rozwiń zwiń

Rok Witolda Gombrowicza i Czesława Miłosza. Senat wybrał patronów roku 2024

Konrad Wrzesiński Konrad Wrzesiński
08.09.2023

Decyzją Senatu ustanowiono Rok Witolda Gombrowicza – jak podkreślili senatorowie, jednego z czołowych inspiratorów współczesnej europejskiej myśli filozoficznej, społecznej i artystycznej. Na patrona roku 2024 wybrano też Czesława Miłosza – „jednego z najwybitniejszych twórców naszych czasów, który na trwałe wpisał się w polską i światową literaturę”.

Rok Witolda Gombrowicza i Czesława Miłosza. Senat wybrał patronów roku 2024 GPA Photo Archive / snl.no

Pod koniec lipca Sejm podjął uchwały w sprawie ustanowienia patronów roku 2024. Parlamentarzyści zdecydowali się upamiętnić osoby zasłużone dla polskiej historii, kultury i sportu. Aż cztery z nich to wybitni polscy pisarze: Melchior Wańkowicz, Kazimierz Wierzyński, Zygmunt Miłkowski i Marek Hłasko, który w przyszłym roku obchodziłby 90. rocznicę urodzin. Hłaskę doceniono jako kronikarza „niełatwej codzienności zwykłych ludzi” (więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ).

Swoich patronów wybiera też Senat. Rok 2024 senatorowie ustanowili właśnie rokiem: Witolda Gombrowicza, Czesława Miłosza, Wincentego Witosa oraz Władysława Zamoyskiego. Rok 2024 będzie także Rokiem Edukacji Ekonomicznej.

Rok Witolda Gombrowicza

W uchwale podkreślono, że Gombrowicz, którego 120. rocznicę urodzin obchodzić będziemy w przyszłym roku, był jednym z najważniejszych polskich pisarzy XX wieku. Wspomniano jego studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim, pierwsze teksty prozatorskie, które na początku lat 30. ukazały się jako „Pamiętnik z okresu dojrzewania”, i przełomowy dla kariery Gombrowicza rok 1937, kiedy opublikował „Ferdydurke”.

„Przed wybuchem II wojny światowej brał udział jako dziennikarz w pierwszym rejsie statku pasażerskiego MS „Chrobry” do Ameryki Południowej. Wiadomości z kraju sprawiły, że postanowił przeczekać wojnę w Buenos Aires w Argentynie, często żyjąc na granicy ubóstwa”, wspominają senatorowie. To na argentyński okres przypadają właśnie najgenialniejsze dzieła Gombrowicza: „Trans-Atlantyk” (1953), „Pornografia” (1960) i „Kosmos” (1965), a także prowadzony w latach 1953–1969 „Dziennik”, w którym to, jak podkreślono: „autor w sposób ironiczny opowiadał własne losy, podejmował dialog z różnymi nurtami filozoficznymi i tradycją kultury polskiej, komentował wydarzenia polityczne”.

Jego twórczość cechuje przede wszystkim umiejętność widzenia człowieka w jego psychologicznym uwikłaniu w relacjach z innymi ludźmi i kulturową spuścizną, poczucie absurdu, ironia, obrazoburstwo dotykające przyjmowanych przez społeczeństwo tradycyjnych wartości, postaw i form. W swoich utworach Gombrowicz podejmuje nieustanną dyskusję z romantyzmem. Prowadzi dyskurs na temat formy jako uniwersalnej kategorii, pojmowanej zarówno w sensie filozoficznym, jak i socjologicznym i estetycznym, będącej środkiem zniewolenia jednostki przez innych ludzi i społeczeństwo.

„Bezkompromisowe spojrzenie na rzeczywistość”

W tekście uchwały wskazano, że 120. rocznica urodzin pisarza stanowi doskonałą okazję do wzmocnienia potrzeby obecności jego dzieł i myśli w zbiorowej świadomości Polaków.

