cytaty z książki "Jaskinia filozofów"
katalog cytatów
[+ dodaj cytat]
... każdy odczytuje to, co chce odczytać. Słowa to tylko zbiór symboli, które zawsze dopasują się do naszych upodobań.
Pisanie to dziwna rzecz, przyjacielu, moim zdaniem najbardziej zadziwiająca i najstraszniejsza rzecz, jaką może czynić człowiek – i dodał, przybierając jeden ze swych oszczędnych uśmiechów: - Czytanie także.
.....
- Wiem Platonie. Dlatego nie uważam się już za osobę godną szukać prawdy w tym uświęconym miejscu.
- Przeciwnie. Teraz tym bardziej możesz jej szukać, i to skuteczniej, niż którykolweiek z nas, jako, że znasz nowe drogi wiodące do niej. Błądzenie jest formą Mądrości, Diagorasie. Niewłaściwe decyzje to surowi nauczyciele, którzy uczą tego, czego jeszcze nie potrafimy. Uprzedzanie o tym, czego się robić nie powinno, jest rzeczą ważniejszą, niż oględne doradzanie czegoś właściwego. A któż może lepiej się nauczyć tego, czego nie wolno, niż ten, kto już to uczynił i zakosztował gorzkich owoców konsekwencji swego czynu?
Diagoras zatrzymał się i z przyjemnością wciągnął głęboko w płuca wonne powietrze ogrodu. Czuł się spokojniejszy, mniej winny, jako że słowa założyciela Akademii działały jak balsam na jego bolesne rany.
- Wybacz – odparł Herakles – przypomniałem sobie o kimś, kto raz na moich oczach włożył z własnej woli rękę w płomienie: stary przyjaciel z tego samego co ja rodu, Krantor z demu Pontor. Wyznawał on pogląd dokładnie przeciwny: mawiał, że nie wystarczy posługiwać się rozumem, by wybierać to, co najlepsze, człowiek bowiem pozawala się wieść własnym pragnieniom, a nie własnym ideom. Pewnego razu miał ochotę spalić sobie prawą rękę, więc wsadził ją w ogień i spalił.
Znać prawdę znaczy tyle, co wiedzieć ile prawdy można poznać
Czasem Zło niesie ze sobą potrzebne i przynoszące korzyści Dobro
Cnota to wysiłek, który na dłuższą metę okazuje się przyjemny i użyteczny, ale namiętności to chwilowe, nagłe pragnienia:zaślepiają nas, przeszkadzają nam myśleć rozsądnie.
- Namiętności odurzają nas – odparł Platon po chwili namysłu – Cnota to wysiłek, który na dłuższą metę okazuje się przyjemny i użyteczny, ale namiętności to chwilowe, nagłe pragnienia: zaślepiają nas, przeszkadzają myśleć rozsądnie. Ci, którzy jak Menechmos oddają się chwilowym rozkoszom, nie pojmują, że Cnota to rozkosz o wiele trwalsza i korzystniejsza. Zło to ignorancja: zwyczajna, prosta ignorancja. Gdybyśmy wszyscy znali zalety płynące z Cnoty i gdybyśmy potrafili w porę myśleć rozsądnie, nikt świadomie nie wybierałby Zła.
Cnota to wysiłek, który na dłuższą metę okazuje się przyjemny i użyteczny, ale namiętności to chwilowe, nagłe pragnienia:zaślepiają nas, przeszkadzają nam myśleć rozsądnie.
Cnota to wysiłek, który na dłuższą metę okazuje się przyjemny i użyteczny, ale namiętności to chwilowe, nagłe pragnienia:zaślepiają nas, przeszkadzają nam myśleć rozsądnie.
- Od dość dawna członkowie tej Akademii wiedzą, że poznanie jakiegokolwiek przedmiotu składa się z pięciu poziomów albo elementów: najpierw idzie nazwa przedmiotu, potem jego definicja, obraz, dyskusja intelektualna, wreszcie przedmiot sam w sobie – prawdziwy cel poznania. Ale literatura dochodzi tylko do dwóch pierwszych poziomów: nazwy i definicji. Słowo pisane nie jest obrazem, a zatem nie potrafi osiągnąć trzeciego poziomu. Słowo pisane nie myśli, nie może zatem dojść do dyskusji intelektualnej. Tym bardziej, rzecz jasna, nie da się nim dojść do ostatniego poziomu – Idei samej w sobie. Dlatego więc książka opisująca nasze poznanie rzeczy nie jest możliwa do napisania.
Och ta literatura! – rzekł – Czytać, przyjacielu, nie znaczy rozmyślać samotnie: czytanie jest rozmową. Ale to dialog platoniczny. Twój rozmówca jest czyjąś ideą. Ale nie ideą niezmienną: podczas rozmowy zmieniasz ją, bierzesz na własność, wierzysz w jej niezależne istnienie… Książki eidetyczne wykorzystują tę właściwość, by pozastawiać sprytne pułapki… które mogą… nawet przyprawić o szaleństwo.