Opłata reprograficzna: czy czytniki e-booków podrożeją?

LubimyCzytać LubimyCzytać
07.05.2021

5 maja Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu zaprezentowało projekt nowej ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego. Jednym z jej założeń jest wprowadzenie opłaty reprograficznej, która wiązałaby się m.in. z podwyższeniem ceny czytników e-booków.

Opłata reprograficzna: czy czytniki e-booków podrożeją?

Jak zaznacza w swoim artykule poświęconym opłacie reprograficznej Robert Drózd z serwisu światczytników.pl, wprowadzanie ustawy miałoby na celu finansowe zabezpieczenie twórców, którzy zarabiają najmniej. Projekt zakłada, że ustawa mogłaby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku.

Czym jest opłata reprograficzna?

Opłata, jak możemy przeczytać na stronie Ministerstwa Kultury, stanowi zryczałtowaną jednorazową rekompensatę, oddawaną artystom przez producentów i importerów sprzętu elektronicznego, umożliwiającego tzw. dozwolony użytek osobisty, czyli m.in. ściąganie e-booków z internetu lub kopiowanie ich od innych osób, co w Polsce jest legalne. Obejmowałaby więc urządzenia służące do kopiowania i odtwarzania utworów chronionych.

Warto dodać, że opłata ta funkcjonuje w Polsce od 1994 roku, jednak od tego czasu ustawa regulująca jej obowiązywanie nie była nowelizowana, więc mowa w niej np. o dobrowolnym użytku osobistym takich sprzętów jak radiomagnetofony czy magnetowidy, które zdążyły wyjść już z powszechnego użytku. 

Założenia nowej ustawy dotyczą nie tylko osób, które słuchają muzyki czy oglądają filmy, lecz także czytają książki elektroniczne. Wykorzystywane w tym celu sprzęty, takie jako komputery, laptopy i czytniki, mogą niebawem podrożeć. Poza nimi wzrosnąć mają ceny także m.in. pednrive'ów, płyt winylowych, płyt DVD, DC, Blu-ray, kart pamięci czy kaset, czyli wszystkich odtwarzaczy oraz sprzętów mających wejście USB. 

Co ciekawe, nowy projekt ustawy nie mówi nic o smartfonach, a to one są rodzajem urządzenia, na którym najczęściej odtwarzamy różnego rodzaju utwory chronione. Jak zaznacza Robert Drózd, ich producenci wywalczyli sobie jednak pominięcie takiego przepisu w ustawie. Dodaje on również, że raczej nie jest prawdopodobne, by tak mogło się stać również w przypadku czytników:

Tutaj mamy owszem Amazon, czyli największego gracza rynku e-commerce na świecie, ale jednocześnie wielu mniejszych producentów, którzy działają na niewielkiej marży i specjalizują się w urządzeniach do czytania, czyli nie mają ogromnej oferty i nie korzystają z efektu skali. Dlatego według mnie czytniki delikatnie, ale jednak podrożeją.

Opłata reprograficzna nie będzie trafiać do budżetu państwa ani do puli środków do wykorzystania przez samorządy terytorialne, ale bezpośrednio do organizacji zbiorowego zarządzania, wspierających artystów. 

O ile podrożeją czytniki e-booków?

Projekt ustawy zakłada, że opłata reprograficzna od czytników będzie wynosić 2% ich ceny brutto. Jak to będzie wyglądać w przypadku konkretnych cen? Np.:

  • Jeśli czytnik kosztuje 500 zł, zdrożeje o 10 zł.
  • Jeśli czytnik kosztuje 1000 zł, zdrożeje o 20 zł.
  • Jeśli czytnik kosztuje 2000 zł, zdrożeje o 40 zł.

A co z innym sprzętem elektronicznym?

Jak wspomniano, ustawa dotyczy nie tylko czytników e-booków, ale wszelkiego rodzaju urządzeń audio i wideo, mających funkcję nagrywania i odtwarzania nośników zewnętrznych. Wśród nich znajdują się też sprzęty, za pośrednictwem których można czytać książki elektroniczne. W ich przypadku opłata reprograficzna będzie jeszcze większa niż w przypadku czytników e-booków i ma wynosić 4% ceny brutto.  