Jak czytamy: „Pomagają one nie tylko zrozumieć skomplikowaną rzeczywistość, ale również umożliwiają rzetelną jej ocenę i uniknięcie schematycznych, skonwencjonalizowanych sądów, które w praktyce okazują się destrukcyjne dla wszelkich przejawów indywidualizmu”.

Senatorowie wskazali, że Gombrowicz to dziś nie tylko jeden z najważniejszych polskich pisarzy, ale i „jeden z czołowych inspiratorów współczesnej europejskiej myśli filozoficznej, społecznej i artystycznej”, którego dorobek „od dziesięcioleci stanowi wizytówkę nowoczesnej polskiej kultury, jej uniwersalnego wymiaru i awangardowego potencjału”.

W tekście uchwały zwrócono uwagę, że Gombrowicz był też piewcą indywidualizmu, a jego przykład pokazuje, jak ważni dla rozwoju cywilizacji są „ludzie świadomi swych szans i możliwości, nieustannie kształtujący własną tożsamość na fundamencie erudycji i twórczego zapału”.

Są to bowiem te przymioty, które winny charakteryzować nowoczesne społeczeństwo dbające, by jednostka nie stała się komponentem bezwolnego tłumu, lecz zachowała i rozwijała swą pasję poznawczą oraz kreacyjne podejście do wszelkiej aktywności.

I dalej:

Chcąc kształtować pokolenie ludzi prawdziwie wolnych, należy wskazać im pełną skalę zagrożeń, by w praktyce nie pomylili wolności z jej wygodną iluzją. Dlatego tak bardzo potrzeba nam dziś przenikliwości i bezkompromisowego spojrzenia na rzeczywistość, którego konsekwentnie uczył nas Gombrowicz.

Rok Czesława Miłosza

W roku 2024 obchodzić będziemy też 20. rocznicę śmierci Czesława Miłosza, wobec której Senat zdecydował się „oddać hołd jednemu z najwybitniejszych twórców naszych czasów, który na trwałe wpisał się w polską i światową literaturę”.

W tekście uchwały wspomniano dzieciństwo spędzone na terenach dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego, studia w Wilnie i przynależenie do wileńskiej grupy poetów „Żagary”, a także powojenne losy Miłosza, jego związanie z paryską „Kulturą” Jerzego Giedroycia, publikację „Zniewolonego umysłu”, przeprowadzkę do Stanów Zjednoczonych, gdzie wykładał literaturę słowiańską na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley i na Harvardzie, wreszcie – Literacką Nagrodę Nobla.

Przestroga przed demonami autorytaryzmu

Senatorowie przypominają, że Czesław Miłosz był świadkiem największych wydarzeń minionego stulecia: od pól bitewnych pierwszej wojny światowej, poprzez rosyjską rewolucję, odzyskanie przez Polskę niepodległości, społeczne i narodowościowe problemy II RP, czas spełnionej apokalipsy i piekła, którym stały się ulice okupowanej Warszawy, Holokaust i starcie dwóch totalitaryzmów, doświadczenie emigranta w świecie podzielonym żelazną kurtyną, aż do upadku sowieckiego imperium i budowę demokracji.

W uchwale czytamy:

W czasach, gdy wartości demokracji są ponownie podważane, Miłosz, odznaczony medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata, ostrzega przed zgubnymi konsekwencjami budzenia demonów nacjonalizmu, antysemityzmu i autorytaryzmu.

Senatorowie ocenili, że jako pisarz i myśliciel Miłosz stał się „jednym z największych autorytetów intelektualnych, a jego twórczość jest zakorzeniona w wieloetnicznych tradycjach polskiej kultury, reprezentuje zarazem dziedzictwo narodów Europy Środkowo-Wschodniej z jej doświadczeniem skutków nazizmu i komunizmu”.

