Retoryka reklamy
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
- Data wydania:
- 2008-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1999-01-01
- Liczba stron:
- 274
- Czas czytania
- 4 godz. 34 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788322929506
- Tagi:
- reklama marketing
Niniejsza praca ma dwa zasadnicze cele: pierwszym jest opisanie reklamy jako wizualno-werbalnego aktu komunikacyjnego o prymarnej funkcji perswazyjnej, drugim sprawdzenie, czy metoda opisu wypracowana przez retorykę klasyczną nadaje się do tego celu. Obecnie coraz więcej badaczy uznaje, że retoryka, będąca najwcześniejszą wersją lingwistyki tekstu, a przy tym nauką interdyscyplinarną, została zupełnie niesłusznie zarzucona jako narzędzie opisu przez dziewiętnastowiecznych badaczy widzących w niej wyłącznie spis sztuczek oratorskich. Starożytna retoryka opisowa miała bowiem charakter encyklopedyczny - łączyła w sobie elementy logiki, filozofii, prawa, psychologii, teorii aktorstwa. Stąd wydaje się pożądane przywrócenie retoryce należnej jej funkcji narzędzia opisu i analizy tekstów.