Podsumowując, opłaty za korzystanie ze sprzętu elektronicznego, umożliwiającego czytanie e-booków będą, jeśli nowelizacja ustawy zostanie wprowadzona w życie, wyglądać następująco:

  • czytniki e-booków – 2% ceny brutto
  • tablety – 4% ceny brutto
  • komputery stacjonarne i przenośne – 4% ceny brutto
  • telewizory z funkcją odtwarzania nośników zewnętrznych i nagrywania – 4% ceny brutto
  • sprzęt audio i audio-wideo z funkcją odtwarzania lub nagrywania nośników zewnętrznych – 4% ceny brutto

Opłata reprograficzna zakłada więc, że dofinansowanie twórców będzie się w większym stopniu odbywało za pośrednictwem odbiorców różnego rodzaju treści, w tym czytelników. Dodajmy, że e-booki cały czas zyskują na popularności, podobnie jak audiobooki, które zanotowały w roku 2020 skok sprzedaży i które również można odtwarzać za pomocą czytników.

[as]


komentarze [44]

Sortuj:
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Marta 12.05.2021 21:16
Czytelniczka

Oni są chorzy!Podejrzewam że covid atakuje też CUN(centralny układ nerwowy) i dlatego chcą żeby Ci co zarabiają poniżej średniej krajowej a blisko najniższej przestali czytać.Co za D.....
A jeszcze nazywanie autorów książek czy tych współczesnych ludzi z pierwszych stron gazet artystami to zakrawa na śmiech....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Lis 12.05.2021 13:17
Bibliotekarz

Oglądajcie: https://www.youtube.com/watch?v=Q0lITmpkmsc

„Artysta zawodowy to nie jest polski wymysł”. Ostre starcie Mazurka z Łepkowską

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Armand_Duval 12.05.2021 15:11
Czytelnik

Za kulturę tworzoną przez panią Łepkowską serdecznie dziękuję. :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Lis 12.05.2021 16:04
Bibliotekarz

Ale MOŻESZ oglądać... i nawet wydrukować sobie serial na kartce. No. :) To już fakturka leci ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Gonzales Ruchomy 12.05.2021 12:08
Bibliotekarz

Nie dość, że technologia w Polsce kosmicznie droga, to jeszcze ma podrożeć. Nieważne, że to przysłowiowe 10 czy 40 zł. Dla kogoś kto zarabia mało i zbiera na taki czytnik, to jest dużo. Każda złotówka ma znaczenie. Zamiast ułatwić ludziom życie, to oni odwrotnie. Robią wszystko, by wyssać z człowieka ostatni grosz i jeszcze będą przekonywać, że to dla naszego dobra, bo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
asymon 12.05.2021 23:24
Bibliotekarz

Ale moim zdaniem to jest znamienne, że ma podrożeć technologia przeznaczona stricte do czytania książek (czytniki), ale do seriali na VOD, czy muzyki na YouTube, Spotify już nie.

Nasza władza ma priorytety.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Lis 12.05.2021 11:29
Bibliotekarz

"Nie będzie nowych podatków" mówili. Będą za to opłaty solidarnościowe i daniny. Rządząca partia (nie ma znaczenia jaka) strzyże obywateli by później rozdawać wybrańcom i tworzyć efekt darczyńcy. Na wielu to działa. "A która partia ci tyle dała"? Argumentują pytając. Prości ludzie nie widzą ile im się zabiera... albo nie im... złodziejom i kombinatorom, mafii watowskiej i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Pierrotka Elżbieta 12.05.2021 10:39
Czytelniczka

Wczoraj, przez zupełny przypadek, posłuchałam rozmowy Roberta Mazurka z Iloną Łepkowską i teraz wiem jakim to "wielkim" artystom mają być przekazywane te pieniądze.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Gonzales Ruchomy 12.05.2021 12:08
Bibliotekarz

Dzięki, właśnie znalazłem na youtube. Obejrzę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
asymon 12.05.2021 12:42
Bibliotekarz

Jest jeszcze (wyborny) wywiad z panią Iloną dostępny na money.pl, niestety w kilku częściach. Jej wiedza o świecie jest porażająca, jak i argumenty na poziomie "prawda jest taka, że..."

https://www.money.pl/pieniadze/podatek-od-smartfona-trafi-do-zaiks-u-lepkowska-ktos-musi-reprezentowac-artystow-6634602790839937v.html

...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Pierrotka Elżbieta 12.05.2021 12:58
Czytelniczka

