Przeczytasz Orzeszkową z prezydentem? Narodowe Czytanie „Nad Niemnem” już 9 września

Anna Sierant Anna Sierant
26.08.2023

„Nad Niemnem”, najbardziej znana powieść Elizy Orzeszkowej, zostanie bohaterką 12. edycji Narodowego Czytania, akcji organizowanej przez prezydenta RP od 2012 roku. Lekturę wybrano m.in. dlatego, że porusza temat powstania styczniowego, którego 160. rocznicę obchodzimy w tym roku.

Przeczytasz Orzeszkową z prezydentem? Narodowe Czytanie „Nad Niemnem” już 9 września Para prezydencka czyta w Ogrodzie Saskim "Balladynę" Juliusza Słowackiego, 2020, autorka zdjęcia: Eliza Radzikowska-Białobrzewska/KPRP, źródło: prezydent.pl

Prezydent: To książka nastrojowa, napisana barwnym językiem, a zarazem donośna i sugestywna w swoim patriotycznym przesłaniu

Wokół „Nad Niemnem” od lat toczy się wśród uczniów (i nie tylko) niemało dyskusji – jedni się książką zachwycają, inni nie są w stanie przebrnąć przez liczne opisy przyrody. Powieść powstawała w latach 1886–1887, została wydana w roku 1888 i dobrze przyjęta przez wielu krytyków, np. Stanisław Brzozowski nazwał nawet Orzeszkową „młodszą siostrą Mickiewicza”. Z kolei Zofia Nałkowska w 1929 roku, podczas przemówienia wygłoszonego z okazji odsłonięcia pomnika Orzeszkowej w Grodnie, mówiła: „W wielkim jej dziele zawarta jest wszystka przebogata piękność tego kraju i wszystkie rozdzierające go dramaty dziejowe. Jej mądra dobroć znajdowała na nie ratunek nie w rozjątrzeniu i walce, lecz w głębokim poczuciu prawa i braterstwa”. „Nad Niemnem” zostało również sfilmowane. Pierwsza ekranizacja została zrealizowana w 1939 roku, jednak film zaginął podczas drugiej wojny światowej. Kolejnym nakręconym na jej podstawie obrazem był ten z 1987 roku.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, w liście wystosowanym z okazji kolejnej już edycji Narodowego Czytania, podkreśla, że to umiłowanie przez Orzeszkową naturalnego piękna warto docenić. Dlatego zachęca:

Odkryjmy na nowo atmosferę tego dzieła, bogatą nadniemeńską przyrodę, wspaniałe pejzaże i krajobrazy. Przypomnijmy wreszcie ważne dziedzictwo Powstania Styczniowego, które powraca we wspomnieniach bohaterów i legendzie jako symbol i fundament narodowej pamięci i którego znaczenie jest istotne także dla innych narodów naszego regionu.

To jednak nie jedyny cel, jaki stawia przed sobą – jak i przed innymi czytelnikami powieści Orzeszkowej – prezydent. Tegoroczna lektura ma pogłębić namysł nad tym, jak współcześnie odczytujemy historię i jak o niej pamiętamy. „I żeby, zwłaszcza dzisiaj, w obliczu agresywnego rosyjskiego imperializmu, odwołując się do powstańczego czynu, powieść Orzeszkowej jeszcze bardziej umocniła przekonanie o podstawowym prawie każdego narodu do własnej wolności i suwerenności”.

Tegoroczne Narodowe Czytanie odbędzie się 9 września. Na stronie Kancelarii Prezydenta znajduje się formularz dla wszystkich, którzy chcieliby włączyć się do akcji i zorganizować czytanie tekstu „Nad Niemnem” w swoim mieście, gminie czy instytucji.

Narodowe Czytanie: najpierw był „Pan Tadeusz”