Wskazali, że w swojej twórczości poeta przekraczał granice kultur, gatunków i języków. „Zniewolony umysł”, owa przenikliwa, nietracąca na aktualności analiza świadomości porażonej przez totalitarne utopie, to zdaniem senatorów jedna z najważniejszych książek ubiegłego wieku.


komentarze [67]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Achim - awatar
Achim 10.09.2023 14:35
Czytelnik

To dobry wybór.  Chciałbym, aby uwzględniono to w liście lektur licealnych, na przykład licealistom " Ferdydurke", a  maturzystom fragmenty " Dzienników" Gombrowicza     pomogłyby w kształtowaniu umiejętności krytycznego myślenia. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
miyabeharuto - awatar
miyabeharuto 11.09.2023 18:30
Czytelnik

Przecież "Ferdydurke"(jak i "Trans-Atlantyk, ale na rozszerzeniu) jest w kanonie lektur w liceum od dobrych kilku lat

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Achim - awatar
Achim 11.09.2023 18:42
Czytelnik

To dobrze ! 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fija - awatar
Fija 11.09.2023 18:55
Bibliotekarka

@Zmaj A więc lubisz Sienkiewicza? On jest piewcą naszych zalet.  Gombrowicz wręcz przeciwnie, jest spadkobiercą Prusa i zajmuje się naszymi wadami, i jako ludzi, i jako Polaków. Dla równowagi warto widzieć obydwie strony. Gombrowicz, podobnie jak Prus, świetnie opisuje hipokryzję kandydatów na stanowiska bohatera, którzy mężnie zniosą każde pluszowe męczeństwo. Nie sądzę,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Coriolan - awatar
Coriolan 10.09.2023 11:44
Czytelnik

Zupełnie nie rozumiem tej fascynacji Gombrowiczem. Nigdy nie udało mi się ukończyć żadnej jego książki- kompletny bełkot. Podobnie sztuki teatralne - niby satyra, która ani nie bawi, ani nie uczy. Czy ktokolwiek czyta jeszcze tego pana? Tak szczerze ?? Bo dla mnie jego tzw."popularność" wynika wyłącznie z faktu,że był w PRL nie wydawany. Zresztą całkiem słusznie..

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
the_deepest_black - awatar
the_deepest_black 10.09.2023 13:31
Czytelnik

A co nie jest bełkotem, dla przykładu? 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Tusiak - awatar
Tusiak 10.09.2023 13:59
Czytelniczka

Jedni rozumieją, inni nie. Takie życie... Na szczęście każdy ma prawo wyboru czy czyta, a jeśli tak, to co czyta.  Ja na przykład czytam z chęcią Tego Pana.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iwona ISD - awatar
Iwona 10.09.2023 15:37
Czytelniczka

Tak się składa, że ja też czytam utwory tego pisarza.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fija - awatar
Fija 10.09.2023 18:14
Bibliotekarka

Czyta, czyta. Im jestem starsza, tym bardziej lubię Gombrowicza. To nie jest kraj dla młodych ludzi. Za to w średnim wieku bawi, jak niewielu potrafi.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zmaj - awatar
Zmaj 10.09.2023 22:54
Czytelnik

Mi też się wydaje nieprawdopodobne, że ktoś mógłby z satysfakcją, zaciekawieniem itp. rzeczywiście uważnie czytać ten bełkot.

Jedyne wytłumaczenie to to, że jego książki są (przynajmniej te, które ja próbowałem czytać) miłosiernie krótkie. Ja nigdy nie przebrnąłem poza 30 stronę, ale ja wolno czytam. Dla sprawniejszego czytacza 100-200 stron na rozpęd zanim rzuci w kąt...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Zmaj - awatar
Zmaj 10.09.2023 22:59
Czytelnik

@the_deepest_black: masa cała, zawiąż oczy i wybierz cokolwiek w bibliotece, duże duże szanse, że będzie od Gombrowicza sensowniejsze.


