rozwiń zwiń

Spór o brak różnorodności na amerykańskim rynku książki. Największa sieć księgarni przeprasza

Ewa Cieślik Ewa Cieślik
06.02.2020

Znana amerykańska sieć księgarni Barnes & Noble chciała wpisać się w lutowe obchody Black History Month, oddając do sprzedaży książki ze specjalnie na tę okazję zaprojektowanymi okładkami. Wbrew zamierzeniom nie pokazały one jednak różnorodności rasowej i wzbudziły falę krytyki.

Spór o brak różnorodności na amerykańskim rynku książki. Największa sieć księgarni przeprasza

Od dłuższego czasu głośno mówi się o różnorodności – a raczej jej braku. Ostatnio pisaliśmy o słowach Stephena Kinga, który w felietonie dla „Washington Post” skrytykował tegoroczne nominacje oscarowe, twierdząc, że są „ustawione pod białych mężczyzn”. Na łamach lubimyczytać.pl informowaliśmy również o burzy, jaka przetoczyła się przez amerykański rynek romansów i powieści erotycznych. Grad krytyki spadł na organizację Romance Writers of America, która – jak wskazywali oburzeni pisarze i pisarki – od lat przymykała oczy na praktyki marginalizujące osoby o innym niż biały kolorze skóry. W wyniku potępienia twórców stowarzyszenie odwołało tegoroczną edycję najważniejszych w Stanach Zjednoczonych wyróżnień dla książek z gatunku romans i erotyka – nagród RITA.

Barnes & Noble świętuje Black History Month

Teraz z kolei niespokojnie jest na rynku księgarskim. Amerykańska sieć Barnes & Noble jest jedną z największych na rynku. Została założona w 1886 roku, więc może się pochwalić wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu rynku książki w Stanach Zjednoczonych. Ostatnio jednak dobre imię firmy zostało wystawione na szwank.

W Stanach Zjednoczonych luty jest tradycyjnie miesiącem, w którym obchodzi się tzw. Black History Month. W tym czasie szeroko mówi się o historii Afroamerykanów, ich wpływie na historię, kulturę i politykę USA. Barnes & Noble chciało włączyć się w świętowanie i tym samym podkreślić różnorodność w literaturze. Ich pomysł zakładał wystawienie na sprzedaż serii książek z okładkami zaprojektowanymi specjalnie na okazję Black History Month. W ramach tzw. Diverse Editions (tłum. zróżnicowane wydania) klienci sieci mieli więc okazję kupić dwanaście dzieł literatury okołomłodzieżowej, które wcześniej nie były kojarzone z rasą inną niż biała, a teraz otrzymały okładki, na których przedstawiono bohaterów jako zróżnicowane rasowo postacie.

Brązowy Frankenstein i Indianka Alicja w Krainie Czarów

Jakie książki otrzymały nową szatę graficzną? Potwór Frankensteina z powieści „Frankenstein” Mary Shelley został przedstawiony jako postać o brązowej, a nie zielonej skórze. Alicja z „Przygód Alicji w Krainie czarów” zyskała wygląd Indianki. Bohatera „Moby Dicka” wyobrażono jako starca o azjatyckich rysach, a Dorotka z „Czarnoksiężnika z krainy Oz” przypominała współczesną dziewczynę o afrykańskich korzeniach. Tego typu zmiany objęły także między innymi „Tajemniczy ogród”, „Piotrusia Pana i Wendy” oraz „Romea i Julię” czy „Emmę” Jane Austen.

Księgarnia sięgnęła więc po klasykę literatury o europejskim i amerykańskim pochodzeniu. Celem nowego sposobu przedstawienia bohaterów słynnych powieści było pokazanie czytelnikom, że opisane w nich historie również mogą dotyczyć osób o kolorze skóry innym niż biały.

„Po raz pierwszy w historii rodzice będą mogli sięgnąć po książkę i dostrzec w przedstawionej w niej historii siebie samych” – napisano na okładkach powieści.

