Broń matematycznej zagłady
- Kategoria:
- informatyka, matematyka
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2017-09-18
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-09-18
- Data 1. wydania:
- 2017-01-01
- Liczba stron:
- 300
- Czas czytania
- 5 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788301195250
- Tłumacz:
- Marcin Zieliński
- Tagi:
- matematyka algorytmy big data modele matematyczne
Książka dedykowana wszystkim przegranym
Danych jest po prostu za dużo. Bo kiedy na świecie żyje ponad 7 mld osób osobne rozpatrzenie każdego wniosku kredytowego czy aplikacji na studia jest po prostu niemożliwe. Na szczęście firmy mają do dyspozycji big data – algorytmy i modele matematyczne, których zadaniem jest przetwarzanie ogromnej liczby danych. Ich moc obliczeniowa pozwala przetworzyć o wiele więcej informacji niż standardowe procedury. Przede wszystkim są jednak niezależne i wolne od uprzedzeń i wykonują tylko jedno zdanie: wskazać poprawny, obiektywny i właściwy wynik.
To idealny obraz. Problem polega na tym, że podobne algorytmy pisane są przez ludzi, a ci bardzo rzadko bywają obiektywni. W konsekwencji zaprojektowane przez nich narzędzia zamiast opisywać świat, kreują rzeczywistość zgodnie z tym, w co wierzy ich stwórca. To właśnie Broń Matematycznej Zagłady – Beemzet – ten szczególny rodzaj algorytmu, który działa poza prawem i zasięgiem naszego wzroku. Mechanizmy, o których pisze Cathy O’Neil, nie tylko przemycają szereg uprzedzeń i dyskryminujących czynników, ale przede wszystkim wykorzystują ludzkie słabości. Z ich powodu parabanki pogrążają ubogich i zdesperowanych a słabo wykształceni kończą na uczelniach, których dyplomy nie mają żadnej wartości.
Książka Cathy O’Neil została nominowana do National Book Award for Nonfiction 2016.
O’Neil, matematyczka i weteranka kryzysu finansowego z Wall Street, podąża tropem przegranych i skrzywdzonych, odkrywając kolejne Beemzety wszędzie: na uczelniach i w szkołach, w sieciowych restauracjach, służbie zdrowia, internetowych agencjach reklamowych, bankach, towarzystwach ubezpieczeniowych, policji, mediach społecznościowych czy podczas kampanii wyborczych…