W konkretach np. był taki pisarz, Sienkiewicz Henryk. Polecam 😁

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
miyabeharuto - awatar
miyabeharuto 11.09.2023 18:39
Czytelnik

@Zmaj Doceniam Sienkiewicza, miał przyjemny styl pisarski. Jednak są to książki TYLKO typowe dla jego epoki. Charakterystyczne romanse, jakieś walki, proza ku pokrzepieniu serc. Nie wprowadzil nic nowego w literature, ani nie był literackim Witem Stwoszem i nie zamieniał tradycji w coś niemożliwego do naśladowania. 
No git, "Potop" był spoko, nie narzekałem i nawet się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Iwona ISD - awatar
Iwona 11.09.2023 19:39
Czytelniczka

Trylogia i Krzyżacy spełniły swoją rolę w czasach, kiedy powstały. Ale utrwaliły też stereotyp polskiego szlachcica, który najpierw chwyta za szablę i siecze, a na myślenie nie ma czasu lub też zwyczajnie brak mu oleju w głowie. No i te kobiety: omdlewająco bezradne jak Danusia, zuchowate jak Basia lub zimne i wyniosłe jak Oleńka. 
Poza...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Coriolan - awatar
Coriolan 12.09.2023 10:14
Czytelnik

Z szacunkiem pozdrawiam Ostatnich Czworo Czytelników Gombrowicza w Polsce

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iwona ISD - awatar
Iwona 12.09.2023 13:00
Czytelniczka

Dziękuję w imieniu swoim i pozostałych osób z klubu"Ostatnich Czworga Czytelników Gombrowicza w Polsce". Zapraszamy do naszego grona.😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zmaj - awatar
Zmaj 12.09.2023 14:37
Czytelnik

Jeżeli by się okazało, że czytelników Gombrowicza jest czterech a Sienkiewicza duużo więcej (tak to ogólnie wygląda zapewne), nie zapominajcie, że można poutyskiwać na odporność ludożerki na prawdziwą literaturę, niskie gusta, słabe wyrobienie kulturalne Polaków, że nie dorośli, że to dla elity, że reszta to tylko disco polo, Sienkiewicz, piwo i kiełbasa z grilla itp.

...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Tusiak - awatar
Tusiak 12.09.2023 16:06
Czytelniczka

Bez obaw. Słuchaczy jazzu jest więcej od tych, którzy kochają disco polo. To żadne odkrycie. A jad proszę zostawić dla siebie zamiast wylewać go tutaj.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iwona ISD - awatar
Iwona 12.09.2023 16:20
Czytelniczka

Szczególnie zafascynowana Sienkiewiczem jest młodzież szkolna. Wprost pieją z zachwytu nad każdym dziełem mistrza i nieustannie wołają o jeszcze. Nie mogą się oderwać od lektury. Nawet do WC zabierają dzieła Sienkiewicza. W szkołach na wszystkich etapach edukacji panuje absolutne dożywotnie oczarowanie powieściami mistrza.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Zmaj - awatar
Zmaj 10.09.2023 10:35
Czytelnik

Gombrowicz "inspiratorem współczesnej myśli". Smutne.
Jaki inspirator, taka myśl.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
SMPP21 - awatar
SMPP21 09.09.2023 22:18
Czytelnik

Ogłoszono rok 2024 rokiem m.in. Gombrowicza i fajnie. Szkoda tylko, że za tym symbolicznym uhonorowaniem nie idzie jakaś zmiana na plus w systemie edukacji, w szczególności z przedmiotem - język polski.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jeonkaktus - awatar
jeonkaktus 09.09.2023 17:45
Czytelniczka

ciekawe czy prawaki w senacie wiedzą, że gombrowicz był biseksualny

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Suchy - awatar
Suchy 09.09.2023 18:58
Czytelnik

Spokojnie, zrobią z niego heteroseksualnego katolika. Dowiodą że sam się co do siebie mylił. Już Czarnek o to zadba, żeby tak myśleli o nim młodzi ludzie. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jax On - awatar
Jax On 12.09.2023 10:26
Czytelnik

Całe szczęście nie porusza się tak nieistotnych tematów w szkołach, a jedynie płaczą o to lewaki w komentarzach ;>

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Zhabi - awatar
Zhabi 09.09.2023 02:18
Czytelnik

Senat to się chyba ma czym zajmować, a nie takimi pierdołami?
 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
miyabeharuto - awatar
miyabeharuto 11.09.2023 18:44
Czytelnik