„Zamiast pokazywać białych bohaterów jako czarnych, po prostu wydawajcie nasze książki”

Zapowiedź serii wydawniczej Diverse Editions opublikowano we wtorek 4 lutego, a dzień później książki trafiły na księgarniane półki. Od razu po tym sieć została zalana krytycznymi opiniami, w których zarówno czytelnicy, jak i pisarze nie pozostawiali suchej nitki na pomyśle Barnes & Noble. Nową serię nazwano „fałszywą” i „nonsensowną”, wskazano również, że w ten prosty sposób starano się naprawić problem, który jest wyjątkowo złożony.

„Hej, byłoby super, gdybyście mogli publikować więcej książek napisanych przez kolorowych pisarzy”. Branża książki: „Czarny Frankenstein” – napisała Brit Bennet.

Pisarz David Bowles nazwał całą akcję „głęboko rozczarowującą”, krytycznych słów nie szczędziły także Roxane Gay oraz Angie Thomas (autorka książki „Nienawiść, którą dajesz”). Nnedi Okorafor (autorka książek z gatunku fantastyki, nagrodzona Hugo i Nebulą) wyraziła swoje zdanie następująco:

To [nowa seria wydawnicza] nie jest ani szczere, ani nie stanowi rozwiązania problemu. Oczekujemy nowych opowieści, napisanych przez osoby o kolorze skóry innym niż biały (ang. people of color). Przestańcie nas wykorzystywać!

Barnes & Noble przeprasza i wycofuje książki

Barnes & Noble wysłało do mediów specjalne oświadczenie, w którym tłumaczy się ze swojej inicjatywy i zapowiada wycofanie wszystkich książek z nowej serii. W tekście przyznaje również, że okładki nie są substytutem mającym zniwelować brak czarnoskórych pisarzy, których dzieła zasługują na to, by trafić do odbiorców.

Problemy Ameryki ze zróżnicowaniem rasowym

Amerykański rynek wydawniczy od dawna zmaga się z zarzutami o brak zróżnicowania rasowego – nie tylko jeśli chodzi o wydawane książki (tu przeważają te napisane przez osoby o białym kolorze skóry), lecz także o pracowników zatrudnionych w branży. Najnowsze badanie na ten temat („The 2019 Diversity Baseline Survey Results”) udowadnia, że amerykańska branża wydawnicza jest tak samo biała, jak była cztery lata temu, gdyż wciąż ponad 76% pracowników to osoby białe. Wiele osób wskazuje na to, że pisarze o korzeniach z innych krajów mają trudności z wydawaniem własnych książek, co wpływa na całą krajową kulturę.

Organizacja Color of Change zapowiedziała, że dla niej takie okładki książek to przykład „blackface”. To określenie stereotypowych wyobrażeń, nierzadko rasistowskich, odwołujących się do przedstawień „black faces performance”, w których w XIX wieku biali aktorzy o pomalowanych na czarno twarzach parodiowali Afroamerykanów. Ich zdaniem inicjatywy, które jako czarnoskórych pokazują trzech muszkieterów czy Doktora Jekylla i pana Hyde'a, tylko zaogniają  problem. Okładki Barnes & Noble wciąż bowiem promują dzieła należące do kultury Zachodu, podczas gdy prawdziwym problemem jest nieobecność dzieł literatury napisanych przez pisarzy o innym niż biały kolorze skóry, w których czytelnicy mogliby odnaleźć własne problemy, opisane w szczery i autentyczny sposób.

PLAKAT WYKORZYSTUJĄCY MOTYW MAKIJAŻU BLACKFACE


komentarze [82]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 17.02.2020 18:11
Czytelnik

Uwaga to działa już tak.Ktos napiszę, cieszę się.Ze jestem czarny , odpowiedź jest taka.Super jesteś fajny.A jak ktoś napiszę, jestem biały.Odpowiedz jest taka ,idź stąd rasistą.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Patryk - awatar
Patryk 13.02.2020 22:27
Czytelnik

Ustalmy fakty:
1.Na Świecie istnieją różne rasy ludzkie - to jest kwestia absolutnie bezdyskusyjna.