Pierwszą lekturą wybraną przez organizatorów akcji Narodowe Czytanie był w 2012 roku „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza. Rok później odbyło się czytanie dzieł Aleksandra Fredry, w roku 2014 przyszedł z kolei czas na „Trylogię” Henryka Sienkiewicza. Rok 2015 należał do Bolesława Prusa i „Lalki”, a kolejny znów do Henryka Sienkiewicza – tym razem czytano „Quo vadis”. Następnie przyszedł czas na „Wesele” Wyspiańskiego, a w roku 2018, jako że Polska obchodziła setną rocznicę odzyskania niepodległości, wybrano „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego. Dodatkowo przez cały rok czytano „Antologię Niepodległości”, czyli specjalnie przygotowany zbiór powstałych na przestrzeni wieków utworów „zaliczanych do kanonu polskiej literatury patriotycznej”. W 2019 roku w ramach Narodowego Czytania jako lekturę wybrano „Nowele polskie” autorstwa Elizy Orzeszkowej, Marii Konopnickiej, Brunona Schulza, Władysława Stanisława Reymonta, Stefana Żeromskiego, Henryka Sienkiewicza i Henryka Rzewuskiego. Wyboru utworów dokonała para prezydencka ze stu propozycji przesłanych do Kancelarii Prezydenta. W 2020 roku przyszedł czas na „Balladynę” Słowackiego, w roku 2021 – na „Moralność Pani Dulskiej” Zapolskiej, a rok temu odbyło się Narodowe Czytanie „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza.

Dołączycie do Narodowego Czytania w tym roku? Podobało się wam „Nad Niemnem”, a może jego lekturę macie dopiero przed sobą?

Pamiętajcie również, że na każdą z wymienionych książek możecie ustawić alert cenowy LC!


komentarze [77]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Sewer - awatar
Sewer 08.08.2024 17:19
Czytelnik

Panu Prezydentowi przydałoby się przeczytać Konstytucje Rzeczypospolitej Polskiej (na głos i ze zrozumieniem) .

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Daguchna - awatar
Daguchna 31.08.2023 23:58
Czytelniczka

Nie przepadam za "Nad Niemnem", ale Narodowe Czytania zawsze są okej - w tym roku przy okazji interesuje mnie, jak wybrną z niezbyt ciekawego jak dla mnie tekstu. A tych wszystkich ekspertów od "polityki" (cudzysłów celowy), którym nie podoba się osoba promotora i KONIECZNIE muszą ogłosić o tym całemu światu pozostaje zbyć śmiechem :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Piotr - awatar
Piotr 30.08.2023 15:29
Czytelnik

Ech, gdyby jeszcze czytali na zmianę "120 dni Sodomy" Markiza de Sade.... jakoś mało oryginalna ta prezydencka para.....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 31.08.2023 11:45
Bibliotekarz

LOL, a jaką wartość mają wynurzenia Markiza pisane w Bastylii? Poza rozrywkowymi oczywiście  😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Jax On - awatar
Jax On 30.08.2023 14:09
Czytelnik

Nie wiem o co takie halo w komentarzach, skąd to oburzenie... Ta akcja dzieje się co roku...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
enKage - awatar
enKage 29.08.2023 20:49
Czytelnik

W Nad Niemnem opisy przyrody są akurat najciekawsze. Tragedią całkowitą jest cała reszta: całe trzy wydarzenia, zakończenie tak naiwne, że nawet przedszkolak walnie się w czoło i galeria ekstremalnie irytujących postaci, z dokładnie jedną cechą, wałkowaną przez dziesiąt stron - i tak mamy 60 stron o Emilii, jak ją boli głowa, ze 150 stron wiecznego brandzlowania się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
lourdes - awatar
lourdes 30.08.2023 20:39
Czytelniczka

Ja co prawda tej lektury nie czytałam, ale w książkach bardzo lubię wszelkie opisy przyrody, zmian natury. Nie wiem czy kiedyś ją przeczytam, ale uważam, że takie opisy nawet długie są największą wartośią książek obyczajowych i nie tylko bo bardzo też to lubię w kryminalnych.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
odrobina_literatury - awatar
odrobina_literatury 29.08.2023 14:40
Czytelnik

Wszyscy w komentarzach wylewają kwas na prezydenta, a ja wspomnę tylko że to zawsze jakaś akcja promowania czytelnictwa. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kuba - awatar
Kuba 29.08.2023 14:52
Czytelnik

Pan Prezydent jest wybitnym promotorem czytelnictwa. Nawet Oldze Tokarczuk pogratulował nagrody Nobla. Dwa miesiące po jej wręczeniu.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
odrobina_literatury - awatar
odrobina_literatury 29.08.2023 14:55
Czytelnik

@Kuba no dobra, ale mi nie chodzi o osobę prezydenta a o samą akcję

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kuba - awatar
Kuba 29.08.2023 15:03
Czytelnik