Patroni są uchwalani co roku dla twojej informacji i jest to może kilkadziesiąt minut obrad w ciągu całej rocznej kadencji. Polecam sobie czasem pooglądać posiedzenia.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zhabi - awatar
Zhabi 11.09.2023 23:24
Czytelnik

Oglądam i nadal nie życzę sobie, aby moje podatki szły na takie pierdoły. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
miyabeharuto - awatar
miyabeharuto 13.09.2023 14:04
Czytelnik

Czyli nie popierasz promocji kultury u Polaków? 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zhabi - awatar
Zhabi 13.09.2023 18:38
Czytelnik

Polityk promujący kulturę? Piękny oksymoron.
Nawet gdyby miał jakiekolwiek kompetencje do tego, to nadal nie jest jego praca. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
miyabeharuto - awatar
miyabeharuto 14.09.2023 20:12
Czytelnik

Tak, promujący kulturę. Spoko, ja tez nie lubię polityków, ale mimo wszystko uchwalenie patrona roku wiąże się z konkursami, zniżkami do muzeów, apelami itp. itd. Ja kilku wspaniałych Polaków odkryłem właśnie przez uchwalenie go jako patrona. Według mnie warto poświęcić te pół godziny w 11 godzinnych obradach skoro dzięki temu młodzież może poznać nowych wspaniałych...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
miyabeharuto - awatar
miyabeharuto 14.09.2023 20:13
Czytelnik

Nie wszystko w sejmie musi byc ch___we i niepotrzebne tylko dlatego, ze robią to politycy. Nawet zepsuty zegar dwa razy dziennie wskaże dobrą godzinę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zhabi - awatar
Zhabi 14.09.2023 21:39
Czytelnik

A ja nie chcę, aby moje podatki szły na próby rozwoju czyjejkolwiek kultury. Jak chcę się rozwijać kulturowo, to za własne pieniądze i w kierunku, który mnie interesuje.
Czego jeszcze nie rozumiesz?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
miyabeharuto - awatar
miyabeharuto 15.09.2023 13:13
Czytelnik

Nie wspominales, ze w ogole nie popierasz promocji kultury tylko mnie wysmiales, ze polityk i kultura to oksymoron. Takze nie mialem czego rozumiec. 

No ale skoro tak to mam nadzieje, ze dzieci masz na nauczaniu domowym? Zeby tylko - bron Boze! - nikt nie płacił za ich rozwoj kulturowy :D 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Tusiak - awatar
Tusiak 08.09.2023 23:54
Czytelniczka

Moze niechaj Sejm i Senat zajmuje sie wazniejszymi sprawami niz wybieranie 15 patronow na jeden rok 2024? Taka tylko luzna sugestia?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Łukasz Starzewski - awatar
Łukasz Starzewski 08.09.2023 19:33
Czytelnik

Dziś  giganci Miłosz i Gombrowicz to wręcz  "pisarze wyklęci"

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lana - awatar
Lana 08.09.2023 22:31
Czytelniczka

Wyklęci przez kogo? Z pewnością nie przez Senat.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lana - awatar
Lana 15.10.2023 06:58
Czytelniczka

@zdziw ? W całym internecie nie znajdziesz ani jednego mojego wpisu nt. Miłosza i jego twórczości. Nie lubię " Ferdydurke", do czego mam prawo i co nie przyczynia się w żaden sposób do " wyklęcia" Gombrowicza. Torebkę melisy zalej wrzątkiem, poczekaj aż odrobinę przestygnie i wypij.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Lis Gracki - awatar
Lis 08.09.2023 16:08
Bibliotekarz

Bo nam maluczkim patronów musi wybierać Sejm i Senat. Co my byśmy bez nich zrobili ojejejejej  😈

Zostań posłem lub senatorem - nagle znasz się na wszystkim i jesteś świętszy od papieża.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lana - awatar
Lana 08.09.2023 22:45
Czytelniczka