2.Niektóre rasy (co pokazuje historia) odnajdują się w pewnych dziedzinach znacznie swobodniej niż pozostałe.

3.Świństwem jest celowe utrudnianie działalności niektórym osobom tylko ze względu na kolor skóry. To jest rasizm.

4.Świństwem i wielką niesprawiedliwością jest...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Smaczna_Książka - awatar
Smaczna_Książka 13.02.2020 12:13
Czytelniczka

Większość z Was widzi w tym artykule jedynie problem okładek z białymi ludźmi i odwrócenie się od klasyki światowej literatury aby na siłę uszczęśliwić mniejszości (które tak naprawdę nie są mniejszościami, sprawdźcie statystyki).
Problemem nie jest dotychczas wydana literatura, ale stworzenie przestrzeni w której "mniejszości" będą miały równe prawa.
Żyjemy w XXI wieku w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
AgnieszkA - awatar
AgnieszkA 12.02.2020 20:02
Czytelniczka

Idiotyzm do kwadratu. Czytam i nie wierzę. Proponuję okładkę "Anaruka, chłopca z Grenlandii" w wersji blond z niebieskimi oczami. Tak dla odmiany, żeby polskie dzieci mogły się bardziej utożsamić z bohaterem. Oczywiście to żart! Nadal zastanawiam się czy głupota ma jakieś granice?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
andeś - awatar
andeś 12.02.2020 17:51
Czytelniczka

I co się teraz stanie z tymi książkami? Na śmietnik, bo okładka się nie spodobała?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Radek - awatar
Radek 12.02.2020 14:26
Czytelnik

Ale tak odchodząc od tematu... Jako ciekawostkę mógłbym takie wydanie kupić.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
aklekot - awatar
aklekot 11.02.2020 20:21
Czytelnik

Blokowanie karier genialnych afroamerykańskich pisarzy to skandal, ale łatwo temu zaradzić. Po prostu każde wydawnictwo, pod karą likwidacji, niech wydaje określony procent książek autorstwa Afroamerykanów. Myślę, że powinno to być 60%, żeby zadośćuczynić stuleciom dyskryminacji.
A połowę każdego nakładu wydawnictwa niech mają obowiązek rozdać Afroamerykanom za darmo....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Welma - awatar
Welma 11.02.2020 20:02
Czytelniczka

Nigdy nie zrozumiem myślenia niektórych ludzi. Ja nie czytam książek ze względu na to jaki kolor skóry ma autor czy kto nim jest. Liczy się dla mnie wartość samego dzieła. W takich aspektach nie powinno mieć to znaczenia. Ogólnie - jeśli chodzi o muzykę, sztukę literaturę, każdą dziedzinę sztuki czy pracy. Nie powinno mieć znaczenia to jakie kto ma korzenie, czy ma skórę...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
meerkat - awatar
meerkat 11.02.2020 14:09
Czytelnik

Wydaje mi się, że w przypadku książek pierwszy kontakt autora z wydawnictwem następuje przez dzieło: autor wysyła, wydawca sprawdza, czy mu się podoba i czy chce książkę wydać, następnie zapada decyzja. Gdyby autorzy o innym niż biały kolorze skóry pisali książki, które z perspektywy wydawcy miałyby duże szanse osiągnąć powodzenie na rynku, prawdopodobnie byliby wydawani....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Bono - awatar
Bono 10.02.2020 09:38
Czytelnik

Bzdura bzdure bzdura pogania! Ale jak wiele idiotyzmow pewnie i ten predko stanie sie obowiazujacym prawem? A tak przy okazji.Nie chce generalizowac,ale.... Poziom prozy autorow o czarnym kolorze skory,dobrze oddaje "Kolej podziemna" Colsona Whitehead'a.Powiesc co najwyzej dobra,ale skoro rekomendowali ja:Oprah Winfrey i Barack Obama,to zgarnia wszystkie mozliwe nagrody! Bo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Leśny_ludek - awatar
Leśny_ludek 08.02.2020 18:54
Czytelniczka