@Fawariskażda akcja promowania czytelnictwa jest godna uwagi. Pytanie tylko co jest szczerą intencją a co cynicznym aktem budowania swojego wizerunku. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zhabi - awatar
Zhabi 29.08.2023 16:40
Czytelnik

W polityce jest wszystko podyktowane budowaniem swojego wizerunku, więc nawet nie ma co brać tego argumentu pod uwagę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kuba - awatar
Kuba 29.08.2023 16:47
Czytelnik

@Zhabi niekoniecznie, choć we istocie w Polsce brakuje autorytetow które mogłyby sobie na to pozwolić. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
enKage - awatar
enKage 29.08.2023 23:11
Czytelnik

Serio? Największą zasługą Nad Niemnem jest raczej zniechęcenie całych pokoleń Polaków do czytelnictwa. Skoro Meminem chce promować czytelnictwo, to mógłby zabrać się za inne dzieło

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
lourdes - awatar
lourdes 30.08.2023 20:42
Czytelniczka

Jeśli ktoś nie chcę czytać, nie ma ochoty na rozpoczęcie takiej przygody lub nie spodobało mu się jeśli już czytał i zwyczajnie się nudzi przy książkach, to kto by tego nie promował, to żadna promocja nic nie wskóra. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Kuba - awatar
Kuba 29.08.2023 13:32
Czytelnik

Nieśmiało wspomnę, że owo czytanie doskonale wpisuje się w kampanię wyborczą partii rządzącej mającą na celu być może i zjednanie sobie elektoratu wychodzącego nieco poza narrację zawartą w koszmarku "Ostry cień mgły"  A będzie to czynił człowiek, który w żaden sposób nie łączy mi się z literaturą jakiegokolwiek gatunku jak rownież ten, który nie wcisnął hamulca wobec...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
EmaxDomina - awatar
EmaxDomina 29.08.2023 12:28
Czytelniczka

Najlepiej niech czyta powoli całość do końca kadencji, nie robiąc nic poza tym

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
andrzej20591486 - awatar
andrzej20591486 28.08.2023 23:00
Czytelnik

Bardzo proszę dziennikarzy "lubimyczytać" o unikanie artykułów które mogą dzielić sympatyków waszego portalu. Nie chcemy czytać z żadnym politykiem, szczególnie z takimi którzy dzielą Polaków (dowód w komentarzach) Czytanie książek to przyjemność, relaks i edukacja. Trzymajcie się tego, jeszcze raz proszę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 31.08.2023 11:50
Bibliotekarz

Eeeee, tam, podobny apel już był bo LC porusza wiele tematów, które polaryzują użytkowników. Odpowiedź była zawsze jedna - nie możemy unikać tematów trudnych czy kontrowersyjnych... no i w sumie słusznie, bo gdyby unikać wszystkiego co budzi dyskusje... to o czym byśmy rozmawiali? Przecież nawet książki, to jakie czytamy i lubimy, nas dzielą.

Czym innym jest kultura i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Łukasz_Gugulski - awatar
Łukasz_Gugulski 28.08.2023 20:25
Czytelnik

Z prezydentem poczytałbym konstytucję.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ghia - awatar
Ghia 28.08.2023 15:22
Czytelniczka

Temu Państwu już podziękujemy..

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 28.08.2023 13:23
Bibliotekarz

Doceniam "Nad Niemnem" ale jeśli wybór uzasadniono tym, "że porusza temat powstania styczniowego, którego 160. rocznicę obchodzimy w tym roku." to jest to słabe. Przecież jest tyle książek, które o wiele bardziej nawiązują do powstania styczniowego np.  Echa leśne.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Echa leśne
maciej_333 - awatar
maciej_333 28.08.2023 12:01
Czytelnik

Czy nawet tu trzeba pakować PiS i wszystko co z nimi związane??? Kto ma ochotę oglądać tego człowieka?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 28.08.2023 13:20
Bibliotekarz

To jest prezydent Polski. Ja wiem, że utożsamiasz go z jedną partią... ale na litość boską, pisanie o inicjatywach prezydenta RP to nie "pakowanie PiS".

