage Brain: A Neuroscientist's Survival Guide to Raising Adolescents and Young Adults
Wydawnictwo:
W.A.B.
Data wydania:
2016-09-28
Data 1. wyd. pol.:
2016-09-28
Data 1. wydania:
2015-01-01
Liczba stron:
320
Czas czytania
5 godz. 20 min.
Język:
polski
ISBN:
9788328021822
Tłumacz:
Katarzyna Sosnowska
Tagi:
wychowanie nastolatka wychowanie wychowanie dzieci rozwój dziecka rozwój nastolatka psychologia
Średnia ocen

6,8 6,8 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,8 / 10
21 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
20
20

Na półkach:

Super książka dla rodziców ale i dla osób pracujących z dorastającymi nastolatkami. Czytałam wyrywkowo bo po jakimś czasie treści zaczęły się powtarzać, ale ogólnie dużo ciekawych informacji podanych w przystępny sposób.

Super książka dla rodziców ale i dla osób pracujących z dorastającymi nastolatkami. Czytałam wyrywkowo bo po jakimś czasie treści zaczęły się powtarzać, ale ogólnie dużo ciekawych informacji podanych w przystępny sposób.

Pokaż mimo to

avatar
5
3

Na półkach:

Neurobiolog w racjonalny sposób tłumaczy nieracjonalne zachowania młodzieży. Ta książka pomaga mi tłumaczyć sobie, że różne dziwne rzeczy które robi moje dziecko nie są wymierzone przeciwko mnie :) Nie jest to typowy poradnik w rodzaju " jak dziecko robi tak to ty rób tak i tak ". Dowiedziałam się też kilku bardzo ciekawych rzeczy z biologii i rozwoju mózgu. Mocno amerykańskie realia i pewne rzeczy już mniej aktualne, ale sedno nadal ok.

Neurobiolog w racjonalny sposób tłumaczy nieracjonalne zachowania młodzieży. Ta książka pomaga mi tłumaczyć sobie, że różne dziwne rzeczy które robi moje dziecko nie są wymierzone przeciwko mnie :) Nie jest to typowy poradnik w rodzaju " jak dziecko robi tak to ty rób tak i tak ". Dowiedziałam się też kilku bardzo ciekawych rzeczy z biologii i rozwoju mózgu. Mocno...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1763
1762

Na półkach:

Książka-koło ratunkowe dla wszystkich opiekujących się nastolatkami!
Na dodatek napisana przystępnym językiem, mimo że autorka jest neurobiologiem. Podejrzewam, że zawdzięcza to współautorce, dziennikarce. I może właśnie dlatego, miała możliwość nie tylko napisania książki, ale i zajęcia się tematem, który w jej rodzinie stał się palącym problemem. Pewnego dnia ujrzała w swoim własnym domu dwóch, obcych pasażerów ze statku kosmicznego Nostromo. Miała na myśli swoich nastoletnich synów, których nagle przestała rozumieć. Ówcześnie badała mózgi dziecięce, ale to zaskakujące ją doświadczenie adolescencji własnych dzieci, sprawiło, że zmieniła obiekt dotychczasowych dociekań naukowych.
Zajęła się mózgiem nastolatków!
Podjęła się badań, „by pomóc zrozumieć nie tylko to, czym jest mózg nastolatka, lecz także, czym on nie jest i czym się dopiero staje”. To, co zobaczyła, czego doświadczyła i co skonfrontowała z osobistymi doświadczeniami jako matki, zawarła w tej niepozornej, ale rewelacyjnej w przekazie, pozycji popularnonaukowej. Nie tylko dostarczyła neurologicznej wiedzy popartej dowodami naukowymi, ale również obaliła dotychczasowe mity (wielozadaniowość, buzujące hormony) i podzieliła się sprawdzonymi radami po każdym rozdziale danego tematu. Nie będę wymieniać wszystkiego, bo jest tego dużo i obszernie. Dla mnie najważniejszym był pogląd, że nastolatkowie nie są dorosłymi, mimo że wyglądają i rozmawiają jak dorośli. Pojęcie, że młodzież to młodsza wersja człowieka dorosłego o mniejszym przebiegu mózgu, to pogląd błędny, a nawet szkodliwy. Nie tylko dla nastolatków, ale również dla samych dorosłych. Tych pierwszych pozostawia bez opieki (przecież skończył 18 lat!),a tych drugich naraża na niepotrzebny stres. Wszystkich na niezrozumienie,konflikty i wojnę międzypokoleniową.
A zrozumieć należy jeden fakt!
Młodzież od dorosłych różni jedno – budowa mózgu. Tylko w jednym narządzie, ale za to strategicznym i znaczącym, ponieważ determinuje on nie tylko rozwój psychiczny, emocjonalny, fizyczny, społeczny i intelektualny, ale również przyszłość nastolatka. W jaki sposób – napiszę o tym później. Autorka, aby dobrze zwizualizować przyczynę wszystkich problemów z młodzieżą, porównała mózg nastolatka z zestawem puzzli. Otóż w zestawie młodzieżowym brakuje 20% elementów.
Pomyśleć - 20%!
To przede wszystkim niedojrzałość i nieczynność płatu czołowego odpowiedzialnego za myślenie perspektywiczne, wgląd, osąd, abstrahowanie, planowanie, samoświadomość, zdolność do oceny niebezpieczeństwa i ryzyka oraz łączenie postaw, wyborów i decyzji z ich skutkami. To stąd bierze się „ułańska fantazja” nastolatków do zachowań, których skutki są czasami drastyczne i tragiczne, o czym donoszą od czasu do czasu media. W tych szokujących odbiorców sytuacjach najczęściej dorośli zadają dwa pytania – „Czy oni nie myśleli?” i „Jak mogli to zrobić?”. Autorka odpowiada na te dotychczas retoryczne pytania , mówiąc, że nie myśleli, bo nie mieli czym. W płacie czołowym skończyła im się synapsa! A zrobili to, właśnie dlatego. To zjawisko najdobitniej opisał amerykański prawnik Steven Drizin, na którego powołuje się autorka – „Młodzi działają w dużej mierze, jak osoby opóźnione umysłowo. Największe podobieństwo między tymi dwiema grupami polega na ich deficytach poznawczych.” Jeśli do tego dodamy skłonność do emocjonalnych i impulsywnych zachowań oraz ryzyka, wpływ grupy rówieśniczej i łatwość uzależnień to mamy gotowy przepis na tragedię.
I tutaj autorka podkreśla rolę dorosłych!
Nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie i rodzice mają, na delikatny czas przepoczwarzania się, dojrzewania, dorastania nastolatków, pełnić rolę nieczynnego płata czołowego. W praktyce przekłada się na bycie opiekunem, który, jak niekończącą się mantrę, wymienia i powtarza skutki ich wyborów i zachowań.
To działanie ma ogromne znaczenie w profilaktyce.
Ukazywanie skutków palenia papierosów, zażywania narkotyków, picia alkoholu i energetyków, braku snu, nadużywania technologii (telefony komórkowe i Internet),a także uprawianie sportów kontaktowych (mikrowstrząśnienia i wstrząśnienia mózgu),to nie tylko kilka rozdziałów tłumaczących ich destrukcyjny wpływ na rozwój mózgu, ale także stopniową degradację potencjału możliwości i zawężanie szans rozwoju, a tym samym zmianę przyszłości konkretnego nastolatka.
Wszystko ilustruje przykładami z życia własnej rodziny i swoich pacjentów.
Autorka daje rewelacyjne narzędzie do pracy z nastolatkami. Tłumaczy niezrozumiałe ich zachowania. Wskazuje praprzyczynę ciągu dramatycznych zdarzeń i zachowań. Przede wszystkim jednak pozwala uzbroić się w cierpliwość, która jest wręcz niezbędna w pracy z młodzieżą. Tak jak pochylamy się z troską i wyrozumiałością nad osobami z różnych względów upośledzonymi, tak dokładnie w ten sam sposób należy pochylać się nad młodzieżą do mniej więcej dwudziestego roku życia.
Bez urazy droga młodzieży!
Uwaga techniczna - kolejny tłumacz, który nie rozróżnia pojęć – „nastolatki” i „nastolatkowie”.
Irytujące w trakcie czytania!
http://naostrzuksiazki.pl/