W porządku, Lisie, pociągnijmy temat. Załóżmy,że każdy z nas może sobie sam wybrać patrona na nadchodzący rok. Kogo byście wybrali? Ja może autorów książek o podróżach. Może temat przewodni mojego czytelniczego roku 2024  brzmiałby "podróże". Ale żeby jeden czy dwóch/dwoje konkretnych autorów? Hmmm, byłoby mi trudno, bo to terra incognita dla mnie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 09.09.2023 01:08
Bibliotekarz

@Lana wiesz, to w sumie fajny pomysł jest. Samemu wybrać patrona swojego roku czytelniczego i przeczytać kilka jego książek, albo książki o nim... albo by nadawał ton niektórym z lektur. Piszę niektórym, bo jestem lisem niesfornym i wybieram spontanicznie. Jako dziecko próbowałem sobie robić listy co przeczytam w najbliższym czasie... ale tyle w nich kreśliłem, że przestało...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Zhabi - awatar
Zhabi 09.09.2023 02:21
Czytelnik

Lepsze takie patronowanie niż od tych darmozjadów, co to "nawet książek nie mają czasu czytać, tyle tam pracy".

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Remigiusz Koziński - awatar
Remigiusz Koziński 10.09.2023 21:39
Redaktor

Jestem zramolały - ale uważam, że wciąż mało Reymonta wokół. Takiej prozy, jak on, praktycznie nikt nie pisał. Tak nowoczesnej, obrazowej, nasyconej emocjami.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 12.09.2023 00:35
Bibliotekarz

@Coldy1988 ależ ja doskonale to rozumiem, bo pracuję w instytucji kulturalnej  😎 Chodzi mi raczej o to, że wyboru może dokonać MKiDN albo jakaś komisja sejmowa/senacka, skoro nawet w takiej kwestii politycy będą chcieli się pokłócić.

To mi przypomina świetny Teatr Telewizji "Jury" w reżyserii Juliusza Machulskiego:

http://teatrtv.blogspot.com/2014/06/jury-1995.html

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Mat - awatar
Mat 08.09.2023 14:45
Czytelnik

Rozumiem, że Witos ma stanowić chłopską przeciwwagę na tę arystokrację- Gombro, Miłosz i Zamoyski 
A edukację ekonomiczną mamy już w praktyce, temat lekcji: inflacja

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 08.09.2023 16:10
Bibliotekarz

Zacząłbym raczej od: Ile wiesz o swoim wynagrodzeniu  😈
https://ilemogezarabiac.webankieta.pl/

Gdyby każdy pracownik dostawał CAŁĄ swoją wypłatę do ręki i musiał z niej odprowadzić składki i podatki... to Polska by wyglądała inaczej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Dziadoszan - awatar
Dziadoszan 08.09.2023 14:34
Czytelniczka

Gombrowicza książki mi się nie podobają, ale to nie zmienia fakty, że to był wybitny pisarz.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lana - awatar
Lana 08.09.2023 17:07
Czytelniczka

Gombrowicz wielkim pisarzem był. "Wielka proza, będąc wielką i będąc prozą, nie może nie zachwycać nas, a więc zachwyca.(...) Dlaczego Gombrowicz wzbudza w nas zachwyt i miłość? Dlatego, panowie, że Gombrowicz wielkim pisarzem był!"

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zmaj - awatar
Zmaj 10.09.2023 10:41
Czytelnik

Skąd wiesz, że był wybitny, skoro Ci się nie podoba? Bo senat go pompuje? Bo sam gorąco i z silnym przekonaniem wewnętrznym zapewniał o swoim geniuszu?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iwona ISD - awatar
Iwona 10.09.2023 15:59
Czytelniczka

@Zmaj
Uważam, że Gombrowicz był wybitnym pisarzem. Według mnie to przykład prawdziwego pisarza, których nie mamy aż tak wielu.
Prawdziwy pisarz to nie ten, który dobrze i ładnie pisze, a ten, który najwięcej dostrzega i ma odwagę o tym pisać.
Taki właśnie był Gombrowicz.
O pisaniu pod publiczkę, dla kasy lub popularności, w jego przypadku nie było mowy. Za to jego...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Zmaj - awatar
Zmaj 10.09.2023 16:31
Czytelnik

Nie wdając się w rozważania o "prawdziwych pisarzach": to co napisane jest cenne, jeśli jest owocem rzetelnego oglądu świata i sensownej refleksji.