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MoVers - awatar
MoVers 28.08.2023 14:47
Czytelniczka

narodowe czytanie jest co roku i to fajna incjatywa - czytelnicza ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
maciej_333 - awatar
maciej_333 29.08.2023 10:58
Czytelnik

@Lis Gracki Jak najbardziej jest to ładownie PiS w kolejne możliwe miejsce. Napisałem też o tym w następnym akapicie. Prezydent jest jaki jest lub jest taki na jakiego zasługujemy. Nie będę tu więcej pisał z uwagi na fakt iż obraza głowy państwa to przestępstwo. Oczywiście, że lubimyczytać.pl to czyjaś inicjatywa komercyjna tj. kwestia zysku z reklam. Jednak tym razem ktoś...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 29.08.2023 11:17
Bibliotekarz

Jeśli wszędzie widzisz TYLKO politykę... no cóż, mogę jedynie powiedzieć, że to przykre i smutne. Ubolewam...

Prezydent w Polsce pełni funkcję reprezentacyjną, nic dziwnego, że podejmuje się działać w akcjach społecznych. Ty możesz w tym widzieć politykę (może jakby to był prezydent na którego oddałeś głos i lubisz, to polityka to już by nie była).

LC poinformowało o...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
maciej_333 - awatar
maciej_333 29.08.2023 14:22
Czytelnik

@Lis Gracki Spróbuj zatem zaprzeczyć temu, co napisałem na końcu mojej poprzedniej wypowiedzi:
Prezydent czytałby nawet skład chemiczny środka do czyszczenia toalet, gdyby to miało przynieść punkty PiS i życzyłby sobie tego Pan Jarosław.
Niestety nie popieram obecnego rządu i jego 500 /800 itp., nieracjonalnego wspierania Ukrainy itd.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 29.08.2023 15:31
Bibliotekarz

@maciej_333 ale co ma wspieranie rządu i jego rozdawnictwa (którego i ja nie popieram) z akcją narodowego czytania, której patronuje prezydent Polski? Biorąc udział w tej akcji popierasz rząd? No weź...

Zaprzeczam 😆 bo czy potrafisz udowodnić swoją tezę? Zresztą to nie teza tylko drwina. I jestem z tym ok, to twoja opinia... możesz ja mieć i nawet nie musi mieć nic...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
maciej_333 - awatar
maciej_333 29.08.2023 17:08
Czytelnik

@Lis Gracki Zrobiłby to, gdyby było to potrzebne. Jakby trzeba było chodzić na rękach też by to zrobił. Przecież reelekcja to jedyny cel. Reszta się nie liczy. Oczywiście zgadzam się, że moja wypowiedź ma pewne znamiona demagogiczne. Jednak to był celowy zabieg.

Politycy w Polsce robią praktycznie co chcą, zaś społeczeństwo jest na takim poziomie intelektualnym, że tego...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 29.08.2023 17:21
Bibliotekarz

"Politycy w Polsce robią praktycznie co chcą, zaś społeczeństwo jest na takim poziomie intelektualnym, że tego nie zauważa. Poziom kultury wypowiedzi jest w obecnym gronie politycznym taki, że moje porównanie jest bardzo adekwatne."

O, i tutaj się zgadzam 😁 W Polsce mamy sondażokrację a politycy zrobią wszystko by zdobyć kolejną kadencję. To widać bardzo wyraźnie,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
maciej_333 - awatar
maciej_333 31.08.2023 11:18
Czytelnik

@Lis Gracki Bardziej pasowałaby inna powieść. Dlaczego nie wybrano "Rok 1984" Orwella? Zdecydowanie bardziej odpowiadałoby to aspiracjom rządzących. Przecież oni chcą władzy dla samej władzy.

Wyobraź sobie kolego (jeśli wolno mi się tak do Ciebie zwracać), że dostałem ostrzeżenie od cenzury portalu lubimyczytac.pl. Chodzi tu o jedno z moich porównań. "Ciekawe" prawda?

...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 31.08.2023 11:43
Bibliotekarz

@maciej_333 hmmm, czy chcą władzy dla samej władzy? Celem partii jest zdobycie władzy a władza jest potrzebna aby kształtować rzeczywistość prawną w państwie. Prawo ma wpływ niemal na każdy aspekt naszego życia. Politycy chcą więc realizować swoją wizję państwa i społeczeństwa. Władza daje im taką możliwość... oraz możliwość realizowania swoich partykularnych interesów. IMO...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
maciej_333 - awatar
maciej_333 31.08.2023 11:56
Czytelnik