Książka-koło ratunkowe dla wszystkich opiekujących się nastolatkami!
Na dodatek napisana przystępnym językiem, mimo że autorka jest neurobiologiem. Podejrzewam, że zawdzięcza to współautorce, dziennikarce. I może właśnie dlatego, miała możliwość nie tylko napisania książki, ale i zajęcia się tematem, który w jej rodzinie stał się palącym problemem. Pewnego dnia ujrzała w...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1703
463

Na półkach: ,

Bardzo dobra pozycja, o ile ktoś lubi książki/poradniki o solidnej naukowej podbudowie. Do mnie taka forma przekazu informacji zdecydowanie przemawia, bo mam wtedy przeświadczenie, że autor wie o czym pisze i nie opowiada bajek. Ale nie jest to typowy poradnik, raczej książka, która tłumaczy jak zrozumieć działanie mózgu nastolatka. Wychowawczo raczej mało przydatna, jej wartość zasadza się raczej na tym, że dzięki niej nie mamy wrażenia, że obok nas rośnie jakiś mały, złośliwy kosmita, co więcej naukowo dowodzi, że wcale nie jest złośliwy ani nawet nie jest kosmitą, tak działa po prostu biologia. Autorka podpierając się przykładami i wynikami badań naukowych ostrzega też przed zagrożeniami jakie niesie za sobą dorastanie, a nawet funduje nam przegląd amerykańskiego orzecznictwa w sprawach nieletnich i to w bardzo rzeczowym historycznym ujęciu. Jeśli kogoś to nie odstrasza to gorąco polecam, bo jest bardzo ciekawa pozycja.

Bardzo dobra pozycja, o ile ktoś lubi książki/poradniki o solidnej naukowej podbudowie. Do mnie taka forma przekazu informacji zdecydowanie przemawia, bo mam wtedy przeświadczenie, że autor wie o czym pisze i nie opowiada bajek. Ale nie jest to typowy poradnik, raczej książka, która tłumaczy jak zrozumieć działanie mózgu nastolatka. Wychowawczo raczej mało przydatna, jej...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    50
  • Przeczytane
    27
  • Posiadam
    2
  • Teraz czytam
    2
  • 2017
    1
  • Pożyczone od kogoś/z biblioteki
    1
  • Do kupienia(I)
    1
  • ROZWÓJ
    1
  • Do kupienie
    1
  • 2021
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Mózg nastolatka. Jak przetrwać dorastanie własnych dzieci.


Podobne książki

Przeczytaj także