-
ArtykułyMamy dla was książki. Wygraj egzemplarz „Zaginionego sztetla” Maxa GrossaLubimyCzytać2
-
ArtykułyMoa Herngren, „Rozwód”: „Czy ten, który odchodzi i jest niewierny, zawsze jest tym złym?”BarbaraDorosz1
-
Artykuły„Dobry kryminał musi koncentrować się albo na przestępstwie, albo na ludziach”: mówi Anna SokalskaSonia Miniewicz1
-
ArtykułyDzień Dziecka już wkrótce – podaruj małemu czytelnikowi książkę! Przegląd promocjiLubimyCzytać2
Cytaty z tagiem "sekularyzacja" [4]
[ + Dodaj cytat]Rozrzedzenie doktryny wiary musi pociągać za sobą rozrzedzenie doktryny etycznej. Spętanie zasady dogmatycznej - paraliż zasady moralnej. Rezygnacja - programowa, ostentacyjna - z tiary i władzy w imieniu Chrystusa nad światem - musi prowadzić do coraz szybszego rugowania Kościoła z przestrzeni świeckiej, a co za tym idzie, do jej ateizacji i zwyrodnienia.
Katolik, niezależnie od tego, jak bardzo byłby tradycyjny, przekonany o własnym zakorzenieniu w przeszłości (nawet tej najpiękniejszej), jest i pozostanie dzieckiem postnowoczesności (...). Jeśli mamy przezwyciężyć proces sekularyzacji, także wewnątrz rodziny, to jedyną drogą jest przyjęcie do świadomości naszej własnej społecznej tożsamości.
Sekularyzację najłatwiej zdefiniować jako proces wyzwalania się instytucji społecznych i politycznych spod wpływu religii. Proces ten, jakkolwiek wartościowany, wyraża się przede wszystkim w rozdziale Kościoła i państwa i jest wyrazem oświeceniowej wiary w racjonalność człowieka, który usuwając religię ze sfery publicznej, może w pełni korzystać z dobrodziejstw nieskrępowanego rozumu. Teologicznego uzasadnienia sekularyzacji dostarcza sama tradycja biblijna i nauczanie Ojców Kościoła.
Protestancki element anarcho-indywidualistyczny Schmitt dostrzega także w purytańskim zachwycie dla pracy, produkcji i wolnej przedsiębiorczości. Konserwatysta katolicki liberalizm postrzega jako produkt zlaicyzowanego anglosaskiego purytanizmu, którego istotą jest pracowitość i ekspansja produkcyjno-handlowa jednostek. Ideałem świątobliwego kalwina jest wielkie miasto. Ideał ten jest indywidualistyczny. Każdy pracuje na siebie i tylko dla siebie. Nie istnieje ani organiczna wspólnota, ani towarzysząca wspólnocie struktura i organizacja. Wszystko jest tylko i wyłącznie wynikiem wolnej gry sił rynkowych, a także indywidualnej zaradności i pracowitości.