@Lis Gracki Gdyby nie kwestia "władzy dla samej władzy", to widziałbym w działaniach partii rządzącej jakąś logikę. Widzę jednak duży poziom nieudolności i działania tylko takie, by uzyskać reelekcję. Przykładem jest program 500 plus/800 plus. Zobaczysz, że zaraz będzie 1100 plus itd. PiS tworzy jakąś dziwną socjaldemokrację. Przecież, jak tak dalej pójdzie, to będziemy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 31.08.2023 12:06
Bibliotekarz

@maciej_333 aaaa, tutaj zgoda, wiele z działań jest wymierzonych w reelekcję, kupowanie społeczeństwa (sondażokracja). Ale to nie wszystkie działania, za to mogą np. wpływać na szkolnictwo, gospodarkę, system podatkowy. Z części działań społeczeństwo odnosi korzyści... a z części nie  😕

IMO to stwarza problem krótkiej perspektywy. Nie było partii, która podjęła by problem...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
maciej_333 - awatar
maciej_333 31.08.2023 12:26
Czytelnik

@Lis Gracki Szkolnictwo praktycznie upada. Przykładem było obniżanie poziomów matur, tak by uzyskać wysoką zdawalność tych egzaminów. Takie coś miało miejsce pod koniec pandemii. Jako nauczyciel akademicki coś o tym wiem. Gospodarka jest taka, że w zasadzie zostały już w Polsce chyba głównie sklepy. Co z np. elektroenergetyką w kraju? Mamy przykład elektrowni Turów. Brak...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 31.08.2023 17:00
Bibliotekarz

@maciej_333 Wiesz, z perspektywy czasu każde pokolenie mówi o takim upadku. Wyobrażam sobie, ze tak właśnie mówili ludzie, kiedy ze szkół wycofano obowiązkową łacinę i grekę  😈 Ale prawda IMO poziom nauczania (i uczenia się) spada z roku na rok.

Elektrownia jądrowa powstanie... bo musi. Problemem jest raczej to, że Niemcy bardzo nie chcą by u nas powstała. A Jest w Polsce...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Achim - awatar
Achim 28.08.2023 11:58
Czytelnik

Na początku pomyślałem, że to straszna ramota już, ale może warto spojrzeć na powieść Orzeszkowej inaczej i poszukać w niej nowych wartości. O tym , że jest to możliwe świadczy spektakl Seba Majewskiego " Nad Niemnem" w wałbrzyskim Teatrze Dramatycznym . Bardzo polecam !

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
sebogothic - awatar
sebogothic 28.08.2023 11:26
Czytelnik

Jeśli już to będę czytać sam. Właśnie kupiłem kilka książek wydawnictwa Elipsa z lat 90., które urzekły mnie pięknym wydaniem m.in. "Wojna i pokój", "Noce i dnie", "Faraon", "Lalka" i właśnie "Nad Niemnem". Nie pamiętam byśmy przerabiali tą książkę, choć na lekcji w którejś klasie gimnazjum oglądaliśmy serial, więc może nauczycielka poprzestała na wersji serialowej....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nova_1139 - awatar
nova_1139 28.08.2023 11:17
Czytelnik

Wzmianka o czytaniu z prezydentem TUTAJ? Proszę, nie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 28.08.2023 13:24
Bibliotekarz

A gdzie niby? LC to portal społecznościowy poświęcony książkom i czytaniu.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Myszka - awatar
Myszka 28.08.2023 10:25
Czytelniczka

Lubię "Nad Niemnem", chociaż w szkole jako lektura niezbyt mi podobała, lecz po obejrzeniu filmu raz jeszcze zabrałam się do książki z innym nastawieniem. Nie znoszę przymusu do czytania, więc może dlatego tak jest, lecz z tą parą nie jest mi po drodze nawet do wspólnego czytania...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
tzaw - awatar
tzaw 28.08.2023 08:55
Czytelnik

Wszyscy skupiają się na Dudzie, co zresztą rozumiem, bo sam też się wstydzę, [Fragment wypowiedzi usunięty przez administrację serwisu]

Jeśli to prezydenckie czytanie ma zachęcać do sięgnięcia do książek, to lepiej dajmy sobie już spokój. Lista książek czytanych od 2012 roku wygląda jak ostatnia powtórka przed maturą. Wystarczy, że tymi lekturami męczymy dzieci w szkole, a...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 31.08.2023 11:54
Bibliotekarz

Dobra, ale jak inaczej dobierzesz lektury do takiego wydarzenia? Powinny to być książki ważne dla polskiej kultury, znane lub warte by znał je każdy Polak. Argumentem może też być to, że autor już dawno jest na łonie Abrahama... bo poglądy martwych przeszkadzają mniej.

