Śpiewać każdy może...

LubimyCzytać LubimyCzytać
18.02.2014

Są tacy ludzie na świecie, którzy dysponują więcej niż jednym talentem. Są aktorzy, którzy świetnie spisują się jako prowadzący teleturnieje, są piosenkarze, którzy dobrze wypadają na dużym i małym ekranie, są dziennikarze, którzy z powodzeniem startują w zawodach sportowych. No i są także pisarze, którzy oprócz tego, że piszą – potrafią również śpiewać.

Śpiewać każdy może...

Neil Gaiman – pisze powieści, scenariusze filmowe, komiksy i wcale nieźle wypada przed mikrofonem.

Jo Nesbø – bestsellerowy autor kryminałów, który powołał do życia niezastąpionego Harry'ego Hole! W latach 90. grał na gitarze, komponował i śpiewał w zespole Di Derre. Trzeba przyznać, że prezentuje się na scenie całkiem dobrze.

Stephen King – król horrorów i thrillerów ma na swoim koncie liczne występy z kapelą o nazwie Rock Bottom Remainders. Sama kapela składa się w większości z muzykujących literatów i dziennikarzy. Oprócz autora „Misery” wśród wykonawców znaleźć można m.in. Mitcha Alboma, Dave'a Berry'ego, Amy Tan, Barbarę Kingsolver. Zespół oczywiście nie jest szczególnie dobry, o czym świadczą m.in. komentarze samych muzyków: Gramy tak dobrze, jak Metallica pisze książki oraz Jesteśmy nowinką, tak jak tańczący pies. Dave Barry

Na polskim podwórku na wyróżnienie z pewnością zasługuje Marcin Świetlicki, który jest zarówno świetnym poetą, jak i muzykiem.

Zupełnym zaskoczeniem dla nas było znalezienie na you tube tego nagrania z zeszłorocznego Pyrkonu, na którym Jakub Ćwiek udowadnia, że z gitarą w ręce czuje się tak samo swobodnie, jak podczas tworzenia kolejnych książek.

A dzisiaj literacki świat obiegła wiadomość, że Dorota Masłowska debiutuje jako piosenkarka. Światło dziennie ujrzał właśnie singiel promujący płytę „Mister D.: Społeczeństwo jest niemiłe”.

Płyta jest częścią wystawy, którą będzie można zwiedzać w Galerii Raster w Warszawie. Na stronie Galerii można przeczytać, że: Mister D to autorska, domowa mieszanka rapu, punka i muzyki tanecz­nej, a w war­stwie tek­stowej psychodeliczny zlep opowieści z popular­nej prasy, wyrażony statystycz­nie pol­skim językiem i właściwym mu spo­sobem rozumowania. Wyjście z literatury w świat piosenek staje się dla Masłowskiej gestem otwierającym nie tylko nowe możliwości retoryczne, ale też uwalniającym. Sama autorka pisze: Uważam że pol­skie społeczeństwo jest bardzo niemiłe. Ale nie mogę o tym napisać książki, bo nienawidzę literatury zaangażowanej. A tu nagle mogłam wyrazić wszyst­kie swoje ponure reflek­sje o tirówkach, alfon­sach, hajsie i jeżdżeniu Audi. Czułam się wolna i szczęśliwa. 

Singla możecie posłuchać tutaj. 


Jak Wam się podoba nowe wcielenie autorki „Pawia królowej”? 


komentarze [29]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
rafalweblider  - awatar
rafalweblider 20.02.2014 13:52
Czytelnik

Wydaje mi się, że tego typu utwory poetyckie nie są fajne - co prawda jest to kwestia gustu danego odbiorcy.

Zgodzę się z poprzednikami, że "śpiewać każdy może", ale lepiej to robić jak się umie śpiewać, niż narażać się na niepotrzebne słowa krytyki. Lepiej wykonywać jedną rzecz dobrze, niż dwie słabo.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
paulinkalinka  - awatar
paulinkalinka 19.02.2014 17:08
Czytelniczka

Śpiewać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej. Sądząc jednak po fragmencie utworu pani Masłowskiej (na więcej nie miałam sił ani ochoty) nie zostanie ona moją ulubioną piosenkarką, tak jak nie została moją ulubioną pisarką.
Co do tego jak śpiewa. Nie wiem. Nie znam się na tym, więc nie będę się wygłupiać. Muzykę, jak i książki dzielę na dwie kategorie: podoba mi się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
black_hole  - awatar
black_hole 19.02.2014 16:22
Bibliotekarka

parodiować, bawić się konwencjami, łamać zasady - też, oczywiście, można, ale umiejętnie. Przy czym umiejętnie - nie oznacza świadomie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Avalarte  - awatar
Avalarte 19.02.2014 15:58
Czytelnik

Może i śpiewać każdy może, ale nie każdy powinien to robić publicznie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
electric_cat  - awatar
electric_cat 18.02.2014 21:03
Bibliotekarka

