-
ArtykułyTeatr Telewizji powraca. „Cudzoziemka” Kuncewiczowej już wkrótce w TVPKonrad Wrzesiński4
-
ArtykułyCzytamy w weekend. 17 maja 2024LubimyCzytać352
-
Artykuły„Nieobliczalna” – widzieliśmy film na podstawie książki Magdy Stachuli. Gwiazdy w obsadzieEwa Cieślik3
-
Artykuły„Historia sztuki bez mężczyzn”, czyli mikrokosmos świata. Katy Hessel kwestionuje kanonEwa Cieślik15
Biblioteczka
Jakie są te trzy filary? Nauka, praktyka, oświecenie. Dharma, zazen, satori. Dokądkolwiek uda się człowiek, jakąkolwiek zajmie się religią czy filozofią, zawsze będzie niósł ze sobą niewidoczną dla niego, a tak oczywistą Jaźń, Pustkę, Świadomość, zwane Umysłem Buddy, Self albo Ja-ja. Rozpoznanie, czym to jest i kim jestem ja sam - to cel praktyki zen. Fascynujące w tej książce są opisy doświadczeń kensho-satori. Bodaj pierwsze w piśmiennictwie buddyjskim na naszym kontynencie. I w ogóle książka - jako tak wyczerpujące opracowanie tematu - też jest pierwsza. Dlatego trzeba ją zauważyć, wyróżnić i chociaż przeczytać. Zawsze warto wracać do klasyki.
Jakie są te trzy filary? Nauka, praktyka, oświecenie. Dharma, zazen, satori. Dokądkolwiek uda się człowiek, jakąkolwiek zajmie się religią czy filozofią, zawsze będzie niósł ze sobą niewidoczną dla niego, a tak oczywistą Jaźń, Pustkę, Świadomość, zwane Umysłem Buddy, Self albo Ja-ja. Rozpoznanie, czym to jest i kim jestem ja sam - to cel praktyki zen. Fascynujące w tej...
więcej mniej Pokaż mimo to
Wielkie tomy, które napisano na temat poezji Miłosza świadczą o bezradności każdej pojedynczej wypowiedzi. Miłosz spaja całą epokę XX wieku. Łączy jej początek i koniec, zawiera w swojej twórczości skrajnie przeciwne doświadczenia: zmysły i kontemplację, wspomnienie i teraźniejszość, logiczność i liryzm. Syntetyzuje języki poetyckie, jest mistrzem poezji wielkiej, metafizycznej, integralnej. Czyta się go, wciąż odkrywając nowe znaczenia dawno znanych utworów. Mistrz, którego nie przewróci żadna artystyczna rewolucja.
Wielkie tomy, które napisano na temat poezji Miłosza świadczą o bezradności każdej pojedynczej wypowiedzi. Miłosz spaja całą epokę XX wieku. Łączy jej początek i koniec, zawiera w swojej twórczości skrajnie przeciwne doświadczenia: zmysły i kontemplację, wspomnienie i teraźniejszość, logiczność i liryzm. Syntetyzuje języki poetyckie, jest mistrzem poezji wielkiej,...
więcej Pokaż mimo to