Ale zróbmy eksperyment: jakie książki byś zaproponował?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
iki - awatar
iki 27.08.2023 23:23
Czytelniczka

Prezydent będzie dukać i robić te swoje niepotrzebne dziwne miny, a prezydentowa, choć czytać prawdopodobnie umie, jest jak figura woskowa. Szkoda Orzeszkowej.
Ps. Dobrze mi się czytało 'Nad Niemnem' jako lekturę. Film też bardzo mi się podobał.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
A_Gusia - awatar
A_Gusia 27.08.2023 13:22
Czytelniczka

Nawet jeśli ponownie przeczytam to nie z prezydentem.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
bARTosz - awatar
bARTosz 27.08.2023 09:16
Czytelnik

,,Nad Niemnem" czytałem, ale gdybym nie znał, to nie przeczytam razem z prezydentem. Takie polecenie, to dla mnie zohydzenie. Sama partia, którą reprezentuje woli kreować ciemnotę. Czego się tkną, to pada zupełnie jak ten kwiat, który podlewają za często. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 27.08.2023 06:10
Czytelniczka

Nie byłoby korzystniej dla narodu, gdyby pan Prezydent sięgnął np. po jakiś poradnik w stylu co wypada, a co nie wypada głośno mówić. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 31.08.2023 12:01
Bibliotekarz

Każdemu z Prezydentów by się przydał odpowiedni poradnik. Jednemu np.  Alkoholizm zobowiązuje.Nie tylko dla alkoholików gawędy o trzeźwym myśleniu,odpowiedzialności i rozwoju osobistym innemu przydałby się  Ortograficzny słownik języka...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
 Alkoholizm zobowiązuje.Nie tylko dla alkoholików gawędy o trzeźwym myśleniu,odpowiedzialności i rozwoju osobistym  Ortograficzny słownik języka polskiego  Savoir-vivre. Sztuka dyplomacji i dobrego tonu  Kłamstwa, którymi żyjemy. Jak zmierzyć się z prawdą, zaakceptować siebie i zmienić swoje życie
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 31.08.2023 12:41
Czytelniczka

Dla narodu też się coś znajdzie  Demokracja - opium dla ludu😁

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Demokracja - opium dla ludu
Lis Gracki - awatar
Lis 31.08.2023 13:40
Bibliotekarz

It has been said that democracy is the worst form of Government except all those other forms that have been tried from time to time; but there is the broad feeling in our country that the people should rule, and that public opinion expressed by all constitutional means, should shape, guide, and control the actions of Ministers who are their servants and not their masters.

...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 31.08.2023 18:00
Czytelniczka

A tak z nazwiska, to który polityk w naszym rządzie jest sługą, a nie panem? Teoria teorią, a życie życiem.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 31.08.2023 18:07
Bibliotekarz

Fela Kutki miał dobry kawałek "Colonial Mentality": https://www.youtube.com/watch?v=bC6ouP7qRoQ

U nas jakiś polski Fela mógłby zaśpiewać "Folwarczna mentalność".

Teoria teorią a życie życiem... tak, pozostaje pytanie dlaczego. Rafał Ziemkiewicz stara się na to odpowiedzieć w książce
Polactwo.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Polactwo
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 31.08.2023 18:15
Czytelniczka

Przeczytam i przeanalizuje. Potem możemy argumentować🙂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
lourdes - awatar
lourdes 26.08.2023 20:55
Czytelniczka

jeszcze tych tu brakowało  😑

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
RileyMeritum - awatar
RileyMeritum 26.08.2023 19:19
Czytelniczka

Myślałam, że nic nie jest w stanie zniechęcić mnie do czytania... Póki nie spotkałam się z "Nad Niemnem". Nie byłam w stanie przez to przebrnąć i tak obrzydziło mi to literaturę, że po tej bolesnej próbie przeczytania tego tytułu, przez bite pięć lat nie byłam w stanie sięgnąć po nic dłuższego niż artykuł w prasie. Być może teraz, po latach, dużo lepiej przyjęłabym ten...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 27.08.2023 06:07
Czytelniczka

Na mnie tak podziałały Kamienie na szaniecSyzyfowe prace

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LucyGray - awatar
LucyGray 27.08.2023 07:52
Czytelniczka