Mi też "puryzm muzyczny" jest obcy, pierwszy raz spotykam się z takim określeniem. Muzyka, przy której odpoczywam ma swoje reguły, parodia ma swoje reguły. Jednak jeśli techniczna strona muzyki wywołuje u mnie ból głowy, to coś jest nie tak. Śmiać też nie mam z czego, ale ja podobno coś w stylu Grumpy Cat jestem. Chłop mój narzeka, że nie ma sensu ze mną na większość...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Aleksandra  - awatar
Aleksandra 18.02.2014 20:59
Czytelniczka

Tomasz: zwariowanyaniol: Mieszane mam uczucia do Doroty Masłowskiej.
Czytałam Wojna Polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną
Żałuję, że to czytałam, do tej pory pamiętam scenę kiedy kobieta wymiotowała kamieniami. Książkę poleciła bardzo mądra osoba..co też mi mieszane uczucia wywołało... a jak słyszę tą piosenkę, ona jest okropna, ale nie tak okropna, że ma być okropna, ale...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Aleksandra  - awatar
Aleksandra 18.02.2014 20:04
Czytelniczka

Mieszane mam uczucia do Doroty Masłowskiej.
Czytałam Wojna Polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną
Żałuję, że to czytałam, do tej pory pamiętam scenę kiedy kobieta wymiotowała kamieniami. Książkę poleciła bardzo mądra osoba..co też mi mieszane uczucia wywołało... a jak słyszę tą piosenkę, ona jest okropna, ale nie tak okropna, że ma być okropna, ale jest z dziedziny ...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
1tomaszsz  - awatar
1tomaszsz 18.02.2014 20:35
Czytelnik

Nieeee... Nie mogę milczeć! Już chciałem się nie odzywać, ale nie mogę! :D Po prostu czuję potrzebę ględzenia i narzekania, proszę wybaczyć.
Droga Zwariowanyaniol,
to nie jest tak do końca. Obrzydliwość też jest kategorią estetyczną, tzw. abject Kristevej, i nie należy go utożsamiać zaraz z chłamem. Ale to teraz nieważne, bo to nie obrzydliwość jest właściwym określeniem w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
electric_cat  - awatar
electric_cat 18.02.2014 19:30
Bibliotekarka

Satyra i krytyka według mnie również powinny być przeprowadzona umiejętnie. Mało kto z przemysłu rozrywkowego śpiewać umie i śpiewać powinien.
Moi rodzice w dawnych latach słuchali parodiującego wszystko wykonawcę o wdzięcznym pseudonimie scenicznym Stan Tutaj. Wywoływał w nich śmiech, co w sumie chyba powinno być celem parodii, według mnie robił to jako tako, ale w rytmie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
1tomaszsz  - awatar
1tomaszsz 18.02.2014 19:43
Czytelnik

Chyba rozumiem w czym problem. Dla mnie muzyka nie jest szczególnie ważna w życiu, dlatego nie przeszkadza mi to, że ktoś w różnych celach ją profanuje (chociaż to za mocne słowo dla mnie). Tak, "puryzm muzyczny" jest mi obcy - w ogóle wszelkie przejawy nieugiętości zasad twórczych. Uważam, że nawet fałszywe dźwięki też są muzyką, jak pauzy.
Takie czasy, że tradycja...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
electric_cat  - awatar
electric_cat 18.02.2014 18:26
Bibliotekarka

Tomaszu,
ja preferuję muzykę, której etykietki "popularna" nie zawsze pasują. Folku na MTV nie uświadczysz. I powiem Ci, że przydałoby się tej pani jakieś wyczucie rytmu. Czy jak ja zawyję o chlebie, nutelli, czy czym innym, to też to uznasz za przejaw artyzmu i wyrażenie własnego "ja"?
Proszę nie proś o moje wycie, znam swój talent. Tak ku ochronie Twojego, mojego i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
1tomaszsz  - awatar
1tomaszsz 18.02.2014 19:12
Czytelnik

Ja jednak będę bronił przedsięwzięcia Masłowskiej.
Dobrze, zgodzę się, że nad wokalem należałoby popracować, ale nawet to jest chyba satyryczne czy krytyczne, nie tyle wobec polskiej sceny show-biznesu, ale wobec jakiegoś obrazu społeczeństwa, zbiorowości zainfekowanej złośliwym wirusem popkultury. To z jednej strony jest środkiem do wyrażenia naiwności tej grupy ludzi, a z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Piotrek reinmar - awatar
Piotrek reinmar 18.02.2014 17:45
Czytelnik

co do piosenki uważam, że słaba bardzo, jednak mam pierwszy stopień umuzykalnienia (rozróżniam jak śpiewają i nie) więc moja opinia jest niemiarpdajna.
co do książek, parę przeczytałem, i "Wojnę..." udało mi się zmęczyć tylko dlatego, że media zachwalały i dostała parę nagród.
Krótko jestem na tym portalu i nie wiem czy miał patronat nad Jej książkami (mam nadzieje że...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej