-
ArtykułyTu streszczenia nie wystarczą. Sprawdź swoją znajomość lektur [QUIZ]Konrad Wrzesiński1
-
ArtykułyCzytamy w weekend. 10 maja 2024LubimyCzytać315
-
Artykuły„Lepiej skupić się na tym, żeby swoją historię dobrze opowiedzieć”: wywiad z Anną KańtochSonia Miniewicz1
-
Artykuły„Piszę to, co sama bym przeczytała”: wywiad z Mags GreenSonia Miniewicz1
Cytaty z tagiem "buddyzm" [94]
[ + Dodaj cytat]W buddyzmie podobnie jak w hinduizmie symbole odgrywają kluczową rolę, wyrażając powszechne przekonania, które umacniają ludzi w wierze, a jednocześnie są wystarczająco abstrakcyjne, by pozwolić każdej jednostce na własną ich interpretację.
Wierzę, że otwierając się na buddyzm, na hinduizm i na te wspaniałe tradycje Azji, zdobywamy cudowną szansę dowiedzenia się czegoś więcej o możliwościach tkwiących w naszych własnych tradycjach, ponieważ tamte religie dotarły, z punktu widzenia natury, o wiele głębiej niż my.
W Chinach, gdzie buddyzm rywalizował z konfucjanizmem, klasztory były schronieniem przed wojnami, biedą, bezdomnością i sieroctwem. Pomimo surowych praw dla mniszek klasztory żeńskie stanowiły jedyny azyl przed niechcianymi małżeństwami, zapewniając bezpieczeństwo w braku męskich opiekunów i dawały jedyną możliwość zaspokojenia ambicji intelektualnych. W społeczeństwie o przeważającej liczbie analfabetek wśród kobiet, chińskie mniszki potrafiły czytać i pisać, i często mogły realizować swoje powołanie do pracy naukowej, co było nie do pomyślenia w świecie zewnętrznym.
(…) Podszedł do ściany na drugim końcu pokoju. Tak, wciąż sam wisiały materialne dowody na istnienie samsin, teraz trochę zakurzone i porwane. Jak te biedne przedmioty mogły mieć wpływ na narodzenie dziecka? Wpatrując się w nie z pogardą, poczuł jak wzbiera się w nim dawna niewiara. Ludowe baśnie: chłopi i niedouczeni kapłani próbujący wyjaśnić po omacku cud życia. Pomyśleć, że jego szwagierka chciała być buddyjską mniszką! Pragnął poznać i zgłębić nowe sposoby myślenia, odnaleźć ścieżki inne od tych opisywanych przez księgi umarłych.
Mnisi [buddyjscy] jako społeczność też odgrywali dwuznaczną rolę. Niekiedy stali na czele protestów przeciw [birmańskiej] juncie, na przykład w 2007 i 2012 roku, a innym razem - niekiedy w tym samym czasie - byli tubą nacjonalistycznej polityki i rasistowskiej ideologii; pionkami w polityce władz rozgrywających religijne urazy i etniczne fobie.
Za pięć "wielkich" grzechów buddyzmu (goaku) uważano: zabójstwo, złodziejstwo, cudzołóstwo, kłamstwo i opilstwo.
Cholerne narkotyki wcale już na niego nie działały. Może to krok ku absolutnemu wyzwoleniu? Ku temu stanowi wymarzonemu przez buddystów? Tymczasem jednak mylił nirwanę z letargiem wykańczającego się ćpuna.
Każde życie jest świadectwem jakiejś filozofii.
Jaka więc jest ta rzeczywistość, jeśli nie taka, jaką ją sobie wyobrażamy? Czy jest inna? Budda mówi, iż nie jest taka, jaka się nam wydaje, ale nie jest też inna. Jest po prostu taka, jaka jest, i choć może to w pierwszej chwili brzmieć banalnie, to przecież właśnie takiej jej nie widzimy, bo zwykle musimy do niej dokleić jakieś etykietki czy oceny, o których ona sama nie ma najmniejszego pojęcia.
Ale to skąd „pochodzimy” w
najlepszym razie jest mglistymi przypuszczeniami.
W najgorszym razie przypuszczenia te stają się zgubne, gdy posłużą do
usprawiedliwiania czynów wynikłych
z niewłaściwych motywacji.