Jak zaczynam poznawać nowego autora, o ile nie jest to klasyk, to zupełnie nie zwracam uwagi na to jakiego koloru jest jego skóra. Nie zakładam też że jest biała.
Ludzie bądźmy poważni.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Velvet Goldmine - awatar
Velvet 08.02.2020 18:02
Czytelnik

Kompletnie absurdalna akcja... Nie chodzi o rasizm czy jakąkolwiek inną formę nietolerancji, ale o zwyczajną poprawność historyczną. Jeśli z muszkieterów nagle zrobimy osoby czarnoskóre, będzie to po prostu śmieszne, zważywszy na czasy, jakich powieść dotyczy... Zamiast udawanej poprawności politycznej przydałoby się więcej rozsądku.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Darsky - awatar
Darsky 10.02.2020 09:31
Czytelniczka

Przecież sam autor "Trzech muszkieterów" był mulatem, więc jeśli wykreowałby czarnoskórych bohaterów nie byłoby w tym nic dziwnego :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Velvet Goldmine - awatar
Velvet 10.02.2020 12:01
Czytelnik

Autor żył w XIX wieku, natomiast powieść dotyczy czasów wieku XVII, w którym to, powiedzmy, "normy społeczne" były zgoła inne niż dwa stulecia później. Plus zawód pisarza, a gwardzisty też podlegały innym regułom.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
bozenan - awatar
bozenan 08.02.2020 09:00
Czytelnik

wszyscy anglosasi imperialiści będą się zawsze borykać z problemem rasizmu - no, ale jak się traktowało miliony ludzi gorzej niż worki ziemniaków i uważało za panów i władców świata, to takie są skutki. Szkoda tylko, że my się musimy temu przyglądać - żałosne spektakle burz medialnych z fałszywą nutą. Bo jakoś nie ma dyskusji o jakości literatury tylko o kolorze skóry...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Baldwin - awatar
Baldwin 07.02.2020 22:14
Czytelnik

Ideologiczna post-współczesność, której jednym z przejawów jest tzw. polityczna poprawność pożera własny ogon coraz większymi kęsami. Zamknięte koło absurdu. Kto to wreszcie przerwie?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 07.02.2020 20:10
Bibliotekarz

Żałosne. America is dying slowly. Love sees no color but America always will.

Jak czarny aktor zagra postać która ewidentnie była (np. w oryginalnym filmie lub powieści lub w tej historii po prostu nie pasuje czarny) to jest git i różnorodność cymesik. Ale jak biały pomaluje się na czarnego to rasizm i blackface.

Hugo Bader pomalował się na czarno by pokazać jakimi to...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Patusza - awatar
Patusza 07.02.2020 16:01
Czytelniczka

Łał. Już dawno na żadnym portalu nie widziałam tylu rasistów i ksenofobów na raz. Jesteśmy na portalu czytelniczym, i wydawać by się mogło, że osoby oczytane mają szersze horyzonty, a tu figa z makiem.
Niektórzy naprawdę popłynęli, bo najwyraźniej mają ogromny problem z czytaniem ze zrozumieniem (a uczą tego w szkole podstawowej). Bo nie chodzi o to, żeby wydawać książki...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
tsantsara - awatar
tsantsara 07.02.2020 22:01
Bibliotekarz

Och, mamy nareszcie jednego sprawiedliwego pośród samych rasistów! Która to szkoła podstawowa może czuć się tym faktem zaszczycona?
Owszem, chodzi także o to, by wydawać literaturę natywną, tworzoną w językach Azji, Afryki (czarni może nie mają starej tradycji literackiej - nie ten klimat dla ksiąg - ale mają ludowe opowieści; no i Arabowie z bogatą literaturą) - bo tam są...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
karp_Kacper - awatar
karp_Kacper 07.02.2020 22:12
Czytelnik

Też właśnie czuję zdziwienie i niesmak.