„Nad Niemnem” oraz cały Sienkiewicz. „Krzyżacy” to jedyna powieść, której nie doczytałam. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Agafitness - awatar
Agafitness 27.08.2023 09:59
Czytelniczka

Dla mnie "Pan Tadeusz" był zmorą lat szkolnych.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 27.08.2023 11:17
Czytelniczka

Mnie zawsze zastanawiało, dlaczego uznajemy go za Polaka, skoro on sam wyznawał miłość do Litwy. Nikt mi tego nigdy łącznie z nauczycielami nie wytłumaczył.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jax On - awatar
Jax On 28.08.2023 10:29
Czytelnik

Uznajemy go za Polaka, ponieważ był Polakiem. Miłość do Litwy wyznawał, ponieważ był Litwinem, ale w innym znaczeniu. Wówczas Litwini byli po prostu kolejną grupą Polaków. Tak jak Ślązacy, Kaszubi, etc. To był kolejny spolonizowany lud. Znaczy, Ślązacy to akurat od zawsze byli Polakami. Litwini za to, po tylu setkach lat też kulturowo się "spolszczyli". Dlatego Adam...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 31.08.2023 13:31
Czytelniczka

To ciekawe co piszesz. Temat Litwy jest mi obcy. Rozejrzę się za jaką historyczna pozycją jak to z tą Litwą w końcu jest. Akurat w Paryżu spotkałam całą wycieczkę Litwinów ( ok. 25 osób) i wszyscy bardzo dobrze mówili po polsku. Byłam naprawdę zaskoczona. Wytłumaczyli mi, że są małym krajem, więc musza się dostosowywać do innych i dlatego uczą się wielu języków. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jax On - awatar
Jax On 08.09.2023 10:29
Czytelnik

A to prawda. Też słyszałem o tym, że Litwini w tym celu starają się poznawać języki, przede wszystkim państw ościennych. Generalnie temat Litwy jest bardzo skomplikowany, ze względu na mieszanie się kultur. Po zajęciu Rusi Litwini rutenizowali się, by potem po połączeniu z Polską powoli tworzyć hybrydę kultur litewskich, polskich i ruskich. W ujęciu imperialnym i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Xqwzts - awatar
Xqwzts 26.08.2023 15:21
Czytelnik

Czy to zachęci do czytania kogoś, kto nie czyta? Nie lepiej wyjść do ludzi z czymś lżejszym?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Melissa Tygrys - awatar
Melissa 26.08.2023 15:09
Bibliotekarka

[Fragment wypowiedzi usunięty przez administrację serwisu] Uważam też, że takie 'dzieła' jak "Nad Niemnem" czy "Anielka" dawno powinny przestać być lekturami szkolnymi, bo zamiast zachęcić, zniechęcają do czytania. Mają też znikome walory literackie. Taki magiel dla ubogich duchem... 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Anna-Maria - awatar
Anna-Maria 26.08.2023 12:34
Czytelniczka

Uwielbiam "Nad Niemnem", ale jako lektura szkolna to kompletna pomyłka. Ze swoimi uczniami oglądam film i odbierają go bardzo pozytywnie, wciągają się w akcję, chętnie dyskutują o bohaterach. Najwięcej emocji budzi Zygmuś Korczyński, pseudo-artysta i lowelas z prowincji. Nie będę czytać z prezydentem, ale z uczniami może jakiś fragment...?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MoVers - awatar
MoVers 28.08.2023 14:48
Czytelniczka

oj tak film jest genialny - oglądałam kilka razy 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Aschawi - awatar
Aschawi 26.08.2023 11:46
Czytelniczka

Może i przeczytam ale napewno nie będzie to wraz z tym panem

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 26.08.2023 11:15
Czytelnik

Nad Niemnem jest doskonałe, ale z tym prezydętem nie ubiłbym nawet muchy w kiblu.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marzena - awatar
Marzena 26.08.2023 10:51
Czytelniczka

Akurat " Nad Niemnem" to była jedyna książka, której nie przeczytałam do końca i której nie mogłam w żaden sposób przetrawić. Dla mnie to były nudy, wręcz flaki z olejem. Mam wrażenie że te  wszystkie lektury od lat zabijają czytelnictwo i ta lista lektur szkolnych powinna być już dawno mocno zweryfikowana. Inaczej będziemy społeczeństwem analfabetów. Bo dla młodzieży to są...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej