-
ArtykułyDzień Bibliotekarza i Bibliotek – poznajcie 5 bibliotecznych ciekawostekAnna Sierant12
-
Artykuły„Kuchnia książek” to list, który wysyłam do trzydziestoletniej siebie – wywiad z Kim Jee HyeAnna Sierant2
-
ArtykułyLiteracki klejnot, czyli „Rozbite lustro” Mercè Rodoredy. Rozmawiamy z tłumaczką Anną SawickąEwa Cieślik2
-
ArtykułyMatura 2024 z języka polskiego. Jakie były lektury?Konrad Wrzesiński9
Cytaty z tagiem "oleg w. leszczak" [2]
[ + Dodaj cytat]
Wiedza nie jest częścią aktu myślenia,jeszcze nie jest albo już nie jest.Wiemy o czymś nawet wtedy,gdy o tym nie myślimy i nie mówimy.To znaczy jeszcze nie myślimy i nie mówimy,a także już nie myślimy i nie mówimy.
Wiedza jest inwariantem informacji istniejącym w trybie ściśle potencjalnym.
Teraźniejszość może być pojęta nie sama w sobie, a tylko jako przyszłość stająca się przeszłością. Przeszłość można zrozumieć przede wszystkim jako teraźniejszość w odniesieniu do przyszłości. Przyszłość natomiast jest niczym innym jak teraźniejszością wobec przeszłości. Można też użyć następujących formuł: przyszłość zmienia teraźniejszość w przeszłość, przeszłość zaś czyni teraźniejszość przyszłością, teraźniejszość natomiast zmienia przyszłość w przeszłość, stając się jednocześnie pierwszą i drugą.
Inaczej mówiąc, istnienie czegoś teraz jest możliwe tylko dlatego, że istnieje warunek przejścia stanu poprzedniego (przeszłego) w następujący (przyszły). Każdy stan teraźniejszy kiedyś był przyszłym i stanie się przeszłym. Wszystko, co kiedyś było przyszłością, jest teraz teraźniejszością i stanie się przeszłością. Wszystko, co się stało przeszłością, kiedyś było teraźniejszością, a jeszcze wcześniej – przyszłością. Lecz to wszystko to nie realne wydarzenia świata obiektywnych i niezależnych od nas rzeczy w samych sobie, ale tylko i wyłącznie, umowy kształtowania naszego doświadczenia wewnętrznego.