To jest w ogóle temat dotyczący kraju leżącego 7000 km od Warszawy, kraju w którym 30% ludzi nie jest biała. Ale zignorujmy dystans, zignorujmy fakty i piszmy po polsku zaangażowane komentarze o upadku amerykańskiej cywilizacji, które na pewno coś zmienią. Ludzie jednak są dziwni.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Rossellinique - awatar
Rossellinique 08.02.2020 02:05
Czytelniczka

Co znaczy, że jest marginalizowana? Bo wg mnie to proste, przedsiębiorstwo nie wydaje jakiejś książki tylko dlatego, że się to nie opłaca. Dziś mało kto pozwoli sobie na świadomie odrzucenie czegoś ze względu na kolor skóry osoby która to oferuje, poza tym to logiczne, firmy istnieją by zarabiać pieniądze i jeśli coś im je da to to wezmą. Już większą pretensję można by mieć...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
karp_Kacper - awatar
karp_Kacper 08.02.2020 07:38
Czytelnik

Ej ludzie, serio, skąd wy macie na ten temat tyle liter?

Kultura to jest jedno wielkie przemalowywanie okładek: bierze się motyw, który gdzieś się sprawdził i przepisuje się go na lokalne problemy i lokalne warunki. Równie dobrze możecie być oburzeni o to, że Jezus i jego matka są malowani z włosami blond i o niebieskich oczach. Albo o Leonardo DiCaprio, który jako Romeo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
KotGacek _ - awatar
KotGacek 08.02.2020 12:12
Czytelnik

Na to jest bardzo prosta recepta: niech ci, którzy czują się odrzuceni, założą własne wydawnictwo i niech się wydają. Robienie durnej rewolucji kulturowej, bo odrzucili mi arcydzieło, do niczego nie prowadzi. Miernoty zresztą zawsze znajdą powód do biadolenia, na zły świat, na rasizm, na gender, na gejów, na dupcię maryni.

"Kultura to jest jedno wielkie przemalowywanie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 09.02.2020 12:45
Autor

Bzdura totalna. Bzdura. Gdy słucham sobie jazzu, to w większości przypadków czarni grają lepiej. Podobnie jak w koszykówkę. Biali natomiast lepiej grają muzykę klasyczną i Szekspir też był biały. Różnorodność polega na tym, że widzimy i szanujemy wszystkie kolory, a nie mieszamy wszystko z wszystkim i odbieramy jednym coś, co do nich należy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 07.02.2020 15:26
Autor

Pan Twardowski też byłby czarny. I Sędzia Soplica.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jarosław Zalewski - awatar
Jarosław Zalewski 07.02.2020 11:59
Czytelnik

"Spór o brak różnorodności na amerykańskim rynku książki. Największa sieć księgarni przeprasza" - czemu tytuł artykułu nie precyzuje dokładniej czego dotyczy spór o różnorodność? Wiedząc że dotyczy ilości pigmentu w skórze człowieka, nie kliknąłbym w artykuł.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
EraPapieru Blog - awatar
EraPapieru Blog 07.02.2020 10:01
Czytelnik

Wydawnictwo zrobiło coś głupiego. Ale jeżeli chodzi o drugą stronę sporu, to jestem przeciwna wydawania książek tylko dlatego, że autor ma inny kolor skóry niż biały. Powinny być wydane, bo są dobre. To jak z parytetami. Nie chciałabym, aby moja praca była wyróżniona tylko dlatego, że urodziłam się kobietą na co wpływu nie miałam, ale chce być doceniona za bycie dobrą w tym...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Agunia - awatar
Agunia 07.02.2020 13:00
Czytelniczka

