Makdonaldyzacja społeczeństwa
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- The McDonaldization of Society
- Wydawnictwo:
- Muza
- Data wydania:
- 1999-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1999-01-01
- Liczba stron:
- 344
- Czas czytania
- 5 godz. 44 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 837200532X
- Tłumacz:
- Ludwik Stawowy
- Tagi:
- nauka socjologia zarządzanie marketing Ritzer Weber Taylor Ford Levitt makdonaldyzacja racjonalizacja biurokracja efektywność kalkulacyjność przewidywalność manipulacja nieracjonalność konsumpcjonizm dehumanizacja krytyka
"Niniejsza książka jest zasadniczo krytyką socjologiczną zjawiska makdonaldyzacji. Nie neguję, że McDonald's ma wiele zalet i wszystkie doczekają się tu wzmianki. Ale zarówno on, jak i jego "klony" mają dość okazji i pieniędzy, żeby się odpowiednio zareklamować. Celem tej książki natomiast jest nadanie równowagi publicznej na temat makdonaldyzacji poprzez zwrócenie uwagi na problemy i zagrożenia, jakie niesie. Książka, która ma teoretyczną podbudowę socjologiczną, mieści się w takiej tradycji nauk społecznych, w której teoria społeczna krytykuje społeczeństwo, aby przyczynić się do jego udoskonalenia. Tradycji tej hołdował Weber, podobnie jak inni teoretycy socjologii, wśród nich Georg Simmel, Emil Durkheim, Karl Marx, C. Wright Mills oraz Jurgen Habermas".