Projekcja swoich nadąsań, obsesji i fobii, ubrana w żałosne błyszczące brokatem  pisarstwo, słabo się z tym komponuje.

Walka z nieistniejącym w realu chochołem wygenerowanym w psychice piszącego może być interesującą dla...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Iwona ISD - awatar
Iwona 10.09.2023 18:57
Czytelniczka

"Histeryczny patriotyzm" to określenie użyte przez Andrzeja Bobkowskiego w Szkice piórkiem. Charakteryzuje on gotowość do oddawania życia dla dobra kraju, mimo świadomości, że ta ofiara nie pomoże ojczyźnie w niczym i nie poprawi jej sytuacji  oraz zachowania bohatersko- irracjonalne jak np. wysyłanie kawalerii na nowoczesne...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Zmaj - awatar
Zmaj 10.09.2023 21:17
Czytelnik

Groteska ogólnie OK, ale w jego wydaniu jest całkowicie nieudana, jak wszystko zresztą. Nie ma w tym za grosz humoru czy wdzięku. Czysta, wydestylowana, niezmącona niczym pretensjonalność.

Atak kawalerzystów na czołgi to ponoć legenda. Decyzje podejmowane w trudnych podbramkowych sytuacjach są trudne i naprawdę powielanie wrogich nam bzdur i stereotypów niczemu nie służy....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Tusiak - awatar
Tusiak 10.09.2023 23:36
Czytelniczka

Moim zdaniem Witoldowi groteska bardzo się udała. Jest błyskotliwa myśl, humor i morze ironii. Mnie Gombrowicz i uczy, i bawi. Dlatego czytam. Polecam "Dziennik", ale to grube jest jak Sienkiewicz. Choć jeśli nie lubisz W. G. to po prostu odpuść. Nie ma co się tak męczyć. Życie jest krótkie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zmaj - awatar
Zmaj 10.09.2023 23:42
Czytelnik

Nie, nie zamierzam Gombrowicza czytać. Marnowanie życia ograniczam tylko do pisaniny tutaj. I rzadko

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iwona ISD - awatar
Iwona 10.09.2023 23:58
Czytelniczka

@Tusiak W pełni się z Tobą zgadzam. Śmiech Gombrowicza z naszych wad nie jest złośliwy, dlatego nie powinniśmy się obrażać lecz wyciągać wnioski dla wspólnego dobra.
" I śmiech czasami może być nauką, kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa". 😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Tusiak - awatar
Tusiak 11.09.2023 08:07
Czytelniczka

@Iwona ISD  też tak uważam. Śmiech, dystans do wszystkiego i ironia są niezbędne do życia, a ponieważ coraz rzadziej są widoczne w życiu publicznym i domowych pieleszach to okazuje się potem, że coraz więcej osób odbiera sobie życie. Żartujmy, jak najwięcej. Niekoniecznie jednak z innych. Z siebie najlepiej... 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iwona ISD - awatar
Iwona 11.09.2023 08:13
Czytelniczka

@Tusiak zgodnie ze wskazowką od klasyka: "Z czego się śmiejecie? Z siebie się śmiejecie."

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zmaj - awatar
Zmaj 11.09.2023 16:59
Czytelnik

No cóż, mnie zda się, że do śmiania się (z siebie czy nie z siebie) jest potrzebne coś śmiesznego. Nie wykryłem u Gombrowicza.

BTW: zakładając, że on się jednak śmieje (ja bym powiedział raczej, delikatnie, obsobacza, bo humoru nie uświadczysz), raczej nie śmieje się z *siebie*. Najwyżej z tego, kim kiedyś być może był albo z tego, skąd wyszedł. Ale kim już nie jest, z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Konrad Wrzesiński - awatar
Konrad Wrzesiński 08.09.2023 13:00
Redaktor

Zapraszam do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam