cytaty z książki "Budda. Portret człowieka przebudzonego"
katalog cytatów
[+ dodaj cytat]
Słowo "joga" pochodzi od czasownika 'judź': "ujarzmiać" lub "wiązać". Celem jogi było połączenie umysłu jogina z jego Jaźnią i okiełznanie wszystkich psychicznych sił i impulsów, aby świadomość zjednoczyła się w sposób zazwyczaj dla ludzi nieosiągalny.
(...) Mędrcy i prorocy epoki osiowej uświadamiali sobie coraz bardziej, że największą przeszkodą w doświadczeniu poszukiwanej przez nich absolutnej i świętej rzeczywistości jest egoizm. Mężczyźni i kobiety chcący pojąć istotę Boga, brahmana czy nibbany musieli porzucić tak powszechną ludzką przywarę, jaką jest samolubstwo. Chińscy filozofowie nauczali, że chcąc osiągnąć oświecenie, trzeba podporządkować swoje pragnienia i zachowanie podstawowym rytmom życia.
Tanha (tryszna): "Pragnienie" lub "pożądanie", które jest najpotężniejszą przyczyną cierpienia.
Niechaj wszystkie istoty będą szczęśliwe! Słabe czy silne, wysokiego, średniego czy niskiego stanu,
małe czy wielkie, widzialne czy niewidzialne, bliskie czy odległe,
żyjące czy dopiero mające się narodzić - oby wszystkie były w pełni szczęśliwe!
Niech nikt nigdzie nie okłamuje nikogo ani nie pogardza żadną istotą.
Oby nikt z powodu złości czy nienawiści nie życzył źle ani jednemu stworzeniu!
Troszczmy się o wszystkie istoty jak matka o swoje jedyne dziecko!
Oby nasze pełne miłości myśli przenikały cały świat - w górę, w dół
i wszerz - bez granic; niezmierzona życzliwość dla całego świata,
nieograniczona, wolna od nienawiści i wrogości!.
- wiersz z kanonu palijskiego.
Samsara: "Nieustanna wędrówka", cykl śmierci i odrodzenia, który popycha ludzi od jednego żywota do drugiego; ulotność i niepokój doczesnej egzystencji.
Ahimsa: "Niekrzywdzenie", zasada etyczna wyznawana przez wielu ascetów w północnych Indiach w celu przeciwdziałania agresji nowych państw.
(...) Jogini uważali, że Jaźń można w sobie wyzwolić tylko wtedy, gdy zniszczy się normalne procesy myślowe, wygasi myśli i uczucia oraz usunie nieświadome wasany, które stawiają opór oświeceniu.
Pratjahara: W jodze "wycofanie, powściągnięcie zmysłów", czyli zdolność kontemplowania przedmiotu samym intelektem.