Bardzo mądre słowa, niestety we współczesnym świecie, najważniejsze jest przypodobanie się danej grupie społecznej,aby broń Boże, nie być posądzonym o rasizm,ksenofobię, seksizm,czy homofobię. Przynajmniej takie,jest moje zdanie. Niedawno czytałam,że jakaś znana piosenkarka (nie pamiętam,o kogo chodziło) nie czyta, swoim dzieciom tradycyjnych baśni np. Kopciuszek, Śpiąca...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Patusza - awatar
Patusza 07.02.2020 16:04
Czytelniczka

Spór nie jest o to, żeby wydawać byle co tylko dlatego, że osoba NIE jest biała, tylko o to, że zamiast zauważyć dobrą literaturę osoby "kolorowej", wydawnictwa wolą wydać byle co osoby białej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
EraPapieru Blog - awatar
EraPapieru Blog 07.02.2020 17:38
Czytelnik

Ponieważ "byle co" się sprzedaje. Smutne ale prawdziwe. Gdyby czytelnicy kupowali lepszej jakości literaturę, to półki w księgarniach nie uginałyby się pod chłamem.
Ale to już temat na dłuższą dyskusję.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Patusza - awatar
Patusza 07.02.2020 18:39
Czytelniczka

Ale to też nie o to chodzi, że "byle co" się sprzedaje, tylko o to, że wydawnictwa uważają, że "byle co" osoby białej jest lepsze niż "nie byle co" osoby ciemnoskórej, i dlatego "byle co" jest wydawane.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ixina - awatar
Ixina 07.02.2020 22:26
Czytelnik

Zgadzam się jak najbardziej, że rasa autora nie powinna mieć żadnego znaczenia przy ocenie literatury (i czuję się teraz tak, jakbym napisała, że nie powinien mieć znaczenia kolor czapki sąsiada).
Ale nie czytałabym dziecku Kopciuszka czy Śpiącej Królewny (dla jasności - nie mówię o jakiejś absolutnej cenzurze, po prostu nie byłyby to książki, do których bym zachęcała)....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
EraPapieru Blog - awatar
EraPapieru Blog 09.02.2020 17:07
Czytelnik

Patusza - gdyby ludzie zrezygnowali z kupowania byle czego, to wydawnictwa nie miałyby wyjścia tylko wydawałyby coś wyższej jakości. Jeżeli sprzedawaliby się autorzy, którzy akurat mają ciemniejszą skórę, to właśnie ich książki trafiałyby na rynek. Dlaczego? Bo hajs się musi zgadzać. Nie dotyczy to oczywiście tylko koloru skóry autora. Książka to produkt, który wydawca chce...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 07.02.2020 07:26
Czytelnik

Kiedys słyszałem,że Sienkiewicz to rasistą był.Chodzi o Kalego

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
tsantsara - awatar
tsantsara 07.02.2020 11:11
Bibliotekarz

To nie kiedyś, bo nie dalej chyba jak w tym tygodniu na swoim twitterze tytan dziennikarstwa Jacek Żakowski objawił światu tę straszliwą nowinę. Odkrył to nagle, czytając "W pustyni i w puszczy" dzieciom.... Przy takich reprezentantach "inteligencji" niedługo będziemy przepisywać całą literaturę i historię na bieżąco, żeby była zgodna z bieżącą linią partii Wielkiego Brata...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
kryjab20 - awatar
kryjab20 07.02.2020 03:15
Czytelnik

Ja to jestem całym sercem z Panem Wojciechem Cejrowskim, on kiedyś w pewnym wywiadzie powiedział że "z głupkami nie należy rozmawiać, przed głupkami trzeba się bronić" i ja się tego trzymam bo ta cała walka o różnorodność to są jakieś kpiny, to wina białych że piszą więcej książek od czarnych? Przecież w Ameryce już dawno podziałów niema wszyscy się uczą w tych samych...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ixina - awatar
Ixina 07.02.2020 22:18
Czytelnik

Zawsze warto rozmawiać. Bo jak bronić swoich racji, jeśli nie słowem? Siekierą? Ironizuję, bo można rzecz jasna głosem w wyborach - ale szkoda na tym poprzestawać.
Dyskusja otwiera oczy, pomaga sprecyzować swoje poglądy, zastanowić się nad nimi, czasem zawahać, zrozumieć drugą stronę.
Ludziom w głowach przewraca się nieustannie, i czasem są to pozytywne przewroty ;) Ja...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
jatymyoni - awatar
jatymyoni 06.02.2020 23:11
Bibliotekarz

Ostatnio w jakiejś rozgłośni radiowej odbyła się dyskusja, że "Pan Tadeusz" ma fragmenty antysemickie i trzeba coś z tym zrobić. Dyskusja była bardzo poważna i wskazywano cytaty antysemickie. Czy nie dochodzimy do absurdów. Piętnuje się książki pisane w poprzednich latach za słowo "murzyn", tak jakby w tych czasach istniało inne określenie.Może jeszcze wyrzucić do kosza...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 07.02.2020 07:24
Czytelnik

Wierzyć się nie chcę,że to się dzieje

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
tsantsara - awatar
tsantsara 06.02.2020 22:12
Bibliotekarz

Słusznie ktoś napisał: wydawać czarnych, nie przemalowywać "białej" literatury (jakby rzeczywiście miała kolor) na czarno. Podobnymi akcjami tylko się wprowadza rasizm tylnymi drzwiami - uprzedzenia oczywiście istnieją wśród białych i "kolorowych", ale jak się ludzi zaczyna tak dzielić w rzeczywistości, to zaczynają się im tworzyć podziały w głowach. Parytety raczej nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Airain - awatar
Airain 06.02.2020 21:11
Czytelniczka

Rasizm istnieje. rasizm jest problemem. Ale nie da się rozwiązać problemu rasizmu ani takimi akcjami, ani protestami przeciwko nim.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jatymyoni - awatar
jatymyoni 06.02.2020 23:01
Bibliotekarz

Tyle tylko, że rasizm może być z obu stron.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
jatymyoni - awatar
jatymyoni 06.02.2020 20:38
Bibliotekarz

Czy nie będzie "Czytamy w weekend"?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 06.02.2020 21:10
Czytelnik

Poczekaj do jutra

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jatymyoni - awatar
jatymyoni 06.02.2020 21:57
Bibliotekarz

Przepraszam, gdzieś mi jeden dzień uciekł.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Armand_Duval - awatar
Armand_Duval 06.02.2020 20:30
Czytelnik

Niech cała Ameryka (a później reszta świata) przeprosi w końcu za niewybaczalną zbrodnię bycia białą, obieca poprawę i po kłopocie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Wiwchan - awatar
Wiwchan 06.02.2020 19:59
Czytelnik

Odwoływanie się do wizualiów czyli okładek w kontekście książek jest wyjątkowo zabawne. Smutne jest zaś, że do uniwersalnych historii próbuje dostosowywać podziały.

Jeśli jakakolwiek mniejszość byłaby zyskownym (czyli częstym) kupującym, to rynek wydawniczy by o takiego klienta walczył już dawno i dbał o niego. Tak się jednak nie dzieje i żadne odgórne akcje na to nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Rossellinique - awatar
Rossellinique 06.02.2020 19:43
Czytelniczka

Owszem zgadzam się z tym by nie blokować artystów 'kolorowych' ALE absurdem byłoby dla mnie wydanie książki tylko dlatego, że napisał ją np Nigeryjczyk. Może zamiast szukać problemu w kolorze skóry poszukają go tam gdzie naprawdę jest? Może po prostu część z tych osób nie chce być w tej branży czy innych, a zafiksowani biali na siłę wpychają ich wszędzie.
Uważam, że dziś...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Armand_Duval - awatar
Armand_Duval 06.02.2020 20:35
Czytelnik

Tylko, że dzisiaj gdy się nie obronisz to idzie przekaz, że nie z powodu bycia kiepskim tylko ze względu na kolor skóry, orientację seksualną, płeć, pochodzenie, wyznanie etc. Ludzie uwielbiają winą za własną niekompetencję obarczać innych.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Virgo13 - awatar
Virgo13 09.02.2020 18:52
Czytelnik

dziś nie patrzy się na to kto wydał utwór ale czy nam się podoba

Właśnie nie. Dziś się na to nie patrzy. Powinno się zawsze patrzeć wyłącznie na to, ale akurat DZIŚ się na to nie patrzy.

Zresztą widzisz jaka była reakcja na próbę przypodobania się :).

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Rossellinique - awatar
Rossellinique 10.02.2020 02:12
Czytelniczka

"na próbę przypodobania się :)"
Może dlatego taka właśnie była reakcja? Na dodatek nagłośniona próba to była.

Ja osobiście i zapewne wielu innych, nie zwracam uwagi nie tyle na kolor czy pochodzenie autora książki co nawet na jego płeć. Rzadko również zwracam uwagę na imię i nazwisko. Wyjątek to gdy, że potrzebuję wyszukać gdzieś, ale też traktuję to pobieżnie, bardziej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Virgo13 - awatar
Virgo13 10.02.2020 04:58
Czytelnik

@Rossellinique
I dlatego na wszelkie próby segregacji - z tego czy innego względu - jakie podejmują te tak zwane mniejszości na własny użytek i życzenie należałoby odpowiadać ciszą i pobłażliwym uśmiechem, wzruszeniem ramion, jak na internetowy trolling, ponieważ dotarliśmy do absurdu. A nic tak skutecznie nie uśmierca trolla jak obojętność na jego sztuczki.

Jestem już w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 06.02.2020 19:40
Czytelnik

Skoro tak USA kocha poprawność polityczną,to dlaczego.Bohaterami komiksów,są biali .Superman, Spiderman ,Batman są biali.A może po prostu,biali są lepszymi pisarzami niż czarni.A Ameryka nadal przeprasza za XIX w

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Emina - awatar
Emina 11.02.2020 16:57
Czytelnik

"...biali są lepszymi pisarzami niż czarni" - to jest czysty rasizm. Naprawdę trudno uwierzyć, że "czytasz cały czas", widać czas na dobre pożegnać się z przekonaniem, że czytanie książek prowadzi do mądrości.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Radek - awatar
Radek 12.02.2020 10:28
Czytelnik

Co do bohaterów komiksów:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_black_superheroes

Co do pisarzy - historycznie białych pisarzy, których potrafimy ze zrozumieniem przeczytać jest na pewno najwięcej. Czy są lepsi to nie wiem. Podejrzewam, że Chińczycy, Japończycy, czy świat arabski mają co najmniej podobny dorobek literacki, tylko po prostu my ich nie czytamy, bo nie mamy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Stysiek - awatar
Stysiek 14.02.2020 08:19
Bibliotekarz

"...biali są lepszymi pisarzami niż czarni" - tobnie jest rasizm droga Emino, tylko teza. Dodatkowo prawdziwa lub bliska prawdzie. Pójdę dalej, rynek lubi pieniądz, a pieniądz pochodzi z obrotu i sam kształtuje podaż. Jest tyle książek o białych bohaterach, bo odsetek czytających białych jest dużo wyższy niż czytających czarnych. Po cholerę na siłę wciskać wszędzie tą...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Emina - awatar
Emina 14.02.2020 15:55
Czytelnik

" Rasizm opiera się na przekonaniu, że różnice w wyglądzie ludzi niosą za sobą niezbywalne różnice osobowościowe i intelektualne.." (Wikipedia)

Zaiste zadziwiające, że w XXI wieku na portalu czytelniczym trzeba tłumaczyć ten fakt. Snucie przypuszczeń, że biali piszą lepiej niż czarni, zieloni, czy fioletowi, to nie jest teza, to jest rasizm, tak jak antysemityzm nie jest...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
kelly_kot_egzotyczny - awatar
kelly_kot_egzotyczny 06.02.2020 18:44
Czytelniczka

Nie ma jak robić z igły widły...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam