-
ArtykułyCzytamy w weekend. 17 maja 2024LubimyCzytać245
-
Artykuły„Nieobliczalna” – widzieliśmy film na podstawie książki Magdy Stachuli. Gwiazdy w obsadzieEwa Cieślik3
-
Artykuły„Historia sztuki bez mężczyzn”, czyli mikrokosmos świata. Katy Hessel kwestionuje kanonEwa Cieślik14
-
ArtykułyMamy dla was książki. Wygraj egzemplarz „Zaginionego sztetla” Maxa GrossaLubimyCzytać2
Cytaty z tagiem "biedroń" [7]
[ + Dodaj cytat]Chętnie stawiamy pomniki smoleńskie, ale rzadko miewamy związaną z tymi symbolami refleksję. Dlatego tak obojętnie przechodzimy obok już stojących. To wszystko jest takie powierzchowne, takie ludyczne, pełne emocji, bez zastanowienia się dlaczego. Nie przerobiliśmy wielu tematów i wielu lekcji. Popełniamy wciąż od nowa te same błędy. Pomnik postawić jest łatwo, zmienić swoją postawę, błędne zachowania - trudniej.".
Myślę, że doświadczenia z okresu PRL-u dla wielu są balastem, który ogranicza postrzeganie państwa, społeczeństwa i gospodarki według standardów XXI wieku. Gdy słucham sporów polityków, mam wrażenie, że wielu z nich wciąż jedną nogą jest w PRL-u, i to bez względu na to, po której stronie stali wówczas. Może jestem mało obiektywny, ale polityka potrzebuje więcej młodych, nie obciążonych PRL-owską przeszłością ludzi.".
Ci młodzi ludzie w opaskach biało-czerwonych, z orłem na piersi, ubrani, jakbyśmy byli w przeddzień III wojny światowej, jakby istniał jakiś stan zagrożenia... To przerażające! Bo pokazuje, że jesteśmy pozbawieni refleksji nad tym, czym jest wojna. (...) Tymczasem młodzi ludzie często zwyczajnie tego nie rozumieją. Wydaje im się, że to jest bohaterski, romantyczny zryw, z miłością w tle. Oglądają filmy typu "Miasto 44" i wydaje in się, że to wspaniała przygoda, pozwalająca przeżyć cudowne chwile, gdzie nie umierają ludzie. A jak umierają, to zaraz ożyją.
Socjologowie uważają, że taki sposób prezentacji i odbioru wojny to prosta droga do następnej wojny. Gdy kolejne generacje zapominają, czym ona jest, jakie są jej skutki i konsekwencje, to w swojej ekscytacji, w tym patosie prowokują nową. Właśnie dlatego, że uważają, że to tylko taka fajna zabawa, w którą się pobawimy, i jutro będzie dobrze.".
Jak budować wspólnotę, gdy jesteśmy w epicentrum wojny polsko-polskiej, rozpoczętej przez ludzi, którzy o tę wspólnotę w czasach PRL-u walczyli. Musimy szukać kompromisów, budować społeczeństwo obywatelskie.
Chciałbym podnosić jakość rządzenia, doprowadzić do tego, żeby przestrzeń, w której żyjemy, była lepsza, wygodniejsza i bardziej przyjazna. Żebyśmy stali się bardziej wrażliwi ma potrzeby innych, na to, co jest naszym dobrem wspólnym. Żeby nasze życie, wszystkich, bez wykluczeń, było szczęśliwe.
Miałem kolegę geja na uniwersytecie, który się ukrywał. Jak wielu zresztą. Spotykaliśmy się po zajęciach, mieliśmy wspólnych znajomych, ale na uczelni przede mną uciekał, bo bał się, że ktoś weźmie za geja i jego. Pewnego dnia zastawiłem na niego pułapkę. Wchodził po schodach, podbiegłem, złapałem go za pośladki. A on tak pisnął, że (śmiech)... To był najlepszy coming out, jaki mogłem sobie wymarzyć.".
Wartości są. Brakuje raczej konsensusu, fundamentu, który łączyłby nas wokół jakiegoś ich katalogu, ponad podziałami. (...) Jakie wartości są podzielane przez całe polskie społeczeństwo? Po 1989 roku nie podjęliśmy nawet próby ich zdefiniowania. W zamian mamy permanentne okładanie się przez różne plemiona partyjne katalogami ich własnych wartości. Tak, jakbyśmy mieli je przyjąć jako ogół społeczeństwa przez nakaz, a nie poprzez dialog i konsensus.