cytaty z książki "Wyzwalająca inwokacja Samantabhadry"
katalog cytatów
[+ dodaj cytat]
Pierwszym jest warunek przyczynowy, uniemożliwiający rozpoznanie manifestacji podłoża. Nie rozpoznajemy, że manifestacje powstają z podstawowego podłoża świetlistości, podłoża rigpy, z podłoża nagiej natury naszego umysłu.
Dominująca niewiedza prowadzi do cyklu karmicznego. Z powodu tej niewiedzy tworzy się karma, a z kolei karma wzmacnia niewiedzę. Coraz bardziej zasłania rigpę. Zarówno w tantrze jak i w sutrze ta sekwencja zaczyna się od niewiedzy. Na przykład, dwanaście nidan (ogniw współzależnego powstawania) rozpoczyna się od niewiedzy. Z powodu niewiedzy wykonujemy niewłaściwe działania, takie jak szkodzenie sobie lub innym.
To, co powinniśmy urzeczywistnić, jest rzeczą absolutną. Musimy to posmakować, doświadczyć tego, aby potem móc powiedzieć: "Ach, to jest to.". Uważam, że ważne jest abyśmy nie brali jakiegokolwiek poglądu za absolutnie autorytatywny. Tego rodzaju absolutny autorytet nie istnieje. Jeśli uznalibyście kogoś za absolutny autorytet, wówczas byłby on Buddą Siakjamunim. Byłaby to mowa Buddy, jego nauki. Tak więc wszystkie nauki z kanonu buddyjskiego możemy do pewnego stopnia uznać za absolutnie autorytatywne. W innym przypadku mówimy: "To jest pogląd Nagardżuny" albo "To jest pogląd Asangi". To jest bardzo wazne.