Słyszałam o tym , ale dzięki za link. Koniecznie muszę tam zajrzeć. Kilka minut temu też na YT wypowiadał się na ten temat Konrad Skolimowski. Mądrze mówił.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Armand_Duval 12.05.2021 15:08
Czytelnik

Ja wczoraj w radiu Zet słyszałem wywiad z Krzywym Andrzejem, który bez żadnej krępacji stwierdził, że "To nie są opłaty, które diametralnie wpłyną na cenę nośników". Zaorać to oderwane od rzeczywistości celebryctwo
natychmiast.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Pierrotka Elżbieta 12.05.2021 18:03
Czytelniczka

Zgadzam się z Tobą. Tak, jak wspomniałam, dzisiaj Konrad Skolimowski, to jest młody aktor i piosenkarz, powiedział, że jest to absolutne zdzierstwo. Z przyjemnością go słuchałam.
Po Andrzeju Krzywym można się wszystkiego spodziewać. Fakt, zaorać to celebryctwo....masz rację.
A, posłuchałam trochę Ilony Łepkowskiej na money.pl. Szkoda słów!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Gonzales Ruchomy 13.05.2021 11:50
Bibliotekarz

Cały wywiad z money.pl z komentarzem: https://www.youtube.com/watch?v=sDHXzHPJtfQ

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Gonzales Ruchomy 13.05.2021 11:59
Bibliotekarz

Bo to jest zdzierstwo. Mi jak i milionom innych rodaków, nikt za darmo nic nie da. Na każdą zlotówkę musimy zarobić, a tu przyjdzie taki "artysta" i chce pieniądzę za nic, bo mu się należy, przecież jest "artystą". To może ja też artystą zostanę, kupię kilka kredek, arkusz papieru i będę wołał o darmową kasę? Normalny człowiek jak pieniędzy nie ma do idzie do roboty. Czy to...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Pierrotka Elżbieta 13.05.2021 15:01
Czytelniczka

Wspaniale się Ciebie czyta. Poza tym, napisałeś całą prawdę. Teraz popatrz, namalowałam kilka obrazów, robię filmiki z moją grafiką, pisałam anegdoty...wystarczy! Czy w takim razie jestem artystką😃. Robię to, bo lubię. Jednocześnie cały czas pracuję w zwykłej firmie, na normalnym etacie, za normalne pieniądze i to też lubię. Poza tym, dobrze napisałeś: żyć trzeba. Nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
EsterilThyssen 11.05.2021 06:39
Czytelnik

Artykuł kopiuj wklej ze swiataczytników (to dobrze, że podano źródło) i nic więcej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Armand_Duval 10.05.2021 17:21
Czytelnik

Skądś trzeba brać pieniążki na pińcet plus dla każdego Oskarka i Julki. Na szczęście czytnik kupiłem w 2014 i do dzisiaj dobrze mi służy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
mLipok 10.05.2021 22:37
Czytelnik

A... Kiedy kupujesz nowy telewizor ? Laptop lub komp ?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Armand_Duval 11.05.2021 09:54
Czytelnik

Telewizora nie mam od 2006 roku, a ośmioletni komputer na razie w zupełności mi wystarcza.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Gonzales Ruchomy 12.05.2021 11:57
Bibliotekarz

Na szczęście nie mieszkam w Polsce.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Kacper Wójcik 10.05.2021 11:29
Czytelnik

Za chwile żeby coś kupić w normalnej cenie będziemy łazić po kanałach na czarne targi🤣🤣🤣 lub jeździć za granice bo wszystko będzie z tyloma opłatami i podatkami🤪.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Marzena 10.05.2021 11:18
Czytelniczka

To wszystko dla podniesienia poziomu czytelnictwa jak mniemam . Śmiać się czy płakać. Szukają kasy wszędzie i łupią gdzie się da .

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Jerico 08.05.2021 17:09
Czytelnik

Staram się zawsze korzystać z wszystkiego legalnie i uczciwie za to płacić. Ale najwyraźniej teraz będę musiał płacić karę tylko za to, że kupuję komputer/czytnik, który może być potencjalnie narzędziem do piracenia. Skoro i tak muszę płacić, to chyba powinienem przerzucić się na "piracką" literaturę, z uczuciem całkowitego usprawiedliwienia, bo przecież już zapłaciłem karę...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej